گوگل مرتبا در آپدیت‌های Android P قصد کاهش بی‌نظمی آیکون‌ها و منوهای گوشی را دارد و در هر آپدیت تغییراتی در آن ایجاد می‌کند.

در سال ۲۰۱۴ بود که گوگل برای نخستین بار Material Design را معرفی و عرضه کرد و بدین ترتیب راهنمایی جامع برای بهبود ظاهر گوشی و تمامی نرم‌افزارها ارائه داد. در طی Material Design راهکارهای متنوعی برای هر دو گروه سازندگان و کاربران مطرح شد که البته علی‌رغم تمامی نوآوری‌ها به موفقیت خاصی ختم نشدند.

حال گوگل بار دیگر به این ماجرا بازگشته و مجددا سعی در احیای آن دارد. Material Design را نمی‌توان تنها راه‌حل ساخت نرم‌افزار کارآمد دانست، اما می‌توان آن را به عنوان تنها یک راه‌حل از راه‌های متعدد بررسی کرد.

ایراد اصلی وارد شده بر Material Design انعطاف‌ناپذیری آن بود که منجر به تولید اپلیکیشن‌هایی بسیار معمولی می‌شد. در نتیجه، بسیاری از شرکت‌ها Material Design را نادیده گرفته و به طراحی نرم‌افزارها بسته به نظر و طرح خود پرداختند.

تم‌های جدید

به اذعان خود گوگل، ایراد اصلی Material Design در تحمیل تم‌ها بود و آن‌ها باید به جای پیشنهاد کردن دکمه‌های یکسان، به معرفی دکمه‌ها و گزینه‌های مشابه می‌پرداختند. حال گوگل در نسخه‌ی جدید خود، حین کمک در ساخت اپلیکیشن‌های ساده و چشم‌نواز، به هر اپلیکیشن قابلیت حفظ یگانگی را داده‌است؛ برای مثال با تغییر رنگ نوشته‌ی اپلیکیشن، دیگر موارد مثل دکمه‌ها نیز به تبعیت از آن تغییر می‌کنند و ظاهری متناسب به خود می‌گیرند و بدین ترتیب، سازندگان در کنار ساخت اپلیکیشن مخصوص خود، نیازی به تغییر تک تک اجزا به صورت دستی ندارند.

پس به نوعی هدف نهایی گوگل را می‌توان با چنین مثالی توضیح داد: دو اپلیکیشن تقویم را در نظر بگیرید که از نظر ظاهری و قابلیت‌ها با هم تفاوت دارند؛ اما نکته‌ی اصلی و مهم اینجاست که کاربر باید بتواند در هر دو به راحتی برای روزهای خود برنامه‌ریزی کند و گیج نشود.

پس از شکست نسخه‌ی قبلی Material Design، گوگل قصد دارد که با تمام قوا قابلیت نسخه‌ی جدید را ثابت کند و خود نیز برای اثبات کارآمدی آن، از Material Design جدید در آخرین آپدیت‌های جیمیل، Google Play و یا Google Home استفاده کرده‌است. همچنین این قابلیت در Google News هم به طرز خلاقانه‌ای دیده می‌شود و اپلیکیشن با تغییر رنگ و فونت تیتر اخبار، نظر کاربران را به سوی اخبار متناسب با علایقشان جلب می‌کند.

پس به طور خلاصه می‌توان آپدیت جدید را به این صورت بیان کرد که این نسخه‌ی Material Design با وجود استفاده از همان اساس نسخه‌ی قبلی، دیگر سازندگان را به یک ظاهر خاص محدود نمی‌کند و حال آن‌ها می‌توانند علایق و نظر شخصی خود را پیش از پیش در نرم‌افزار خود دخیل کنند.

مرحله‌ی بعدی

ایده‌ی بعدی و اصلی گوگل و دیگر شرکت‌ها، حذف حصار اپلیکیشن‌ها و محدود نکردن فعالیت‌های کاربران به اپلیکیشن‌های مختلف است. امروزه Alexa و دستیار گوگل هر دو تا حدی به جمع کردن تمامی خواسته‌های کاربران در یک قالب کمک کرده‌اند اما امر بدیهی، ناکامل بودن این ایده و راه دراز پیش روست.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *