بسیاری از کاربران عادی ویندوز از وجود وردپد بی‌خبرند اما و اگر نیاز به امکانات بیشتر از نوت‌پد داشته باشند یک راست به سراغ برنامه‌ی اصلی ورد می‌روند. آن‌هایی هم که از وردپد استفاده می‌کنند، به صورت کلی این دو برنامه را یکسان می‌دانند، اما تفاوت‌هایی زیادی میان این دو است که می‌خواهیم در این مقاله به سراغ آن‌ها برویم.

نوت‌پد چیست؟

نوت‌پد برنامه‌ای برای نوشتن است و دیگر هیچ. تقریبا هیچ امکاناتی در این برنامه گنجانده نشده و به ساده‌ترین شکل ممکن کار می‌کند. برنامه را باز می‌کنید و شروع به نوشتن می‌کنید و در نهایت می‌توانید کمی اندازه و شکل فونت را تغییر دهید یا آن را چپ به راست یا راست به چپ کنید و در نهایت نیز فایل مورد نظر خود را ذخیره کنید. نکته اینجاست که این برنامه چون عملا هیچ تغییری در نوشته نمی‌دهد، به عنوان یک ویرایشگر برای کارهای دیگر نیز استفاهد می‌شود.

به صورت پیش‌فرض پسوند فایل نوتپد .txt است اما گاهی برای ساخت فایل‌های html نیز از آن بهره برده می‌شود. فرمت فایل‌های وردپد rtf بوده و فایل‌های ورد جدید با docx ذخیره می‌شود.

وردپد چیست؟

با اینکه خیلی‌ها از وجود این برنامه بی‌خبرند، اما وردپد از ویندوز ۹۵ در سیستم عامل ویندوز تعبیه شده است. نمایه اصلی آن خیلی شبیه به ورد است و باید آن را نسخه‌ی ساده‌تر و کم‌امکانات ورد دانست.

اگر قرار باشد متنی ساده بنویسید و کمی آن را از نظر ظاهری ویرایش کنید، مسلما این برنامه خیلی بهتر از نوت‌پد به شما خدمت خواهد کرد. این برنامه در عین سادگی امکانات خوبی دارد که در بسیاری موارد شما را از خرید برنامه‌ی گران‌قیمتی همچون ورد بی‌نیاز می‌کند. امکاناتی همچون غلط‌‌‌گیر املایی، ابزارهای رفرنس دادن، شماره گذاری، نقطه گذاری و بسیاری چیزهای این چنینی است که در نهایت برای نوشتن مطالب ساده کاملا ایده‌آل است.

اما همین مسئله باعث می‌شود که نتوانید آن را با فرمت‌های مختلف ذخیره کرده و کاربردی دیگر از آن داشته باشید چون در نهایت اعمال تغییرات باعث ایجاد کدهای اضافه می‌شود. در هنگام ذخیره اما شما امکان ذخیره با پسوندهای مختلف را دارید. مثلا اگر docx ذخیره کنید، امکان باز کردن آن در ورد را خواهید داشت و اگر به صورت txt ذخیره، فایل مورد نظر شما در نوت‌پد هم باز می‌شود، اما تغییراتی ظاهری اعمال شده دیگر نمایش داده نمی‌شود.

حرف آخر

اگر تا به حال از این برنامه‌ها استفاده نکرده باشید، در نظر بگیرید که نوتپد برنامه‌ای ساده و بدون امکانات اضافی است و وردپد برنامه‌ای مختص به تایپ بوده و در نسخه ویندوز ۱۰، در بسیاری موارد شما را از نصب ورد بی‌نیاز می‌کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *