مسلما تمامی فرمت‌های عکسی شبیه هم نیستند. گاهی پسوندی که برای یک فایل در نظر گرفته شده به ایراداتی که در آن فرمت وجود دارد و قابل دیدن هم نیست اشاره دارد. برای مثال JPEG که به خاطر حجم بالایی که عکس‌های این فرمت به خود اختصاص می‌دهند، به این نام خوانده می‌شود.

شاید باورتان نشود، اما JIF، JPEG و JPG کم و زیاد دچار همین مشکل هستند. برای این که تفاوت میان این فرمت‌ها را بدانید، باید ابتدا آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

JPEG چیست؟

JPEG مخفف Joint Photographic Experts Group است زیر مجموعه‌ی فرمتی با عنوان JIF بود. JPEG فرمت پیکسلی 24 بیت است و با توجه به این که کانال‌های رنگی 8 بیت دارد، جایی برای کانال آلفا باقی نمی‌ماند. این یعنی در فرمت JPEG که 16 میلیون رنگ را پشتیبانی می‌کند، شما نمی‌توانید بخش‌های شفاف یا ترانسپرنت را ذخیره کنید.

وقتی شما عکسی را با فرمت JPEG ذخیره می‌کنید، بخشی از کیفیت آن تصویر به خاطر شکل نسبتا بد فشرده‌سازی از دست می‌رود. در مجموع هر عکس JPEG حدود 50 تا 70 درصد حجم کم‌تری نسبت به BMP روی دستگاه ذخیره خواهد کرد.

JIF چیست؟

شما می‌توانید یک فایل JIF را یک فایل JPEG در خلوص کامل محسوب کنید. البته این فرمت دیگر چندان استفاده نمی‌شود که به خاطر محدودیت‌های بالای آن است. مثلا مشکلات مربوط به رنگ و اندازه‌ی پیکسل‌ها در فرمت JIF، باعث می‌شد تا مشکل سازگاری بین انکودر و دیکودر صورت گرفته و کسی که آن را دانلود می‌کند، نتواند روی نمایش دهنده‌ها، عکس مورد نظر را ببیند.

البته این محدودیت‌ها بعدها در فرمت‌های کامل‌تری همچون JPEG بهبود پیدا کرد.

JPG2 و JPF چه فرمت‌هایی هستند؟

در سال 2000 گروه JPEG یک فرمت تازه با عنوان JPEG 2000 ارائه کرد. پسوند این فرمت بعدا به دو حالت JPG2 و JPF نوشته می‌شد. اگر چه ایده‌های بسیار خوبی پشت این فرمت جدید بود و از نظر کیفیت بهتر عملکرد بهتری داشت، اما به هیچ وجه به محبوبیت JPEG نرسید.

اما چرا JPG2 موفق نبود؟ چند دلیل برای این موضوع وجود داشت که مهم‌ترین آن استفاده از کدهای کاملا جدید برای این فرمت بود که باعث می‌شد سازگاری آن با سیستم‌های قدیمی کاملا غیر ممکن شود و همچنین استفاده‌ی بالای آن از پردازنده و رم، برای دستگاه‌های ضعیفی که در آن زمان به طور متوسط 64 مگابایت رم داشتند، سنگین بود.

JPEG و JPG

اما نکته جالبی در مورد اسم گذاری JPG وجود دارد. نسخه‌های اولیه ویندوز محدودیتی 3 حرفی در رابطه با پسوند فایل‌ها داشتند و به همین دلیل نمی‌توانستند، فایل‌های JPEG را اجرا کنند، به همین دلیل یک نسخه کوتاه شده با عنوان JPG از این فرمت درست شد تا این محدودیت را حل کند. محدودیتی که در ادامه برای لینوکس و مک وجود نداشت و کاربران هنوز هم از JPEG استفاده می‌کنند.

 

پس اگر به سوال اولیه خود برگردیم، اگر چه بین فرمت‌هایی که حول محور JPEG وجود دارند، تفاوت‌هایی هست، اما JPEG و JPG در واقع هر دو یک فرمت هستند که به دو شکل نوشته می‌شوند و ویندوز هم حالا از هر دو پشتیبانی می‌کند.

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *