اولین چیزی که باید در مورد تفاوت بین این دو مرورگر بدانیم این است: Chromium مرورگری کد باز است و Chrome بر پایه Chromium ساخته شده اما امکانات بیشتری به آن اضافه شد و به صورت رسمی از طرف گوگل به روز رسانی می‌شود.

Chromium

در واقع وقتی گوگل در سال ۲۰۰۸ Chrome را عرضه کرد، در کنارش Chromium را نیز در اختیار کابران به صورت کد باز قرار داد. پروژه کد بازی که عرضه شد Chromium Project نام داشت در صورتی که خود گوگل تمرکزش را برای ارتقای Chrome قرار داد. بزرگترین تفاوت و البته برتری مرورگر کروم دقیقا از همینجا آغاز می‌شود چون گوگل قابلیت‌های زیادی همچون به‌روزرسانی خودکار و پشتیبانی از فرمت‌های متنوع ویدیویی را به مرورگر خود اضافه کرد در صورتی که Chromium  از آن بی‌بهره ماند.

در این بین نباید Chromium OS را هم از یاد برد، سیستم عاملی کد باز که Chrome OS بر پایه آن و برای لپ‌تاپ‌ Chromebooks عرضه شده بود.

Chrome چه امکاناتی دارد که Chromium از آن بی بهره است؟

پشتیبانی از فرمت‌های AAC، H.264 و MP3

با توجه به موضوعات مربوط به خرید لایسنس فرمت‌های صوتی و تصویری، تنها Chrome می‌تواند فرمت‌های یاد شده را اجرا کند. همین تفاوت یعنی اجرای بخش زیادی از فایل‌های صوتی و تصویری در قالب HTML5 و سیستم‌های دیگر. البته هر دو مرورگر قابلیت پخش فرمت‌های رایگانی همچون WAV، VP9 و … را دارند.

Adobe Flash

از همان ابتدای کار Chrome، این مرورگر فلش را به صورت پیش‌فرض در خود نصب داشت و با هر به‌روزرسانی، افزونه مرورگر به صورت خودکار به روز می‌شد. البته می‌توان این افزونه رایگان را به صورت دستی از سایت Adobe به رایگان دانلود و بر روی Chromium نصب کرد، اما در نهایت راحتی فلش از پیش نصب شده چیز دیگری‌ست.

به‌روزرسانی‌های گوگل

با توجه به سیستم جدید به‌روزرسانی گوگل برای Chrome، کاربران سیستم عامل مک و سیستم عامل ویندوز به صورت خودکار نسخه جدید را دریافت خواهند کرد. در این بین لینوکس هم ابزار خاص این کار را دارد.

گزارش خطا

تنها Chrome است که وقتی دچار مشکل می‌شود، مشکل به وجود آمده به گوگل گزارش می‌شود. این موضوع در مورد بعضی عملکردهای کاربران که به بهبود نسخه‌های آینده این مرورگر مربوط می‌شود هم صدق می‌کند.

Chrome

و در آخر نکته منفی در مورد Chrome این است که تنها افزونه‌های موجود در فروشگاه Chrome قابلیت نصب بر روی این مرورگر را دارد در صورتی که روی Chromium می‌توان هر افزونه‌ای که قابلیت نصب بر روی این مرورگر را دارد، نصب کرد.

از کدام یک باید استفاده کرد؟

در مورد ویندوز و مک که تصمیم کاملا واضح است: نسخه اصلی Chrome! اما با توجه به بعضی محدودیت‌های موجود در سیستم عامل لینوکس ممکن است کمی شک و تردید در این باره وجود داشته باشد که آن هم تصمیم تنها سر استفاده از افزونه‌های غیر رسمی است، در غیر این صورت بر روی لینوکس هم بهتر است از خود Chrome استفاده کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *