در این مطلب قصد داریم به دستگاه‌های موبایل و اینکه چطور می‌توانند به کسب‌و‌کار شما در برقراری ارتباط با مشتریان اطرافتان کمک کنند بپردازیم.

به شما نشان خواهیم داد فناوری‌های به کار رفته در تلفن‌های همراه امروزی چگونه می‌توانند مشتریان بیشتری را نزد شما بیاورند؛ از فناوری موقعیت‌یاب و نقشه گرفته تا اپلیکیشن‌ها و تبلیغات غیر رایگانی که افراد را در محدوده‌ی نزدیک شما هدف قرار می‌دهند.

امروز تقریباً هر کسی را که نگاه کنید یک گوشی هوشمند در جیب خود دارد. شما به عنوان یک کسب‌و‌کار آنلاین می‌توانید از این موضوع برای رسیدن به مشتریان بالقوه‌ای که در اطرافتان وجود دارند استفاده کنید.

چگونه می‌توان فناوری‌های محلی و موبایل را با هم ترکیب کرد؟

همه‌ی ما از موبایلمان برای پیدا کردن جایی مثل نزدیک‌ترین مغازه به جایی که هستیم استفاده کرده‌ایم. فرض کنیم مشغول دوچرخه‌سواری در اطراف شهر هستید که ناگهان زنجیر دوچرخه‌تان پاره می‌شود. اگر موبایل همراهتان باشد احتمالاً به دنبال نزدیک‌ترین تعمیرگاه دوچرخه روی موبایل خود به جستجو می‌پردازید.

حال اگر این تعمیرگاه (یا هر کسب‌و‌کار دیگری) مال شما باشد، چه‌کار می‌توانید انجام دهید تا احتمال دیده شدن خود را در هنگام نیاز مشتری بهبود ببخشید؟

طبیعی است که سعی می‌کنید کسب‌و‌کارتان را در دایرکتوری‌های آنلاین کسب‌و‌کار‌ها، وبسایت‌های نقد و بررسی و موتور‌ جستجو ثبت کنید. حتی ممکن است بخواهید از بعضی فرصت‌های تبلیغات محلی نیز به نفع خود بهره بگیرید، اما اجازه دهید به این موضوع بپردازیم که چطور می‌توانید قدرت دستگاه‌های موبایل را برای جذب مشتریان محلی مهار کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید سایت‌تان روی دستگاه‌های موبایل به درستی و زیبایی دیده می‌شود و اطلاعات تماس‌تان نیز روی آن موجود است.

سپس می‌توانید از برخی امکاناتی که تنها روی دستگاه‌های موبایل یافت می‌شوند بهره‌ی لازم را ببرید. برای مثال، بسیاری از افراد به وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که به کار می‌برند اجازه می‌دهند از قابلیت موقعیت‌یابی دستگاه موبایلشان استفاده کنند. این قابلیت به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد از موقعیت فرد آگاه شوند و او را به سمت مقصد مورد نظر (مثل تعمیرگاه دوچرخه) هدایت کنند.

اگر فروشگاه آنلاین مورد نظر اپلیکیشن موبایلی داشته باشد و افراد آن را روی دستگاه خود نصب کرده باشند، با استفاده از قابلیت GPS و شناسایی موقعیت فرد در محدوده‌ی اطراف فروشگاه، اپلیکیشن می‌تواند با ارسال پیامی مثلاً او را از تخفیفی ویژه در صورت مراجعه به محل فروشگاه آگاه کند.

بسته به ویژگی‌ها و قابلیت‌های موجود، اپلیکیشن یاد‌شده می‌تواند به مشتریان اجازه دهد زمان مراجعه‌ی تعمیرات دوره‌ای خود را برنامه‌ریزی و تعیین کنند، پاسخ سوالات معمول خود را بیابند و یا حتی وسایل جانبی مورد نیازشان را سفارش دهند. اپ مورد نظر حتی می‌تواند رویداد‌های جذابی مثل دوچرخه سواری‌های گروهی و یا بازدید‌های رایگانی که در محل فروشگاه برگزار می‌شوند را به کاربر یادآور شود.

کاربرد دیگری که دستگاه‌های موبایل مجهز به GPS می‌توانند داشته باشند تبلیغات محلی است. کمپین‌های تبلیغات غیر‌رایگان محلی به کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کنند مشتریان خود را در زمان درست، و البته به لطف این ویژگی، در مکان درست، هدف قرار دهند.

فرض کنیم کسی که اپلیکیشن شما را دانلود و نصب نکرده (یا حتی از وجود شما اطلاع ندارد) اتفاقی در نزدیکی شماست و روی موبایل خود به دنبال فروشگاه دوچرخه و لوازم جانبی آن می‌گردد. با استفاده از جستجوی محلی، آگهی تبلیغاتی شما می‌تواند در بالاترین جایگاه تبلیغاتی صفحه‌ی نتایج ظاهر شود، چرا که فروشگاه شما نزدیک است و با چیزی که کاربر به دنبالش می‌گردد ارتباط کامل دارد.

به یاد داشته باشید که جاهای دیگری غیر از موتور‌های جستجوی بزرگ نیز می‌توان فرصت تبلیغات محلی را در اختیار داشت. تبلیغات محلی روی شبکه‌های اجتماعی، دایرکتوری‌های آنلاین، وبسایت‌های نقد و بررسی و بسیاری گزینه‌های دیگر می‌توانند برای دست یافتن به مشتریان محلی انتخاب‌های بسیار مقرون به صرفه‌ای باشند.

جمع‌بندی

به کسب‌و‌کار خود فکر کنید. چگونه می‌توانید از ترکیب قابلیت‌های موبایل و ویژگی‌های محلی استفاده کنید؟

برای شروع، بهتر است از این موضوع اطمینان حاصل کنید که مشتریانتان می‌توانند با استفاده از هر دستگاهی شما را در فضای آنلاین پیدا کنند و چه روی اپ، چه روی رایانه‌های دسکتاپ، اسمارت‌فون یا تبلت، تجربه‌ی خوبی داشته باشند.

سپس به فکر استفاده از قابلیت‌های اختصاصی دستگاه‌های موبایل باشید؛ قابلیت‌هایی مثل GPS و اپلیکیشن‌ها که می‌توانند مشتریان را به استفاده از فرصت‌های محلی و پیشنهاد‌های اختصاصی تشویق کنند.

در نهایت، اگر تبلیغات محلی انجام می‌دهید، می‌توانید با کمپین‌های مختلف افراد را در نزدیکی موقعیت فیزیکی خود و یا هنگام عبور از نزدیکی آن هدف آگهی‌های هدفمند قرار دهید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *