ویندوز ۱۰ شما دچار اشکال شده است؟ شاید گرفتار بدافزار شده‌اید و یا برنامه‌های عمومی که به خاطر انباشت فایل‎های اضافه به کندی اجرا می‌شوند. خوشبختانه ویندوز ابزارهایی برای بازنشانی کارخانه و راه‌اندازی مجددا سیستم ارائه می‌دهد تا مشکل شما حل شود و یک ویندوز جدید داشته باشید یا اینکه به نسخه‎ای از ویندوزتان در تاریخی مشخص برگردید بدون اینکه نیاز باشد دوباره ویندوز نصب کنید.

ویندوز ۱۰ یک پارتیشن بازیابی پنهان دارد

هنگامی که فایل اکسپلورر را باز می‌کنید، باید تمام پارتیشن‌های هارد خود را مشاهده کنید اما در این میان یک پارتیشن مخفی وجود دارد که برای انجام کار بازیابی مورد استفاده قرار می‎گیرد و سیستم عامل ویندوز آن را به صورت پیش‎فرض تولید می‎کند. این پارتیشن  چیزی حدود ۶ گیگ فضا در نسخه‌های ۶۴ بیتی اشغال می‌کند و برای انجام عملیاتی که در ادامه توضیح خواهیم داد، بخشی حیاتی محسوب می‎شود.

چگونه ویندوز ۱۰ را بازیابی کنیم

اگر با مشکلاتی در عملکرد سیستم مواجه هستید اولین چیزی که باید بررسی کنید فهرست نقاط بازیابی است. اگر یکی از آن موارد با مشکل ویندوز شما مطابقت داشت با استفاده از بازیابی سیستم، می‌توانید ویندوز را به حالت تاریخی در زمان مورد نظر باز گردانید. برای مثال ممکن است نصب نرم افزاری در ۳ روز پیش شما را دچار مشکل کرده باشد، اگر نقطه بازیابی شما برای ۵ روز قبل باشد، می‎توانید ویندوز را به حالت ۵ روز پیش بازگردانید، گویی این ۳ روز، کارهایی که کرده‎اید و چیزهایی که نصب کرده‎اید اصلا اتفاق نیفتاده است.

قبل از هر چیز اگر این گزینه را فعال نکرده‎اید بهتر است آن را فعال نمایید تا در آینده بتوانید از نقاط بازیابی استفاده کنید:

Start را باز کنید و یا دکمه‌های ویندوز + I را برای باز کردن تنظیمات فشار دهید. سپس در کادر جستجو create a restore point را تایپ کنید. بر روی نتیجه کلیک کنید، درایو مورد نظر برای ذخیره نقطه بازیابی (معمولا درایو سیستم) را انتخاب کرده و بعد روی Configure> Turn on system protection کلیک کنید.

شما همچنین باید دقیقا مشخص کنید که فضای دیسک شما چقدر جا دارد. اسلایدر را بکشید تا میزان فضای اختصاصی را وارد کنید. سچس بر روی OK کلیک کنید.

حالا شما آماده‌اید تا نقطه مورد نظر را بازیابی را درست کنید، بنابراین روی Create کلیک کنید، نامی به آن بدهید و بعد روی OK کلیک کنید. نرم‌افزار حفاظت از سیستم نقطه مورد نظر را بازیابی خواهد کرد. بعدها در صورت بروز مشکل شما می‌توانید  با استفاده از دکمه Restore System آن را بازگردانید. کار کردن از طریق ویزارد می‌تواند حالت قبلی دستگاهتان را بازیابی کند. البته توجه داشته باشید که این روش کامل نیست و ممکن است بازیابی به شما کمکی نکند.

نحوه رفرش ویندوز ۱۰

آیا بعد از بازیابی همچنان مشکلات شما با ویندوز پا برجا باقی مانده است؟ شاید لازم باشد تنظیماتتان را رفرش کنید. در این روش گرچه آسیبی به اطلاعات شما وارد نمی‌شود اما در نهایت بد نیست نسخه‎ی پشتیبانی از اطلاعات مهم درایو C خود داشته باشید. رفرش کردن در واقع به نوعی انجام تنظیمات مجدد ویندوز است اما برنامه‎ای در این میان پاک نمی‎شود و چیز زیادی تغییر نمیند.

برای شروع Start > Settings > Update & Security را باز کنید، Recovery را از سمت چپ منو انتخاب کنید.

زیر Reset this PC، روی Get Started کلیک کنید، و بعد از گزینه Keep my files استفاده کنید.

اگر شما از نسخه قدیمی به روز شده ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید شاید برای ثانیه‌ای صفحه هشداری به نمایش در بیاید و به شما اطلاع دهد که ریست کردن کمکی به برگرداندن ارتقایی که انجام داده‌اید نمی‌کند. اگر با این موضوع مشکلی ندارید به کارتان ادامه دهید. این که چقدر روند ریست طول می‌کشد بستگی به حجم فایل‌های شما دارد.

نحوه بازنشانی به کارخانه ویندوز ۱۰

در بازنشانی به کارخانه، با استفاده از nuclear option شما همان کاری را در سیستم انجام خواهید داد که در تبلت و موبایل انجام می‌دهید. به این ترتیب سیستم شما به تنظیمات کارخانه بازگشت و ظاهری جدید به خودش می‌گیرد. پس قبل از هر چیزی از اطلاعات خود پشتیبان بگیرید. حالا وقتی می‎خواهید کار را شروع کنید از شما پرسیده می‎شود که فایل‎های خود را می‎خواهید یا همه چیز پاک شود. البته در نظر داشته باشید که بخش اعظمی از نرم‎افزارهای شما پاک نخواهد شد که همین مسئله ممکن است باعث شود در آخر کار بعضی از مشکلات اساسی شما پابرجا بماند و مجبور به نصب یک ویندوز جدید شوید.

برای راه‌اندازی مجدد ویندوز ۱۰، به Start> Settings> Update & Security> Recovery بروید و دوباره بر روی دکمه Get started در زیر Reset this PC کلیک کنید.

نتیجه در دو گزینه خلاصه خواهد شد:

  • * Just remove my files برای ریست سریع
  • * Remove files and clean the drive گزینه‌ای آرام‌تر و امن‌تر

توجه داشته باشید که برای شروع دوباره استفاده از سیستم، به یک حساب جدید نیاز دارید. اگر حساب ویندوز داشتید تمام مواردی مثل تم دسکتاپ، کلیدهای میانبر، موارد دلخواه مرورگر (اگر از Edge استفاده می‌کنید) و برخی تنظیمات دیگر در کامپیوتر شما همگام‌سازی خواهند شد. در غیر این صورت یک حساب جدید محلی ایجاد کنید. سپس می‌توانید تمام اطلاعاتی که قبل از بازنشانی پشتیبان گرفته بودید را به سیستم اضافه کنید.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *