یکی از مباحث مهم در مورد گوشی‌های دیجیتال، کیفیت عکس‌هایی است که دوربین‌های این گجت‌ها می‌گیرند. با این حال یک نکته خیلی مهم این است که تنظیمات پیش‌فرض هر گوشی، الزاما بهترین عکس‌هایی که در توان دوربینش است را در هر شرایطی نمی‌گیرد. این را عکاسان حرفه‌ای بهتر می‌دانند که شرایط نوری، محیطی و رنگ اجسامی که از آن‌ها عکاسی می‌کنید، تنظیمات مختلفی را می‌طلبد.

این که به تنظیمات دستی دسترسی داشته باشید تا بتوانید همه چیز را آنطور که می‌خواهید تغییر دهید، نه تنها در مباحث نوری بلکه در مباحث هنری از جمله کادربندی و عمق میدان وضوح نیز تاثیر گذار است. اگر چه اپلیکیشن اپل واقعا خوب است، اما فرض کنید که می‌خواهید از حرکت ماشینی پشت پنجره عکاسی کنید. در این حالت سرعت شاتر تنظیمات پیش‌فرض گوشی برای ثبت این عکس به هیچ وجه کافی نخواهد بود. به همین دلیل باید سراغ برنامه‌های جانبی رفت تا با بهره گیری از امکانات آن‌ها تنظیمات پیش‌فرض را کنار زد و همانند یک حرفه‌ای همه چیز را دستی تعیین کرد. برای این کار ما دو برنامه، یکی رایگان و یکی پولی به شما معرفی می‌کنیم تا بر اساس نیازتان یکی را برای کار انتخاب کنید.

چه چیزی را می‌توانید دستی کنترل کنید؟

قبل از معرفی برنامه‌ها باید یک نکته را روشن کنیم؛ آیفون نمی‌گذارد شما به تمام تنظیمات دسترسی داشته باشید! البته این مثل بسیاری از چیزهایی نیست که اپل محدود می‌کند، در واقع این محدودیت در طول لنز، اندازه دیافراگم، اندازه‌ی محل شکل‌گیری عکس و چند نکته فنی این چنینی است. مثلا شما حتما باید از لنز ۵۱ میلیمتری استفاده کنید و امکان زوم به واید یا تله را ندارید. تمام این‌ها یعنی شما دسترسی به تنظیمات سرعت شاتر، میزان حساسیت (ISO)، بالانس سفیدی، میدان وضوح و چند چیز دیگر دارید.

برنامه رایگان: VSCO

 

VSCO

VSCO یکی از معروف‌ترین برنامه‌ها در حوضه‌ی عکسای است که با امکاناتی بسیار خوب اما کاملا رایگان در دسترسی علاقه‌مندان به عکاسی قرار گرفته. اما واقعیت این است که اگر می‌خواهید تنظیمات خیلی حرفه‌ای انجام دهید این برنامه به کار شما نمی‌آید. شما در این برنامه که مسلما بهترین انتخاب رایگان در دسترس است، به تنظیمات سرعت شاتر، بالانس سفیدی تصویر، میدان وضوح و میزان حساسیت دسترسی خواهید داشت، اما این تنظیمات آنقدرها که باید به چشم نمی‌آیند. مضاف بر اینکه وقتی برنامه را باز می‌کنید، مستقیما به دوربین نرفته و باید بخش عکاسی را باز کنید که خودش یک ضعف به حساب می‌آید. با این حال بخش ویرایشگر تصویر VSCO واقعا عالی و یکی از دلایل محبوبیت بسیار زیاد آن است.

برنامه ۵٫۹۹ دلاری: Halide

 

 

Halide بهترین برنامه‌ی عکاسی در گوشی آیفون برای عکاس‌های حرفه‌ای است. هر آن چیزی که آیفون دسترسی برای تغییرش را داده باشد، در این برنامه قابل تنظیم است و به خوبی عملکرد آن در پیش‌نمایش عکس مشخص خواهد شد. این تنظیمات به قدری عالی در محیط برنامه چیده شده‌اند که بعد از چند بار عکاسی، شبیه به یک دوربین DSLR کاملا روان اعمال شده و لذت عکس گرفتن با آیفون را دو چندان می‌کند. یکی از نکات این برنامه، ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های دوره‌ای برای آن است و هر بار سعی می‌کنند تا آنجا که امکانش وجود دارد، تنظیمات دستی بیشتری به برنامه خود اضافه کنند. امکان عکاسی با فرمت RAW نیز در این برنامه به بهترین شکل ممکن امکان پذیر است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *