احتمالا وقتی لپ‌تاپتان خراب می‌شود، با خود به این موضوع فکر می‌کنید که چه چیزی موجب این اتفاق ناگوار شده است. خیلی از اشکالاتی که به وجود می‌آید، به خاطر این است که شما لپتاپ را با خود جا به جا می‌کنید و در این جا به جایی‌ها، ایراداتی به وجود می‌آید. در نوشته‌ی امروز ما ۵ کاری که ممکن است با دستگاه خود انجام دهید و در نهایت موجبات خرابی آن را ایجاد کنید، به شما گوشزد می‌کنیم.

  1. داغ شدن دستگاه که موجب خرابی آن می‌شود

با این که طی سال‌های اخیر، پردازنده‌ها بازدهی بهتری پیدا کرده‌اند، اما هنوز لپتاپ‌ها گرمای زیادی تولید می‌کنند و وقتی از آن‌ها زیاد کار می‌کشید، می‌توانید این گرما را روی بدنه‌ی لپ‌تاپ نیز کاملا حس کنید. دستگاه‌هایی که با فن خنک می‌شوند، ممکن است به واسطه کثیف شدن این فن یا قرار گرفتن در جایی نامناسب و عملکرد ضعیف آن‌ها در نهایت به بیشتر داغ شدن آن کمک کنند. بعضی بعد از داغ شدن ریست می‌شوند و بعضی به آرامی داغی را تحمل کرده و در نهایت به دستگاه آسیب می‌رسانند.

بهتر است هیچ گاه دستگاه لپ‌تاپ خود را روی پتو یا جایی کرک دار نگذارید و تا حد امکان کمی آن را از زمین فاصله دهید. اگر امکان آن نیز وجود داشت،بهتر است در بازه‌های زمانی مختلف فن دستگاه را خود یا یک متخصص تمیز کند.

  • برترین کروم‌بوک‌ها برای استفاده‌های مختلف
  1. وقتی هارد دستگاه خود را خراب می‌کنید

اگر چه لپتاپ‌های جدید دارای هاردهای SSD هستند، اما هنوز اکثریت لپتاپ‌ها دارای HDD بوده. هاردهایی که بر خلاف SSD دارای بخش‌هایی متحرک هستند. مشکل این هاردها این است که وقتی در حال کار هستند، تکان زیاد می‌تواند باعث خرابی آن‌ها شود. بهترین کار این است که وقتی دستگاه در حال کار است، آن را خیلی جا به جا نکنید یا حداقل از تکان‌های شدید آن بپرهیزید.

  1. دستگاه خود را درست بلند کنید

اگر می‌خواهید بدانید که چطور می‌توان یک لپ‌تاپ خوب را به راحتی خراب کرد، جوابش یک جمله است: “آن را از مونیتور بلند کنید”. حتی لپتاپ‌های سبک و دستگاه‌های گران قیمتی که فکر می‌کنید هیچ وقت خراب نمی‌شوند نیز، با این کار آسیب می‌بینند. بهتر است وقتی دستگاه بسته است، آن را از دو سمت بلند کنید و وقتی مونیتور آن باز است، ابتدا آن را ببندید و سپس جا به جایش کنید. از بلند کردن دستگاه -مخصوصا لپتاپ‌های نسبتا سنگین- با یک دست پرهیز کنید، چون باعث خمیده شدن دستگاه و امکان آسیب رسیدن به قطعاتش می‌شود.

  1. کابل‌هایی که آرام آرام دستگاه شما را نابود می‌کنند

اگر می‌‌خواهید لپ‌تات شما عمری طولانی داشته باشد، با کابل شارژش رفتاری محترمانه داشته باشید. کابل‌های آسیب دیده به مرور باعث به وجود آمدن ایرادهای جدی در لپتاپ می‌شوند. مثلا اگر دیدید کابلی که تا دیروز دستگاه شما را به سرعت شارژ می‌گیرد، حالا که دچار آسیب شده و به سختی وصل می‌شود و مدتی طولانی باید منتظر بود تا دستگاه شارژ شود، مطمئن باشید وقت آن رسیده تا کابل را عوض کنید. یکی از نکات مهمی که باید مد نظر داشته باشید این است که پیچیدن کابل به دور هر چیز از جمله آداپتور شارژر کار اشتباهی است و باعث خراب شدن کابل می‌شود. به طور کلی در جا به جایی آن، از کشیدن کابل و خم کردن زیادش پرهیز کنید.

  1. حمل اشتباه باعث خرابی لپتاپ می‌شود

مهم نیست قصد رفتن به سر کار را دارید یا از دست دزد فرار می‌کنید! لپ‌تاپ شما با تکان‌های شدید و حمل و نقل نامناسب آسیب‌های زیادی می‌بیند. بسیاری برای جا به جایی دستگاه از کیف‌های مخصوص استفاده می‌کنند که ایده‌ی خوبی است ولی در واقع قدم‌های اول به حساب می‌آید. حتما باید کیفی مناسب و در اندازه‌ی درست خریداری کنید. عموما کیف‌های ارزان محافظت کم‌تری برای دستگاهتان پدید می‌آورند و در موقع حمل روی موتور یا پشت صندوق عقب، آن طور که باید مراقب دستگاهتان نیستند. پس ابتدا یک کیف مناسب بخرید و در مراحل بعدی، سعی کنید لپ‌تاپ خود را به شکلی مناسب جا به جا کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *