مایکروسافت در بیانیه‌های جدید خود اعلام کرده است در آینده‌ای نزدیک قرار است ابزار Disk Cleanup را از دسترس خارج کند. امکانی که کاربران بسیار زیادی از آن استفاده می‌کردند و احتمالا دل همه برایش تنگ شود.

۲۰ سال با Disk Cleanup

این امکان دوست داشتنی ۲۰ سال قبل و از زمان ویندوز ۹۸ پا به عرصه وجود گذاشت. مهم نیست چه نسخه‌ای از سیستم عامل ویندوز را نصب داشته باشید، همیشه راه حل کار به یک شکل بوده و هست. روی درایو مورد نظر خود راست کلیک کنید، Properties را انتخاب نمایید و در نهایت با کلیک بر روی Disk Cleanup، این ابزار کار راه انداز بالا خواهد آمد.ابزار Disk Cleanup از ویندوز ۹۸ تا حالا، نه در ظاهر و نه در باطن خیلی تغییری نکرده است.

چرا کاربران از آن استفاده می‌کردند؟ زمانیکه هارد شما فضا کم داشت و می‌خواستید در ویندوز XP چند مگابایتی از فایل‌های موقت را پاک کنید یا در ویندوز ۱۰ گیگ‌های زیادی از آپدیت‌های این سیستم عامل گوشه‌ای برای خود باقی می‌ماند و پاک نمی‌شد، از Disk Cleanup استفاده می‌کردیم (و فعلا می‌کنیم) تا این اطلاعات اضافی را پاک کنیم.

خیلی‌ها به CCleaner رو آوردند، اما در نهایت Disk Cleanup قابل اعتماد‌تر بود

کاربران حرفه‌ای وقتی دیدن می‌توانند هارد خود را خالی کنند، به سراغ برنامه‌های جانبی همچون CCleaner و امثال ان رفتند تا فایل‌های موقت بیشتری برای پاک کردن پیدا کنند. فایل‌هایی همچون تاریخچه مرورگرها یا فایل‌های آپدیت درایور کارت‌ها گرافیک. اما در نهایت این برنامه‌ها به واسطه پولی بودن یا در بعضی موارد آلوده به ویروس بودن، نتوانستند جای Disk Cleanup را بگیرند.

با این وجود اگر در نهایت بعد از برداشتن ابزار Disk Cleanup در ویندوز خود نیاز به چنین امکانی داشته باشید، دیگر باید به سراغ برنامه‌های جانبی بروید.

Disk Cleanup در پس پرده زنده خواهد بود

در نهایت این نکته را نیز باید در نظر گرفته که ابزار داخلی جدید ویندوز ۱۰ با عنوان “Free Up Space” در واقع نسخه مدرن Disk Cleanup است و بخش زیادی از کار را به صورت خودکار انجام می‌دهد. امکانی که از مسیر Settings > System > Storage > Free Up Space در دسترس خواهد بود. اما در نهایت آن حس نوستالوژیک ابزاری که برای ۲۰ سال از آن استفاده می‌کردیم را نخواهد داشت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *