خیلی از ما برنامه‌ریزی برای شارژ گوشی را به شب و وقتی که خواب هستیم، موکول می‌کنیم تا وقتی صبح بیدار می‌شویم، صد در صد شارژ داشته باشد. اما این کار در دراز مدت می‌تواند طول عمر باتری را کم کند. بیایید کمی درباره باتری‌های گوشی‌های مدرن تحقیق کنیم و ببینیم چرا گوشی نباید برای مدتی طولانی در شارژ بماند.

طول عمر باتری چطور تخمین زده می‌شود؟

عموما باتری‌های موبایل جزو گارانتی محسوب نمی‌شوند و با توجه به این که اکثر کاربران، ترجیح می‌دهند باتری اصلی گوشی را عوض نکنند، پس سعی خواهند کرد تا در نگهداری از آن‌ها کوشا باشند.

اما باتری‌های قابل شارژ، به مرور ظرفیت خود را از دست می‌دهند، حتی اگر از آن‌ها استفاده نکنید. اگر با دقت به عملکرد باتری خود نگاه کنید، می‌بینید که ظرفیت آن در طول مدت زمانی که از گوشی استفاده کرده‌اید، آرام آرام کاهش پیدا کرده و برای مثال به هیچ وجه اندازه‌ی سال قبل شارژ نگه نمی‌دارد.

سازندگان باتری طول عمر آن را با تعداد دفعات “چرخه شارژ” در نظر می‌گیرند. چرخه شارژ در واقع شارژ باتری از 0 تا 100 درصد و سپس خالی شدن تا 0 است. حالا تعداد دفعات چرخه شارژ به شما این ایده را می‌دهد که چقدر طول می‌کشد تا آرام آرام ظرفیت باتری کاسته شود.

عموما باتری‌های Lithium-Ion در دستگاه‌های دیجیتال همچون گوشی‌های هوشمند، لپتاپ‌ها و حتی اره‌های برقی شارژی مورد استفاده قرار می‌گیرند! محبوب‌ترین باتری Lithium-Ion نیز 18650 است که حدود 300 تا 500 بار چرخه شارژ طول می‌کشد تا ظرفیت آن به 75 درصد تحلیل برود.

چرا باتری‌های Lithium-Ion‌ ظرفیت خود را از دست می‌دهند؟

گوشی‌های هوشمند از یکی از مدل‌های باتری‌های  Lithium-Ion به نام Lithium-Ion Polymer یا به صورت اختصاری Li-Poly استفاده می‌کنند. این نسخه امن‌تر، کوچک‌تر و با قابلیت شارژ شدن سریع‌تر است. اما داستان چرخه شارژ و از دست دادن ظرفیت در طول زمان، برای این نسخه نیز وجود دارد.

اگر باتری شما هر بار بیش از 80 درصد شارژ شود و سپس بگذرید تا باتری آن به زیر 20 درصد برسد و سپس گوشی را به شارژ بزنید، زودتر ظرفیت خود را از دست می‌دهد. بهترین حالت برای شارژ مجدد هم 50 درصد است.

در مجموع اما میزان شارژی که می‌کنید، به نسبت مشخص در آن چرخه‌ی شارژ باتری لحاظ می‌شود و اگر مثلا شما همه چیز را رعایت کنید و همیشه بالاتر از 20 درصد گوشی را به شارژ بزنید و تا بیشتر از 80 درصد شارژ کنید، ممکن است تا حدود هزار بار شارژ تا قبل از کم شدن ظرفیت باتری به 75 درصد گیرتان بیاید. این یعنی باتری شما به این ترتیب تا حدود سه سال به خوبی کار خواهد کرد.

اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ این مهم به خاطر ماهیت باتری‌هاست. باتری گوشی شما از لیتیوم کبالت اکسید ساخته شده و یک لایه گرافیت بر روی خود دارد. یون‌های لیتیوم بین گرافیت و کبالت اکسید حرکت می‌کنند تا انرژی را آزاد کنند و وقتی باتری را شارژ می‌کنید، یون‌ها دوباره به لایه گرافیت بر می‌گردند. به مرور ساختار ترکیب‌ها در این فعالیت دچار آسیب شده و ظرفیت آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. البته مسائل فنی این موضوع بسیار بیشتر از یک بند است، اما نمی‌خواستیم با مسائل فنی، حوصله‌تان را سر ببریم.

چرا نباید گوشی خود را تمام شب در شارژ نگه دارید؟

مسلما گوشی شما بیش از اندازه در طول شب شارژ نخواهد شد، چون سازنده‌های موارد امنیتی را برای آن لحاظ کرده‌اند. اما وقتی گوشی به 100 درصد می‌رسد، هنوز میزان کمی شارژ به باتری منتقل می‌شود که برای کار کردن معمول گوشی مورد نیاز است. به این ترتیب شما باتری را مجبور می‌کنید که چیزی را مصرف کند که نیازی به آن نیست و به همین ترتیب انرژی دوباره‌ای دریافت خواهد کرد تا 100 درصد باقی بماند. به این ترتیب است که از طول عمر آن خواهید کاست.

آیا هنگام شارژ گوشی، می‌توان از آن استفاده کرد؟

خیلی‌ها این کار را انجام می‌دهند، اما واقعیت این است که این کار ممکن است به خود گوشی نیز صدمه بزند. در واقع اگر بخواهیم با مثال آن را به شما توضیح دهیم، مثل اورکلاک کردن پردازنده در PC است که شما قدرت بیشتری را به دست خواهید آورد، اما ممکن است به قطعه صدمه وارد کنید. البته انجام یک کار جزیی برای مدتی کوتاه موردی نخواهد داشت، اما بهتر است در مجموع در زمان شارژ از گوشی خود استفاده نکنید.

نکاتی برای حفظ بهتر طول عمر باتری موبایل

  • باتری گوشی خود را بین 20 تا 80 درصد حفظ کنید
  • گوشی را برای مدتی طولانی در شارژ نگه ندارید
  • دمای دستگاه را در حالت عادی حفظ کنید و از قرار دادن در محیط‌هایی با دمای بالا پرهیز نمایید
  • برنامه‌های اضافی و مزاحم که باتری گوشی را به سرعت کاهش می‌دهند و شما نیاز به شارژ مجدد پیدا می‌کنید را حذف نمایید

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *