مطمئنا برای شما هم پیش آمده که عکسی را با گوشی هوشمند خود ثبت می‌کنید و سپس در عکس، رنگ‌ها عجیب و غیر واقعی نمایش داده می‌شوند. گاهی این عکس‌ها رنگ گرم و نارنجی رنگ دارند یا سرد هستند و انگار لایه‌ای آبی رنگ روی آن‌ها را گرفته است. ما در نوشته‌ی امروز سعی می‌کنیم به زبانی ساده در مورد دلایل این موضوع صبحت کنیم.

مشکلی که چشم‌های ما دارند

چشم‌های ما مثل یک دوربین، چیزی که دقیقا ثبت می‌شود را به ما نمایش نمی‌دهد، بلکه تصویری که چشمانمان می‌بینند، دوباره در مغزمان پردازش می‌شود و سپس تفسیری از آن تصویر در ذهن ما نقش می‌بندد.

این مهم مخصوصا زمانی که ما فرامشوش می‌کنیم، منبع نوری ما دقیقا چه رنگی است، بیشتر خودنمایی می‌کند. مثلا فکر کنید کتابی را ورق می‌زنید و کنار آتش ایستاده‌اید. رنگ واقعی برگه‌های کتاب چیست؟ بله، آن‌ها سفید هستند. وقتی هم که زیر نور لامپ سفید یا هر رنگ دیگری قرار بگیرید، هنوز این برگ‌ها سفید هستند. اما منبع نوری که روی آن‌ها تابیده می‌شود، باعث می‌شود تا آن‌ها رنگ دیگری به خود بگیرند، چیزی که بعضا ما به آن توجه نمی‌کنیم و هنوز آن رنگ اصلی را در ذهن خود تداعی می‌کنیم.

مثلا در عکس‌های بالا، ورق‌های کتاب برای ما همیشه سفید به نظر می‌آیند، در صورتی که زیر نورهای مختلف، آن‌ها رنگ دیگری را بازتابش می‌کنند که باعث می‌شود، متفاوت به نظر بیایند. به همین دلیل رنگ‌های طبیعی، به شکلی طبیعی ثبت نمی‌شوند.

بالانس سفیدی و عکاسی

تمامی نکاتی که در حال گفتن از آن‌هاییم، نه تنها در عکاسی موبایل، بلکه به طور کلی در عکاسی مصداق پیدا می‌کنند، اما به خاطر کیفیت لنز‌های موبایل، منابع نوری بیشتر روی عکس‌های گوشی‌ها تاثیر می‌گذارند.

از نکات مهم در این زمینه، دمای عکس است که در واقع میزان رنگ نارنجی یا آبی روی سفیدی عکس را می‌گویند. منابع نوری مختلف، تاثیر متفاوتی در عکس دارند که به همین دلیل عددی برای اندازه‌گیری آن‌ها در نظر گرفته شده است. برای مثال نور یک شمع 1850K تاثیرگرما دارد در صورتی که این مزیان در نور روز، 5900K است.

بسیاری از نرم‌افزارهای عکاسی گوشی‌های هوشمند، سعی می‌کنند با متدهای مختلف، ایرادات موجود در بالانس سفیدی عکس را تصحیح کنند. هر چه سخت افزار گوشی بهتر باشد، عملکرد بهتری در این زمینه خواهد داشت، با این وجود شما می‌توانید تاثیر منبع نوری را در عکس مشاهده کنید.

این کار را بالانس کردن سفیدی عکس می‌گویند و جدا از نرم‌افزار عکاسی موبایل، شما می‌توانید با نرم‌افزارهای مختلف موبایلی یا PC، بعد از عکاسی نیز آن را تصحیح کنید.

این عملکرد در هنگام عکاسی مشکلاتی را نیز به وجود می‌آورد. برای مثال وقتی می‌خواهید در نور غروب عکاسی کنید، به طور کلی چیزی که می‌خواهید به خوبی ثبت  نمی‌شود. اگر دو منبع نوری داشته باشید، احتمالا مجبور خواهید شد، مدت زیادی را صرف ویرایش عکس‌های خود کنید. البته تمامی این ایرادات در موبایل به وجود می‌آید، چون دوربین‌های DSLR همگی امکان تشخیص چند منبع نوری و همچنین نورسنجی خودکار را دارند.

بعد از عکاسی

البته فراموش نکنید که بالانس سفیدی نزدیک به واقعیت، همیشه آن چیزی نیست که شما می‌خواهید. گاهی همین رنگ‌هایی که منابع نوری برایتان پدید می‌آورند، باعث می‌شوند تا عکس بهتری داشته باشید. مهم‌تر این که، در عکاسی دیجیتال، همیشه پروسه‌ی بعد از عکاسی اهمیت ویژه‌ای دارد و در عکاسی موبایل هم به همین صورت است، پس حتما بعد از این که عکسی گرفتید، آن را در برنامه‌های ویرایشگر تصویر ، بهینه کنید.

برنامه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که در حال حاضر می‌توانید نمونه‌های رایگان آن را روی اندروید و آیفون پیدا کنید. البته این امکان را هم دارید تا عکس‌ها را به روی PC برده و با برنامه‌های قدرتمند روی آن‌ها کار کنید. اما در نهایت پیشنهاد ما این است که کار با اپلیکیشن فتوشاپ لایتروم موبایل را یاد بگیرید که هم برای اندروید ارائه شده و هم آیفون و به وسیله‌ی آن می‌توانید تصحیح کاملی روی رنگ‌ها و بالانس سفیدی عکس داشته باشید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *