این روزها اگر نیاز به خرید لپ تاپ داشته باشید، ممکن است با توجه به قیمت‌ها و وضعیت ارز خرید لپ‌ تاپ حرفه ای کار راحتی نباشد! همین مسئله باعث شده تا بسیاری از افرادی که نیاز به لپ تاپ دارند، از لپ تاپ اقتصادی استفاده کنند تا علاوه بر آن که نیاز خود را رفع کنند، در هزینه های خود هم صرفه جویی کنند. لپ تاپ های اقتصادی هزینه کمتری نسبت به لپ تاپ های حرفه ای دارند و تا حدی می تواند نیاز شما را برطرف کنند! البته این مسئله که لپ تاپ اختصاصی تا چه حد می‌تواند نیاز شما را برطرف کند، کاملاً بستگی به این مسئله دارد که انتظار از لپ تاپ چیست و قرار است چه کاری انجام دهید. در این مقاله می خواهیم به بررسی ویژگی های لپ تاپ اقتصادی بپردازیم و در نهایت، چند مورد از بهترین گزینه ها برای خرید لپ تاپ اقتصادی را به شما معرفی کنیم. بنابراین اگر نیاز به خرید لپ تاپ اقتصادی دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

لپ تاپ اقتصادی چیست؟

هر کاربر هنگام خرید لپ تاپ، اولین چیزی که باید پاسخ دهد این است که چه هدفی از خرید آن دارد و قرار است چه کاری انجام دهد! در بسیاری از مواقع کاربران هدف مشخصی از خرید لپ تاپ دارند؛ مثلاً یک مهندس می خواهد که نرم افزارهای مهندسی را با آن اجرا کند و یک محقق، نیاز دارد تا با استفاده از لپ تاپ به منابع آنلاین خوبی دسترسی پیدا کند. بنابراین هر فرد نیاز خاص خود را دارد و نمی توان برای همه افراد یک نوع لپ تاپ در نظر گرفت. در حالت کلی اگر کارهای شما سنگین نیست و نیازی به خرید لپ تاپ حرفه ای ندارید، لپ تاپ اقتصادی گزینه مناسبی است تا علاوه بر این که بتوانید نیاز خود را رفع کنید، در هزینه های خود هم صرفه جویی کنید.

لپ تاپ اقتصادی که گاهی اوقات از آن به عنوان لپ تاپ دانشجویی هم یاد می‌ شود، لپ تاپ هایی هستند که از سخت افزار متوسط تشکیل شده اند و می تواند کارهای روزمره شما را به خوبی پاسخ دهد. لپ تاپ اقتصادی قیمت پایینی دارد و بسیاری از افراد بودجه کافی برای خرید آن را دارند. حتی افرادی که بودجه کافی برای آن را ندارند، خرید لپ تاپ اقتصادی گزینه بهتری نسبت به لپ تاپ های گران قیمت است. حال که با لپ تاپ اقتصادی آشنا شدید، زمان آن رسیده است که با ویژگی های آن هم آشنا شوید. در واقع لپ تاپ اقتصادی ویژگی های خاص خود را دارد که در بخش بعدی به بررسی کامل آن می پردازیم.

مشخصات اصلی لپ تاپ اقتصادی چیست؟

از مهم ترین سوالاتی که کاربران می پرسند، این است که لپ تاپ اقتصادی چه مشخصاتی دارد! حقیقت این است که تقریباً همه لپ تاپ های اقتصادی مشخصات خاص خود را دارند و هر شرکت سعی کرده تا با به کارگیری مشخصات متفاوت، یک دستگاه مناسب برای کاربران تولید کند. با این وجود، بسیاری از لپ تاپ های اقتصادی ویژگی خاص خود را دارند اما برخی ویژگی ها در تمام آن ها مشترک است! در این قسمت از مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی های مشترک تمام لپ تاپ های اقتصادی بپردازیم تا راحت تر بتوانید بین لپ تاپ دانشجویی و کامپیوتر رومیزی، یکی را انتخاب کنید. این ویژگی ها عبارتند از:

  1. استفاده از پردازنده‌ های متوسط در آن ها

اگر بخواهیم اولین ویژگی مشترک بین تمام لپ تاپ های دانشجو را بررسی کنیم، به پردازنده آن می رسیم. معمولاً لپ تاپ های اقتصادی از پرازنده متوسط و معمولی بهره مند هستند و دلیل آن هم این است که در این لپ تاپ ها نرم افزار یا بازی سنگین قرار نیست اجرا شود. بنابراین تمام لپ تاپ های اقتصادی در تمام برندها، به پردازنده متوسط مجهز هستند تا بتوانید کارهای معمولی را با کیفیت خوبی تجربه کنید. البته شرکت های مختلف در زمینه تولید پرازنده لپ تاپ فعالیت می کنند که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود سخت افزار مربوط به یکی از برندهای مطرح دنیا را انتخاب کنید. بنابراین اولین ویژگی مشترک بین لپ تاپ های اقتصادی این است که شما نمی توانید بازی یا نرم افزار سنگین را روی آن اجرا کنید؛ دلیل آن هم این است که پرازنده متوسط آن توان اجرای آن را ندارد و نمی توانید به خوبی از آن برای کارهای سنگین استفاده کنید.

  1. استفاده از پرازنده گرافیکی مشترک

در لپ تاپ های حرفه ای پردازنده گرافیکی جدا است و شما در آن با کارت گرافیک روبرو هستید؛ بنابراین حافظه گرافیکی و پردازش گرافیک آن ها بسیار قدرتمند آن است! به عنوان مثال لپ تاپ های مخصوص بازی، برای اجرای بازی های با گرافیک بالا طراحی می شوند و برای آن که بتواند بازی های سنگین را اجرا کند، نیازمند کارت گرافیک قدرتمند هستند. این در حالی است که در لپ تاپ اقتصادی معمولاً حافظه گرافیکی وجود ندارد و همان پردازنده لپ تاپ باید گرافیک را هم پردازش کند. با توجه به این که روی لپ تاپ امکان پیاده سازی کارت گرافیک و ارتقاء آن نیست، باید به این مسئله توجه زیادی داشته باشید. در واقع گرافیک لپ تاپ عوض نمی شود و اگر پرازش گرافیکی آن ضعیف باشد، باید یک لپ تاپ دیگر خریداری کنید. بنابراین هنگام خرید لپ تاپ باید ببینید که دقیقاً انتظار شما چیست و قرار است چه کاری با آن انجام دهید، سپس اقدام به خرید کنید. اگر مشکل بودجه ندارید، چند مدل بالاتر از حد نیاز خود بردارید؛ زیرا تکنولوژی بازی ها روز به روز در حال پیشرفت است و ممکن است و انتخاب چند مدل بالاتر به شما کمک می کند تا بتوانید کارهای سنگین تری انجام دهید.

  1. عدم وجود حافظه SSD در آن ها

اگر لپ تاپ شما به کارت حافظه اس اس دی مجهز باشد، سرعت بالاتری خواهد داشت! در واقع حافظه اس اس دی به شما کمک می کند تا اطلاعات روی حافظه را خیلی سریع تر به بخش پردازش لپ تاپ برسانید و سرعت اجرای آن بسیار بالا باشد. در حالی که حافظه اچ اچ دی سرعت کمتری دارد و پردازش سیستم و کارهایی که انجام می‌دهید، به کندی انجام شود! اگر هدف شما این است که سرعت پردازش و اجرای لپ تاپ خود را افزایش دهید، به شما پیشنهاد می کنیم از لپ تاپی که حافظه اس اس دی دارد استفاده کنید.

البته این نوع حافظه گران است و ممکن است بودجه شما کافی نباشد؛ در این صورت از لپ تاپ هایی استفاده کنید که حافظه اس اس دی و اچ دی دی را کنار هم داشته باشد. در چنین حالتی می‌توانید تا حدودی مشکل پردازش پایین پردازنده آن را بهبود ببخشید.

  1. استفاده از صفحه نمایش معمولی و با کیفیت متوسط

شرکت ها برای آن که بتوانند هزینه لپ تاپ را کاهش دهند، در لپ تاپ اقتصادی از صفحه نمایش معمولی استفاده می‌کنند؛ در حالی که لپ تاپ حرفه‌ای معمولاً با نمایشگرهای قدرتمند تولید می شود تا بتواند تمام جزییات بازی ها را به خوبی به کاربر ارائه کند! بنابراین با توجه به اینکه هزینه لپ تاپ اقتصادی پایین است، نباید انتظار صفحه نمایش خیلی با کیفیت داشته باشید و ممکن است لپ تاپی که تهیه می کنید، از فناوری صفحه نمایش چندین سال پیش استفاده کرده باشد. نمایشگر لپ تاپ اقتصادی با رزولوشن معمولی طراحی و تولید می شود و رنگ ها به صورت دقیق نمایش داده نمی‌شود. البته در برخی برندها ممکن است صفحه نمایشگر کمی قوی باشد که معمولاً زمانی این اتفاق می افتد که کمی به بودجه موردنظر خود اضافه کرده باشید! بنابراین اگر کیفیت صفحه نمایش برای شما مهم است، پیشنهاد می کنیم کمی بودجه خود را افزایش دهید تا بتوانید یک لپ تاپ با صفحه نمایش بهتر تهیه کنید.

  1. طراحی کوچک به دلیل سیستم خنک کننده کوچک

گاهی اوقات لپ تاپ ها به صورت زمخت طراحی می‌شوند و بسیار بزرگ هستند که دلیل آن، وجود سیستم خنک کننده بسیار بزرگ است! در حالی که لپ تاپ اقتصادی در دمای پایین کار می کند و نیازی به استفاده از سیستم خنک کننده بزرگ نخواهد داشت. در واقع سیستم خنک کننده لپ تاپ های اقتصادی قدرت زیادی ندارند و به همین دلیل کوچک هستند و طراحی این لپ تاپ ها معمولاً در حجم کم انجام می‌شود. بنابراین همین مسئله منجر به سبک بودن لپ تاپ شما می شود تا بتوانید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید. پس اگر به دنبال خرید لپ تاپ اقتصادی هستید، حتماً باید در نظر داشته باشید که بهتر است از لپ تاپ کوچک تر استفاده کنید و به دنبال لپ تاپ اقتصادی با طراحی قدیمی و زخمت نباشید! این مسئله باعث می‌ شود تا راحت تر بتوانید لپ تاپ خود را حمل کنید و برای مدت زمان طولانی تری از آن استفاده کنید.

  1. عدم نورپردازی در کیبورد

یکی از ویژگی های مشترک در بسیاری از لپ تاپ های اقتصادی، عدم نورپردازی در بخش کیبورد آن است! در واقع در بسیاری از لپ تاپ های اقتصادی نورپردازی کیبورد وجود ندارد و البته این مسئله برای همه لپ تاپ های اقتصادی صحیح نیست. بلکه ممکن است یک لپ تاپ نورپردازی کیبورد داشته باشد و نظر شما را جلب کند. وجود چنین نورپردازی در لپ تاپ به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین تجربه را هنگام کار با آن تجربه کنید. معمولاً در لپ تاپ اقتصادی یا این نور وجود ندارد و یا قابل تنظیم است و می توانید هر رنگی که دوست داشتید را پیاده سازی کنید. از طرف دیگر، اگر به آن نیاز نداشتید، نمی توانید آن را خاموش کنید و حتماً باید با نور روشن با آن کار کنید. البته این مسئله هم بستگی به طراحی لپ تاپ دارد و ممکن است لپ تاپی وجود داشته باشد که بتوانید نور کیبورد آن را خاموش کنید.

  1. عمر معمولی باتری لپ تاپ اقتصادی

همان طور که گفتیم، لپ تاپ اقتصادی دارای قدرت پردازش متوسطی است و این پردازش نیاز به تغذیه زیادی ندارد! در واقع لپ تاپ اقتصادی بر خلاف لپ تاپ های حرفه ای که برای پردازش نیازمند قدرت باتری زیاد است تا بتواند به خوبی آن را پردازش کند، به باتری زیادی نیاز ندارد. همین مسئله باعث می شود تا روی باتری لپ تاپ فشار زیادی نباشد و پس از مدتی که از آن استفاده می کنید، با مشکل و خرابی روبرو نشوید.

بنابراین در بسیاری از لپ تاپ های اقتصادی در صورتی که درست استفاده شده باشد، ممکن است عمر مفید به چندین سال برسد و پس از آن نیاز به تعویض آن داشته باشید! معمولاً در لپ تاپ های اقتصادی باتری جدا می‌شود و می توانید به صورت مستقیم از برق استفاده کنید تا باتری شما با مشکل مواجه نشود.

  1. وزن کم و امکان حمل آسان

لپ تاپ اقتصادی به دلیل طراحی ساده تر، دارای وزن کمی است که شما را در حمل و نقل راحت می‌کند؛ بر خلاف لپ تاپ های حرفه ای که به دلیل طراحی محکم و زمختی که دارد، وزن زیادی هم دارد! گاهی اوقات کاربران تنها به فکر قدرتمند بودن لپ تاپ هستند و فراموش می کنند که لپ تاپ اقتصادی سبک است و می‌تواند یک برگ برنده محسوب شود. چنین افرادی می گویند که یک لپ تاپ قدرتمند خریداری کنیم تا اگر روزی نیاز به اجرای بازی یا نرم افزار سنگین داشتیم، با مشکل مواجه نشویم! در حالی که چنین افراد حواسشان نیست که هر چقدر پردازنده یک لپ تاپ قدرتمندتر باشد، وزن آن هم بیشتر می شود. پس اگر می خواهید یک لپ تاپ اقتصادی انتخاب کنید، سعی کنید مدل سبک آن را استفاده کنید تا به راحتی بتوانید آن را حمل کنید! اگر سراغ لپ تاپ های سبک تر بروید، امکان حمل ساده تر بروید تا با مشکل مواجه نشوید.

ویژگی هایی که در این بخش بررسی کردیم، همگی ویژگی های مشترک لپ تاپ های اقتصادی هستند! البته گاهی اوقات پیش می آید که یک لپ تاپ اقتصادی یک یا چند مورد از ویژگی های بالا را نداشته باشد اما با توجه به مشخصات مشترک اکثر آن ها، ویژگی های بالا هم در میان آن ها مشترک است. هنگام خرید لپ تاپ اقتصادی باید توجه زیادی داشته باشید که آن لپ تاپ بتواند نیاز شما را به خوبی رفع کند. در بخش بعدی به بررسی چند پیشنهاد عالی برای خرید لپ تاپ اقتصادی به ترتیب هزینه می پردازیم تا اگر قصد خرید دارید، یکی از آن ها را خریداری کنید.

بهترین انتخاب برای خرید لپ تاپ اقتصادی / دانشجویی کدام است؟

در بخش قبلی ویژگی های مشترک لپ تاپ اقتصادی را بررسی کردیم اما چه لپ تاپی خریداری کنیم؟ حقیقت این است که انتخاب های مختلفی با توجه به بودجه شما، پیش روی شما است که هر یک از آن ها ویژگی خاص خود را دارد! بنابراین اولین چیزی که هنگام خرید لپ تاپ باید در نظر داشته باشید، بودجه است. ابتدا باید بودجه خود را مشخص کنید، سپس انتخاب های خود را متناسب با آن بودجه ببینید و گزینه ایده آل را انتخاب کنید! در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به بررسی چند مورد از برترین لپ‌ تاپ های دانشجویی که بر اساس قیمت مرتب شده اند، بپردازیم تا یک گزینه مناسبی ر اانتخاب کنید. پیشنهادهای خرید لپ تاپ اقتصادی عبارتند از:

  • ایسر اسپایر 3 سری A315

اولین لپ تاپ اقتصادی که تقریباً کمترین هزینه لپ تاپ در بازار ایران را دارد و برای انجام کارهای دانشجویی مناسب است، ایسر اسپایر 3 سری A315 است. اگر به دنبال یک لپ تاپ اقتصادی سبک هستید تا بتوانید به راحتی آن را حمل کنید، ما این لپ تاپ کاربردی و اقتصادی را به شما پیشنهاد می کنیم. شما می‌توانید یکی از مدل ‌های اقتصادی سری اسپایر ۳ را با کد A315 تهیه کنید؛ مدل ‌هایی که از ۸ گیگابایت رم، پردازنده‌ سلرون N4000 اینتل و حافظه‌ای هیبریدی شامل یک ترابایت هارددیسک و ۱۲۸ گیگابایت SSD بهره می‌برند. اسپایر 3 A315 جزو معدود لپ‌تاپ‌هایی ارزان است که هم SSD و هم ۸ گیگابایت رم دارد. وجود حافظه اس اس دی روی این لپ تا تا حدودی به شما کمک می کند تا بتوانید پرازنده ضعیف آن را جبران کنید اما باز هم باید دقت داشته باشید که پردازنده آن تعریف زیادی ندارد. وجود 8 گیگابایت رم به شما کمک می‌کند تا در استفاده ‌های روزمره مثل گشت ‌و گذار در اینترنت، تماشای فیلم یا کار با نرم‌افزارهای آفیس مثل ورد و اکسل با مشکل خاصی روبرو نشوید. از دیگر امکانات جذاب دیگر لپ‌ تاپ اسپایر 3 A315، روکش مات نمایشگرش است که جلوی انعکاس نور را می‌ گیرد. همچنین، این دستگاه طیف گسترده ‌ای از درگاه‌ها ازجمله درگاه شبکه، خروجی HDMI و درگاه‌های USB 3.0 و USB 2.0 را به شما ارائه می کند.

  • از سری لپ‌تاپ‌های اقتصادی خوش‌ساخت سری Aspire شرکت ایسر
  • پردازنده مرکزی سلرون N4000 اینتل
  • پردازنده گرافیکی اشتراکی
  • حافظه RAM با ظرفیت 8 گیگابایت با فرکانس کاری 2400 مگاهرتز
  • حافظه داخلی با ظرفیت 1TB HDD، کیفیت ساخت مناسب
  • صفحه نمایش باکیفیت 15.6 اینچی با وضوح تصویر HD
  • شناخته‌شده به عنوان یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های اقتصادی دنیا
  • مدل برند نیو، دارای یک سال گارانتی رسمی بین المللی شرکت ایسر
  • ایسوس ویووبوک R565MA

اگر جزء کاربرانی هستید که استفاده سنگین از لپ تاپ ندارید و وجود کارت حافظه اس اس دی برایتان اهمیت ندارد، با بودجه حدود 10 میلیون تومان می‌توانید لپ تاپ اقتصادی ایسوس ویووبوک R565MA را تهیه کنید! البته مشکل دیگری هم که این لپ تاپ دارد، حافظه رم پایین است و باید قید رم 8 گیگابایتی را هم بزنید! مدل R565MA با اینکه عملکرد به‌ مراتب ضعیف‌تری در مقایسه با ایسر A315 دارد، ولی از بدنه‌ای کوچک‌تر و جمع‌وجورتر و همچنین نمایشگری دقیق‌تر با رزولوشن Full HD بهره می‌برد. تایوانی‌ها در ساخت این مدل، تا جای ممکن حاشیه اطراف نمایشگر را باریک کرده‌اند تا دستگاه، طراحی مدرن‌تر و کوچک‌تری داشته باشد. همچنین برای کاربرانی که به دنبال صفحه نمایش با کیفیت و شارپ هستند، این لپ تاپ گزینه مناسبی است. با توجه به مواردی که گفتیم، برای کسانی که زیاد با لپ‌تاپشان فیلم تماشا می‌کنند یا زیاد با متون سروکار دارند، گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شود. مورد آخر اینکه، ویووبوک R565MA با وجود قسمت بسیار کم نسبت به سایر رقبا، دارای درگاه یو اس بی Type C است که کمتر لپ تاپ اقتصادی به آن مجهز است.

  • سری پردازنده: Pentium
  • ظرفیت حافظه رم: 4 گیگابایت
  • ظرفیت حافظه داخلی: 1 ترابایت
  • نوع حافظه داخلی: هارد دیسک
  • حافظه گرافیکی: بدون حافظه گرافیکی مجزا
  • اندازه صفحه نمایش: 15.6 اینچ
  • دقت / رزولوشن: 1080 × 1920 | FHD
  • نوع صفحه نمایش: 178°Wide-View Technology
  • اقلام همراه: کوله ، ماوس ، شارژر و دفترچه راهنما

بنابراین این لپ تاپ برای افرادی که به دنبال یک لپ تاپ اقتصادی با صفحه نمایش با کیفیت هستند، گزینه بسیار مناسبی برای خرید است .

  • ایسر اسپایر 3 سری A315

در مدل های قبلی، ایسر اسپایر 3 سری A315 را معرفی کردیم اما در این قسمت می خواهیم همین مدل با یک کانفیگ سخت افزاری قوی تر را معرفی کنیم. مدلی از سری A315 که این بار به پردازنده رایزن 3200U شرکت AMD در کنار حافظه SSD از نوع NVMe و ۸ گیگابایت رم مجهز شده است. با چنین سخت‌افزاری می‌توانید یک سری کارهای سنگین‌تر مثل ویرایش عکس و استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی هم انجام دهید. همچنین تفاوت این مدل، با مدل ارزان تر آن که در بالا بررسی کردیم این است که این مدل از صفحه نمایش با رزلوشن فول اچ دی بهره می‌برد؛ از دیگر مشخصات آن می‌توان به روکش مات نمایشگر و انواع و اقسام درگاه‌ها شامل HDMI، شبکه و USB 3.0 و USB 2.0 اشاره کرد.

  • از سری لپ‌تاپ‌های اقتصادی خوش‌ساخت سری Aspire شرکت ایسر
  • پردازنده مرکزی پردازنده رایزن 3200U
  • پردازنده گرافیکی اشتراکی
  • حافظه RAM با ظرفیت 8 گیگابایت با فرکانس کاری 2400 مگاهرتز
  • حافظه SSD از نوع NVMe
  • صفحه نمایش باکیفیت 15.6 اینچی با وضوح تصویر Full HD
  • شناخته‌شده به عنوان یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های اقتصادی دنیا
  • مدل برند نیو، دارای یک سال گارانتی رسمی بین المللی شرکت ایسر

بنابراین این لپ تاپ یکی از بهترین گزینه‌هایی است که به راحتی می‌توانید آن را به عنوان یکی از بهترین لپ تاپ های اقتصادی مورد استفاده قرار دهید.

  • لنوو آیدیاپد 3

اگر می‌توانید بودجه خود را تا حدود 12 میلیون تومان افزایش دهید، ، مدلی از سری آیدیاپد 3 لنوو وجود دارد که در دسته لپ تاپ اقتصادی گزینه بسیار خوبی است. در این بازه‌ی قیمتی می‌توانید مدلی را تهیه کنید که از پردازنده نسل دهم Core i3 در کنار ۸ گیگابایت رم و یک ترابایت هارددیسک بهره می‌برد. نبود حافظه‌ی SSD باعث می‌شود تا آیدیاپد 3 سرعت به‌مراتب کمتری در مقایسه با اسپایر 3 ایسر داشته باشد؛ البته این مسئله باعث می‌شود تا وزن لپ تاپ حدود 500 گرم کمتر شود و حمل آن راحت تر باشد. البته اگر به دنبال حداکثر عملکرد در بازه‌ی قیمتی ۱۲ میلیون هستید، اسپایر 3 ایسر به لطف حافظه SSD NVMe، عملکرد روان و خوبی دارد؛ ولی اگر فاکتور «قابل‌حمل بودن» برایتان اهمیت زیادی دارد، سراغ آیدیاپد 3 بروید. مهم ترین تفاوت های این دو لپ تاپ (آیدیاپد 3 و اسپایر 3) همین موارد هستند و تفاوت خاص دیگری بین آن ها مشاهده نمی‌شود. لپ‌تاپ لنوو هم از نمایشگری ۱۵ اینچی با رزولوشن Full HD بهره می‌برد و از نظر تنوع و تعداد درگاه‌ها هم، تفاوتی با اسپایر 3 ندارد.

  • از سری لپ‌تاپ‌های اقتصادی و باکیفیت سری IdeaPad شرکت Lenovo
  • پردازنده مرکزی نسل دهم Core i3
  • پردازنده گرافیکی اشتراکی
  • حافظه RAM با ظرفیت 8 گیگابایت
  • صفحه نمایش باکیفیت بدون لبه 15.6 اینچ 120 هرتزی IPS ضد انعکاس و مات
  • قابلیت حمل بالا به سبب وزن کم، ضخامت اندک نسبت به محصولات هم‌رده، رنگ آبی Chameleon Blue
  • بدنه باکیفیت و شکیل بی‌نظیر، کیبورد خوش‌تایپ، طراحی چشم‌نواز Blue LED Backlit

این لپ تاپ هم گزینه مناسبی است و اگر برای شما حافظه SSD مهم نیست، پیشنهاد می کنیم این انتخاب را از دست ندهید.

  • لنوو تینک بوک 15

اگر به دنبال یک لپ تاپ 15 اینچی قابل حمل هستید، لنوو تینک بوک 15 گزینه بسیار مناسبی است! این لپ‌تاپ از نسل یازدهم پردازنده‌ی Core i3 با پردازنده‌ی گرافیکی Intel UHD Graphics Xe بهره می‌برد که در کنار ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD NVMe تجربه خوب و روانی را برای کامپیوتری در بازه‌ی قیمتی ۱۵ میلیون تومان ارائه می‌دهد؛ بنابراین هنگام انجام همه کارهای روزمره مثل مرورگری اینترنت با تب‌های زیاد، ویرایش فایل‌های سنگین ورد و اکسل، ویرایش عکس با فتوشاپ و اجرای انواع برنامه‌های مهندسی با مشکلی مواجه نمی‌شوید. حتی می‌توانید بازی‌های سبکی مثل فیفا یا فورتنایت را هم به‌صورت تفننی اجرا کنید. همچنین این لپ تاپ از درگاه USB نوع C هم بهره می‌برد که کمتر لپ تاپ اقتصادی چنین درگاهی دارد! از قابلیت های دیگر این لپ تاپ اقتصادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بهترین و بادوام‎ترین الترابوک‎های سری شناخته شده ThinkPad Yoga شرکت لنوو
  • پردازنده مرکزی نسل یازدهم Core i3
  • دارای حافظه RAM با ظرفیت 12 گیگابایت با فرکانس کاری 2400 MHz
  • دارای حافظه ذخیره‌سازی پرسرعت NVMe SSD با ظرفیت 256 گیگابایت
  • صفحه‌ نمایش 13.3 اینچی لمسی باکیفیت با قابلیت پشتیبانی از قلم اکتیو
  • پایداری و دوام کلاس ThinkPad، قابلیت استفاده در حالات مختلف کاری
  • دارای پورت Thunerbolt 3 پرسرعت جهت اتصال سخت‌افزارهای خارجی
  • بهترین و خوش‎ساخت‎ترین کیبورد لپ‎تاپ به انتخاب بسیاری از منتقدان
  • بدنه فیبرکربن بادوام، دارای حسگر اثر انگشت، ویندوز 10 پرو اورجینال

این لپ تاپ هم به لطف 256 گیگابایت حافظه اس اس دی به یکی از بهترین انتخاب ها تبدیل شده است که پیشنهاد می کنیم از دست ندهید.

  • ایسوس ذن بوک 14

اگر بخواهیم یکی از به صرفه ترین و اقتصادی ترین لپ تاپ های ایران را که ارزش خرید بالایی دارد معرفی کنیم، قطعاً ذن بوک 14 ایسوس یکی از انتخاب ها خواهد بود! این لپ‌تاپ به اندازه یک کتاب با قطع A4 است و به دلیل وزن بسیار سبک حدود 1.1 کیلوگرم به راحتی می توانید آن را هر جایی که دوست داشتید حمل و استفاده کنید. وقتی در تمام آلومینیومی آن را باز می‌کنید، با نمایشگری ۱۴ اینچی با رزولوشن Full HD و فناوری IPS مواجه می‌شوید که حاشیه‌های باریکی هم دارد. از نظر قدرت سخت‌افزاری، ذن بوک 14 در مدل‌های متنوعی در بازار پیدا می‌شود، ولی در مورد مدلی با کد Q407IQ صحبت می‌کنیم که جزو قدرتمندترین لپ‌تاپ‌ها در این بازه‌ی قیمتی به‌حساب می‌آید. نسل چهارم پردازنده‌ی رایزن 5، رم ۸ گیگابایتی و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD NVMe به‌همراه کارت گرافیک GeForce MX330 مشخصات سخت‌افزاری کلیدی دن‌بوک 14 را تشکیل می‌دهند. از دیگر امکانات لپ‌تاپ ایسوس می‌توانیم به کیبورد جزیره‌ای با نور پس‌زمینه، درگاه‌های متنوع شامل HDMI، کارت خوان و تعدادی USB نوع A و C و از همه مهم‌تر، وب‌کم مجهز به سنسور مادون قرمز اشاره کرد که برای تشخیص چهره است. از دیگر ویژگی های این لپ تاپ کاربردی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از سری الترابوک‌های پرمیوم پرچم‌دار و باکیفیت ZenBook شرکت ایسوس
  • پردازنده مرکزی قدرتمند AMD Ryzen 5 4500U
  • دارای پردازنده گرافیکی مجزا NVIDIA® GeForce® MX350 2GB GDDR5 VRAM
  • حافظه RAM با ظرفیت 8 گیگابایت از نوع DDR4
  • حافظه داخلی پرسرعت با ظرفیت 256GB PCIe NVMe SSD
  • صفحه نمایش کم حاشیه باکیفیت با وضوح تصویر بالا
  • بدنه تمام آلومینومی باکیفیت، رنگ جذاب بدنه light gray
  • قابلیت استفاده در حالات مختلف کاری به لطف وزن سبک، طراحی زیبا و باریک
  • دارای یک سال گارانتی رسمی بین‌المللی شرکت ایسوس
  • دارای Windows 10 اورجینال، مدل تولید شده برای ایالات متحده آمریکا

بنابراین اگر به دنبال یک لپ تاپ اقتصادی سبک هستید که اندازه ورق A4 سایز داشته باشد، ایسوس ذن بوک 14 یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود.

  • لنوو آیدیاپد 5

اگر لپ تاپ خود را زیاد حمل نمی کنید و طراحی ظاهری آن اهمیت زیادی برایتان ندارد، شاید بهتر است از یک غول لپ تاپ اقتصادی استفاده کنید! لنوو آیدیاپد 5 همان چیزی است که نیاز بسیاری از کاربران را برطرف می‌کند و توانسته به یکی از بهترین لپ تاپ های اقتصادی در ایران تبدیل شود. بنابراین اگر بودجه شما تا 20 میلیون تومان است، می توانید لنوو آیدیاپد 5 را خریداری کنید. با کمی بیش از ۲۰ میلیون تومان، می‌توانید مدلی از آیدیاپد 5 را تهیه کنید که از پردازنده نسل یازدهم Core i5 در کنار ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD و از همه مهم‌تر، کارت گرافیک GeForce MX450 با دو گیگابایت حافظه اختصاصی بهره می‌برد. چنین سخت‌افزار قدرتمندی نه‌تنها امکان انجام طیف گسترده‌ای از محاسبات مثل ویرایش ویدیو، برنامه‌نویسی و نرم‌افزارهای مهندسی را فراهم می‌کند، بلکه به‌طورکلی آینده‌نگرانه‌تر است و خیالتان را از بابت اجرای نرم‌افزارهای جدید راحت می‌کند. از امکانات جذاب سری آیدیاپد 5 می‌توانیم به وب‌کم با درپوش برای امنیت بیشتر، حسگر تشخیص اثرانگشت، بلندگوهای مجهز به Dolby Audio و پشتیبانی از فناوری شارژ سریع اشاره کنیم. از دیگر قابلیت های لپ تاپ اقتصادی لنوو آیدیاپد 5 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از سری الترابوک‎های ‎باکیفیت، لمسی، کانورتبل Flex شرکت Lenovo
  • پردازنده مرکزی قدرتمند شش هسته‌ای AMD Ryzen 5 4500U
  • پردازنده گرافیکی Integrated AMD Radeon Graphics
  • حافظه RAM با ظرفیت 8 گیگابایت از نوع DDR4-3200
  • حافظه ذخیره‌سازی پرسرعت NVMe PCIe SSD با ظرفیت 256 گیگابایت
  • صفحه‌ نمایش 14 اینچی IPS لمسی و بدون حاشیه با رزولوشن Full-HD
  • بدنه ترکیبی آلومنیومی و فیبرکربنی، مدل تولید شده برای ایالات متحده آمریکا
  • کیبورد خوش‎تایپ، قابلیت استفاده در حالات مختلف، باتری باکیفیت
  • طراحی زیبا، دارای حسگر اثر انگشت Fingerprint و ویندوز 10 اورجینال
  • دارای پورت‎های ورودی و خروجی رایج

بنابراین ما استفاده از این لپ تاپ کاربری را پیشنهاد می کنیم و بهتر است از دست ندهید!

چند سوال مهم کاربران!

اگر قصد خرید لپ تاپ اقتصادی را داشته باشید، با توجه به این که قرار است دقت زیادی در انتخاب آن کنید، ممکن است سوالاتی برای شما پیش بیاید. 3 سوال مهم برای کاربرانی که قصد خرید لپ تاپ اقتصادی را دارند پیش می آید که عبارتند از:

  • برای کارهای روزمره استفاده از لپ تاپ اقتصادی بهتر است یا کامپیوتر رومیزی؟

اولین سوالی که برای کاربران پیش می آید، این است که برای انجام کارهای خود لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر رومیزی؟ این سوال به فاکتورهای مختلفی و نوع انتظار شما بستگی دارد. لپ تاپ قابل حمل است و در هر جایی می توانید آن را حمل کنید، در صورتی که کامپیوتر قابل حمل نیست و نمی توانید در هر جایی از آن استفاده کنید و باید در یک محیط ثابت باشد. از طرفی، کامپیوتر رومیزی در مقایسه با لپ تاپ هم قیمت قدرت بیشتری به شما ارائه می دهد و به راحتی می توانید آن را ارتقا دهید! در حالی که لپ تاپ قدرت کمتری می دهد و ارتقاء تمام سخت افزار آن به راحتی امکان پذیر نیست. مثلاً شما نمی توانید گرافیک آن را ارتقا دهید و اگر قصد ارتقا گرافیک را دارید، باید لپ تاپ خود را عوض کنید.

  • مهم ترین مشکلی که لپ تاپ اقتصادی دارد چیست؟

هر نوع لپ تاپی مشکلاتی خاص خود را دارد اما مهم ترین ایرادی که برای لپ تاپ اقتصادی می توان در نظر گرفت، این است که پردازنده قوی ندارد! در واقع این لپ تاپ برای انجام کارهای روزمره طراحی شده است و نمی توان از آن انتظار داشت که کارهای سنگین برای شما انجام دهد. در برخی مواقع، سیستم خنک کننده لپ تاپ های اقتصادی صدای زیادی دارد و گاهی اوقات لرزش آن ممکن است حوصله شما را سر ببرد. البته در حال حاضر لپ تاپ ها طراحی بهتری دارند و این مشکلات کمتر به چشم می آیند اما باز هم شما این مشکلات را مشاهده می کنید. یکی دیگر از مشکلات لپ تاپ های اقتصادی این است که کیفیت ساخت پایینی دارند و اگر به درستی انتخاب و استفاده نکنید، ممکن است پس از مدتی با مشکل مواجه شوید. مشکل دیگر لپ تاپ، این است که قابل ارتقا نیست و دست شما در ارتقاء بسیار بسته است؛ در واقع شما فقط می توانید حافظه و رم آن را ارتقاء دهید و بخش های دیگر قابل ارتقاء نیستند.

  • آیا قدرت لپ تاپ های اقتصادی یکی هستند؟

قطعاً خیر! شما هر چقدر بیشتر هزینه پرداخت کنید می توانید لپ تاپ اقتصادی بهتری خریداری کنید و نمی توان یک لپ تاپ 7 میلیون تومانی را با یک لپ تاپ 20 میلیون تومان یکی دانست. اما نباید نا امید شوید! زیرا لپ تاپ های اقتصادی هم می تواند نیاز شما را برطرف کند و باید با یک انتخاب درست، خیالتان از خرید آن راحت باشد.

نتیجه ‌گیری

در این مقاله به بررسی لپ تاپ اقتصادی و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید، پرداختیم! همچنین چند پیشنهاد عالی برای خرید لپ تاپ اقتصادی را هم بررسی کردیم تا بتوانید انتخاب بهتری را با توجه به بودجه ای که دارید انتخاب کنید. اگر سوالی در مورد این مقاله یا خرید لپ تاپ اقتصادی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *