شاید باورتان نشود، اما تقریبا 25 درصد از افراد، رمز عبور کامپیوتر خود را بعد از 14 روز که از راه‌اندازی سیستم عاملشان می‌گذرد، فراموش می‌کنند! پس اگر شما هم از همین دسته افراد هستید و پسورد روتی که برای اوبونتو لینوکس خود در نظر گرفته‌اید را فراموش کردید، خیلی خود را نگران نکنید.

خوشبختانه راهی وجود دارد که به وسیله‌ی آن بتوانید پسورد روت خود را ریست کنید و امکان انجام این کار بدون دانستن پسورد، قابل انجام است.

ریست کردن پسورد در اوبونتو لینوکس

در اوبونتو، پسورد روت در فایل پوشه روت در  Linux filesystem ذخیره می‌شود. این پسورد برای ورود به سیستم ضروری است و شما نمی‌توانید بدون دانستنش، وارد سیستم شوید. به همین خاطر بدون پسورد، ابتدا باید به نحوی، پسورد را ریست و یک پسورد جدید اضافه کنید.

قدم اول: وارد شدن به Recovery Mode

برای ریست کردن پسورد باید دستگاه را ریست کنید و وارد منو GNU GRand Unified Bootloader شوید. برای این کار باید کلید بوت منو دستگاهتان را پیدا کنید که در خیلی از موارد کلید Delete است که باید به محض روشن شدن دستگاه آن را بزنید. بعد از باز شدن منو بوت، گزینه‌ی Advanced options for Ubuntu را پیدا کنید و روی آن اینتر بزنید. اگر نمی‌توانید منوی بوت را پیدا کنید، قبل از آن مطمئن شوید که گزینه‌ی bootloader در تنظیمات بایوس روشن باشد.

در این مرحله، یک پنجره‌ی دیگر برای شما باز می‌شود. در این مرحله شما باید یکی از مودهای ریکاوری را پیدا کنید. در مثال پایین ما Ubuntu, with Linux 5.4.0-40- generic (recovery mode) را انتخاب کرده‌ایم. در نظر داشته باشید که شما باید بر اساس کرنل و نسخه DASD خود گزینه‌ی مورد نظر را پیدا کنید.

قدم دوم: دسترسی به پوشه روت در Ubuntu Linux Filesystem

بعد از این که وارد مود ریکاوری شدید، یک سری چک‌آپ‌های سیستمی انجام می‌شود و شما می‌توانید منوی ریکاوری را در اوبونتو مشاهده کنید. ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که وقتی وارد این مود ریکاوری می‌شوید، تنها قابلیت دسترسی به خواندن فایل سیستم‌ها را دارید. اما نگران نباشید، کمی دیگر به شما یاد می‌دهیم چطور دسترسی خواندن و نوشتن را با هم پیدا کنید.

ابتدا باید به سراغ ریست کردن پسورد بروید. به همین خاطر در منویی که به شما نشان داده می‌شود، گزینه‌ی Root را انتخاب کنید. در ادامه ما از فرمان‌های شِل برای ریست کردن پسورد استفاده می‌کنیم.

قدم سوم: ریست کردن پسورد

حالا که به فرمان‌های شل دسترسی پیدا کردیم، می‌توانیم فرمان‌های لازم برای ریست کردن پسورد را وارد نماییم. ابتدا اینتر را بزنید تا فرایند ریست شدن پسورد آغاز شود. حالا می‌توانید از mount، remount و دسترسی نوشتن و خواندن در فایل سیستم استفاده کنید.

بعد از این که فایل سیستم را mount کردید، فرمان بازآوری پسورد را تایپ می‌کنیم. در مثال زیر، یوزرنیم ما بر روی سیستم ubuntupit است، شما باید از یوزرنیم خود استفاده کنید.سپس باید پسورد جدید را تایپ کرده، اینتر بزنید و به دلایل امنیتی یک بار دیگر این کار را انجم دهید.

در نهایت به شما پیغام داده می‌شود که به روز رسانی پسورد با موفقیت انجام شد و در نهایت می‌توانید دستگاه را راه اندازی مجدد کنید. نمونه کد را در عکس و نوشته زیر می‌بینید.


~# mount -n -o remount,rw /
~# passwd ubuntupit
New password:
Retype new password:
passwd: password updated successfully
~# reboot

Join the Conversation

2 Comments

  1. سلام. مرحله آخر که باید پسوورد جدید رو وارد کرد هرچی میزنم چیزی وارد نمیکنه. نه عدد و نه حرف. لطفا راهنمایی کنید. تشکر

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *