استفاده از استوری اینستاگرام به صفحات تجاری کمک می‌کند تا بتوانند با کاربران خود ارتباط بهتری برقرار کنند. مزیت استوری اینستاگرام این است که تنها برای ۲۴ ساعت در دسترس است و پس از آن توسط کاربران دیده نمی‌شود. بسیاری از کاربران نمی‌دانند که چطور می‌توان یک استوری تاثیرگذار ایجاد کرد و از آن مهم‌تر اینکه چگونه باید یک استوری را آنالیز کرد! البته استوری اینستاگرام قابلیت جدیدی در اینستاگرام نیست اما پس از گذشت مدت زمان زیادی هنوز هم بزرگ‌ترین قابلیت اینستاگرام، استوری آن است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل آموزش ایجاد و آنالیز استوری اینستاگرام بپردازیم تا بتوانید صفحه اینستاگرام خود را حرفه‌ای‌تر مدیریت کنید.

توسط قابلیت استوری اینستاگرام می‌توانید تصاویر و ویدیو‌های خود را با محدودیت زمانی ۲۴ ساعته بر روی این شبکه اجتماعی پست کنید. در واقع محتوایی که در اینستاگرام به عنوان استوری منتشر می شود، بعد از گذشت یک روز کامل، ناپدید شده و کاربران دیگر به آن هیچ دسترسی نخواهند داشت. استقبال بی‌نظیر از استوری اینستاگرام باعث شده تا این کمپانی در هر آپدیت جدید، ویژگی‌های تازه‌ای را مانند قابلیت هایلایت به آن اضافه کند و به همین شیوه بر شدت محبوبیتش در میان کاربران بیافزاید. استوری قبلا در نرم افزارهای چت وجود داشت و حالا با استفاده از اشتراک گذاری استوری می توانید عکس ها و لحظه های مورد نظر و دلخواهتان را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. استوری ها در اینستاگرام در قسمت بالای اینستاگرام (تایم لاین کوچک در بالای صفحه اصلی اینستاگرام) قابل مشاهده است. یعنی شما در بالای صفحه هم می‌توانید استوری دوستان خود را که آنها را استوری کرده‌اید ببینید و هم در صورتیکه خودتان هم استوری گذاشته باشید آن را نیز مشاهده کنید.

اگر شما هم از اینستاگرام به عنوان کانال بازاریابی اینترنتی خود استفاده می‌کنید، باید استفاده از استوری را در اولیت قرار دهید. بر اساس الگوریتم‌های اینستاگرام ممکن است پست‌های شما در بالای صفحه فید کاربران دیده نشود و کاربران آن را نبینند اما استوری‌های شما همیشه توجه کاربران را جلب می‌کند و اکثر دنبال‌کنندگان شما آن را می‌بینند. تا زمانی که ندانید استوری‌ها چقدر بر روی فروش کسب‌وکارتان تاثیر گذاشته‌اند، نمی‌توانید استراتژی درستی برای انتشار استوری داشته باشید!

چرا باید از استوری اینستاگرام استفاده کنیم؟

استفاده از استوری اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا بیشتر در میان کاربران دیده شوید! هدف از فعالیت در اینستاگرام بیشتر دیده شدن است و این مورد در کسب‌وکارهای آنلاین، اولین قدم برای افزایش فروش است. هدف هر کسب‌وکاری از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی افزایش مشتریان و در نهایت افزایش فروش است و مقاله آموزش استوری اینستاگرام به شما کمک‌ می‌کند تا بیشتر دیده شوید و مشتریان خدمات خود را افزایش دهید. افراد هنگامی که وارد اینستاگرام می‌شود، در بالای صفحه فید خود دایره‌های رنگی می‌بینند که نظرشان را جلب می‌کند؛ این دایره‌ها همان استوری هستند که با کلیک کاربران بر روی آن، استوری شما برای آن‌ها نمایش داده می‌شود. هر فرد می‌تواند بی‌نهایت استوری را به صورت هم‌زمان منتشر کند اما اگر این استوری‌ها برای کاربران مفید یا جذاب نباشند آن را رد می‌کنند و استوری کاربر بعدی را می‌بینند. همچنین اگر استوری شما به اندازه کافی جذاب باشد، کاربر روی آن ریپلای می‌زند و کامنتی برای شما ارسال می‌کند! این کامنت‌ها از طریق بخش دایرکت قابل مشاهده و پاسخ دادن هستند.

یکی از قابلیت‌های بسیار خوب و تاثیرگذار در اینستاگرام، قابلیت فعال‌سازی نوتیفیکیشن‌ها در اینستاگرام است! هنگامی که شما نوتیفیکیشن پست‌ها یا استوری سایر کاربران را فعال می‌کنید، با انتشار آن در صفحه موردنظر برای شما اعلانی ارسال می‌شود. اگر قصد دارید تعداد بازدید و تعامل کاربران با پست‌ها و استوری‌ها شما به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند، باید آن‌ها را تشویق به فعال‌سازی نوتیفیکیشن‌های صفحه خود کنید. با فعال‌سازی نوتیفیکیشن‌های استوری صفحه شما توسط کاربران، هنگامی که یک استوری جدید منتشر کنید کاربران در بخش اعلان‌های موبایل خود پیام آن را دریافت می‌کنند و سریعاً استوری شما را می‌بینند. البته باید توجه داشته باشید که استوری‌های شما آن‌قدر جذاب باشند که کاربران همیشه استوری شما را ببیند؛ اگر استوری شما جذاب نباشد، کاربران نوتیفیکیشن صفحه اینستاگرام شما را خاموش می‌کند و به مرور زمان تعامل صفحه شما تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

یکی از قابلیت‌های بسیار جذاب استوری اینستاگرام این است که کاربران هنگامی که صفحه شما را در بخش Explore جستجو می‌کنند، دایره قرمز مربوط به استوری در کنار حساب کاربری شما نمایش داده می‌شود. البته این مورد در صورتی است که استوری فعالی داشته باشید! منظور ما از استوری فعال، استوری‌‍ای است که کمتر از ۲۴ ساعت از زمان انتشار آن گذشته باشد. البته باید توجه داشته باشید که صفحه شما عمومی باشد؛ استوری مربوط به صفحات خصوصی در این بخش دیده نمی‌شود و شخص برای دیدن استوری حتماً باید شما را فالو کند. هنگامی که کاربران وارد اینستاگرام خود می‌شوند، اولین چیزی که در بالای اپلیکیشن می‌بینند استوری اینستاگرام است. استوری اینستاگرام مهم‌ترین ابزار این شبکه اجتماعی به شمار می‌رود که کاربران تعامل بسیار خوبی با آن دارند و به راحتی می‌توانند با مدیر آن صفحه گفتگو کنند! در واقع هنگامی که کاربران با استوری شما ارتباط برقرار می‌کنند، به آن پاسخ می‌دهند و شما به عنوان مدیر صفحه می‌توانید به پاسخ آن‌ها واکنش نشان دهید؛ مثلاً از آن‌ها تشکر کرده یا یک اموجی برای آن‌ها ارسال کنید. به همین دلیل است که استوری‌های اینستاگرام مورد توجه بسیاری از کسب‌وکارها قرار گرفته است و کسب‌وکارها به خوبی می‌دانند که می‌توانند بازاریابی محصولات یا خدمات خود را انجام دهند.

در این بخش هم شانس افزایش بازدید استوری‌ها بسیار زیادی است و به راحتی می‌توانید از طریق استوری‌ها، فالوورهای هدفمند خود را هم افزایش دهید.

ایجاد کردن استوری اینستاگرام

اگر از اینستاگرام استفاده می‌کنید، حتماً تاکنون به این مورد دقت کرده‌اید که در هنگام مشاهده استوری کاربران، علاوه بر استوری آن‌ها چیزهای دیگری هم دیده می‌شوند! مثلاً نام کاربری، تصویر پروفایل، نوار پیشرفت استوری و… را هم می‌بینید. بنابراین باید توجه داشته باشید که تصویر پروفایل یا نام کاربری شما به گونه‌ای باشد که کاربر را ترغیب به کلیک بر روی تصویر شما و بازدید از پروفایلتان کند. این کار به شما کمک می‌کند تا تعامل صفحه خود را افزایش دهید و با هدایت کاربران از استوری به صفحه پروفایل، خدمات و محصولات خود را معرفی کنید. ابتدا اینستاگرام گوشی خود را به آخرین نسخه آپدیت کنید تا از داشتن قابلیت های جدید اینستاگرام مطمئن شوید. برای قرار دادن یک استوری کافی است به صفحه خوراک خبری (Feed) اینستاگرام مراجعه کرده و در گوشه سمت چپ نوار بالایی برنامه بر روی علامت کوچک مثبت (+) ضربه بزنید. حالا می توانید به راحتی با فشار دادن دکمه وسط صفحه از سوژه خود عکس گرفته یا با نگه داشتن آن یک ویدیو تهیه کنید. اگر هم قصد دارید عکس یا ویدیویی که از پیش گرفته اید را انتخاب کنید کافیست انگشت خود را از بالای صفحه به سمت پایین بکشید تا نوار گالری باز شود. دکمه ی شبیه به چرخش در سمت راست شاتر نیز باعث تعویض بین دوربین جلو و عقب و دکمه سمت چپ نیز فلش گوشی را فعال یا غیر فعال می کند.

در پایین استوری هم سه قابلیت مهم دیده می‌شود: اولی بخش ریپلای به استوری، دومی بخش ارسال تصویر برای شما و سومی اشتراک‌گذاری استوری با سایر کاربران است! محتوای استوری شما باید شامل متن یا هشتگ‌هایی باشد که کاربران را به ارسال پیام از طریق ریپلای استوری دعوت کند. متن‌ها در استوری اهمیت بسیار زیادی دارند! در واقع شما به کمک متن‌ها می‌توانید کاربران خود را ترغیب به ارسال ریپلای کنید. مثلاً می‌توانید یک سوال از آن‌ها بپرسید و بخواهید که پاسخ خود را برای شما ارسال کنند. همچنین منشن کردن سایر کاربران می‌تواند تعداد بازدید استوری شما را افزایش دهد؛ هنگامی که شما یک کاربر را منشن می‌کنید، ممکن است آن کاربر هم استوری شما را به اشتراک بگذارد و فالوورهای آن کاربر با کلیک بر روی استوری می‌توانند وارد صفحه شما شوند. به همین دلیل است که به راحتی می‌توانید بازدید استوری‌های خود را افزایش دهید. منشن کردن سایر کاربران به کمک کاراکتر @ و قرار دادن نام کاربری موردنظر پس از آن انجام می‌شود. جهت مشاهده استوری هایی که دوستانتان منتشر کرده اند کافیست به صفحه اصلی اپلیکیشن اینستاگرام رفته و در نوار بالایی بر روی آیکون دایره ای شکل دوست مورد نظر خود ضربه بزنید تا استوری وی نمایش داده شود. شما همچنین می توانید با ضربه زدن روی عکس پروفایل کاربران، استوری آنها را مشاهده کنید. البته همانطور که مشخص است این کار فقط در صورتی انجام می پذیرد که آنها یک استوری فعال داشته باشند. تشخیص دارا بودن استوری فعال نیز بدین صورت است که یک دایره رنگی در اطراف عکس پروفایل آنها قرار می گیرد. استوری های اینستاگرام نیز همچون پست های آن به خصوصی یا عمومی بودن حساب شما بستگی دارد که در کدام حالت قرار داده باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *