در ویندوز 11 هم مثل نسخه‌های قبلی ویندوز، امکان کنترل میزان مصرف انرژی سخت‌افزارهای خود را دارید. مثلا می‌توانید میزان روشنایی نمایشگر، استفاده پردازنده اصلی یا موارد دیگر را در بخش پاور پلن تنظیم کنید.

به صورت پیش فرض سه حالت بالانس، پاور سیور و های پرفرمنس در ویندوز گذاشته شده اما می‌توانید، پلن‌های اختصاصی خود را هم در این بخش درست کنید تا همه چیز دقیقا به همان شکل که مد نظر دارید کار کنند. همراه ما باشید تا این بخش از تنظیمات ویندوز 11 را به صورت کامل به شما معرفی کنیم.

 چگونه برنامه های Power را در ویندوز 11 بسازیم و مدیریت کنیم

به طور پیش فرض، ویندوز 11 از Power Mode “متعادل (balanced)” استفاده می‌کند که عملکرد را با مصرف برق، متعادل و بهینه می‌کند. با این حال، می‌توانید آن را تغییر دهید تا در هزینه عملکرد خام صرفه جویی کنید یا با افزایش مصرف باتری بهترین عملکرد را داشته باشید. ویندوز 10 حداقل سه روش برای تغییر تنظیمات Power Mode  دستگاه ارائه داده است، از جمله گزینه تغییر سریع بین حالت‌های مختلف Power Mode مستقیما از آیکون باتری در System Tray که در نوار وظیفه (taskbar) قرار دارد. اما در ویندوز 11، فقط می‌توانید این کار را از طریق Control Panel یا منوی تنظیمات انجام دهید. در ادامه نحوه عملکرد هر دو روش را بررسی کنیم.

تغییر Power Mode از طریق صفحه تنظیمات

ساده‌ترین راه برای تغییر Power Mode در ویندوز 11، برنامه تنظیمات است که از طریق مراحل زیر قابل انجام است. تنظیمات را از طریق میانبر صفحه کلید ویندوز 11 (Win + I) باز کنید. سپس، روی System در نوار کناری سمت چپ کلیک کرده و Power (Power and Battery  در لپ تاپ‌ها) را از قسمت راست انتخاب کنید.

اکنون ، به Power Mode بروید و از منوی کشویی (که به طور پیش فرض Balanced را نشان می‌دهد) یکی از سه حالت موجود را انتخاب کنید:

  • Best power efficiency
  • Balanced
  • Best performance

هر تغییری که ایجاد کنید به صورت خودکار ذخیره می‌شود. بر اساس حالتی که انتخاب می‌کنید، ویندوز 11 اکنون یا با مصرف باتری، عملکرد بهتری را ارائه می دهد یا با کاهش عملکرد، عمر باتری بهتری را ارائه می‌دهد. البته، گزینه پیش فرض Balanced، تعادل را میان عملکرد و عمر باتری ایجاد می‌کند.

همچنین می‌توانید مدت زمان غیرفعال ماندن ویندوز 11 را قبل از خاموش شدن صفحه تنظیم کنید. برای انجام این کار، گزینه Screen and Sleep را انتخاب کنید و مدت زمان دلخواه خود را از منوی کشویی انتخاب کنید. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از این تنظیمات شخصی را مشاهده کنید.

تغییر Power Mode از طریق Control Panel

راه دیگر برای تغییر تنظیمات Power Mode در ویندوز 11، Control Panel است. این روش شبیه به تنظیمات Power Mode در ویندوز 10 است و بسیاری از شما ممکن است از قبل با آن آشنا باشید. برای انجام آن، دستورالعمل زیر را دنبال کنید. Control Panel را در ویندوز 11 باز کنید. برای انجام این کار، عبارت control را در نوار جستجوی Windows جستجو کرده وControl Panel را از نتایج انتخاب کنید.

در Control Panel، مطمئن شوید که از نحوه نمایش Icons استفاده می‌کنید. سپس Power Options را انتخاب کنید.

در مرحله بعد، Power Mode مورد نظر خود را برای ویندوز 11 انتخاب کنید. گزینه‌های موجود شامل Balanced (حالتی که توصیه می‌شود)، Power Saver و High Performance می‌شود. شما می‌توانید یا یکی از این سه حالت را انتخاب کرده و تنظیمات پیش فرض را حفظ کنید و یا بر روی گزینه Change Plan Settings در کنار برنامه دلخواه خود کلیک کرده و آن را متناسب با نیازهای خود تنظیم کنید.

علاوه بر این، می‌توانید از ابتدا یک power plan ایجاد کنید. برای انجام این کار، روی Create a power plan در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید.

هنگامی که روی Change Plan Settings کلیک می‌کنید، می‌توانید power plan را تغییر دهید و تعیین کنید که کامپیوتر شما قبل از خاموش شدن صفحه تا چه مدت بدون فعالیت بماند. حتی می‌توانید گزینه Change Advanced Power Settings را بزنید تا سایر تغییرات را در power plan ایجاد کنید. پس از اتمام کار، روی Save Changes کلیک کنید.

شما اکنون با موفقیت Power Mode را از طریق Control Panel در ویندوز 11 تغییر داده‌اید. همانطور که دید، تغییر تنظیمات Power Mode در ویندوز 11 آسان است و می توانید با استفاده از دو روش مختلف این کار را انجام دهید.

Join the Conversation

1 Comment

  1. من گزینه ی cheange advanced power setting رو که میزنم گزینه ی کمی وجود داره مثلا رفع تعلیق یو اس بی رو نمیتونم پیدا کنم و غیرفعالش کنم لپ تاپم ویندوز 11 داره روش اخرین نسخه هست ، مشکل من جوریه که وقتی گیم پد دسته ی بازی rapoo مدل v600 رو میزنم به لپ تاپ قشنگ کار میکنه درایورش نصب میشه توی گیم هایی که شوک کم میزنه مشکلی نداره مثل pes2021 اما وقتی روی گیم god of war یا گیم nfs heat که استفاده میکنم از دسته حین بازی وقتی شوک زیاد میزنه خود به خود دسته دیسکانکت میشه و مجددا دکمه میزنم کانکت میشه هنوز علتشو پیدا نکردم از دیوایس منیجر گزینه های ذخیره ی انرژی یو اس بی ها رو غیرفعال کردم اما جواب نداد فقط گزینه ی رفع تعلیق یو اس بی مونده که اونم توی تنظیمات بیشتر پاور منیجر نیست اصلا علتش چیه !؟؟؟؟ جالب اینکه من دوتا دسته دارم هردوتا مثل همه بو همین مشکل رو دارن و همین دسته ها با لپ تاپ قبلیم توی گیم چنین مشکلی نداشتن روی لپ تاپ جدیدم اینطوریه ، مدل لپ تاپ asua ROG STRIX G513QM , پردازنده ADM RYZEN95900HX , RAM 16, SSD 1TB, VGA : RTX 3060 ,6GGB,, تورو خدا کسی اگر میتونه منو راهنمایی کنه

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *