در این مطلب به راه‌های شخصی‌سازی و تغییر استارت‌آپ ویندوز۱۰ می‌پردازیم. شما می‌توانید یک پیغام خوش‌آمدگویی اختصاصی به سلیقه‌ی خود برای ویندوز قرار دهید. بد نیست بدانید که این روش‌ها برای ویندوز ۷ و ویندوز ۸ هم قابل اجرا هستند.

مرحله‌ی اول: ساخت VBScript

در ابتدا باید یک VBScript حاوی صدای آغازین تهیه کرده و در پوشه‌ی استارت‌آپ قرار دهیم تا به محض شروع به کار کردن ویندوز اجرا شود.

برای این کار ابتدا نوت‌پد را باز کرده و کد زیر را در آن کپی‌پیست کنید:

dim speech
 text="Your Message"
 set speech=CreateObject("sapi.spvoice")
 speech.speak text

به جای نوشته‌ی Your Message پیغام مد نظر خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که باید دو طرف متن شما گیومه بر سر جای خود بماند.

حال فایل نوشته‌شده را به با فرمت .vbs ذخیره کنید(نام فایل مهم نیست). برای مثال می‌توانید آن را welcome.vbs نام‌گذاری کنید.

برای امتحان، فایل پدید آمده را اجرا کنید تا متن نوشته‌شده را با صدای سخنگوی مخصوص سیستم عامل ویندوز بشنوید.

توجه: اگر هنگام اجرا کردن فایل با ارور مواجه شدید، گیومه‌ها را پاک کنید و دوباره گیومه بگذارید چرا که ارور ممکن است به علت تفاوت فونت رخ داده باشد. برای تغییر دادن کد، کافیست روی فایل کلیک راست کرده و Edit را انتخاب کنید.

سخنگوی ویندوز نقطه، مکث طولانی و آپاستروف را رعایت کرده اما به علاماتی نظیر علامت سوال یا علامت تعجب توجهی ندارد. ضمنا این سخنگو قادر به تلفظ صحیح کلمات غیرانگلیسی(نظیر اسامی) نیست و برای تلفظ درست‌تر این‌گونه کلمات باید روش‌های مختلف نوشتن آن‌ها را امتحان کنید و بیشتر از املای صحیح، به طرز تلفظ آن دقت کنید و سعی کنید همان را تایپ کنید(درصورت عدم تلفظ صحیح یک حرف را چندبار در کلمه تکرار کنید).

مرحله دوم: قرار دادن VBScript در پوشه‌ی استارت‌آپ

دکمه‌ی ویندوز و حرف R را همزمان فشار دهید تا پنجره‌ی Run اجرا شود. سپس در این پنجره عبارت shell:startup را تایپ کنید تا پوشه‌ی استارت‌آپ ویندوز باز شود. سپس فایل VBScript را در این پوشه کپی‌پیست کنید. تمام فایل‌های موجود در این پوشه هنگام شروع به کار کردن ویندوز اجرا می‌شوند.

بار بعدی که کامپیوتر خود را روشن کنید با این پیغام از شما استقبال می‌شود؛ فقط دقت داشته باشید که اجرای این صوت بعد از بارگذاری نرم‌افزارهای استارت‌آپ ویندوز صورت می‌گیرد پس ممکن است اندکی زمان بگیرد. بدیهی است که برای متوقف کردن این پیام، کافیست که فایل آن‌را از پوشه‌ی استارت‌آپ پاک کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *