بر روی ویندوز ۱۰ فونت‌های متعددی به صورت پیش‌فرض ارائه می‌شوند، اما مدیریت این فونت‌ها و افزودن موارد جدید به آنها چگونه است؟ در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم به صورت مفصل به همین موضوع بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

چگونه به نصب فونت‌ها در ویندوز ۱۰ بپردازیم؟

وقتی یک فونت جدید را برای نصب کردن دانلود می‌کنید، در ۹۹ درصد مواقع این فونت دارای یکی از دو فرمت TTF یا OTF است. گفتنی است در ویندوز ۱۰ می‌توانید از هر دو فرمت استفاده کنید، هر چند که فرمت TTF به صورت انحصاری برای این نسخه از ویندوز توسعه یافته.

حال برای نصب یک فونت در ویندوز ۱۰ باید این مراحل را طی کنید:

  •  بسیاری از مواقع یک فونت در قالب چند فایل ارائه می‌شود و هر یک از این فایل‌ها یک قالب متفاوت از فونت –مانند بولد، ایتالیک و… را در بر می‌گیرند؛ لذا اگر می‌خواهید عملکردی صحیح از فونتی را ببینید که قصد نصبش را دارید، باید تمامی این فایل‌ها را روی سیستم خود پیاده‌سازی کنید.
  •  تمامی فایل‌های مرتبط به یک فونت را انتخاب کنید، سپس روی آنها کلیک راست کرده و گزینه‌ی Install را برگزینید.

نصب فونت‌ها به همین سادگی انجام می‌پذیرد. لازم است یاد‌آور شویم که اگر فونتی روی سیستم شما نصب باشد و بخواهید مجدداً‌ آن را نصب کنید، سیستم عامل ویندوز این موضوع را به شما گوشزد خواهد کرد و شما دو گزینه‌ی جایگزین کردن (Replace) یا توقف نصب (Skip) را در اختیار خواهید داشت.

  •  برای اینکه اپلیکیشن‌ها بتوانند از فونت تازه نصب شده بهره بگیرند، لازم است یکبار آنها را بسته و مجدداً اجرا کنید.

چگونه فونت‌ها را در ویندوز ۱۰ مدیریت کنیم؟

اگر بخواهید یکی از فونت‌های نصب شده را مشاهده یا حذف کنید، چه باید کرد؟ برای اینکار دو راه حل در اختیار دارید، روش ساده که با کمک‌گیری از فولدر فونت‌ها امکان‌پذیر می‌شود و روش پیشرفته که با بهره‌گیری از ابزارهای شخص ثالث مدیریت فونت میسر می‌گردد.

استفاده از فولدر فونت‌ها

وقتی یک فونت را روی ویندوز نصب می‌کنید، این فونت در میسر C:WindowsFonts ذخیره می‌شود. با رفتن به منوی استارت و جستجو کردن این فولدر می‌توانید بسیار سریع آن را باز کنید؛ کافیست ابتدا عبارت Font را جستجو کرده و سپس روی فولدر Fonts کلیک کنید.

فولدری که از آن سخن گفتیم، در اصل یک فولدر مخصوص سیستمی محسوب می‌شود و قدری با فولدرهایی که به صورت معمول با آنها سر و کار دارید متفاوت است، پس بنابراین در حین کار با آن می‌بایست قدری دقت مضاعف داشته باشید.

لازم است بدانید که شما در این فولدر می‌توانید فونت‌های خود را بر اساس مولفه‌های مختلفی مرتب کنید، پیش نمایشی از هر یک از آنها را ببینید، مواردی که دیگر استفاده نمی‌شوند را حذف کنید و یا برخی از آنها را مخفی نمایید تا دیگر در اپلیکیشن‌های مختلف مثل ویرایشگرهای متن و ابزارهای دیگری از این دست نشان داده نشوند.

استفاده از ابزار NexusFont

«نکسوس فونت» یک اپلیکیشن پرتابل (یا بی‌نیاز از نصب است) که کار مدیریت فونت‌ها را ساده می‌کند. شما می‌توانید در این اپلیکیشن به سادگی پیش‌نمایشی از تمامی فونت‌های موجود روی سیستم خود را مشاهده کرده، متنی که برای پیش‌نمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد را ویرایش کنید، فونت‌هایی که لازم ندارید را حذف کنید و یا آنها را از طریق فولدرها و مجموعه‌ها دسته‌بندی و مرتب نمایید.

یک نکته‌ی جالب دیگر در مورد نکسوس فونت اینکه شما می‌توانید فونت‌ها را به جای فولدر Fonts در این اپلیکیشن نصب کنید. به این ترتیب وقتی ابزار مورد اشاره در حال اجرا باشد فونت‌هایی که رویش نصب شده‌اند نیز در دسترس خواهند بود و در غیر اینصورت این فونت‌ها در دیگر اپ‌ها قابل استفاده نیستند.

بنابراین اگر می‌خواهید مرتباً فونت‌های مختلفی را تست کنید، شاید نکسوس فونت گزینه‌ی کاربردی محسوب شود.

چگونه اندازه‌ی فونت را در ویندوز ۱۰ تغییر دهیم؟

ویندوز از گذشته به کاربرانش اجازه می‌داده است که تنظیمات قلم مورد استفاده برای متون سیستم را تغییر دهند، اما این رویه در به روز رسانی «سازندگان»‌ که اوایل سال ۲۰۱۷ ارائه شد تغییر کرد و ویژگی مذکور عملاً از سیستم عامل مایکروسافت حذف گشت. حال اگر بخواهید فونت سیستمی ویندوز ۱۰ را تغییر دهید ۲ گزینه در پیش رو دارید: عوض کردن تنظیمات DPI –یا همان DPI settings- و یا بهره‌گیری از ابزارهای جانبی شخص ثالث.

  •  تغییر دادن DPI Settings

DPI (مخفف نقاط به ازای هر اینچ) یک مقایس در ویندوز محسوب می‌شود که اجازه می‌دهد میزان خوانایی متون مرتبط به رابط کاربری سیستم‌عامل را تغییر دهید تا بتوانید آنها را روی مانیتورهای با رزولوشن بسیار بالا راحت‌تر مشاهده کنید.

برای دسترسی به این تنظیمات ابتدا منوی استارت را باز کرده، عبارت display را جستجو کنید و در نهایت گزینه‌ی Change display settings را انتخاب نمایید.

حال در بخش Scale and Layout روی گزینه‌ی Custom scaling‌ کلیک کنید.

شما می‌توانید میزان بزرگنمایی متون رابط کاربری سیستم‌عامل را در این بخش بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ درصد تغییر دهید. البته توصیه کلی بر این است که عددی بالاتر از ۱۵۰ وارد نکنید، مگر اینکه از مانیتورهای ۴K یا ۱۴۴۰p بهره بگیرید.

ضمناً دقت داشته باشید عددی که درج می‌کنید نه تنها فونت رابط کاربری بلکه دیگر عناصر آن مثل نوار عنوان، تسکبار و… را نیز تحت تاثیر قرار داده و بزرگتر می‌کند.

  •  استفاده از ابزار System Font Size Changer

System Font Size Changer‌ یک اپلیکیشن پرتابل است که می‌تواند فونت‌های شش عنصر ویندوز ۱۰ را ویرایش کند. با این ابزار قادر خواهید بود اندازه‌ی فونت را برای هر یک از عناصر بین ۱ الی ۲۰ قرار دهید و استایلش را نیز از بین معمولی و بولد برگزینید.

وقتی برای اولین بار اپلیکیشن مورد بحث را اجرا می‌کنید از شما می‌پرسد که می‌خواهید از تنظیمات فعلی‌تان پشتیبان بگیرید یا خیر. بهتر است در پاسخ به این پرسش گزینه‌ی Yes را انتخاب کرده و سپس فایل WindowMetric.reg را در جایی امن ذخیره‌سازی کنید. در اینصورت اگر System Font Size به هر علتی دچار خطا شد می‌توانید تنظیمات پیشین را تنها با دابل کلیک کردن روی فایل مذکور بازگردانید.

چگونه رندر فونت‌ها را در ویندوز ۱۰ بهبود بخشیم؟

اگر اندازه‌ی فونت‌ها مناسب به نظر می‌رسد ولی بازهم خواندن آنها سخت است، می‌بایست تنظیمات مرتبط به رندر آنها را در ویندوز تغییر دهید. در همین راستا ویندوز ۱۰ از تکنولوژی با نام ClearType بهره‌مند است که به شما کمک می‌کند بر حسب مانیتور خود رندر فونت‌ها را تنظیم کنید.

  • تغییر دادن تنظیمات ClearType

منوی استارت را باز کرده و عبارت cleartype را در آن جستجو کنید و سپس گزینه‌ی Adjust ClearType text را برگزینید. به این ترتیب پنجره‌ی تنظیمات مرتبط به این تکنولوژی باز می‌شود.

پنجره‌ی تنظیمات مرتبط به ClearType پیچیدگی خاصی ندارد و کافیست در هر مرحله‌ متونی که به نظرتان بهتر نمایش داده می‌شوند را انتخاب کنید تا فونت‌ها از این پس بر همان مبنا رندر شده و نمایش داده شوند.

  • استفاده از MacType

اگر قبلاً از سیستم‌های تحت سیستم عامل مک و یا سیستم عامل لینوکس استفاده کرده باشید، به یقین متوجه شده‌اید که فونت‌ها در این سیستم‌ها نسبت به ویندوز قدری متفاوت نمایش داده می‌شوند. علت این امر در این است که سیستم‌عامل‌های یاد شده به جای ClearType‌ از یک تکنیک دیگر برای رندر فونت‌ها استفاده می‌کنند؛ اگر شما نیز این تکنیک را ترجیح می‌دهید کافیست اقدام به نصب ابزاری با عنوان MacType بکنید.

به منظور دریافت ابزار مورد بحث باید سری به سایت رسمی آن بزنید و روی دکمه‌ی Get MacType کلیک کنید تا دانلود و نصبش نمایید.

بعد از اینکه MacType نصب شد، باید چند مرحله را جهت اعمال تنظیمات روی آن طی کنید. در طول نخستین مرحله توصیه می‌کنیم حتماً گزینه‌های Load with MacTray، Run as Administrator و Standalone loading mode را انتخاب کنید.

در مرحله‌ی بعدی هم باید پروفایل رندری را انتخاب نمایید که بر حسب مانیتورتان بهترین کارایی را دارد و خواناترین متون را ایجاد می‌کند. در پایان روی دکمه‌ی Finish کلیک کنید تا تنظیمات اعمال شوند.

 

منبع: MUO

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *