با توجه به افت قیمت رمزارزها در ماه‌های اخیر، خیلی از استخراج کنندگان در حال ضرردهی بوده و به همین دلیل، قطعات گران قیمتشان از جمله کارت گرافیک‌های قوی که برای این کار مورد نیاز است را با قیمت مناسب به فروش می‌رسانند. اما آیا خرید چنین قطعاتی که به صورت 24 ساعته با قدرت تمام کار کرده‌اند کار درستی است؟

به طور کلی این کار خیلی بد نیست و ریسک آن دقیقا به اندازه‌ی خرید قطعات کار کرده از کاربران مختلف است اما بیایید بیشتر در این باره توضیح دهیم.

کارت گرافیک ماشین نیست!

خیلی‌ها فکر می‌کنند که قطعات الکترونیک یک عمر مفید دارند و بعد از این مدت حتما باید تعویض و جایگزین شوند در صورتی که عموما این موضوع صحیح نیست. خیلی از قطعات برای دهه‌ها می‌توانند کار کنند و دلایل زیادی برای خراب شدنشان وجود دارد که اکثر آن‌ها ربطی به طول عمرشان ندارند. مگر این که خارج از استانداردها و بیشتر از توانشان استفاده شده باشد، مثل کاری که در هنگام اورکلاک انجام می‌دهید.

البته در این زمینه نیز استثنائاتی وجود دارد. مثلا هارد درایو (HDD) دارای قطعات متحرک بوده و به مرور زمان این قطعات خراب می‌شوند اما بعضی از قطعات مثل پردازنده اصلی (CPU) قطعات متحرک ندارند یا هاردهای جدید نیز به همین شکل هستند. خیلی از کارت‌های گرافیک یا پردازنده‌ها ممکن است برای سال‌های بعد از مدت گارانتی نیز به خوبی کار کنند. اما همین قطعات ممکن است تنها چند ماه بعد از این که روی کامپیوتر نصب کردید نیز خراب شوند.

پس اگر کارت گرافیک مورد نظرتان در شرایط اورکلاک یا گرمای شدید کار نکرده باشد یا دچار آسیب فیزیکی نشده باشد، ریسکی کاملا منطقی همچون خرید هر کالای دسته دومی دارد.

استخراج کننده‌ها آن‌قدری که فکر می‌کنید، قطعات خود را تحت فشار قرار نمی‌دهند

درست است که استخراج کنندگان روز و شب دستگاه خود را به کار می‌گیرند تا بیشترین میزان رمزارز را استخراج کنند اما این کار بر اساس پردازش اطلاعات انجام و اصلا کارت گرافیک‌ها برای قدرت پردازش بالایی که دارند، برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما با توجه به هزینه‌ی برق مصرفی، خیلی از استخراج کننده‌ها باید تعدلی بین قدرت مصرفی دستگاه و درآمدشان برقرار کنند و به همین دلیل خیلی از آن‌ها از حداکثر توان قطعات استفاده نمی‌کنند و اگر حتی این کار را انجام دهند، به سمت اورکلاک نمی‌روند چون به این ترتیب عمر قطعات خود را کم کرده و در نهایت دچار ضرر مالی بیشتری از درآمشان می‌شوند.

مخصوصا در زمینه استخراج بیتکوین که در حال حاضر خیلی از استخراج کنندگان، کارکرد کارت گرافیک خود را پایین می‌آورند تا این که آن‌ها را اورکلاک کنند.این را هم در نظر بگیرید که طراحی کارت‌های گرافیک قدرتمند به گونه‌ای است که در گرمای بالا بهترین عملکرد را داشته باشند. خیلی از گرافیست‌ها برای رندر کارهای سه بعدی روزها کارت گرافیک را با حداکثر توان درگیر می‌کنند و بازیکن‌ها نیز برای اجرای عناوین سنگین، ساعت‌ها کارت‌های خود را با بالاترین توان به کار می‌گیرند. البته این که کارت گرافیک در چه شرایطی به کار گرفته شده را نمی‌توان فهمید اما این ریسک برای خرید کالای دسته دوم از هر منبعی به همین ترتیب خواهد بود. طراحان سه بعدی یا تدوینگرهایی که تهویه هوای خوبی روی کیسشان نداشته باشند، می‌توانند بیش از استخراج کنندگان رمز ارز به قطعات خود آسیب بزنند.

ممکن است به تغییر فن احتیاج پیدا کنید

یکی از چیزهایی که عموما قبل از خود کارت گرافیک آسب می‌بینید، سیستم خنک کننده آن است. با توجه به این که استخراج کنندگان رمز ارز بی‌وقفه از کارت گرافیک استفاده می‌کنند، ممکن است، استهلاک بیشتری از حالت معمول برای فن‌ها به وجود بیاورند و باعث ضعیف شدن آن‌ها شوند.

پس اگر کارت گرافیک خود را از چنین افرادی تهیه می‌کنید، باید یک سری تست‌ها در این زمینه انجام دهید و یا این که از همان اول، سیستم خنک کننده آن را عوض کنید.

خرید قطعات کامپیوتری دسته دوم همیشه ریسک‌هایی را به همراه دارد

همان طور که چند باری گفتیم، خرید قطعات کامپیوتری دسته دوم فارغ از منبع آن، ریسک‌هایی را در پی دارد. نبود گارانتی معتبر، آگاهی نداشتن از شرایطی که قطعه در آن کار کرده و خیلی مسائل دیگر هستند که این ریسک را به وجود می‌آروند. اما نکته‌ای که در این نوشته به آن اشاره داشتیم این است که این ریسک تنها به واسطه کار کردن کارت گرافیک در ریگ استخراج به وجود نمی‌آید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *