گشت‌و‌گذار روی اینترنت در حین رفت‌و‌آمد‌های روزانه، به بخشی از زندگی روزمره‌ی ما بدل شده است. به همین دلیل است که حضور روی موبایل برای کسب‌و‌کار‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه‌ی این مبحث می‌توانید پیرامون سایت‌های سازگار با موبایل، اپلیکیشن‌های موبایلی، سئوی موبایل و انواع بازاریابی موبایلی بیشتر یاد بگیرید.

دستگاه‌های موبایل دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را دستخوش تحولات شگرفی کرده‌اند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد این ابزار‌های قابل حمل، کماکان به تکامل خود با سرعت نور ادامه می‌دهند.

اجازه دهید ابتدا به این بپردازیم که استفاده از موبایل طی چهار دهه‌ی اخیر چه تغییراتی به خود دیده است. سپس به این می‌پردازیم که چه امکاناتی این روز‌ها روی دستگاه‌های موبایل در دسترس هستند. و در نهایت به این موضوع خواهیم پرداخت که رشد سریع فناوری‌های موبایل چگونه شیوه‌های بازاریابی آنلاین کسب‌و‌کار شما را تغییر خواهد داد.

موبایل از کجا آمد؟ حالا کجاست؟

هیچ می‌دانستید اولین تماس با استفاده از تلفن همراه در سال ۱۹۷۳ انجام شد؟ از آن زمان ۱۱ سال دیگر طول کشید تا اولین تلفن قابل حمل تجاری دنیا در سال ۱۹۸۴ به فروش رفت: یک دستگاه موبایل با برند موتورولا و قیمت باورنکردنی ۲۵۰۰ پوند بریتانیا.

از آن زمان تا کنون دستگاه‌های موبایل تغییرات قابل توجهی کرده‌اند: کاهش اندازه و افزایش امکانات. تلفن همراه امروز به یکی از بخش‌های جدانشدنی زندگی روزمره‌ی ما بدل شده است. موبایل دیگر نه فقط وسیله‌ای برای برقراری تماس تلفنی، بلکه به دستگاهی چند‌رسانه‌ای با قدرتی باورنکردنی تبدیل شده است که با آن می‌توان روی اینترنت گشت زد، ایمیل چک کرد، عکس گرفت، با GPS مسیریابی کرد، روی شبکه‌های اجتماعی پست گذاشت و بسیاری کار‌های دیگر انجام داد.

تلفن‌های همراه ظرف چند دهه‌ی اخیر آنقدر متحول شده‌اند که به نظر می‌رسد در آینده می‌توان انتظار هر چیزی از آنها داشت.

استفاده از تلفن همراه نیز کماکان در حال رشد است. امسال کمتر از یک‌چهارم کل جمعیت جهان از موبایل استفاده خواهند کرد. اما تا سال ۲۰۱۹، بیش از یک‌سوم جمعیت کره‌ی خاکی ما به گوشی هوشمند مجهز خواهند شد. این یعنی بیش از دو و نیم میلیارد انسان!

دستگاه‌های موبایل مثل تلفن همراه و تبلت، آنقدر مفید و راحت هستند که تعجبی ندارد روز به روز وقت بیشتری به استفاده از آنها اختصاص داده شود.

امسال بزرگسالان بریتانیایی به طور متوسط ۲ ساعت و ۲۶ دقیقه از وقت روزانه‌ی خود را روی موبایل‌هایشان می‌گذرانند. این یعنی برای اولین بار در تاریخ، استفاده‌ی ما از این دستگاه‌ها از رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ پیشی گرفته است.

کاربران امروزی تلفن‌های همراه ترجیح می‌دهند حتی هنگام تماشای تلویزیون نیز موبایلشان در دستشان باشد. فعالیت آنها روی شبکه‌های اجتماعی نیز از هر زمان دیگری بیشتر است.

اما معنای همه‌ی اینها برای کسب‌و‌کار شما چیست؟

طبیعی است که هدف از بازاریابی‌تان دسترسی به مشتریان است؛ هر کجا که باشند. این روزها معنای این جمله چیزی نیست جز «روی موبایل».

بنابراین چه به دنبال افزایش آگاهی از برند خود باشید، چه به دنبال بالا بردن وفاداری مشتریان یا افزایش درآمد، دستگاه‌های موبایل می‌توانند برای دستیابی به مشتریان مناسب، در زمان و مکان درست، فرصت‌های بی‌شماری در اختیار کسب‌و‌کارتان قرار دهند.

از کجا باید شروع کرد؟

پاسخ: وبسایتی که روی دستگاه‌های موبایل درست کار کند.

بیایید فقط یک لحظه تصور کنیم لوله‌کش هستید و می‌خواهید جامعه‌ی مشتریان محلی‌تان را بزرگ‌تر کنید. چگونه از موبایل برای پیدا کردن مشتریان جدید استفاده خواهید کرد؟

ممکن است در نشریات محلی تبلیغاتی انجام دهید که مخاطبان را به وبسایت شما راهنمایی کند.وبسایت سازگار با موبایل شما نیز می‌تواند روی صفحه‌ی اصلی یا هوم‌پیج کلیدی برای پیشنهاد تخفیف ۲۰ درصدی برای اولین خدمات داشته باشد.

شماره تلفنی که بالای صفحه‌ی وبسایت شما وجود دارد روی موبایل قابل کلیک است و با لمس آن می‌توان با شما تماس گرفت.لینک‌ها را می‌توان کوتاه کرد تا بتوان آنها را به آسانی روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

جمع‌بندی

مواردی که در بالا ذکر شد تنها چند مثال از راه‌های متعددی بود که کسب‌و‌کار شما می‌تواند از فناوری‌های موجود روی موبایل برای رشد استفاده کند.

در ادامه‌ی این مبحث، به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه می‌توان وبسایت‌های فوق‌العاده‌ای برای موبایل داشت، بررسی خواهیم کرد اپلیکیشن موبایل برای چه کسب‌و‌کار‌هایی مناسب است، و پیرامون تبلیغات موبایلی سخن خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *