اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

نقشه سایت یا Sitemap چیست؟

سایت مپ، یکی از بهترین و مهم‌ترین ابزارهایی است که از آن برای خزش ربات‌های موتورهای جستجو استفاده می شود و مبتنی بر فرمت XML است. سایت مپ یک فایل متنی حاوی مشخصات و آدرس سایت‌های است که به صورت یک نقشه عمل می‌کند در واقع سایت‌مپ، فایلی که حاوی لیستی از بهترین و مهم ترین محتواهایی که در سایت قرار دارد، می‌شود. سایت مپ این امکان را برای کراولرهای موتورهای جستجو فراهم می‌کند تا بتوانند به راحتی اقدام به ایندکس کردن سایت کنند. این نوع از نقشه سایت بر پایه HTML ایجاد شده است که مهم‌ترین صفحات و پیوست‌های یک سایت را در خود جای داده است. این نوع سایت مپ مناسب کاربران انسانی است تا از طریق آن بتوانند، انواع محتواهای موجود در سایت را یافته و از آن استفاده کنند. موتورهای جستجو با استفاده از نقشه سایت XML به ساختار سایت‌های مختلف پی می‌برند. یکی از عواملی که منجر به تضمین حضور سایت شما در ایندکس‌های جستجو می شود، قرار دادن URL صفحاتِ مربوط به سایت در سایت مپ یا نقشه سایت می باشد. علت این امر این است که اگر در سایت مپ از کدهای XML خوب و عالی استفاده شود و  از طرفی آدرس‌های معتبری را برای خزشگرها فراهم سازد، به موجب آن URLهایی که در این سایت وجود دارد در Crawelهای بعدی مورد توجه قرار می‌گیرند و این یکی از گزینه‌های افزایش شانس دیده شدن در انواع موتورهای جستجو است. استفاده از سایت مپ برای سایت‌های مختلف دارای مزایایی فراوانی است. به کار بردن سایت مپ در شرایطی مفید و مؤثر می باشد که شامل موارد زیر است:

  • اشتباهاتی که نباید در سئو آنها را انجام داد – بخش اول
  • داشتن یک سایت جدید و تازه که دارای صفحات جدیدی بوده و هنوز به طور صحیح به آن ها لینک داده نشده است.
  • وب سایت‌هایی که برای محتوای خود از URL های دینامیک بهره می‌برند.
  • وب سایت‌هایی که در آن ها محتوای آرشیو شده به صفحات فعال لینک نشده است.
  • سایت هایی که در آن ها به سختی می توان صفحات را شناسایی کرد و اغلب دارای محتواهای غیر متنی سنگین مانند فلش است.

یکی از ویژگی‌هایی که موتورهای جستجوی مهم دارند، استفاده از پروتکل های XML رسمی است که در سایت Sitemaps.org تعریف شده‌اند. کدهای XML در سایت مپ، دارای انواع مختلف تگ‌های الزامی و اختیاری هستند. نکته ای دیگر که حائز اهمیت است این که، کدهای XML که معتبر هستند، با تگ‌های شروع یا باز شونده “<xml?>”  آغاز شده و جز صفت های الزامی به شمار می رود. به دنبال آن این نوع تگ با یک تگ دیگر به نام “<urlset>” دنبال شده که این تگ دارای یک صفت Xmlns می باشد که اقدام به تعریف ساختار کلی XML می نماید. لازم به ذکر است، هر URL و یا آدرسی که در نقشه سایت جای گذاری می‌شود، می بایستی دارای دو تگ <Url> و یک تگ <loc> باشد و بقیه تگ ها نیز اختیاری است.

انواع تگ های مورد استفاده در سایت مپ XML شامل موارد زیر می باشند:

  • <xml?>: تگ الزامی
  • <Urlset>: تگ الزامی
  • <url>: تگ الزامی
  • <loc>: تگ الزامی
  • <lastmod>: تگ اختیاری
  • <changefreq>: تگ اختیاری
  • <priority>: تگ اختیاری

فرمت فایل سایت مپ و انواع آن به چه صورت است؟

یکی از ویژگی‌هایی که انواع موتورهای جستجوی بینگ و گوگل دارند، پذیرفتن فرمت XML برای سایت مپ به عنوان یک پروتکل می باشد. علاوه بر این اقدام به پذیرفتن Feed سایت مپ، که از پروتکل های RSS 2.0,Atom 1.0 و همچنین فایل متنی ASCLL استفاده می‌کنند، کرده‌اند. همچنین می توان سایت مپ را به صورت XML استفاده نمود و در صورتی که دارای حجم بالایی بود آن را با استفاده از ابزار Gzip فشرده‌سازی کرد.علاوه بر تمامی استاندارهای سایت مپ که برای محتوای وب مورد استفاده قرار می گیرد، گوگل اقدام به پشتیبانی از فرمت های خاصی برای سایت مپ نموده که برای رسانه های خاص استفاده می شوند، که شامل انواع نقشه‌ها برای:

و غیره می باشد. بعد از اعلام فرمت مناسب برای سایت مپ در فضای نام، می توان به افزودن محتواهای اضافی دیگر به آن اقدام نمود.

چند نکته مهم که در مورد سایت‌مپ باید بدانیم!

  • فرمت هایی که توسط گوگل پشتیبانی می شوند، توسط بینگ حمایت نمی شود. با این روی یکی از مسئولان بینگ ادعا نموده است که تمام چیزهایی که پشتیبانی نشوند، نادیده انگاشته می شوند. وبمسترها دارای این توانایی هستند که از موارد در نقشه سایت خود، خیلی راحت استفاده کنند.
  • یکی از توصیه هایی که گوگل دارد این است که، سایت مپ را که حاوی محتوای خبری می باشد، به عنوان فایلی جداگانه در نظر گیرند. علت این کار خزیده شدن بیشتر سایت مپ نسبت به سایر فایل ها است.

لازم به ذکر است که موتورهای جستجوی گوگل و بینگ، از جایگزین هایی تحت عنوان فایل های Media RSS برای تشخیص توضیحات متای فایل های ویدیویی استفاده می نمایند. به اینکه بینگ نیز اقدام به پشتیبانی از این نوع فایل نموده، یکی از راهکارهای هوشمندانه که مانع از هدر رفتن وقتتان می شود، توسعۀ Feed muses خواهد بود. بنابراین استفاده از این موارد می‌تواند کمک زیادی به توسعه و رشد سایت شما داشته باشد!

محدودیت‌هایی که در سایت‌مپ وجود دارند!

در فایل مربوط به سایت مپ، یک سری قوانین و محدودیت هایی وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  • مشخص نمودن فضای نام (namespace) در سایت مپ: سایت مپ می بایستی اقدام به مشخص نمودن فضای نام XML پیش فرض مناسب نماید.
  • محدودیت در اندازه: در سایت مپ بیش از ۵۰۰۰۰ آدرس را نمی توان استفاده کرد و درصورت نیاز به ورودی بیشتر باید از فایل ایندکس سایت مپ استفاده شود.
  • نیازمندی های متنی: یکی از نکاتی که وجود دارد این است که می بایستی فایل سایت مپ به صورت UTF-8 باشد و در URL خود از کاراکترهای entity-escaped استفاده کنند.
  • قواعد نحوه ی سازگار: آدرس هایی که در سایت مپ قرار داده می شود باید طبق قوانین خاص صورت پذیرد و آدرس هایی که با پیشوند WWW شروع می شوند با آدرس هایی که بدون WWW آغاز می گردند را نمی توان با هم ترکیب نمود. علاوه بر این از قرار دادن آدرس هایی که دارای شناسه ی جلسه (session ID) هستند، خود داری نمایید.
  • موقعیت: فایل سایت مپ ذخیره شده در دایرکتوری فقط مختص نشان دادن آدرس هایی که در آن دایرکتوری و زیر دایرکتوری ذخیره شده است، می باشد. بسیاری از دایرکتوری های والد، موازی و … با توجه به پروتکل های مختلف به عنوان مرجع معتبر شناخته نمی شوند و برای جلوگیری از این عمل باید سایت مپ را در دایرکتوری ریشه دخیره نمود.

  • لینک های پاک: سایت مپ شما نباید به هیچ وجه دارای خطای لینک بیش از ۱% باشد زیرا اگر خطای لینک بیش تر از ۱% باشد، باید کل سایت مپ و یا نقشه ی سایت را دور انداخت. خطای لینک شامل هر گونه کد پاسخ HTTP می باشد که شامل تغییر مسیر ۴۰۴ برای لینک های شکسته و ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ برای تمامی لینک هایی که تغییر مسیر داده اند که برای بینگ نیز یک قانون شناخته شده ای می باشد. استفاده از لینک های پاک یا صحیح در قوانین سئو برای موتورهای جستجو نیز بسیار ضروری می باشد.
  • عدم کاربرد جهانی مراجع کراس سایت: یکی از امکاناتی که گوگل به افراد داده، اجازه ثبت نام URL کراس سایت در سایت مپ می باشد تا از طریق آن هر فردی بتواند ثابت کند که تمامی سایت های مرجع متعلق به او است. تأییدیه از طریق اکانت وبمستر تولز صورت می گیرد که این موضوع در بینگ سازگار نمی باشد.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *