محتوای سایت یکی از مهم‌ترین مواردی است که گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌های مختلف به آن توجه زیادی می‌کند؛ به گفته متخصصان سئو، محتوای سایت همانند پادشاه سایت است که در صورت بهینه‌ نبودن آن نمی‌توانید به رتبه‌های برتر گوگل فکر کنید. در مقالات قبلی به بررسی تعدادی از فاکتورهای بسیار مهم سئو ازدید موتورجستجو  پرداختیم و در این مقاله قصد داریم برخی دیگر از این ویژگی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی محتوای سایت‌های مختلف به صورت دستی توسط گوگل

یکی از مواردی که شاید خیلی محال بنظر برسد، بررسی دستی محتوا و مطالب یک سایت توسط کارمندان گوگل است. گوگل به عنوان یک موتور جستجو، با ۴ شرکت دیگر با ظرفیت +۱۵۰۰ نیروی انسانی در این زمینه همکاری می‌کند و آنها اقدام به بررسی محتوای سایت می‌کنند. اگر سایت شما دارای محتوای حرفه‌ای باشد مورد تایید چنین شرکت‌هایی و در نهایت گوگل قرار خواهید گرفت. در اینصورت می‌توانید رتبه‌های خوبی از گوگل را به خود اختصاص دهید.

 

استفاده از دسته‌بندی و گروه‌بندی مطالب سایت

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در سئو، گروه‌بندی مطالب مرتبط باهم در سایت است؛ اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر وردپرس استفاده می‌کنید، این قابلیت به صورت پیشفرض در آنها وجود دارد و اگر سیستم‌های اختصاصی استفاده می‌کنید باید این قابلیت را به سایت خود اضافه کنید. مطالب مرتبط خود را در گروه‌های مشخصی قرار دهید تا از این طریق نیز بتوانید سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌تر کنید. همچنین در بسیاری از نتایج جستجو، گوگل در کنار عنوان سایت اقدام به نمایش دسته‌ آن مطلب می‌کند که برای کاربران نیز بسیار مفید است.

درج منبع اصلی مطالب سایت

در سایت‌های بزرگ گاهی در پایان مقاله در صورتی که آن مقاله از سایت مطرح دیگری گرفته شده باشد، لینک منبع نیز درج می‌شود. اگر شما نیز مقاله خود را از یک مقاله دیگر ترجمه کرده‌اید و آن سایت، سایتی محبوب و قابل استناد باشد می‌توانید با درج منبع آن مقاله و لینک دادن به نسخه اصلی آن مقاله در آن سایت به بهبود وضعیت سئوی سایت خود کمک کنید.

استفاده از علائم نگارشی در متن

گوگل علاوه بر اینکه به بسیاری از مسائل اهمیت می‌دهد، به قوانین نگارشی نظیر استفاده از نقطه، ویرگول و… نیز اهمیت می‌دهد. یکی از فاکتورهای اساسی گوگل برای این مورد، محدود بودن تعداد خط‌اهای پاراگراف، تعداد کلمات استفاده شده در جمله و… است که دقیقا مصداقی برای استفاده از علائم نگارشی است. با اینکار علاوه بر گوگل برای کاربران خود نیز امکان خوانایی سریع‌تر و راحت‌تر را فراهم خواهید کرد. در محتوای خود سعی کنید علائم نگارشی را به صورت کاملا صحیح و حرفه‌ای استفاده کنید و اگر با آن آشنایی ندارید سعی کنید آموزش استفاده از آن را بررسی کنید.

استفاده از نقشه سایت یا Sitemap

نقشه سایت به بخشی از سایت گفته می‌شود که لینک‌های موجود در سایت شما را بر اساس تگ‌ها، دسته‌ها و… دسته‌بندی می‌کند. نقشه سایت برای کاربران سایت نیز مفید است و می‌توانید برای دسترسی راحت‌تر کاربران به مطالب وب‌سایت بر اساس دسته‌بندی از آن استفاده کنید. اما مسئله مهم‌تری که شما را ملزم به استفاده از نقشه سایت می‌کند، موتورهای جستجو هستند. گوگل به عنوان برترین جستجوگر دنیا، محتوای سایت شما را از طریق نقشه سایت بررسی می‌کند و اقدام به ثبت لینک‌های شما در آن می‌کند.

برای استفاده از نقشه سایت می‌توانید از سرویس‌دهنده‌هایی نظیر XML Sitemaps استفاده کنید. همچنین اگر از کاربران وردپرسی هستید، می‌‍توانید از افزونه‌های موجود در این زمینه استفاده کنید. در افزونه‌های سئوی وردپرس نظیر Yoast Seo امکان ایجاد نقشه سایت بدون نیاز به هیچ‌گونه افزونه دیگری وجود دارد که می‌توانید اقدام به فعال‌سازی آن کنید.

نوفالو کردن لینک‌های اضافی و بیش از تعداد مجاز

اگرچه لینک‌ها تاثیر بسیار مفیدی در رتبه سایت دارند، اما باید دقت زیادی برای آن به خرج دهید. دقت کنید که گوگل به عنوان یک خزنده تنها محتوای یک مقاله خاص را بررسی نمی‌کند و تمامی بخش‌های آن صفحه را بررسی می‌کند. پس اگر در بخش‌های مختلف سایت نظیر فوتر از لینک‌های زیادی استفاده کرده‌اید، در محتوای مطلب خود آن را تنها در حد تعادل استفاده کنید و باقی لینک‌ها را به صورت نوفالو استفاده کنید.

استفاده از چند کلمه کلیدی در یک مطلب

از اهمیت شناسایی کلمات کلیدی در مقالات گذشته برای شما سخن گفتیم و تاکنون باید از اهمیت آن مطلع شده باشید. بسیاری از کاربران مقاله خود را تنها بر روی یک کلمه کلیدی متمرکز می‌کنند اما در این میان مقالاتی وجود دارند که چند کلمه کلیدی برای آنها اهمیت دارد. چنین سایت‌هایی باید بر روی کلمات کلیدی خود به یک اندازه اهمیت بدهند تا بتوانند مطالب خود را با تمامی کلمه‌های کلیدی مورد استفاده در رتبه‌های اول قرار دهند. اگر شما نیز جزء چنین کاربرانی هستید، سعی کنید با تراکم کلمات کلیدی واستانداردهای آن آشنا شوید و به برابر بودن تراکم کلیدی مورد استفاده در محتوای متن یا تگ‌های H اهیمت زیادی بدهید. همچنین لینک دادن صحیح به کلمات کلیدی مورد استفاده می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

بروزرسانی یک صفحه با توجه به سن آن

اگرچه گوگل سایت‌های قدیمی را بیشتر دوست دارد و رتبه‌های بهتری را به آنها می‌دهد، اما دقت داشته باشید که گوگل سایت‌هایی را که مرتب در حال بروزرسانی صفحات جدید و قدیمی خود هستند را خیلی بیشتر از سن مطالب می‌پسندد! پس اگر سایت تازه‌کاری دارید و می‌خواهید با سایت‌های قدیمی و با سابقه رقابت کنید، کافی است تنها مطالب سایت خود مرتب بروزرسانی کنید. بروزرسانی مطالب سایت سبب می‌شود تا بتوانید علاوه بر رقابت با سایت‌های باسابقه، بتوانید نظر کاربران سایت را نیز جلب کنید.

نتیجه‌گیری: اگر رسیدن به نتایج اول در جستجو گوگل را به ماندن در صفحات دوم به بعد گوگل ترجیح می‌دهید، کافی است برخی فاکتورهای ساده را رعایت کنید تا به صورت کاملا قانونی به رتبه‌های اول دست پیدا کنید. در مقاله بعدی بهینه‌سازی سئو و تاثیر آن از دید موتور جستجو را برسی می کنیم که امیدواریم مفید واقع شود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

4 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *