افزایش سرعت بارگذاری سایت به شما کمک‌ می‌کند تا بتوانید رتبه سایت‌ خود را در موتور جستجو تا حد زیادی افزایش دهید؛ یکی از فاکتورهای بسیار مهم در رتبه‌بندی سایت‌های مختلف بررسی سرعت بارگذاری سایت توسط ربات‌های گوگل است که بهینه‌سازی سایت به شما کمک زیادی می‌کند. کش وردپرس یکی از مهم‌ترین عواملی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید سرعت سایت وردپرسی خود را را تا حد زیادی افزایش دهید. در مقالات قبلی به بررسی افزونه وردپرس W3 Total Cache  پرداختیم که در این مقاله نیز بخش‌های دیگری از این افزونه‌ حرفه‌ای در زمینه کش وردپرس را برسی می‌کنیم.

شبکه توزیع محتوا (CDN)

شبکه توزیع محتوا (CDN) یکی از ابزارهای در دسترس وبمستران و مدیران سایت‌ها است که به افزایش سرعت بارگذاری سایت‌ها کمک زیادی می‌کند. شبکه‌های توزیع محتوا با استفاده از سرور‌هایی که در سراسر دنیا پخش شده‌اند، با بررسی موقعیت جغرافیایی کاربران به جستجوی نزدیک‌ترین سرور به کاربران می‌پردازند و اطلاعات را از طریق آن فراخوانی می‌کنند! این‌کار سبب می‌شود تا کاربران بتوانند اطلاعات سایت را بسیار سریع دریافت کنند و همین مورد به افزایش سرعت بارگذاری سایت کمک می‌کند. یکی از قابلیت‌های این افزونه وردپرس فعال‌سازی CDN است که با استفاده از آن می‌توانید سایت خود را سریع‌تر به کاربران خود نمایش دهید. در بخش قبلی به بررسی این بخش در تنظیمات افزونه پرداختیم اما یکی از بخش‌های مهم در CDN بخشی است که از طریق منوی پیشخوان در دسترس است. در این مقاله قصد داریم به بررسی این بخش بسیار مهم و کاربردی بپردازیم که امیدواریم با استفاده از آن بتوانید سرعت سایت خود را افزایش دهید.

  • Host attachments: با فعال‌سازی این گزینه می‌توانید فایل‌های رسانه وردپرس خود را از طریق CDN فراخوانی کنید.

  • Host wp-includes/ files: با فعال‌سازی این گزینه می‌توانید فایل‌های موجود در پوشه wp-includes وردپرس خود را از طریق CDN فراخوانی کنید.
  • Host theme files: با فعال‌سازی این گزینه می‌توانید فایل‌های موجود در پوشه wp- theme وردپرس و مستندات آن را از طریق CDN فراخوانی کنید.
  • Host minified CSS and JS files: با استفاده از این گزینه می‌توانید به فشرده‌سازی فایل‌های CSS و JS سایت وردپرسی خود با استفاده از CDN بپردازید.
  • Host custom files: با فعال‌سازی این گزینه می‌توانید فایل‌های موجود در پوشه‌های دلخواه وردپرس را از طریق CDN فراخوانی کنید.

Advanced

در این بخش تنظیمات پیشرفته مربوط به CND در دسترس است که می‌توانید آنها را تنظیم کنید.

  • Disable CDN on SSL pages: با استفاده از این گزینه به راحتی می‌توانید CDN را بر روی صفحاتی که در آنها از گواهی SSL استفاده می‌کنید غیرفعال کنید.
  • Use CDN links for the Media Library on admin pages: با استفاده از این گزینه می‌توانید لینک‌های مربوط به رسانه وردپرس را در صفحه ادمین از طریق CDN فراخوانی کنید.
  • Add CORS header: با استفاده از این گزینه می‌توانید دسترسی‌های لازم برای فایل سربرگ (Header) خود را به افزونه بدهید.
  • Disable CDN for the following roles: با استفاده از این بخش می‌توانید استفاده از CDN را برای برخی از نقش‌های کاربر دلخواه خود فعال کنید؛ البته این گزینه تنها در نسخه تجاری افزونه در دسترس است.
  • wp-includes file types to upload: در این بخش نیز می‌توانید فایل‌های موجود در پوشه wp-includes را بر اساس نوع فایل از طریق CDN فراخوانی کنید.
  • Theme file types to upload: با استفاده از بخش می‌توانید برخی از فایل‌های خود را بدون CDN فراخوانی کنید؛ برای اینکار باید نام فایل‌های موردنظر خود را در این بخش وارد کنید و آنها را با کاما (,) از یکدیگر جدا کنید.
  • File types to import: با استفاده از این بخش می‌توانید فرمت‌های موردنظر خود را جهت فراخوانی از CDN وارد کنید.
  • Custom file list: در این بخش نیز می‌توانید نوع فایل‌های خود را از مشخص کنید تا این فایل‌ها نیز بتوانند از CDN استفاده کنند.

Monitoring

در این بخش نیز برخی از تنظیمات اضافی مانیتورینگ سایت وجود دارد که با استفاده از آن به راحتی می‌توانید سایت خود را کنترل کنید.

نتیجه‌گیری: افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است که مهم‌ترین آن بهینه‌سازی فایل‌ها و کدهای سایت است! در واقع اگر کدهای سایت شما بهینه نباشند، در مرورگر کاربران نمی‌توانند به سادگی بارگذاری شوند. بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو فرآیندی مستمر است که دیده شدن وب‌سایت شما توسط موتور‌های جستجو را بهبود می‌بخشد .

درخواست‌های زیادی که به سرور ارسال می‌شود علاوه بر کاهش سرعت بارگذاری سایت، سبب افزایش فشار سرور نیز می‌شود. استفاده از افزونه‌های بهینه‌سازی کدهای سایت یکی از عوامل بسیار مهم برای افزایش سرعت سایت است که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید سایت خود را تا حد زیادی در موتورهای جستجو افزایش رتبه دهید.

در این مقاله به بررسی یک افزونه کش برای وردپرس پرداختیم که به شما امکان فشرده‌سازی کدهای وردپرس را نیز می‌دهد. در مقالات بعدی نیز به افزونه‌های کاربردی دیگری برای افزایش سرعت سایت وردپرس خواهیم پرداخت .

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *