شرکت Reliance بعد از این که به بازار موبایل وارد شد و چند محصول مختلف را معرفی کرد، حالا محصولی کاملا متفاوت ارائه کرده که کنجکاوی بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. این کمپانی اولین لپتاپ خود با نام JioBook را روانه بازار هند کرده که کمی بیش از 200 دلار قیمت دارد و شبیه به لپتاپ‌های ویندوزی معمول یا حتی کروم بوک نیست و از اندروید به عنوان سیستم عامل استفاده می‌کند! اگر می‌خواهید بیشتر با این محصول عجیب آشنا شوید، در ادامه‌ی این نوشته ما را همراهی نمایید.

JioBook را بیشتر بشناسید

همه چیز درباره این لپتاپ به قیمت پایین و البته دور از تجمل بودن ختم می‌شود. از همین رو است که در بدنه آن از پلاستیک فشرده استفاده شده و چیزی جز لوگوی این شرکت در پشتش دیده نمی‌شود. همه چیز در طراحی این محصول کاملا مینیمالیستی بوده و مشخصه‌ی خاصی در آن‌ دیده نمی‌شود.

اگر به سمت چپ بدنه نگاه کنید، می‌بینید که یک درگاه USB Type-A و یک در گاه HDMI بزرگ و درگاه شارژ قرار گرفته است. در سمت راست بدنه نیز یک درگاه برای وارد کردن کارت microSD و یک درگاه USB Type-A دیگر و درگاه صدا 3.5 میلیمتری لحاظ شده است. نمایشگر این محصول 11.6 اینچ بوده و رزولوشنی برابر با 768×1366 دارد که با توجه به اندازه آن، خوب است. یک وبکم 2 مگاپیکسلی برای جلسات آنلاین در بالای صفحه در نظر گرفته شده و همه چیز بسیار ساده و معمولی است.

بیایید کمی به باطن دستگاه نگاه کنیم تا از قدرت آن با خبر بشید. برای JioBook یک پردازنده Qualcomm Snapdragon 665 کار گذاشته شده و همچنین یک پردازنده گرافیکی Adreno 610 دارد که نشان می‌دهد، حتی از نظر سخت افزاری نیز، این محصول بیشتر به یک موبایل شبیه است تا این که از قطعات لپتاپ‌های دیگر برخوردار باشد.

باتری نسبتا خوب JioBook امکان کار تا 8 ساعت کاربری معمولی را به آن می‌دهد. از نظر سخت افزاری، اولین مشکل این محصول 2 گیگ رمی است که دارد و همچنین 32 گیگ حافظه eMMC که البته در مورد دومی، شما می‌توانید با کارت‌های microSD حافظه را افزایش دهید اما 2 گیگ رم برای یک دستگاه به روز، بسیار کم به نظر می‌آید.

اولین لپتاپ شرکت Jio از سیستم عامل اختصاصی این شرکت به نام JioOS بهره می‌برد که البته یک نسخه ویرایش شده بر پایه اندروید است و با این که سخت افزار خیلی قوی ندارد، اما بسیار نرم و خوب کار می‌کند و برای انجام کارهای معمولی مثل چرخیدن در اینترنت و تماشای فیلم بسیار خوب به نظر می‌آید. البته یک سری برنامه‌های ویندوز 10 نیز با قابلیتی که مایکروسافت در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده، به صورت پیش فرض بر روی لپتاپی که به دستتان می‌رسد، نصب شده است.

JioBook از سیم کارت 4G پشتیبانی کرده و همچنین امکان ارتباط با استفاده از بلوتوث نسخه 5 و وای‌فای را هم دارد. به این ترتیب از هر طریقی که بخواهید، می‌توانید به اینترنت متصل شوید و هم این که با دیگر دستگاه‌ها به تبادل فایل بپردازید.

این لپتاپ ارزان در بازار هند به صورت گسترده وارد شده و به نظر می‌رسد در حد و اندازه خود، موفق هم بوده است و تعداد زیادی از لپتاپ‌های JioBook به فروش رفته‌اند. البته در این بازار، کاربران با خرید لپتاپ JioBook از 10 درصد تخفیف در بعضی از نرم‌افزارها، یک سری خدمات از جمله اینترنت رایگان محدود و چند چیز دیگر نیز بهره می‌برند که البته این موارد برای خریداران کشورهای دیگر، وجود نخواهد داشت. پس این سوال پیش می‌آید که آیا واقعا خرید چنین محصولی -مخصوصا با توجه به نرم‌افزارهای سنگین فعلی- کار درستی است؟

جواب این سوال خیلی به این که دقیقا می‌خواهیم با لپتاپمان چه کنیم بستگی دارد. اگر کار خاصی با دستگاهی که می‌خرید ندارید و فقط می‌خواهید از آن برای تماشای فیلم یا کارهای معمولی استفاده کنید که JioBook کاملا از پس این کارها بر می‌آید، اما واقعیت این است که اکثر کاربردهای آن، همین حالا در موبایلتان نیز موجود است و شما تنها چیزی که ندارید، نمایشگری بزرگ‌تر است. البته اگر تبلت داشت باشید، احتمالا دیگر اصلا نیازی به لپتاپی مثل JioBook نخواهید داشت.

محدودیت‌های سخت‌افزاری JioBook بزرگ‌ترین مشکل آن و البته دلیل قیمت 200 دلاری‌اش است که به نظر می‌رسد، مانع فروش آن در بازار جهانی باشد. البته Jio قرار است لپتاپ‌های دیگری نیز در آینده بسازد و شاید تصمیم بر ساخت محصولی این چنینی اما پرقدرت‌تر باشد، اما تا آن موقع باید صبر کرد.

نقاط مثبت:

  • ارزان بودن
  • درگاه‌های متنوع
  • نازک و بسیار سبک
  • کیبورد خوب
  • بلوتوث نسخه 5
  • پردازنده مناسب

نقاط منفی:

  • نمایشگر متوسط
  • تنها 2 گیگ رم
  • سیستم عامل در اول راه قرار دارد و باید مشکلاتش رفع شود
  • کم‌بود برنامه‌های مناسب

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *