شما می‌توانید معادلات زیادی را در فایل اکسل خود بگنجانید. یکی از چیزهایی که ممکن است برای سندهای محاسباتی خیلی مورد استفاده قرار بگیرد، درصد است. برای استفاده از درصد شما می‌توانید از چند روش مختلف استفاده کنید. شما می‌توانید که 15 درصد از عددی را محاسبه کنید یا این که مثلا 15 درصد به یک متغیر اضافه کنید. بیایید با هم نگاهی به شکل استفاده از درصد در سند بندازیم.

  • نکته مهم: اکسل در محاسبه درصدها انعطاف پذیر بوده و شما هم می‌توانید از نشانه درصد (مثل %15) یا یک عدد ده‌دهی (مثل 0.2) استفاده کنید.

اضافه کردن درصد

این امکان برای شما وجود دارد تا از درصد مثل یک عدد معمولی در اکسل استفاده کنید. در نمونه‌ی پایین ما می‌خواهیم مجموع دو درصد را محاسله کنیم. به همین دلیل سلول C3 را انتخاب کرده‌ایم.

در نوار فرمول عبارت =sum را تایپ کنید و روی اولین گزینه‌ای که در لیست نتایج می‌بینید (مثل عکس زیر) کلیک نمایید. به این ترتیب مجموع سلول‌هایی که انتخاب می‌کنید، در این ستون محاسبه خواهد شد.

حالا سلول‌های A3 و B3 را انتخاب کنید. شما می‌توانید این کار را با کلیک و کشیدن یا استفاده از کلید شیفت انجام دهید. البته این را هم در نظر بگیرید که این کار برای چند سلول نیز قابل انجام است و تنها برای دو سلول مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

بعد از این که سلول‌های مورد نظر خود را انتخاب کردید، اینتر را بزنید یا این که روی تیکی که در عکس زیر به نمایش گذاشته‌ایم کلیک کنید. به این ترتیب فرمول مورد نظر، جمع درصد دو سلول قبلی را محاسله می‌کند.

اعمال درصد افزایش

اگر می‌خواهید درصد مشخصی به یک عدد اضافه کنید (مثل اضافه کردن 15 درصد به عدد 200) این بند کاملا مختص به شما خواهد بود. البته این را هم در نظر داشته باشید که دقیقا به همین صورت و با تغییر + به – در فرمول، شما می‌توانید درصد کاهشی را روی متغیر خود اعمال کنید.

برای شروع عدد و درصد مورد نظر خود را در سلول‌های کنار هم تایپ کنید.

حالا روی ستون خالی کلیک کنید تا به اکسل بگویید که نتیجه‌ی فرمولی که می‌خواهید کجا نمایش داده شود.

حالا فرمول مورد نظر خود را باید در نوار فرمول تایپ کنید. برای این کار باید عبارت زیر را وارد نمایید:

=A3+(A3*B3)

سپس اینتر را بزنید یا روی تیک کلیک کنید تا فرمول اجرا شود.

شما به همین سادگی می‌توانید از درصد در اکسل استفاده کنید. یک بار دیگر یادآور می‌شوید که شما با تغییر + به –  در فرمول آخر، امکان استفاده از درصد کاهشی را در اکسل خواهید داشت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *