اگر پای صحبت متخصصان سئو بنشینید، همه آن ها از سئو به عنوان یکی از بهترین و کم هزینه ترین راه های سرمایه گذاری یاد می کنند! اما سرمایه گذاری در سئو چقدر طول می کشد تا به نتیجه برسد؟ سوالی که اگر از هر سئو کاری بپرسید، پاسخ قطعی برای آن نخواهد داشت. حقیقت این است که سئو چیزی نیست که بتوان زمان دقیقی برای نتیجه دادن آن تعیین کرد و به همین دلیل است که سئوکاران از گفتن مدت زمان دقیق خودداری می کنند. سئو به فاکتورهای زیادی بستگی دارد و نمی توان در مورد نتیجه آن به صورت قطعی صحبت کرد! در این مقاله می خواهیم به بررسی رقابت در سئو و فاکتورهای تاثیرگذار در نتیجه دادن سئو بپردازیم! پس اگر یک کسب و کار اینترنتی نوپا دارید و می خواهید روی سئو سرمایه گذاری کنید، در این مقاله همراه ما باشید تا پاسخ سوالات خود را در این زمینه بگیرید.

رقابت در سئو چیست؟

حتماً بارها و بارها برای شما پیش آمده است که دنبال یک محصول بوده و آن را در گوگل جستجو کرده باشید! هر محصولی که در گوگل جستجو کنید، ده ها سایت وجود دارند که آن را ارائه می کنند. حال فرض کنید به جای محصول، به دنبال یک مفهوم کلیدی خاص باشید و بخواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید! در این صورت به جای ده ها سایت، با صدها یا هزاران سایت روبرو می شوید که مطلبی در مورد آن کلمه کلیدی دارند. هر یک از این سایت ها سعی می کنند تا در صفحه اول گوگل قرار بگیرند و نتایج اول تا سوم صفحه نتایج گوگل را به خود اختصاص دهند! به عبارت ساده تر، همه سایت ها در حال رقابت هستند تا بتوانند به رتبه های اول دست پیدا کنند.

رقابت در سئو

رقابت در سئو نیز همین مفهوم را دارد! کسب و کارهای مختلفی فعالیت های مختلفی انجام می دهند تا بتوانند از رقیبان خود سبقت بگیرند؛ دلیل آن هم این است که حضور کسب و کارها در صفحه اول گوگل می تواند فروش آن ها را متحول کند. در واقع کاربران تنها صفحه اول گوگل را بازدید می کنند و خیلی کم پیش می آید که کاربران صفحات دوم و سوم گوگل را بررسی کنند. تا جایی که متخصصان سئو می گویند که اگر می خواهید چیزی را پنهان کنید، آن را در صفحات دوم به بعد گوگل قرار دهید. به همین دلیل است که مفهوم رقابت در سئو به وجود آمده است و گاهی اوقات این رقابت به قدری سنگین است که سال ها طول می کشد تا بتوانید به جایگاه دلخواه خود برسید.

شاخص های موفقیت در سئو کدام هستند؟

با وجود رقابت های سنگین در سئو، کسب و کارهای زیادی به دنبال سئو سایت خود هستند! دلیل آن هم این است که اگر به صفحه اول گوگل دست پیدا کنید، به راحتی می توانید مخاطبان هدف زیادی را جذب کنید. از طرف دیگر، گوگل بهترین منبع برای جذب ترافیک و هدایت کاربران به سایت شما است! اگر به صفحه اول گوگل برسید و آن جایگاه را حفظ کنید، همیشه به صورت رایگان ترافیک جذب می کنید. البته نگه داری صفحات سایت در جایگاه های اول نیازمند صرف هزینه و بودجه است و نباید پس از رسیدن به صفحه یک گوگل سئو را رها کنید! در این بخش می خواهیم به بررسی شاخص های موفقیت در سئو بپردازیم تا اگر قصد رسیدن به صفحه اول گوگل را دارید، این موارد را رعایت کنید:

  1. رقابت با سایر کسب و کارها

مهم ترین فاکتوری که باعث می شود تا رقابت در سئو کار ساده ای نباشد، وجود رقیبان است! هر کسب و کاری تلاش می کند تا به صفحه اول گوگل برسد و با توجه به رتبه بندی سایت ها، قطعاً برخی از کسب و کارها در صفحه اول قرار دارند. یکی از شاخص های بسیار مهم برای رسیدن به صفحه اول گوگل و موفقیت در سئو، تحلیل رقبا است! تحلیل رقبا اهمیت بسیار زیادی دارد؛ در تحلیل رقبا شما می توانید متوجه شوید که رقبا چه کارهایی برای افزایش رتبه سایت خود در گوگل انجام داده اند.

در واقع شما باید سعی کنید کارهایی که سایت های رتبه اول گوگل در کلمات کلیدی موردنظر کرده اند را انجام دهید! همچنین در کنار این کارها، باید حتماً کارهای دیگری هم انجام دهید که گوگل جایگاه آن سایت را به شما بدهد. بنابراین آنالیز رقیبان اهمیت بسیار زیادی در فرآیند سئو سایت ها دارد و باید در اولویت قرار بگیرد.

  1. بودجه موردنیاز برای سئو

اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، رسیدن به رتبه های اول گوگل نیازمند بودجه و سرمایه است! گاهی اوقات رقابت در برخی حوزه ها به قدری سنگین است که باید هزینه های چند صد میلیونی صرف کنید تا بتوانید به رتبه های اول برسید؛ حوزه های گردشگری و طراحی سایت از مهم ترین آن ها هستند. بنابراین دومین شاخص برای موفقیت در سئو، بودجه موردنیاز برای آن است. هر چقدر منابع و بودجه شما بیشتر باشد، سریع تر می توانید به رتبه دلخواه خود دست پیدا کنید.

اگر به تازگی پروژه سئو سایت نوپای خود را شروع کرده اید، در حوزه های با رقابت متوسط بین 3 الی 6 ماه طول می کشد تا سایت شما کمی دیده شود! حال اگر رقابت کمتر و بودجه بیشتر باشد، ممکن است این زمان کاهش پیدا کند. همچنین اگر رقابت بیشتر باشد یا بودجه کافی نداشته باشید، مدت زمان بیشتری برای نتیجه گرفتن از سئو نیاز خواهید داشت.

  1. دامین اتوریتی

تا کنون مفهوم دامین اتوریتی به گوشتان خورده است؟ اگر نه، می توانیم دامین اتوریتی را قدرت دامنه در نظر بگیریم. در واقع هر دامنه با توجه به مدت زمان و کیفیت فعالیت خود قدرتی دارد که تحت یک نمره از 0 تا 100 مشخص می شود! هر چقدر عدد به صفر نزدیک تر باشد، قدرت کمتر و هر چقدر به 100 نزدیک باشد، قدرت بیشتری دارد. یکی از دیگر از شاخص های موفقیت در سئو، دامین اتوریتی است! اگر دامین اتوریتی شما بالا باشد، زودتر به نتیجه می رسید اما اگر پایین باشد، کار شما مشکل تر خواهد بود.

تاثیر دامین اتوریتی در سئو

البته اگر دامینی را به تازگی ثبت کرده اید و دامین اتوریتی بالایی دارد، نشان دهنده آن است که قبلاً سایتی با آن دامین اتوریتی وجود داشته که مدیر آن، دامنه را تمدید نکرده است! سپس دامنه منقضی شده و اکنون شما آن را ثبت کرده اید. در این صورت باید به پنالتی نبودن دامنه و همچنین موضوع فعالیت آن دامنه در گذشته توجه کنید؛ موضوع فعالیت را می توانید از سایت های آرشیو اینترنت بررسی کنید تا اگر موضوع شما کاملاً متفاوت است، به سراغ دامنه دیگری بروید. تاریخچه دامنه و ایندکس های آن در گوگل می تواند کار شما را در رسیدن به رتبه های اول گوگل سخت تر کند.

  1. لینک سازی داخلی و خارجی

لینک سازی یکی از شاخص های بسیار مهم و تاثیرگذار در موفقیت سئو محسوب می شود! گاهی اوقات کاربران به اشتباه فکر می کنند که تنها لینک سازی خارجی مهم است و لینک سازی داخلی تاثیری در سئو ندارد؛ در صورتی که اگر لینک سازی داخلی به درستی انجام شود، تاثیر بسیار زیادی روی رتبه لینک های شما در گوگل خواهد داشت. از طرف دیگر، اگر لینک سازی خارجی بدون استراتژی و به درستی انجام نشود، باز هم تاثیر زیادی روی رتبه شما نخواهد داشت.

بنابراین اگر به دنبال رعایت شاخص های موفقیت در سئو هستید، لینک سازی با استراتژی درست را فراموش نکنید و حتماً آن را رعایت کنید. لینک سازی با کیفیت شاید زمان زیادی از شما بگیرد اما در نهایت با توجه به این که رتبه سایت شما را بهبود می بخشد، ارزش وقت گذاشتن دارد. یکی از بهترین راه های لینک سازی خارجی، خرید ریپورتاژ آگهی است که اگر با رعایت اصول انجام شود، تاثیر زیادی روی رتبه بندی سایت شما دارد.

  1. تولید محتوا

هزاران بار شنیده ایم که محتوا پادشاه است؛ اما آیا واقعاً هر نوع محتوایی می تواند سایت شما را به پادشاهی برساند؟ قطعاً خیر. منظور از محتوا در این مثال، محتوای با کیفیت است که بتواند نیاز کاربران را برطرف کند. بدون شک، داشتن محتوای باکیفیت یکی از شاخص های مهم در بهبود رتبه سایت است. در حالی که محتوای بی کیفیت نه تنها تاثیر مثبت ندارد، بلکه باعث می شود تا کاربران خیلی زود از سایت شما خارج شده و تاثیر منفی روی سئو سایت شما بگذارند.

تولید محتوا نیازمند تخصص است؛ تخصص در زمینه تولید محتوا و در حوزه فعالیت شما. بنابراین فراموش نکنید که تولید محتوا را به دست افراد متخصص که با حوزه فعالیتی شما آشنایی دارند بسپارید یا خودتان آن را یاد بگیرید و انجام دهید. مهم تر از تولید محتوا، تولید محتوای منظم و داشتن استراتژی مستمر برای تولید محتوا است. فراموش نکنید که تولید محتوای منظم و با کیفیت می تواند رتبه سایت شما را متحول کند و به رشد کسب و کارتان کمک زیادی کند.

  1. استفاده از کلمات کلیدی طولانی

اگر یک سایت نوپا داشته باشید، رقابت در کلمات کلیدی یک یا دو کلمه ای کار بسیار مشکل و گاهی اوقات غیرممکن است! برای سایت های تازه تاسیس باید از کلمات کلیدی طولانی که یک موضوع یا محصول را به صورت تخصصی هدف گرفته است، استفاده کنید. کاربرانی که می خواهند مستقیماً به نتیجه دلخواه خود در گوگل برسند، از کلمات کلیدی طولانی استفاده می کنند! گاهی اوقات کلمات کلیدی طولانی، نرخ تبدیل و فروش بسیار بهتری را نسبت به کلمات یک یا دو کلمه ای ایجاد می کنند.

برای کسب و کارهای نوپا بودجه و درآمد اهمیت زیادی دارد تا بتوانند استراتژی بازاریابی خود را به خوبی انجام دهند! بنابراین کلمات کلیدی طولانی می تواند به رشد کسب و کارتان کمک زیادی کرده و درآمد خوبی برای شما ایجاد کند. پیشنهاد می کنیم اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید و می خواهید فروش خوبی را تجربه کنید، حتماً از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید! به عنوان مثال در حوزه فروش موبایل علاوه بر برند و نام موبایل، فضا و رام آن را هم در عنوان درج کنید تا کاربرانی که به دنبال محصولی با ویژگی های محصول شما هستند، دقیقاً به همان صفحه رفته و خرید خود را انجام دهند.

  1. ساختار وبسایت

یکی از شاخص های بسیار مهم در موفقیت سئو، ساختار وبسایت است! ساختار سایت به این معنی است که در سایت شما چه صفحاتی وجود داشته باشد و این صفحات چگونه در دسترس کاربران قرار بگیرد. هر چقدر ساختار سایت شما بهینه تر باشد و کاربران راحت تر بتوانند به هدف خود در سایت شما برسند، شاخص کلیدی برای موفقیت در سئو را بیشتر رعایت کرده اید. فراموش نکنید لینک سازی و نقشه محتوا بخش مهمی از ساختار سایت به حساب می آیند و باید به صورت منطقی انجام بگیرد.

مفهوم ساختار سایت کمی پیچیده تر از تعریف بالا است و پیشنهاد می کنیم برای بهینه سازی آن تحقیقات بیشتری انجام دهید یا از متخصصان سئو کمک بگیرید. در ساختار سایت بهینه سازی تجربه کاربری و همچنین لینک سازی منطقی ارزش و اهمیت بسیار بالایی دارد! بنابراین اگر به فکر بهینه سازی ساختار سایت هستید که البته باید باشید، حتماً در مورد لینک سازی منطقی و بهینه سازی تجربه کاربری سایت تحقیق کنید.

اقدامات لازم برای رسیدن به صفحات اول گوگل

تا اینجای مقاله حتماً با اهمیت سئو و شاخص های موفقیت در سئو آشنا شده اید! اگر قصد دارید اقداماتی برای رسیدن به صفحه اول گوگل انجام دهید، در این بخش با اقدامات لازم همراه ما باشید. در 6 مرحله می خواهیم به صورت کلی به بررسی اقدامات لازم برای رسیدن به صفحه یک گوگل بپردازیم تا بتوانید برای آن برنامه ریزی کنید. این اقدامات عبارتند از:

اقدامات لازم برای سئو

یک) بررسی و رفع مشکلات فنی وبسایت

پیش از آن که بخواهید هر اقدامی برای سئو انجام دهید، ابتدا آن را از لحاظ فنی بررسی کنید! گاهی اوقات کسب و کارها پیش از بررسی فنی هزینه های زیادی برای تولید محتوا و بک لینک می دهند اما نتیجه دلخواه را نمی گیرند. پس از آن که به سراغ مشکلات فنی سایت می روند، متوجه می شوند که سایت مشکلات زیادی دارد و همین مسئله باعث می شود تا سایت رشد زیادی نکند و هزینه های انجام شده هدر برود. ابزارهای مختلفی برای بررسی سایت از نظر فنی وجود دارند که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارد!

اگر سایت مشکل فنی داشته باشد، بهتر است همان ماه اول رفع شود و سپس به سراغ استراتژی سئو بروید. البته گاهی اوقات ممکن است سایت پس از مدتی فعالیت با مشکل مواجه شود که از مهم ترین آن ها می توان به کیفیت پایین سرور میزبانی، ارورهای 404، به هم ریختن کدهای قالب، نصب افزونه های مخرب و… اشاره کرد.

دو) بهینه سازی و افزایش سرعت سایت

سرعت سایت یکی دیگر فاکتورهای بسیار مهم و تاثیرگذار در سئو سایت است! سرعت پایین سایت دلایل مختلفی دارد که باید بررسی شود؛ گاهی اوقات به دلیل بی کیفیت بودن سرویس میزبانی، سرعت سایت پایین است و این مسئله موجب می شود تا ربات های گوگل هنگام بررسی سایت با مشکل مواجه شوند. یکی دیگر از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا سرعت سایت پایین باشد، بهینه نبودن تصاویر سایت و کدهای قالب است! این موارد را می توان در بخش مشکلات فنی سایت در نظر گرفت که در هر صورت باید رفع شود.

اگر وبسایت شما وردپرسی است، پلاگین های مختلفی در زمینه بهینه سازی سرعت سایت وجود دارند که کمک زیادی در این زمینه می کنند. برای بررسی سرعت سایت، می توانید از ابزارهای مختلفی نظیر GTmetrix استفاده کنید! این سایت به شما مشکل را به همراه نحوه رفع آن مشکل ارائه می کند که می توانید مشکل را به راحتی رفع کنید.

سه) ادغام سایر روش های بازاریابی کسب و کار برای افزایش ترافیک

ربات های گوگل بسیار هوشمند هستند و فاکتورهای مختلفی را برای رتبه بندی سایت در نظر می گیرند! یکی از فاکتورهای بسیار تاثیرگذار در رتبه بندی سایت، میزان ترافیک آن سایت است. هر چقدر ترافیک یک سایت بیشتر باشد، گوگل رتبه آن را بیشتر بهبود می بخشد و اگر ترافیک شما خیلی بالا باشد، احتمال آن که به رتبه یک گوگل برسید زیاد است. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم از سایر روش های بازاریابی برای افزایش ترافیک سایت خود استفاده کنید! به عنوان مثال، شما می توانید از تبلیغات گوگل یا شبکه های اجتماعی برای افزایش بازدید سایت خود استفاده کنید تا علاوه بر استفاده کاربران از محتوای سایت، ترافیک سایت هم افزایش پیدا کند.

از طرف دیگر، با این کار منتظر رسیدن به صفحه گوگل نخواهید بود و فروش محصولات یا خدمات شما از طریق تبلیغات و سایر روش های بازاریابی شروع می شود. پس علاوه بر استراتژی سئو، استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات گوگل و… را هم استفاده کنید. حتی اگر سایت شما به رتبه اول گوگل هم رسیدف باز هم استفاده از سایر روش های بازاریابی را فراموش نکنید تا حداکثر فروش در کسب و کار شما اتفاق بیفتد.

چهار) رعایت الگوریتم های گوگل

گوگل الگوریتم های مختلفی دارد که با استفاده از آن، رتبه بندی سایت ها را انجام می شود! پس خیلی واضح است که رعایت الگوریتم های گوگل می تواند به بهبود رتبه سایت شما کمک زیادی کند. الگوریتم های گوگل تقریباً تمام بخش های سایت که شامل بخش فنی، محتوا، ترافیک و… است را پوشش می دهند! بنابراین اگر الگوریتم های گوگل را به خوبی رعایت کنید، باعث می شود تا سایت رتبه بسیار خوبی بگیرد و بتوانید چند قدم به موفقیت در سئو سایت خود نزدیک شوید. مهم ترین الگوریتم های گوگل عبارتند از:

پیشنهاد می کنیم در مورد این الگوریتم ها تحقیق کنید و آن ها را در کسب و کار اینترنتی خود رعایت کنید تا شانس رسیدن به صفحه اول گوگل را داشته باشید.

پنج) بهینه سازی تجربه کاربری سایت

در مورد تجربه کاربری چیزی می دانید؟ تجربه کاربری مفهوم پیچیده ای است اما ساده ترین تعریف برای تجربه کاربری، این است که کاربران در سایت شما چه حسی دارند و تجربه ای که دارند چیست! بهینه سازی تجربه کاربری به این معنی است که سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که کاربر در آن به راحتی بتواند از تمام بخش های سایت شما استفاده کند و در نهایت، حس خوبی نسبت به استفاده از سایت شما داشته باشد. تجربه کاربری یکی از فاکتورهای مهم سئو محسوب می شود! زیرا تجربه کاربر باعث می شود تا کاربر خوب یا بد در سایت رفتار کند که نحوه رفتار کاربر در سایت، برای گوگل مهم است. به عنوان مثال اگر کاربر چن دقیقه در سایت بماند، نشان دهنده این است که آن صفحه ارزشمند و کاربردی است و گوگل برای آن صفحه ارزش زیادی قائل می شود.

برای بهینه سازی تجربه کاربری بهتر است از متخصص طراحی تجربه کاربری کمک بگیرید تا بهترین تجربه کاربری را در اختیار کاربران قرار دهید.

شش) طراحی استراتژی قدرتمند سئو

پس از رعایت 5 فاکتور قبلی، تازه زمان طراحی استراتژی قدرتمند سئو می رسد! استراتژی سئو نوعی نقشه راه برای سئو است که نشان می دهد برای بهبود رتبه سئو باید چه فعالیت هایی صورت بگیرد. در استراتژی سئو بخش های مختلفی وجود دارند که از مهم ترین آن ها می توان به استراتژی محتوا، استراتژی لینک سازی، استراتژی بازاریابی و… اشاره کرد. هر چقدر استراتژی سئو کامل تر باشد، مسیر مشخص تر است و راحت تر می توانید به رتبه های اول گوگل دست پیدا کنید.

البته باید توجه داشته بباشید که استراتژی سئو بر اساس میزان بودجه شما انجام می شود و هر چقدر بودجه شما بیشتر باشد، دست استراتژیست سئو بازتر است و می تواند برنامه بهتری برای رسیدن به رتبه اول گوگل بچیند. همچنین بودجه شما در استخدام افراد و منابع انسانی لازم حرف اول را می زند؛ بنابراین سعی کنید با بودجه کافی به سراغ بهبود رتبه سئو سایت خود بروید.

در نهایت، چقدر طول می کشد که به رتبه اول گوگل برسیم؟

همان طور در ابتدای مقاله گفتیم و در بخش شاخص های کلیدی موفقیت در سئو بررسی کردیم، هیچ تضمینی برای سئو وجود ندارد! به عبارت ساده تر، نمی توان گفت که کدام کلمه کلیدی در چه مدت زمانی در صفحه اول گوگل قرار می گیرد. متخصصان سئو هیچ گاه تضمین سئو نمی دهند و زمانی برای آن مشخص نمی کنند. البته می توان یک بازه زمانی مشخص به صورت زیر در نظر گرفت:

مدت زمان لازم برای رسیدن به صفحه اول گوگل

  • سئو برای کلمات کلیدی کم رقابت: بین 1 الی 3 ماه
  • سئو برای کلمات کلیدی با رقابت متوسط: بین 3 الی 6 ماه
  • سئو برای کلمات کلیدی پر رقابت: بین 6 ماه الی چند سال

البته این بازه های زمانی برای وقتی است که هسته گوگل بروزرسانی نشود! بروزرسانی الگوریتم های گوگل می تواند همه چیز را به هم بریزد بستگی به آن تغییرات و فعالیت های صورت گرفته دارد. گاهی اوقات این بروزرسانی ها به افزایش رتبه سایت و گاهی اوقات به کاهش رتبه سایت منجر می شود! بنابراین گاهی اوقات به شانس شما بستگی دارد که الگوریتم های گوگل چه تغییراتی کنند و سایت شما چقدر با این تغییرات موازی باشد. به صورت کلی نتایج قابل اندازه گیری پس از 3 ماه فعالیت و نتایج اصلی بعد از یک سال فعالیت به چشم می خورند! بنابراین اگر به دنبال راه های زود بازده هستید، شاید بهتر باشد راه کار دیگری را به جای سئو انتخاب کنید و بودجه خود را صرف آن کنید. اما نباید فراموش کرد که بازدهی سئو ماندگار است اما بازدهی تبلیغات تنها تا زمانی که بودجه شما به پایان نرسیده باشد، ماندگار خواهد بود.

نتیجه گیری

اگر یک کسب و کار اینترنتی داشته باشید، حتماً به دنبال سئو و بهبود رتبه سایت خود در گوگل هستید! در این مقاله به بررسی شاخص های موفقیت در سئو پرداختیم و سپس فاکتورهای مهم و تاثیرگذاری در رتبه بندی سایت را بررسی کردیم. اگر سوالی در مورد این مقاله دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *