یکی از دغدغه های بسیار مهم کسب و کارها هنگام راه اندازی، این است که دامنه چه تاثیری در سئو دارد!

طول عمر دامنه چه تاثیری در سئوی سایت دارد؟

شاید این سوال برای خیلی‌ ها پیش بیاید که آیا دامین‌های قدیمی‌تر از اعتبار بیشتری نزد گوگل برخوردار هستند؟ در بسیاری از کسب و کار های سنتی، سال تاسیس یا شروع به کار، تاثیر چشم گیری روی ارزش و اعتبار آن برند می‌ گذارد؛ باید توجه داشته باشید که تجارت ‌های آنلاین هم از این قاعده مستثنی نیستند. نمی ‌توان منکر تاثیر طول عمر دامنه روی سئوی وب سایت شد اما واقعیتی که وجود دارد این است که این موضوع تاثیر چندانی بر روی سئو سایت شما ندارد. به عبارتی دیگر، یک وب سایت تازه تاسیس با رعایت بسیاری از مسائل فنی در کنار محتوای مناسب، به راحتی می‌ تواند در صفحه‌ نتایج جستجوی گوگل یا همان SERP، از یک دامنه‌ی 10 ساله سبقت بگیرد.

پس اگر به دنبال راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی هستید، برای داشتن یک دامین قدیمی اصراری نداشته باشید؛ ما به شما این اطمینان را می ‌دهیم که با رعایت سایر اصول و قواعد تاثیرگذار در سئو، سایتی بهینه برای موتور های جستجو داشته باشید.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که منظور از طول عمر یک دامنه‌ اینترنتی، زمان ثبت آن نیست؛ بلکه عمر یک دامنه موقعی آغاز می‌شود که اولین مطلب بارگذاری شده روی آن، در موتور های جستجو ایندکس شده باشد. پس اگر 10 سال پیش دامنه ‌ای ثبت کردید و هیچ فعالیتی در آن نداشته‌اید، روی اعتبار آن هیچ حسابی باز نکنید؛ چنین دامینی هیچ تفاوتی با دامنه ‌ای که تنها چند ساعت یا حتی دقیقه از زمان ثبت آن می‌ گذرد، ندارد.

تاثیر گذشته دامین روی سئو؛ دامنه نباید دچار پنالتی و خطا شده باشد!

اگر به بهانه‌ استفاده از نام یک دامنه‌ از پیش ثبت شده یا بهره بردن از اعتبار طول عمر یک دامنه، به دنبال خرید دامین دیگران هستید، باید به تاریخچه‌ آن دامنه هم توجه داشته باشید. اگر دامنه دارای بیش از سه یا چهار صاحب در تاریخچه خود شده باشد، از دیدگاه گوگل این دامنه اعتبار پایینی دارد. پس برای خرید یک دامنه‌ با سابقه قبلی، حتما تاریخچه و سر گذشت آن را مورد بررسی قرار دهید. یکی از مهم‌‎ ترین نکاتی که در حین خرید یک دامنه‌ دست دوم باید رعایت کنید، این است که آن دامنه تا به حال پنالتی نشده باشد. اگر از راه کار سئوی کلاه سیاه یا امثال آن برای بهینه ‌سازی سایت خود استفاده کنید و گوگل هم متوجه این مسئله بشود، سایت شما را با جریمه‌ سنگینی روبرو خواهد کرد که در این صورت اصطلاحا از عبارت پنالتی شدن سایت استفاده می ‌کنند. بنابراین دور دامنه ‌ای پنالتی شده است را خط بکشید و آن را کنار بگذارید چرا که خروج یک سایت از پنالتی، چندان کار ساده ‌ای نیست! همچنین توجه داشته باشید که مالک سایتی که پنالتی شده است، به عنوان یک اسپمر نزد گوگل شناخته می‌ شود. اگر پیش از این سایتی داشته ‌اید که پنالتی شده، پیشنهاد می ‌شود دامنه‌ جدید تان را به اسم کسی دیگری ثبت کنید تا گوگل دیدگاه منفی‌ ای نسبت به وب سایت جدید شما نداشته باشد.

تاثیر وجود کلمه‌ی کلیدی در زیردامنه

اگر قرار است فعالیت ‌های وب سایت خود را به چند بخش مجزا تقسیم کنید، قطعا می ‌دانید که لازم است تا از زیر دامنه یا همان ساب دامین (Sub Domain) بهره ببرید. برای این که زیر دامنه‌ های درستی داشته باشید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کلمه‌ کلیدی مرتبط را در لینک مربوط به آن قرار دهید. برای مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی محصولات لوازم خانگی با نام abc.com ایجاد کرده ‌اید، برای آن که بخواهید مخاطب خود را به صفحه‌ مربوط به تلویزیون ارجاع دهید، لازم است تا از لینک abc.com/tv استفاده کنید. وجود کلمه‌ی کلیدی در زیر دامنه از جمله مواردی است که به سئوی وب سایت شما کمک خواهد کرد.

عمومی بودن اطلاعات Who.is چه اثری بر گوگل می ‌گذارد؟

who.is یک سایت ثبت مشخصات دامنه است که اطلاعات مربوط به یک دامنه را در اختیار افراد قرار می‌دهد. کافیست در سایت هو ایز نام دامنه را وارد کنید تا اطلاعات کاملی از یک دامین را بدست آورید. آدرس وبسایت های هویز متفاوت است. برای مثال who.is، whois.net و whois.com از نمونه وبسایت هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. هو ایز (Who.is) اطلاعات زیادی از یک وب سایت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد اما شاید مهم‌ترین آن، مشاهده‌ی نام مالک دامنه باشد. در گذشته عمومی بودن نمایش اطلاعات Who is سایت ‌ها اهمیت چندانی برای گوگل نداشت اما امروزه، عمومی بودن اطلاعات موجود از یک سایت در Who.is می ‌تواند نقش پر رنگی در بهینه‌ سازی موفق سایت شما داشته باشد.

پس همواره سعی کنید تا اطلاعات به روز و درستی را از سایت خود در هو ایز به معرض نمایش بگذارید. اگر این اطلاعات مبهم یا غیرقابل نمایش باشند، گوگل یک امتیاز منفی به اعتبار سایت شما اعطا خواهد کرد.

دامنه ملی یا بین المللی؟

همان طور که پیش از این هم اشاره شد پسوند‌ های مختلفی برای ثبت دامنه وجود دارد که پسوند‌ های سه حرفی متعلق به دامین‌های بین‌ المللی و پسوند های دو حرفی به دامنه‌های مختص به یک کشور یا منطقه‌ی جغرافیایی خاص تعلق دارد. اما سوالی که پیش می‌آید این است: آیا استفاده از دامنه‌های .ir در سئوی سایت تاثیری دارد؟

نام دامنه باید با کسب و کار شما ارتباط داشته باشد: این که اسم وب سایت شما معرف حوزه ی فعالیتتان باشد، قطعا هم برای سئو نقطه قوتی پررنگ و ارزشمند تلقی می شود. به عبارتی دیگر، اسمی را انتخاب کنید که مخاطب بدون مشاهده محتوا سایتتان، متوجه شود که در چه زمینه ای فعالیت دارید. بدون شک چنین انتخابی باعث می شود تا مخاطبان شما راحت تر نام وب سایتتان را به خاطر بسپارند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این سوال می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *