ایمیل مارکتینگ سال‌هاست که یکی از روش‌های تبلیغاتی تاثیرگذار و ساده به شمار می‌رود و در بسیاری از مشاغل نتیجه مثبت به همراه داشته است. در این مقاله می‌خواهیم مراحلی را که برای انجام یک بازاریابی ایمیلی موفق موردنیاز است لیست کنیم. سپس به بهترین سرویس‌های ایمیل مارکتینگ در ایران می‌پردازیم و در نهایت سخنی کوتاه از کمپین تبلیغاتی و بازاریابی ایمیلی می‌خوانیم.

۱. استراتژی

ایجاد یک استراتژی مناسب نقطه شروع یک بازاریابی موفق به شمار می‌آید. شما با داشتن یک استراتژی خوب و با نظم و برنامه‌ریزی کار خود را پیش ببرید و در کارتان به نتیجه مطلوب برسید. با وجود ابزارها و ترفندهای جدید باید ببینید که کدام استراتژی بهتر و بیشتر جواب می‌دهد.

۲. لیست ایمیل

قبل از راه‌اندازی یک کمپین می‌بایست یک لیست ایمیل از کاربران و مشتریان بالقوه تهیه کنید. ایمیل مارکتینگ بدون یک لیست ایمیل درست و حسابی هیچ معنایی ندارد. این لیست باید کاملا هدفمندانه و هوشمندانه ساخته شده باشد تا بتواند بهترین خروجی را از کمپین خود بگیرد.

۳. انتخاب سرویس مناسب

شرکت‌های مختلفی در داخل و خارج از ایران هستند که به شما کمک می‌کنند تا ایمیل‌های خود را به هر تعدادی که مدنظرتان است بفرستید. شما باید با انجام تحقیقات لازم، یک سرویس ایمیل مارکتینگ مناسب انتخاب کنید.

۴. طراحی ایمیل

برخی از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ این قابلیت را دارند که به کمک ابزارهایی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند، خودتان بتوانید یک قالب مناسب و ساده برای بازاریابی ایمیلی طراحی کنید. طراحی ایمیل و فرم ثبت نام یکی از مهم‌ترین مراحل پیاده‌سازی کمپین است. این ایمیل‌ها باید از لحاظ محتوایی و بصری جذاب باشند. در نتیجه یا باید این کار را به یک طراح و برنامه‌نویس بسپارید و یا شرکتی را انتخاب کنید که قالب آماده به مشتریان خود ارایه می‌کند و یا ابزارهای مناسب برای ساخت یک قالب زیبا و جذاب را دارد.

۵. ارسال ایمیل

در این مرحله تنظیمات ایمیل‌ها را طوری قرار می‌دهید که پس از ثبت نام مخاطب، برایش ایمیل‌هایی با محتوای کاربردی و مفید ارسال شود.

۶. آنالیز داده‌ها

در هر کسب و کاری برای موفقیت بیشتر بهتر است که نتایج کمپین را در کنترل و آنالیز کنید. به همین منظور به شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) احتیاج دارید. اصلی‌ترین شاخص‌ها موارد زیر هستند:

  • گزارش تحویل (درصد دریافت ایمیل از سمت مشترکان)
  • نرخ بازشدن ایمیل (تعداد ایمیل‌هایی که پس از ارسال از سمت مشتریان باز شده است)
  • نرخ کلیک (درصد خواندن و کلیک بر روی دکمه فراخوانی از سمت مشترکان)

 

بهترین سرویس‌های ایمیل مارکتینگ در ایران

احتمالا تا به امروز نام بسیاری از سرویس‌های خارجی را که امکانات متنوعی را به کاربران خود ارایه می‌کنند شنیده باشید، اما بهتر است از سرویس‌های ایرانی که هر روز در حال پیشرفت هستند و بهترین خدمات را برای بازاریابی ایمیلی به مشتریان خود در نظر گرفته‌اند، بشناسید. از معروف‌ترین سرویس‌های ایمیل مارکتینگ در دنیا می‌توان به میل چیمپ (mailchimp)، میلرلایت (mailerlite)، سندر (sender)، اوبر (Aweber)، سندپلاس (Sendplus)، سند این بلو (Sendinblue)و کانستنت کانتکت (Constant Contact) اشاره کرد که به دلیل محدودیت در ارتباطات جهانی و هزینه‌های بالا نمی‌توانیم به راحتی از آنها استفاده کنیم. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم با حمایت و استفاده از پکیج‌ها و پلن‌های سرویس‌های ایرانی همچون نجوا، میل‌چی، آونگ‌میل، پاکت، میل‌تاز و اینباکس به نتایج دلخواه خود برسید. این سرویس‌ها برای کاربران ایرانی بهترین گزینه‌ هستند، امکانات خوبی دارند و قیمت آنها هم مناسب است.

کمپین ایمیل مارکتینگ

کمپین‌های تبلیغاتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارتباط با مشتریان است و برای ایجاد آن باید اهداف، لیست مخاطبان، محتوا، زمان ارسال، بودجه و شاخص‌های کلیدی عملکرد را تعریف کرده و در نظر بگیرید. در مرحله اول باید مشخص کنید هدف شما از کمپین چیست؟ آیا به دنبال جذب سرنخ‌های جدید هستید یا مشتریان قبلی را هدف قرار داده‌اید؟ آیا می‌خواهید فروش بیشتر داشته باشید و تخفیف یا پیشنهاد ویژه‌ای برای مشتریان خود دارید؟ پس از پاسخ دادن به این سوالات در مرحله بعد، بخش‌بندی لیست ایمیل یا سگمنتیشن (Segmentation) که بر اساس پرسونای مخاطب انجام می‌شود. سپس به سراغ سرویس دهنده می‌روید و کار ایمیل مارکتینگ را شروع می‌کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *