این روزها بسیاری از افراد کسب و کار سنتی خود را به اینترنتی تبدیل کرده اند! یکی از مهم ترین دلایل آن، این است که در کسب و کار اینترنتی شما به جای تعداد محدودی از کاربران، به میلیون ها کاربر دسترسی دارید. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که کسب و کار سنتی دارند، به فکر این هستند که آن را به یک کسب و کار آنلاین تبدیل کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه می توان کسب و کار فیزیکی را به کسب و کار اینترنتی تبدیل کرد! اگر این موضوع فکر شما را درگیر کرده است، در این مقاله همراه ما باشید.

تبدیل کسب و کار سنتی به آنلاین چگونه امکان پذیر است؟

این روزها هر کاربری به اینترنتی دسترسی دارد و بسیاری از کارهای روزانه خود را از طریق آن انجام می دهد. فروشگاه های اینترنتی امروزه سهم بسیار بزرگی از بازار محصولات را در دست گرفته اند و روز به روز به تعداد آن ها افزوده می شود. این در حالی است که اکثر صاحبان کسب و کارهای سنتی در شهرهای کوچک و بزرگ، استفاده مشتریان از بازارهای آنلاین را نوعی تهدید می دانند.

تعریف کسب و کارهای سنتی را می دانید؟ کسب و کار سنتی آن دسته از کسب و کارهایی هستند که روبروی کسب و کارهای آنلاین قرار دارند! در واقع هر فروشگاه و مغازه‌ ای که در شهرها وجود دارد، نوعی کسب و کار سنتی است. تقریباً هر نوع محصولی که در فروشگاه های سنتی وجود دارد، در فروشگاه‌ های اینترنتی بزرگ هم به‌ فروش می ‌رسند. از طرف دیگر کسب و کارهای سنتی، معمولاً کسب و کار کوچک یک یا چند نفره است که به صورت خویش فرمایی اداره می شود، اغلب خدمات و محصولات عمومی و غیر تخصصی را عرضه می کنند، وابسته به مکانی برای فروش محصولات یا ارائه خدمات هستند، اجباراً در ساعاتی مشخص از شبانه روز فعال هستند، همیشه باید در آن حضور داشته باشید، مغازه پر از اجناس انبار شده و چیده شده است و صاحبان کسب و کار سنتی همیشه منتظر مشتریان هستند تا بتوانند محصولات یا خدمات خود را به آن ها عرضه کنند.

هنگامی که یک محصول به آسانی با همان قیمت و حتی با قیمت پایین تر در یک فروشگاه اینترنتی به‌ فروش می ‌رسد، افراد دیگر به خرید سنتی فکر نمی کنند و به دنبال راه آسان تر هستند! راه آسان تر استفاده از فروشگاه های اینترنتی و دریافت درب منزل است. از همین رو پیش ‌بینی می‌شود که کسب و کارهای سنتی برای بقا خود نیاز به تغییر و ارائه خدمات به صورت آنلاین دارند اما این اتفاق چطور می افتد؟ در ادامه این مقاله با مسیر آنلاین کردن کسب و کار سنتی همراه ما باشید.

قدم اول) بررسی شرایط کسب و کار برای آنلاین شدن

شرایط کاری خود را می دانید؟ ابتدا آن را بسنجید. در واقع ابتدا باید ببینید که امکان آنلاین شدن برای کسب و کار شما وجود دارد یا خیر! به عنوان مثال برخی از شغل‌ ها نمونه آنلاین موفقی در هیچ ‌کجای دنیا ندارند. مثلا تعمیرگاه خودرو نمی‌تواند کسب و کار خود را آنلاین کنند و در شهرهای دیگر هم خدمات بدهد. زیرا وقتی کسی ماشین ‌اش مشکل پیدا می‌کند، احتمال اینکه دقیقا بداند مشکل از چیست، کم است و حتی اگر آن شخص مشکل ماشین را بدانید، تعمیر آن قطعه سخت برای افراد عادی سخت است و حتی اگر باز هم همه این موارد را بداند، شاید وقت نداشته باشد که شما قطعه مورد نظرش را به صورت اینترنتی با پست، در طی ۲ تا ۳ روز برایش ارسال کنید. البته با این وجود در حال حاضر فروشگاه اینترنتی برای فروش لوازم یدکی وجود دارد و می تواند یک کسب و کار پرسود برای شما باشد. اما اگر تعمیرکار هستید، باید تمرکز خود را بر روی ارائه خدمات در همان شهر بگذارید.

بنابراین در مثال بالا اکثر افراد در این موارد به تعمیرگاه ‌ها مراجعه و در همان لحظه دست به خرید وسایل لازم برای ماشین می زنند. یک سری موارد تعمیراتی از این دست که سرعت در آن نقش مهمی دارد، با توجه به زیر ساخت‌ های حمل و نقل، امروزه کارساز نیست و نمونه آنلاین آن ها جواب نخواهد. البته در موارد دیگر احتمال موفقیت زیادی وجود دارد! مثلاً فرض کنید شما صاحب فروشگاه لوازم عمومی مانند، کتاب، لوازم تحریر، پوشاک، لوازم کامپیوتر، موبایل و… هستید و به‌راحتی می‌ توانید با راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی محصولات خود را از طریق سایت بفروشید.

قدم دوم) نوع ارائه خدمات شما کدام است؟

در مرحله بعد باید ببینید که خدمات شما چگونه است! شما می خواهید محصول را به صورت مستقیم بفروشید یا خدماتی ارائه کنید؟ برای مثال فروشندگان شهری محصولات خود را به صورت مستقیم به مشتریان می فروشند و می‌توانند به ‌آسانی با راه ‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، کالا های خود را علاوه بر مغازه در سایت خود هم بفروشند.!دسته ای دیگر از خدمات وجود دارد که کالا به مشتری نمی فروشد و دست به ارائه خدمات می زنند؛ مثلاً نمایندگی‌های سیم‌کارت و اینترنت در این دسته قرار می گیرند.

افرادی که خدمات ارائه می کنند، باید امکان سفارش اینترنتی داشته باشند تا کاربران بتوانند سفارش خود را برای آن ها ارسال کنند. همچنین می توانند با طراحی اپلیکیشن، امکان سفارش آنلاین را براهم کنند. اگر وبسایت وردپرسی دارید، امکان انجام آن با استفاده از پلاگین های مختلفی وجود دارد، البته برای سایت سازهای دیگر هم این امکان وجود دارد.

قدم سوم) بررسی راه ‌های تبدیل شدن به کسب و کار آنلاین

شما برای آنلاین کردن کسب و کار سنتی خود به سایت یا حداقل صفحه اینستاگرام نیاز دارد. راه‌اندازی یک وب‌ سایت اینترنتی بهترین و راحت ترین راه برای داشتن کسب و کار آنلاین است. وب‌ سایت‌ های اینترنتی امروزه در ایران اعتبار بسیار خوبی نزد کاربران، سازمان ‌های دولتی و نیمه ‌دولتی و… دارند! در حال حاضر انواع مجوزهای لازم به سایت ها بر اساس احراز هویت داده می شود و تا حدی می تواند خیال کاربران را از خرید آنلاین راحت کند. به همین منظور بهترین راه این است که کسب و کار خود را بر بستر یک وب ‌سایت اینترنتی کنید. همچنین شما با داشتن یک وب‌سایت به ‌راحتی می ‌توانید آن را به صورت یک اپلیکیشن موبایل هم تبدیل و تا کاربران به راحتی بتوانند سفارش خود را ثبت کنند. البته برای شروع توصیه می‌شود از سیستم‌ های مدیریت محتوا رایگان مانند وردپرس استفاده کنید و اگر با نتیجه مثبتی روبرو شدید، می توانید هزینه بیشتری کنید.

قدم چهارم) اجرا و توسعه کسب و کار اینترنتی

اگر آمادگی لازم برای راه اندازی کسب و کار آنلاین را دارید و می خواهید کسب و کار خود را راه اندازی کنید، باید ابتدا دامنه برای خود ثبت کنید، سپس خرید هاست را انجام دهید و بعد سیستم مدیریت محتوای موردنظر مثل وردپرس راه راه اندازی کنید. با این کار می توانید در مدت زمان کوتاهی سایت خود را بالا بیاورید و محصولات خود را در آن درج کنید.

یکی از راه ‌های جایگزین طراحی سایت؛ یکی از دلایلی که انگیزه افراد برای راه اندازی کسب و کار آنلاین را کاهش می دهد، زمان‌ بر بودن کار با آن است. زیرا ساخت، طراحی و اضافه کردن امکانات به آن و به نتیجه رساندن آن با تکنیک ‌های دیجیتال مارکتینگ زمان ‌بر است و مدت زمان زیادی طول می کشد تا به رتبه خوبی برسید. در ادامه راه ‌های جایگزین برای کسب و کار های سنتی مطرح شده است!

همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ

کار کردن با فروشگاه‌ های اینترنتی بزرگ یکی از بهترین راه ها برای فروشندگان و افرادی که مغازه دارند، است. اگر توانایی و وقت یادگیری راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را نداشته باشید، می‌توانید به عنوان فروشنده با فروشگاه ‌های اینترنتی بزرگ همکاری کنید. دیجی کالا یکی از فروشگاه های بزرگی است که فروشنده جذب می کند! در این مدل شما در صفحه «همکاری به عنوان فروشنده» فروشگاه ‌های بزرگی مثل دیجی‌کالا می‌ توانید یکی از تامین‌ کنندگان آن ها باشید. در این حالت دیگر نیازی نیست که خودتان کار های فنی مربوط به فروشگاه اینترنتی را انجام دهید و فقط کافی است در مدت زمان کوتاهی محصول را به آدرسی که فروشگاه اینترنتی به شما می گوید، ارسال کنید. البته این مورد مشکلاتی دارد! در واقع علاوه بر مشکلاتی که در بخش تسویه حساب و گرفتن درصد از فروش دارد، تنها مناسب افراد و فروشندگان تهرانی است و فروشندگان شهرهای دیگر نمی توانند فعالیت کنند. البته شاید در فروشگاه های دیگر این امکان وجود داشته باشد اما در حال حاضر دیجی کالا این محدودیت را دارد.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی

شبکه های اجتماعی همیشه یکی از راه های آسان برای راه اندازی کسب و کار آنلاین است! از طرفی باید توجه داشته باشید در تعریف یک فروشگاه اینترنتی، اصلا رسانه ‌های اجتماعی جایی ندارند اما به دلیل فراگیر بودن آن ‌ها مخصوصا این روزها در ایران، اینستاگرام، بستری است برای فروش اجناس و ثبت سفارش! بنابراین می توان آن ها را کسب و کار آنلاین به حساب آورد اما یک فروشگاه آنلاین نیست. مشکلات زیادی نظیر عدم امکان ثبت خودکار سفارش، پرداخت، دریافت اطلاعات مشتری و… وجود دارد و همه این موارد باید به صورت دستی ثبت شوند.

نتیجه گیری

احتمالاً تا چند سال آینده کسب و کارهای سنتی به این صورتی که امروزه وجود دارند، وجود نداشته باشند! دلیل آن هم این است که کاربران به راحتی می توانند محصولات مورد نیاز خود را در منزل سفارش دهند، هزینه آن را پرداخت کنند و پس از چند روز آن را تحویل بگیرند! به همین دلیل بهتر است کسب و کار سنتی خود را به کسب و کار آنلاین تبدیل کنید. در این مقاله به بررسی این موضوع و مراحل انجام آن پرداختیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *