در سال گذشته،موارد فراوانی در دنیای فناوری دگرگون شد و حالا خیلی‌ها به دنبال مسیرهای جدید در این حوزه می‌گردند. یکی از کارهایی که می‌توان در سال 2013 انجام داد، یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید است. اما زبان‌هایی که ما در این نوشته به شما معرفی می‌کنیم، آن‌هایی نیستند که عموما اسمشان را می‌شنوید.

ما امروز به سراغ زبان‌های متفاوت و بعضا عجیبی رفته‌ایم که می‌توانند، برای خیلی افراد، چیزی جذاب برای یادگیری باشند.

زبان برنامه نویسی سالیدیتی (Solidity)

اگر یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای هستید که به دنبال ایجاد شبکه‌های بلاک چین در ماشین مجازی اتریوم است، زبان برنامه نویسی سالیدیتی را در بین انتخاب‌های اول خود قرار دهید. این زبان برنامه نویسی بلاکچین توسط اتریوم توسعه داده شده و هدف اصلی آن کمک به توسعه‌دهندگان برای ایجاد شبکه‌های بلاک چین بر روی پلتفرم خود بود. از آنجایی‌که Solidity به توسعه‌دهندگان بلاک چین اختصاص داده شده است، ابزارها و افزونه‌هایی دارد که می‌تواند به شما کمک کند راه‌حل‌های مناسب را توسعه دهید.

از Solidity می‌توان برای ایجاد قراردادهای هوشمند جهت رای دادن، تامین مالی جمعی و کیف پول‌های چند امضایی استفاده کرد. همچنین این زبان برنامه نویسی بلاکچین یکی از سریع‌ترین‌های حوزه‌ی خود شناخته می‌شود. بنابراین اگر می خواهید به طور خاص بر روی توسعه بلاک چین تمرکز کنید، یک زبان عالی برای یادگیری است.

زبان برنامه نویسی پایتون (Python)

پایتون به سرعت در حال تبدیل شدن به محبوب ترین زبان برنامه نویسی جهان است و برای افراد تازه‌کار در حوزه‌ی زبان برنامه نویسی بلاکچین،یکی از انتخاب‌های عالی محسوب می‌شود. البته بسیاری معتقدند زبان پایتون حتی از ++C هم مناسب‌تر و بهتر است. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده مبتدی، می‌توانید از پایتون برای ایجاد نمونه‌های اولیه بدون نیاز به کدهای طولانی استفاده کنید.

یکی از مهم ترین دلایلی که پایتون از محبوبیت بالایی برخوردار است، پشتیبانی منبع باز آن به حساب می‌آید. شما می‌توانید هنگام کار و توسعه بلاک چین خود، میان هزاران منبع و افزونه انتخاب کنید. بسیاری از کتابخانه‌های پایتون، افزونه‌ها و منابع دیگر به صورت آنلاین برای تقریباً هر مشکلی که در توسعه بلاک چین با آن مواجه می‌شوید، وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به منابع تخصصی، مشکلات را از سر راه خود بردارید. تنها یک مشکل به پایتون، این زبان برنامه نویسی بلاکچین وارد بوده که آن هم مفسری بودن این زبان است. این موضوع مشکلاتی برای عملیات رمزنگاری پیچیده در بلاک چین ایجاد می‌کند. با این حال، پایتون یک زبان شی گرا است که به مدیریت بسیاری از عملیات‌ها کمک می‌کند.

زبان برنامه نویسی وایپر (Vyper)

زبان برنامه نویسی وایپر یکی از تازه نفس‌ها در زمینه‌ی توسعه‌ بلاک چین به حساب می‌آید که از پایتون ۳ مشتق شده است. با اینکه Vyper تمام ویژگی‌های پایتون را ندارد، به‌عنوان جایگزینی برای Solidity ساخته می‌شود. از این زبان برنامه نویسی بلاکچین معمولاً مانند Solidity برای ماشین مجازی اتریوم (EVM) استفاده می‌شود. با این حال، Vyper ساختارهای کنترلی متفاوتی نسبت به Solidity دارد و همچنین مسائل امنیتی را به طور متفاوتی مدیریت می‌کند.

وایپر همچنین بسیاری از قابلیت‌های شی‌گرایی در Solidity را به همراه ویژگی‌های دیگر مانند حلقه‌های بی‌نهایت، اصلاح‌کننده‌ها، تماس‌های بازگشتی و… کنار گذاشته که این موضوع به جلوگیری از مشکلات امنیتی ایجاد شده توسط این ویژگی‌ها، کمک می‌کند. بنابراین اگر یک زبان توسعه بلاک چین برای نوشتن قراردادهای هوشمند می خواهید، وایپر را نیز در لیست برترین‌های زبان برنامه نویسی بلاکچین قرار دهید.

زبان برنامه نویسی جاوا (Java)

جاوا از نظر محبوبیت و مزایا، رقابت سختی را با C++ ایجاد کرده است که در فناوری بلاک چین نیز این رقابت دیده می‌شود.  زبان برنامه نویسی جاوا دارای یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API) بوده که از تعداد زیادی کلاس‌، پکیج‌، اینترفیس‌ و… تشکیل شده است. این یعنی شما می‌توانید برای ساخت برنامه‌های متعدد بدون نیاز به ایجاد ارتباط داخلی میان بخش‌های مختلف برنامه، کدنویسی خود را پیش می‌برید.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم جاوا که آن را به یک انتخاب ایده‌آل برای زبان برنامه نویسی بلاکچین تبدیل می‌کند، قابلیت حمل آن است. برنامه‌های جاوا را می‌توان بر روی پلتفرم‌های مختلف اجرا کرد چرا که از ویژگی عملکرد WORA به معنای یک بار بنویس، در هر جایی اجرا کن (Write once, run anywhere) برخوردار است. از طرفی، این برنامه‌ها به معماری خاص سیستم وابسته نیستند؛ زیرا از JVM جهانی (ماشین مجازی جاوا) برای اجرا استفاده می‌کنند. همین ویژگی کافیست تا توسعه‌دهندگان، جاوا را یک زبان برنامه نویسی بلاکچین بی‌نظیر بدانند.

زبان برنامه نویسی گو یا گولنگ (Golang)

گو یا گولنگ یکی دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی است که به‌راحتی می‌توان از آن برای توسعه بلاک چین استفاده کرد. GO توسط تیم گوگل توسعه داده شده است و در درجه اول برای ساخت سیستم‌های غیرمتمرکز کاربرد دارد. علت اصلی استفاده‌ی توسعه‌دهندگان از GO سادگی و سهولت مقیاس‌پذیری آن است.

از آنجایی‌که Go به صورت ایستا تایپ شده و یک زبان برنامه نویسی کامپایل شده است، برای برنامه نویسی بلاک چین عالی است. همچنین دارای ویژگی‌های دیگری که عملکرد را افزایش می‌دهد، مانند کلاس‌ها، وراثت، سازنده‌ها، استثناها و… است. این زبان بی‌شک یکی از محبوب‌ترین‌ها در زمینه‌ی زبان برنامه نویسی بلاکچین به حساب می‌آید چرا که تا امروز بیش از ۸۰۰ هزار توسعه‌دهنده بر روی این زبان کار می‌کنند و بخش عمده‌ای از توسعه‌های بلاک‌ چین با زبان گو پیاده‌سازی می‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *