اگر بخواهید وب‌سایتی طراحی کنید، قبل از هر چیز خواهید شنید که می‌خواهید به چه زبانی برنامه‌نویسی شود. در این موقعیت دو راه پیش رو خواهید داشت. زبان PHP و زبان برنامه‌نویسی ASP.NET دو گزینه برای برنامه‌های تحت وب هستند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در این مقاله می‌خواهیم پس از تعریف مختصری از هر کدام، این دو زبان را با یکدیگر مقایسه کنیم.

زبان برنامه نویسی وب PHP

زبان برنامه نویسیPHP ، مخفف (Hypertext Preprocessor) به معنی پیش‌پردازنده‌ ابرمتن، کاملا متن باز (Open Source) و استفاده از کدهای آن رایگان است. به این صورت که می‌توان آن را بر روی هر سیستمی عاملی اجرا، استفاده و تغییر داد. این زبان برنامه‌نویسی توسط شخصی به نام رزموس لردورف در سال ۱۹۹۵ ایجاد شد. شرکت‌های بسیاری در دنیا برای طراحی سایت، این زبان را به کار می‌برند. به این خاطر که هزینه توسعه و هاستینگ کمتری به نسبت دیگر زبان‌ها دارد و شناخته‌شده‌تر است. همچنین ابزارهای رایگان مختلفی برای توسعه‌دهندگان این زبان برنامه‌نویسی وجود دارد که امکان استفاده رایگان توسط برنامه‌نویس را مهیا می‌کند.

زبان برنامه نویسی وب ASP یا ASP.NET

زبان برنامه نویسی ASP، مخفف (Active Server Pages) محصولی از شرکت مایکروسافت است که جای نسخه منسوخ شده خود را به زبان ASP.NET داده است. بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ برای طراحی نرم‌افزارهای تحت وب خود از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند. این زبان متن باز و رایگان نیست و از امنیت بالاتری نسبت به PHP برخوردار است. نرم‌افزاری که بیشتر برنامه‌نویسان از آن کمک می‌گیرند (Microsoft Visual Studio) است. در ادامه تفاوت میان زبان‌های PHP و ASP.NETرا خواهیم خواند.

مقایسه PHP و ASP.NET

هر دو زبان برنامه نویسی تحت وب (PHP) و (ASP.NET) زبان‌های اسکریپت نویسی سمت سرور هستند که در اصطلاح فنی به آنها (Server Side Scripting) نیز می‌گویند. کاربرد این زبان‌ها به این صورت است که صفحات وب داینامیک ابتدا درخواست کلاینت را در سمت سرور پردازش کرده و در نهایت پس از بازدید کاربر نتیجه را به سمت او ارسال می‌کنند. کاربردی بودن میان این دو زبان به این بستگی دارد که بخواهید چه نوع وب‌سایت یا نرم‌افزاری را طراحی کنید. اینکه چه قابلیت‌هایی داشته باشد. چه هزینه‌ای برای هاستیگ در نظر گرفته‌اید و مواردی دیگر از این قبیل که به آنها می‌پردازیم:

مزایای برنامه نویسی با PHP

به عنوان مثال زمانی که می خواهید برنامه مورد نظر را تولید کنید، بسته به پیچیدگی پروژه، تعداد خطوط کدهای PHP کمتر از ASP.NET خواهد بود و زمان کمتری هم برای پیاده‌سازی آن لازم است. همچنین می‌توانید آن را بر روی هر سروری که می‌تواند از HTML پشتیبانی کند اجرا کنید. پایگاده داده مورد استفاده برای نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی شده با PHP ، پایگاده داده رایگان MySQL است که متن باز است.. هزینه هاستینگ آن با توجه به قابلیت استفاده این زبان از لینوکس به عنوان یک سرور رایگان ارزانتر از نمونه ویندوزی است. توسعه‌، پیشرفت و ارتفاء این زبان برنامه‌نویسی هم کمی ساده‌تر انجام می‌شود.

مزایای برنامه نویسی با ASP.NET

زبان برنامه نویسیASP.NET  تولید شرکت مایکروسافت است و از بسیاری زبان‌ها و پلتفرم‌های دیگر مانند وردپرس پشتیبانی نمی‌کند. در مقابل امکانات فوق‌العاده‌ای در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد تا با ماژول‌ها و محیطی ساده بتوانند راحت‌تر کدنویسی کنند. رابط کاربری آسان یکی از ویژگی‌های مثبت آن است. در تمام دنیا برای خرید این نرم‌افزار و لایسنس ویندوز هزینه‌ای پرداخت می‌شود. اما در ایران نیازی نیست بابت استفاده از آن مبلغی بپردازید. در اینجا استفاده از تمام نرم‌افزارها رایگان است! و می‌تواند گزینه خوبی برای طراحی وب‌سایت یا نرم‌افزار تحت وب شما باشد. پایگاه داده این نوع زبان برنامه نویسی (Microsoft SQL Server) نامیده می‌شود.

در این مقاله، به تعاریف کلی دو زبان برنامه نویسی PHP و ASP.NET پرداختیم و مزایای هر کدام را به صورت خلاصه بیان کردیم. در واقع صرفا به دلایل ساده و کلی نمی‌توان گفت که زبان برنامه نویسی PHP بهتر است یا ASP.NET . چون که بسته به ویژگی‌های هر کدام و کاربرد نرم‌افزاری که شما می‌خواهید طراحی کنید، هر کدام از آنها می‌تواند مناسب کار شما باشد. در نتیجه در مقاله‌های دیگر می‌توانید درباره این دو زبان، فنی‌تر و با جزییات بیشتری اطلاعات کسب کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *