Zephyrus G14 لپتاپی ایده‌آل برای بازی‌های کامپیوتری به حساب می‌آید. ASUS سال‌هاست که مدل‌های ایده‌آلی در سری Zephyrus ارائه کرده است و این مدل نیز به همین منوال راه را ادامه داده. G14 به طرز شگفت‌انگیزی سریع، سبک و نازک است و جالب این که باتری آن نیز به شکل مناسبی عمر می‌کند. در واقع می‌توانی Zephyrus G14 را دستگاهی نامید که مرز‌های لپتا‌پ‌های مخصوص بازی سبک و به راحتی قابل حمل را کمی جا به جا کرده است.

اما بیایید با هم نگاهی ریزتر به این مدل بندازیم.

نکات مثبت:

  • سبک با طراحی زیبا
  • پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی بسیار قوی
  • کیبورد عالی برای بازی
  • مونیتور سریع‌تر از ۱۲۰Hz
  • بهترین باتری در کلاس خود

نکات منفی:

  • نداشتن وبکم
  • کیبورد برای تایپ کردن خیلی مناسب نیست

در مجموع این لپتاپ تقریبا همه‌ی آن چیزی است که از یک لپتاپ بازی سبک انتظار دارید. این دستگاه نازک، قوی و زیباست که باتری آن تا ۱۳ ساعت هم عمر می‌کند و می‌توان نداشتن وبکم در آن را نادیده گرفت.

حتی وقتی بسته بندی لپتاپ را در دست می‌گیرید، یک جای کار برایتان ایراد خواهد داشت. این لپتاپ تنها حدود ۱ کیلو ۶۰۰ گرم وزن دارد که برای یک لپتاپ مخصوص بازی شدیدا سبک خواهد بود. Razer’s Blade Stealth که از این لپتاپ سبک‌تر است، تا حد زیادی از امکانات خود کم کرده تا به این میزان برسد. با این حال وقتی Zephyrus G14 را دست می‌گیرید، به هیچ وجه سنگین‌تر از ریزر به نظر نمی‌رسد.

از نظر ظاهری، پشت لپتاپ به شکلی واقعا زیبا درست شده و یادآور طراحی تجهیزات در انیمه‌ی آکیرا است. پشت آن با LEDهای کوچکی کار شده که می‌تواند طرح‌های مختلف را وقتی با دستگاه کار می‌کنید، نمایش دهد. وقتی لپتاپ را باز می‌کنید، ظاهر آن در عین سادگی زیباست و امکان دارد از دیدن تاچ پد نسبتا کوچک آن متعجب شوید، اما فراموش نکنید که این دستگاه مخصوص بازی است و کم‌تر کسی بدون موس بازی می‌کند.

اما به محض این که دستگاه را روشن کردیم، برای آزمایش به سراغ بازی Overwatch رفتیم تا ببینیم این دستگاه جذاب، بازی‌ها را چطور اجرا می‌کند. با تو جه به سخت‌افزار خوبش، این عنوان با فریم‌ریت ۱۸۰ تا ۲۰۰ اجرا شد که بیش از کافی خواهد بود و مانیتور ۱۲۰Hz با رزولوشن ۱۰۸۰p نیز بیش از این توان نمایش را برایتان ندارد. قابلیت Freesync که به لطف AMD در این لپتاپ لحاظ شده، اجرای بازی‌ها را چشم‌نواز‌تر می‌کند و همه چیز برای انجام بازی به بهترین شکل فراهم است.

در نظر داشته باشید که وقتی گفتیم Blade Stealth از قابلیت‌های خود کم‌ کرد تا به وزن مورد نظر برسد، مجبور بودیدآن را روی مونیتور ۶۰Hz‌ بازی کنید و لپتاپ ASUS در نهایت بازی را سه برابر سریع‌تر هم اجرا می‌کند! Destiny 2 هم با بالاترین کیفیت فریم ریت ۸۵ تا ۱۲۰ بر روی Zephyrus دارد که با توجه به کیفیت بالای بازی، عملکردی بسیار عالی محسوب می‌شود.

همانطور که انتظار می‌رفت، فن‌های چنین لپتاپ نازکی وقتی به این صورت زیر فشار می‌روند، صدای بالایی خواهند داشت. با این وجود عملکردشان خوب بوده و در سنگین‌ترین بازی‌ها، دمای آن حدودا بین ۶۵ تا ۷۵ سانتیگراد بود.

در مورد کیبورد همانطور که در خلاصه‌ی بالا آوردیم، برای بازی عالی‌ست و عملکردی فوق‌العاده دارد. عمق و عملکرد کلیدها کاملا راضی کننده است و به شما در بهتر بازی کردن کمک می‌کند. اما وقتی پای کارهای روزانه به میان می‌آید، کار کردن با کیبورد Zephyrus G14 خیلی راحت نیست. کلیدها کمی کوچک به نظر می‌آیند و همین اولین مشکل کیبورد برای تایپ کردن است. در عوض تاچ پد لپتاپ اگر چه کمی کوچک است، اما عملکردی روان و عالی از خود به نمایش می‌گذارد.

غیر از بازی Zephyrus G14 با داشتن ۱۶ گیگ رم و هارد SSF، به خوبی در کارهای روزمره فعالیت خود را پیش می‌برد و به عنوان دستگاهی برای کار کردن عالی است. هیچ مشکلی در مرورگر اینترنت، جا به جایی فایل‌ها و انجام کارهای گرافیکی در Zephyrus G14 نخواهید داشت. کم‌حجم کردن یک ویدیوی ۴K روی برنامه‌ی Handbrake به کیفیت ۱۰۸۰p،  تنها ۳۸ ثانیه طول کشید! یعنی ۷ ثانیه سریع‌تر از HP Envy 32 که دستگاهی قدرتمند با کارت گرافیک ۲۰۶۰ است.

اگر به تدوین ویدیو یا انجام کارهای گرافیکی مشغول هستید، کاملا از عملکرد Zephyrus G14 راضی خواهید بود، اگر چه نداشتن مونیتور ۴K ممکن است برای بعضی این مهم را کمی سخت کند.

از نظر پرت‌ها این دستگاه دو پورت USB 3.2 Type A، دو پورت USB-C، یک DisplayPort و یک HDMI دارد و البته ورودی هدست نیز برایش در نظر گرفته شده است. تنها چیزی که در میان این پورت‌ها به چشم نمی‌خورد، کارت خوان است. در زمینه بازی نیز همه چیز به یک جور معجزه شبیه است! با پخش ویدیو HD، شارژ این لپتاپ تا ۱۲ ساعت و ۴۵ دقیقه دوام آورد.  بیشترین میزان در لتاپ‌های بازی در این سایت و وزن.

این دستگاه واقعا برای کسانی که سراغ بازی‌های کامپیوتری می‌روند، عالی است. نکته جالب قیمت آن نیز هست که نسبتا خوب بوده و ارزش خرید بالایی دارد. قیمت پایه آن از ۱۰۵۰ دلار آغاز می‌شود که برای دستگاهی با پردازنده Ryzen 7 4800HS، کارت گرافیک GTX 1650، ۸ گیگ رم و ۵۱۲ گیگ هارد SSD است. پیشنهاد ما این است که حداقل به سراغ دستگاه ۱۳۰۰ دلاری بروید که مونیتور ۱۲۰Hz 1080p دارد، رمش ۱۶ گیگ است و کارت گرافیک بسیار خوب GTX 1660 Ti Max Q دارد. البته شما می‌توانید به سراغ دیتگاه‌های ۱۴۵۰ و ۱۸۰۰ دلاری این سری نیز بروید که مهم‌ترین تفاوتشان کارت گرافیکشان است که در نسخه ۲۰۶۰، حدود ۱۸۰۰ دلار می‌شود. چیزی نزدیک به قیمت Razer Blade 15 که هم قدرت کم‌تری دارد و هم فضای کم‌تری به شما می‌دهد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *