لپتاپ‌های سری Zenbook به گونه‌ای ساخته شدند که اگر با یکی از آن‌ها کار کرده باشید، انگار تجربه کار کردن با همه‌ی مدل ها را دارید. اما Zenbook 14X OLED از بسیاری جهات با دیگر برادران بزرگ‌تر خود متفاوت بوده و با توجه به این که به زودی وارد بازار می‌شود، بهتر دیدیم از امکانات و خوبی‌ها و بدی‌هایش برایتان بگوییم.

اولین تفاوت درباره Zenbook 14X OLED این است که نمایشگر آن OLED است و از معدود لپتاپ‌ها با پنل OLE و 90 هرتز بوده که تولید انبوه می‌شود. از طرفی دیگر، تاچ پد این لپتاپ در واقع یک نمایشگر کوچک است که حتی می‌توانید برنامه‌ها را از روی همان جا اجرا کنید. در واقع کسانی که به دنبال Zenbook 14X OLED می‌روند، آن‌هایی هستند که به دنبال یک چیز متفاوت و خاص می‌گردند و حاضرند برایش، پول پرداخت کنند.

نکات مثبت:

  • تاچ پد نوگرایانه که در واقع یک نمایگشر لمسی است
  • نمایشگر اصلی OLED 90 هرتز
  • سخت افزار قدرتمند
  • بدون گرما و فن پر صدا
  • درگاه‌های نسبتا متنوع

نکات منفی:

  • باتری ضعیف برای چنین دستگاهی
  • وبکم متوسط
  • صدای نه چندان خوب

ابتدا از نمایشگر این محصول شروع کنیم که چیز جذابی است. پنلی با اندازه 2880 در 1800 که از نظر میزان روشنایی و کیفیت تصویر عالی بوده و بخش‌های سیاه آن واقعا سیاه است. نوشته‌ها در این نمایشگر بسیار خوب جلوه می‌کنند که برای کسی مثل من که بخش زیادی از روز را صرف نوشتن و خواندن می‌کند، عالی به نظر می‌آید. از نظر بازتاب نور محیطی نیز وضعیت نمایشگر لپتاپ Zenbook 14X OLED واقعا خوب است و چیز زیادی به چشم نمی‌آید. در نهایت نرخ رفرش ریت 90 هرتز حرکات نرم و عالی را برایتان به همراه خواهد داشت که برای فیلم دیدن عالی است اما یک مقدار مصرف باتری را افزایش می‌دهد.

تاچ پد این محصول اگر چه در اول کار کمی عجیب خواهد بود، اما کاربردهای متنوعی داشته و شما می‌توانید در آن میانبرهایی برای اجرای برنامه‌های مختلف اجرا کنید یا بعضی برنامه‌های کوچک را در محیطش اجرا نمایید. همچنین با برنامه‌های یادداشت برداری می‌توانید روی این نمایشگر کوچک، بنویسید.

تکنولوژی این بخش از محصول جذاب و جالب است و اندازه نمایشگر نیز مانند اکثر گوشی‌های بزرگ بازار است. اما اپلیکیشن‌هایی که برای گوشی‌های موبایل عرضه شده، برای آن‌ها طراحی شده‌اند تا نمایش خوبی در صفحه‌های کوچک داشته باشند در صورتی که برنامه‌هایی که روی این نمایشگر کوچک اجرا می‌کنید، به این ترتیب نیستند. همچنین با توجه به تنظیم اولیه که این نمایشگر در امتداد نمایشگر اصلی در نظر گرفته شده، شاید نیاز باشد کمی تنظیمات را تغییر دهید.

از نظر ظاهر، Zenbook 14X OLED‌ را می‌توان محصولی زیبا قلمداد کرد که 16.9 میلیمتر ضخامت داشته و تنها 1.4 کیلوگرم وزن دارد و خیلی راحت می‌توان آن را جا به جا کرد. همچنین مثل خیلی از لپتاپ‌های جدید برندی ایسوس، وقتی این لپتاپ را باز می‌کنید، بخش جلویی آن به زیر کیبورد رفته و کمی بدنه‌ی آن را بال می‌آورد که در نهایت هم زاویه‌ی خوبی برای تایپ می‌دهد و هم جریان هوا را در آن بهتر می‌کند.

برای این دستگاه 2 درگاه Thunderbolt، 4 درگاه USB-C، یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A و یک  HDMI 2.0 در نظر گرفته شه و هم دارای جک میکروفون بوده و هم درگاه microSD دارد که ترکیبی بسیار خوب بوده و کاملا نیازهای کاربران را برطرف می‌کند. در Zenbook 14X OLED‌ از اسپیکرهای Harmon Kardon استفاده شده که آنقدرها که باید دلچسب نبوده اما برای تماس‌های تصویری خوب هستند. حرف از تماس‌های تصویری شد، وبکم این محصول نیز آنقدرها دلچسب نیست و رنگ‌ها در آن خیلی دقیق نیستند و در همان حد تماس تصویری می‌توان ازش استفاده کرد.

به سراغ سخت‌افزار برویم. درون این دستگاه زیبا، پردازنده قوی Core i7-1165G7، 16 گیگ رم و 1 ترابایت حافظه SSD قرار گرفته است. همچنین در کنار آن‌ها کارت گرافیک GeForce MX450 نیز گنجانده شده تا بتوانید کارهای گرافیکی را نیز در این محصول انجام دهید. در حال حاضر هم قیمت لپ‌تاپ یاد شده 1400 دلار خواهد بود. البته بخش‌هایی از سخت‌افزار قابل تغییر است و همین تغییر قیمت تمام شده را تغییر می‌دهد. مثلا شما می‌توانید Zenbook 14X OLED‌ را با کارت گرافیک RTX 3050 نیز سفارش دهید.

در مجموع، Zenbook 14X OLED‌ لپتاپ خوب و البته متفاوتی است. این که آیا باید آن را بخرید، بیشتر به سلیقه شما بر می‌گردد و همانطور که در اول نوشته‌مان به آن اشاره کردیم، این محصول برای آن‌هایی است که به دنبال دستگاهی متفاوت می‌گردند و حاضرند مبلغ 1200 تا 1400 دلاری برایش پرداخت کنند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *