به دنبال جایگزینی امن و خصوصی برای مرورگرهای محبوبی مانند کروم و اج هستید؟ واترفاکس ممکن است شما گزینه‌ی مناسب شما به حساب بیاید.

مرورگرهای وب زیادی در بازار وجود دارد و بسیاری از آنها به عنوان جایگزین های امن و خصوصی برای Google Chrome و Microsoft Edge تبلیغ می شوند. Waterfox گاهی اوقات به عنوان یک جایگزین بالقوه برای مرورگرهای رایج معرفی می شود. اما چقدر خوب است؟ آیا واقعاً به همان اندازه ایمن و خصوصی است که برخی می گویند؟

معرفی واترفاکس

مرورگر اینترنت Waterfox همانطور که از نام آن مشخص است بر پایه مرورگر فایرفاکس طراحی شده است و میتواند جایگزین مناسبی برای سایر مرورگرهای تحت ویندوز باشد. Waterfox را میتوان فایرفاکس 64 بیتی دانست. که علاوه بر امنیت بالا، تمام قابلیت های فایرفاکس 32 بیتی را دارد و از سرعت بالاتری نیز برخوردار است که میتواند صفحات وب را  با سرعت بسیار بالاتر برای شما بارگذاری کند. همچنین شما قادر خواهید بود تا تمامی افزونه های مخصوص فایرفاکس را بر روی واترفاکس نیز نصب کنید.

آیا استفاده از واتر فاکس بی خطر است؟

واترفاکس همانطور که از نامش پیداست، فورک فایرفاکس است، به این معنی که آنها بر اساس یک کد هستند. به عنوان یک فایرفاکس سبک تر، سریع تر، ایمن تر و خصوصی تر تبلیغ شده است. همانطور که بنیانگذار الکس کونتوس در وب سایت رسمی Waterfox نوشت، این مرورگر در ابتدا قرار بود یک فایرفاکس سریع و بدون دردسر باشد، اما اکنون “در مورد تعادل حریم خصوصی و قابلیت استفاده” است و “تلاش می کند یک مرورگر اخلاقی و کاربر محور باشد.”

Waterfox اولین بار در سال 2011 برای ویندوز 64 بیتی منتشر شد. نسخه مک در سال 2015 منتشر شد، در حالی که نسخه لینوکس یک سال بعد وارد بازار شد و در سال 2020، Kontos Waterfox را به یک شرکت تبلیغاتی به نام System1 فروخت. یک مرورگر اخلاقی و مبتنی بر حریم خصوصی که متعلق به یک شرکت تبلیغاتی است، به بیان مختصر متناقض به نظر می رسد، اما مهم است که توجه داشته باشیم System1 همچنین مالک موتور جستجوی خصوصی Startpage است که چندین جایزه حفظ حریم خصوصی را دریافت کرده و به عنوان یکی از بهترین ها مورد تحسین قرار گرفته است.

از همه اینها که بگذریم، Waterfox در واقع یک مرورگر شیک و سریع است. ساده است، استفاده از آن آسان است، بسیار سریع بارگیری می شود و از منابع سیستمی زیادی استفاده نمی کند. موتور جستجوی پیش‌فرض Bing است که در مورد حفظ حریم خصوصی به دور از بهترین گزینه است. آیا استفاده از DuckDuckGo یا حتی Startpage منطقی تر نیست؟ واقعاً نه، زیرا Waterfox، همانطور که در خط مشی رازداری و سؤالات متداول ذکر شده است، از طریق مشارکت های جستجو درآمد کسب می کند. به این معنی که جستجوی پیش‌فرض در مرورگر پولی است، بنابراین Waterfox با استفاده از آن، سهمی از درآمد تبلیغات را دریافت می‌کند.

خود خط مشی حفظ حریم خصوصی کوتاه، ساده و خواندنی است که مطمئناً قابل ستایش است. بیان می‌کند که Waterfox داده‌های تله‌متری را جمع‌آوری نمی‌کند، اگرچه اطلاعات فنی دستگاه و سیستم عامل شما را جمع‌آوری می‌کند تا به‌روزرسانی‌ها را به درستی انجام دهد. همچنین می گوید که Waterfox با افزونه های کروم، فایرفاکس و اپرا سازگار است (اما توجه داشته باشید که آنهایی که از فروشگاه Chrome و Opera گاهی اوقات به درستی کار نمی کنند).

قابلیت های مرورگر Waterfox :

  • امکان شخصی سازی مرورگر و پیاده سازی تنظیمات شخصی کاربر
  • امکان استفاده از پلاگین های مرتبط و ارائه شده با فایرفاکس
  • استفاده از هسته قدرتمند و فوق العاده فایرفاکس
  • مرورگر قدرتمند و بسیار تکامل ییافته
  • مرورگر سیستم های ۶۴ بیتی
  • فایرفاکس بهینه سازی شده
  • سریعتر از فایرفاکس
  • امنیت بالا

افزونه‌های واترفاکس

اولین افزونه‌ای که باید اضافه کنید احتمالاً uBlock Origin است، زیرا Waterfox مانند برخی از مرورگرهای متمرکز بر حریم خصوصی، یک مسدودکننده تبلیغات داخلی ندارد. با این حال، امکان افزایش حفاظت ردیابی در مرورگر وجود دارد: روی سه نوار در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید، روی تنظیمات کلیک کنید و سپس Privacy & Security را انتخاب کنید.

در اینجا، می توانید بین استاندارد، سختگیرانه، و حفاظت ردیابی سفارشی یکی را انتخاب کنید. تنظیم استاندارد پیش‌فرض، اثرانگشت، ردیاب‌های رمزنگاری، ردیاب‌های رسانه‌های اجتماعی و کوکی‌های ردیابی متقابل سایت را در پنجره‌های غیرخصوصی مسدود می‌کند. با فعال بودن تنظیمات Strict، مرورگر تقریباً هر چیزی را که در حالت استاندارد مسدود می‌کند، بعلاوه ردیابی محتوا و کوکی‌ها در همه پنجره‌ها را مسدود می‌کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *