ایرادات شبکه هر از گاهی ممکن است پیش بیاید، اما اکثر مواقع با یک بار خاموش و روشن کردن مودم یا سیستم حل می‌شوند. اما بعضی اوقات که احساس می‌کنید، اوضاع شبکه‌تان آن گونه که باید نیست، بهتر است یک دور کش DNS مرورگر خود را خالی کنید تا شاید مشکلتان حل شود. اگر می‌پرسید چطور؟ ما در این نوشته انجام این کار در چند مرورگر را به شما آموزش خواهیم داد.

به طور کلی مرورگرها برای به حداقل رساندن سرعت دسترسی به وبسایت‌ها، DNS سایت‌هایی که مرور کرده‌اید را ذخیره می‌کنند. پاک کردن کش DNS در واقع پاک کردن تمامی اطلاعاتی است که به مرور از سایت‌های مختلف در این بخش ذخیره شده و انجام آن نیز تنها با چند کلیک ممکن خواهد بود.

پاک کردن کش DNS در گوگل کروم

برای پاک کردن کش DNS شما نمی‌توانید از تنظیمات به این بخش دسترسی پیدا کنید. اما راه حل ساده‌تری برای این کار است. کلیدها‌ی Ctrl + T را بزنید تا یک برگه جدید در مرورگرتان باز شود. حالا عبارت زیر را به صورت کامل در آدرس بار کپی کنید و سپس اینتر بزنید.

chrome://net-internals/#dns

حالا کافی‌ست تا روی دکمه Clear host cache کلیک کنید تا کش DNS در مروگر کروم به طور کامل پاک شود. این را هم مد نظر داشته باشید که پاک کردن کش DNS هیچ مشکلی در استفاده شما از اینترنت به وجود نخواهد آورد پس با خیال راحت این کار را انجام دهید.

پاک کردن کش DNS در مایکروسافت اج

مرورگر اج مایکروسافت از سال 2020 از کرومیوم که کروم هم بر پایه آن ساخته شده، استفاده می‌کند و از همین رو عملکرد این مرورگر به وضوح ارتقا پیدا کرده است. نکته جالب این که، استفاده از یک بستر، باعث شده تا مسیر پاک کردن کش DNS و بسیاری تنظیمات دیگر در اج دقیقا شبیه به کروم باشد.

برای پاک کردن کش در این مرورگر باید یک برگه جدید باز کنید و عبارت زیر را در آدرس بار وارد نمایید و همچون یک لینک معمولی با زدن اینتر اجرا کنید.

edge://net-internals/#dns

صفحه مورد نظر کاملا شبیه به کروم است و در اینجا نیز با زدن روی Clear host cache تمامی اطلاعات موجود در کش DNS پاک خواهد شد. فراموش نکنید که هیچ اتفاقی بعد از زدن دکمه Clear host cache نمی‌افتد و پیغامی نیز مشاهده نخواهید کرد. اما در پشت صحنه، کش کاملا خالی می‌شود.

پاک کردن کش DNS در فایرفاکس

فایرفاکس اما از موتور کرومیوم استفاده نمی‌کند و در نتیجه، مسیر پاک کردن کش DNS در آن متفاوت است. ابتدا مرورگر خود را باز کنید و سپس عبارت زیر را در آدرس بار وارد کرده و اینتر بزنید.

about:networking

در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، یک سری اطلاعات از بخش‌های مختلف نمایش داده شده که شما در ستون سمت چپ باید روی DNS بزنید.

یکی از تفاوت‌های فایرفاکس با دو مرورگر دیگر این است که اطلاعات مروبوط به کش DNS را به شما نمایش می‌دهد و شما می‌توانید در همین صفحه، ببینید که DNS کدام سایت‌ها ذیره شده است. در نهایت هم کافی است روی گزینه Clear DNS Cache کلی کنید تا این اطلاعات به طور کامل حذف شود.

پاک کردن کش DNS در سافاری

کاربران مک را هم نباید از یاد ببریم که عموما از سافاری -مرروگر پیش فرض سیستم عامل مک – استفاده می‌کنند. سافاری گزینه‌ی خالی کردن کش DNS را در تنظیمات مخصوص توسعه دهندگان (Develop) مخفی کرده است، پس ابتدا شما باید این منو را فعال کنید تا بتوانید کش DNS را خالی کنید.

برای این کار سافاری را باز کرده و بر روی منو بالای سافاری کلیک کنید و Settings را انتخاب نمایید. حالا تیک Show Develop menu in menu bar را روشن کنید و پنجره را ببندید.

حالا که منو مورد نظرمان را فعال کردیم، دوباره به منو سافاری رفته و این بار Develop را انتخاب نمایید.

در این جا گزینه‌ی Empty Caches را مشاهده خواهید کرد که با زدن روی آن، کش DNS در مرورگر سافاری به صورت کامل پاک می‌شود.

روش کار در مرورگرهای دیگر نیز تفاوت چندانی نمی‌کند و عموما تنها آدرسی که به مسیر خالی کردن کش DNS ختم می‌شود، متفاوت است. برای مثال، اوپرا هم که از کرومیوم استفاده می‌کند، این تنظیمات را در آدرس opera://net-internals/#dns پنهان کرده و وقتی این صفحه را باز می‌کنید، درست با چیزی شبیه به آن چه که در کروم یا اج دیده‌اید روبرو خواهید شد.

در آخر باز هم این نکته حائز اهمیت است که خالی کردن کش DNS هیچ مشکلی برای مرورگر یا دستگاه شما به وجود نمی‌آورد و بدون هیچ نگرانی می‌توانید این کار را به انجام برسانید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *