روز جمعه‌ی هفته‌ی گذشته کمیسیون تنظیم مقررات اقتصادی در کره‌جنوبی رسماً اعلام کرده است که از این پس جذب هرگونه سرمایه اولیه توسط ارز‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین و سایر موارد مشابه در این کشور ممنوع خواهد بود؛ گفتنی است این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که اندکی پیش چین نیز چنین قانونی را در خاک خود تصویب و اجرایی کرده بود.

به گزارش TheVerge کمیسیون یاد شده در بیانیه خود آورده که تبادلات مالی مبتنی بر ارزهای دیجیتالی نیازمند نظارت و کنترل بسیار دقیق هستند، امری که در زمان حاضر به سختی امکان‌پذیر است و از همین رو جذب سرمایه بر اساس آنها ممنوع اعلام شده.

ضمناً چنانچه قانون مورد اشاره در بالا توسط نهاد، شرکت یا شخصی نقض گردد جرم محسوب گشته و جریمه‌های سنگینی را برای ناقضین آن در پی خواهد داشت، هر چند که قانونگذار دقیقاً‌ جزئیات این جریمه‌ها را مشخص نکرده و احتمالاً در آینده‌ای نزدیک این مسئله شفاف‌تر خواهد شد.

گفتنی است به نظر می‌آید هر روز دولت‌های بیشتری تصمیم به جلوگیری از مبادلات رسمی مالی توسط ارزهای دیجیتالی می‌گیرند، زیرا ساختار این ارزها به گونه‌ای است که امکان کلاه‌برداری، پنهان‌کاری فساد مالی و پولشویی را فراهم می‌آورند. ضمن اینکه بسیاری از دولت‌ها نیز باور دارند بیت کوین و دیگر نمونه‌های مشابه آن می‌توانند نظام مالی کشورشان را متشنج کرده یا دچار اختلال سازند.

البته از این نکته غافل نشویم که در کره‌جنوبی فعلاً‌ تنها جذب سرمایه از طریق ارزهای مورد بحث ممنوع شده و هنوز مبادلات مالی بوسیله آنها امکان‌پذیر است، هر چند بعید نیست در آینده‌ای نزدیک در این زمینه هم محدودیت‌هایی اعمال شود.

نظر شما در این رابطه چیست و آیا فکر می‌کنید ارزهای دیجیتالی تا این حد می‌‌توانند برای سیستم و نظام مالی کشورهای گوناگون خطرناک باشند یا خیر؟

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *