یکی از مهم ترین مشکلاتی که این روزها افراد زیادی با آن درگیر هستند، بیکار بودن است. شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که با وجود آن که تخصص کافی در زمینه کاری خود را دارید، اما هنوز بیکار باشید. در چنین شرایطی معمولاً ایراد از تخصص شما نیست، بلکه از چیزهای دیگری است که حتی ممکن است از آن بی اطلاع باشید. برای پیدا کردن کار، داشتن تخصص و مهارت های سخت تنها بخشی از روند استخدام است اما همه چیز به آن بستگی ندارد. بلکه مسائل دیگری هم وجود دارد که در استخدام شدن شما تاثیرگذار خواهد بود.

اگر شما هنوز کار مناسب خود را پیدا نکرده اید، در این مقاله همراه ما باشید. قصد داریم تعدادی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا نتوانید شغل مناسب خود را پیدا کنید بپردازیم.

چرا هنوز بیکار هستید؟

بسیاری از ما نمی توانیم شغل مورد نظر خود را پیدا کنیم! با وجود آن که کار می کنیم و در واقع سر کار می رویم، اما شاید آن شغل مورد نظر ما نباشد. ممکن است به آن علاقه نداشته باشیم یا حس کنیم که مزایای آن با توجه به تخصص ما در نظر گرفته نشده است. از طرف دیگر، نمی توانیم در شرکت های دیگر که مزایای خوبی دارند، کار پیدا کنیم. همین مسئله باعث می شود که در همان شرکتی که هستید باقی بمانید و فکر رفتن به شرکت دیگر را از سرتان بیرون کنید. اما آیا واقعاً باید همیشه با همین شرایط بسوزیم و بسازیم؟ قطعاً خیر. در چنین حالتی باید به دنبال مشکل و راه حلی برای رفع آن باشید.

پیدا نکردن شغل مناسب همیشه بستگی به مهارت های سخت و تخصص های مورد نظر ندارد! گاهی اوقات هم مشکل از تخصص شما نیست، بلکه مشکل از مهارت های نرم است. واقعیت این است که علاوه بر تخصص، مسائل دیگری هم وجود دارد که اگر به آن ها اهمیت ندهید، شرکت های حرفه ای حاضر به پذیرش شما نخواهند بود. مثلاً در یک شرکت بزرگ و عالی معمولاً ظاهر آراسته یک شرط مهم است و همه کارمندان باید به آن احترام بگذارند. اگر با ظاهر نامناسب برای مصاحبه حاضر شوید، قطعاً پذیرش نخواهید شد. همین مسئله باعث می شود تا همیشه بیکار بمانید یا شغل مناسب خودتان را پیدا نکنید.

مهم ترین دلایل برای آن که هنوز بیکار هستید!

حال اگر هنوز بیکار هستید، حتماً دلیلش برای شما مهم است. چرا که تا زمان پیدا نشدن دلیلش قطعاً نمی توانید شغل مناسب پیدا کنید. در چنین شرایطی باید چه کار کرد؟ واقعیت این است که دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد و هر فرد باید متناسب با شرایط خاص خودش به دنبال دلیل آن بگردد. در واقع دلیل همه یکسان نیست و ممکن است هر فرد به یک دلیل خاص بیکار باشد. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی چند مورد از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا بیکار باشید و نتوانید شغل مناسب خودتان را پیدا کنید، بپردازیم.

  • عدم استفاده از شبکه های ارتباطی مناسب

این روزها دوران ارتباطات است و اگر نتوانید ارتباط خوبی برقرار کنید، نمی توانید در جای مناسب استخدام شوید. بسیاری از ما هنوز در رسانه های محدودی نظیر روزنامه و اخبار به دنبال شغل مناسب هستیم. در حالی که کارفرمایان بزرگ از طریق شبکه های ارتباطی جدید و مدرن برای استخدام کردن افراد مناسب استفاده می کنند. دلیل آن هم این است که افراد بزرگ و متخصص در چنین جاهایی به دنبال شغل هستند. هر چند که چنین افرادی به قدری حرفه ای عمل می کنند که کارفرمایان خودشان درخواست همکاری ارسال می کنند و اصلاً نیازی به یافتن شغل نخواهند داشت.

پس یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا افراد نتوانند شغل مناسب خود را پیدا کنند، این است که از شبکه ارتباطی مناسب استفاده نمی کنند. پیشنهاد می کنیم ارتباط نزدیک تری با افراد موفق که در شرکت های بزرگ کار می کنند داشته باشند. در چنین حالتی اگر آن شرکت به دنبال فردی با تخصص شما باشد، از طریق افراد حاضر در آن شرکت مطلع می شوید و می توانید زمان مصاحبه تنظیم کنید. همچنین سایت های شغل یابی هم گزینه مناسبی هستند! چرا که شرکت های بزرگ در آن جا اطلاعات استخدام را قرار می دهند.

  • عملکرد ضعیف در مصاحبه شغلی

یکی از مهم ترین بخش هایی که می تواند استخدام شدن شما را تضمین کند، مصاحبه است. اگر شما به مصاحبه دعوت شوید به این معنی است که تخصص و رزومه شما تایید شده است. اکنون زمان مصاحبه رسیده است تا کارفرما ببیند که واقعاً عملکرد شما چگونه است. اگر در زمان مصاحبه بتوانید عملکرد خوبی نشان دهید، چه دلیل وجود دارد که کارفرما شما را استخدام نکند؟ در اکثر مواقع کسانی که به دنبال شغل مناسب هستند اما پذیرش نمی شوند، دلیلش مصاحبه ضعیف است. کارهای بسیار ساده می تواند باعث شود که مصاحبه مناسبی نداشته باشید و در نهایت پذیرش نشوید.

اگر در یک حوزه علاقه دارید و پس از ارسال رزومه به مصاحبه دعوت شده اید، بهتر است برخی مسائل ساده را هم رعایت کنید تا پذیرش شوید. با ظاهر آراسته و مناسب در محل مصاحبه حاضر شوید. آدامس جویدن را در زمان مصاحبه کنار بگذارید تا احترام طرف مقابل را حفظ کرده باشید. از بحث کردن و انجام کارهایی که باعث می شود تا کارفرما از شما خوشش نیاید، در روز اول خودداری کنید. انجام چنین کارهایی باعث می شود که هر چقدر هم که رزومه شما کافی و عالی باشد، باز هم پذیرفته نشوید.

  • اهمیت ندادن به آراستگی های ظاهری

همه ما افرادی که آراستگی ظاهری دارند را بیشتر دوست داریم. اگر دقت کنید، در محیطی که چند فرد حضور دارند، افرادی که آراستگی ظاهری دارند و بوی خوب می دهند، از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. حتی شما هم اگر فردی با چنین ویژگی هایی را ببینید که اصلاً نمی شناسید، باعث می شود تا آن فرد در مقابل شما محبوب باشد. پس همیشه آراستگی ظاهری خوب است و می تواند یک وجه تمایز از افراد دیگر باشد. به خصوص که اگر شما برای مصاحبه در یک محل حاضر می شوید، آراستگی ظاهری می تواند بسیار عالی باشد.

آراستگی ظاهری نشان دهنده شخصیت شما است! بنابراین نه تنها در نگاه اول آراستگی ظاهری نشان دهنده منظم و مرتب بودنتان است، بلکه شخصیت خوبی هم خواهید داشت. همه این مسائل در کنار هم باعث می شود تا هنگامی که به دنبال پیدا کردن شغل جدید هستید یا برای مصاحبه حاضر می شوید، دیدگاه کارفرما و آن شرکت در مورد شما مناسب باشد. پس سعی کنید لباس زیبا و آراسته بپوشید و در نهایت بوی خوب بدهید. شک نکنید که این موارد باعث می شود تا در موقعیت شغلی مناسب خود استخدام شوید.

  • درخواست غیر منطقی برای حقوق بالا

هر شرکتی برای هر موقعیت شغلی بودجه ای در نظر می گیرد. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، باید بگوییم که هر موقعیت شغلی حقوق خاص خودش را دارد و نمی توان حقوق خیلی بالایی درخواست کرد. حتی اگر رزومه و تخصص شما ارزش زیادی داشته باشد، باز هم آن شرکت نمی تواند آن هزینه را پرداخت کند. پس مشکل از رزومه شما نیست، گاهی اوقات حقوق بالا در توان یک شرکت یا کارفرما نیست. مسئله مهمی که بسیاری از ما در نظر نمی گیریم، این است که برای شرکت یا کارفرما اهمیتی ندارد که شما در گذشته چقدر حقوق دریافت می کردید، بلکه به جیب خودش نگاه می کند.

پس اگر دوست دارید در یک شرکت کار کنید، باید حقوق منصفانه بگویید که در توان آن شرکت هم باشد. نمی توانید حقوق چند برابری درخواست کنید و انتظار داشته باشید استخدام شوید. اگر مدتی است بیکار هستید و درآمدی ندارید، می توانید برای پایان بیکاری حقوق متناسب با شرکت را دریافت کنید و فکر این که در سال گذشته با شرکتی همکاری داشتید که حقوق بیشتری پرداخت می کرد را فراموش کنید. می توانید مدتی فعالیت کنید و سپس درخواست افزایش حقوق داشته باشید یا این که پس از یک سال به دنبال محیط کاری جدیدی باشید.

  • مهارت بالا و اقدام برای فعالیت در مشاغل ابتدایی

یکی از دیگر مسائلی که بسیاری از ما در نظر نمی گیریم، این است که شاید مهارتمان بیش از آن چیزی است که شرکت نیاز دارد. طبیعتاً هر چقدر بیشتر آموزش دیده باشیم و سابقه فعالیت بیشتر داشته باشیم، مهارت ما هم بالاتر است. شرکتی را در نظر بگیرید که یک کارآموز یا کارمند سطح پایین نیاز دارد. حال اگر فردی که ده سال سابقه کاری در همان حوزه را دارد، رزومه ارسال کند به نظرتان چه اتفاقی می افتد؟ قطعاً پذیرش نمی شود. احتمالاً آن شرکت حقوق پایینی برای این موقعیت شغلی در نظر گرفته است و هنگامی که فردی ببیند که حقوقش پایین است، خودش به سراغ آن موقعیت شغلی نمی رود.

پس اگر شما مهارت بالایی دارید، برای موقعیت های سطح بالا درخواست کنید. درخواست کردن برای شغل های ابتدایی و سطح پایین کار درستی نیست و نمی تواند گزینه مناسبی باشد. احتمالاً هم پذیرش نمی شوید؛ چرا که کارفرما خودش می داند به چه کسی نیاز دارد و فردی بالاتر از سطح مهارتی مورد نیاز را پذیرش نمی کند. حتی اگر پذیرش شوید و حقوقتان خوب باشد، جای رشدی برای شما وجود ندارد و در حال درجا زدن خواهید بود.

  • مهارت پایین و اقدام برای فعالیت در مشاغل سطح بالا

یکی دیگر از مسائلی که شاید در افراد سطح پایین دیده شود، مهارت های پایین است. برعکس مورد قبلی، ممکن است شما مهارت سطح پایینی داشته باشید اما برای مشاغل سطح بالا درخواست بدهید. به نظرتان کارفرما چنین چیزی را قبول می کند؟ قطعاً خیر. چرا که شما مهارت کمتری نسبت به آن موقعیت شغلی دارید و همین مسئله باعث می شود  تا نتوانید آن کار را به خوبی انجام دهید. گاهی اوقات به دلایل مختلفی نظیر حقوق بالا ممکن است بخواهید در آن موقعیت شغلی شروع به فعالیت کنید اما واقعیت این است که امکان پذیر نیست.

اگر می خواهید در یک کار موفق شوید، باید بالای 60 درصد از مهارت های خواسته شده را داشته باشید. در غیر این صورت فرستادن رزومه کار اشتباهی است. البته با وجود داشتن 60 درصد مهارت باید تلاش زیادی کنید تا کار را به صورت کامل و عالی انجام دهید. در غیر این صورت باز هم به مشکل می خورید. همچنین اگر مهارت کمی داشته باشید و برای شغلی با مهارت بالا درخواست کنید، حتی اگر پذیرش شوید استرس شما را اذیت می کند. چرا که همیشه استرس دارید که نکند آن شغل را از دست بدهید یا کارها را به خوبی پیش نبرید.

  • مصرف دخانیات و بوی نامطبوع آن

تقریباً تمام افرادی که دخانیات مصرف نمی کنند، از بوی نامطبوع آن بدشان می آید. حتی افراد سیگاری هم از بوی سیگار بدشان می آید و این نشان می دهد که بوی سیگار برای بسیاری از افراد ناخوشایند است. سیگار کشیدن برای سلامتی ضرر دارد اما مسئله ای که می خواهیم بررسی کنیم، این است که آیا اگر شما سیگار بکشید آدم های اطرافتان در همان لحظه حس خوبی نسبت به بوی آن دارند؟ قطعاً خیر. یکی از سوالاتی که ممکن است از شما در جلسه مصاحبه شود، این است که سیگار می کشید؟ اگر سیگار می کشید میزان مصرف آن چقدر است؟ دلیل آن هم این است که کارفرما نمی خواهد که بوی سیگار افراد دیگر را از اذیت کند. اگر در محیط کاری سیگار نکشید احتمالاً ایرادی ندارد. چرا که بوی سیگار در محیط کاری نمی پیچد و بوی لباس شما بقیه را اذیت نمی کند.

همه این مسائل بررسی می شود تا مشکل خاصی وجود نداشته باشد. پس باید حواستان به این موضوع باشد! اگر سیگاری هستید، بهتر است در زمان فعالیت (مثلاً تا عصر که تعطیل می شوید) سیگار نکشید. پس از آن آزاد هستید که هر کاری می خواهید انجام دهید. البته این که به جای بوی سیگار بوی عطر خوشبو بدهید بسیار عالی است! می توانید به جای آن که سیگار مصرف کنید، عطر خوشبو تهیه کرده و استفاده کنید.

  • عنوان شغلی شما در حال انقراض است

یکی از مسائلی که باعث می شود تا افراد زیادی نتوانند شغل مناسبی پیدا کنند، این است که عنوان شغلی در حال نابود شدن است. البته واقعیت این است که ممکن است موقعیت شغلی از بین نرفته باشد، اما مدرن تر شده باشد. حال اگر شما به آن اهمیت ندهید، پس از مدتی دیگر نمی توانید کار مناسبی پیدا کنید. به همین خاطر است که همیشه باید خودتان را در حوزه کاری که فعال هستید بروز نگه دارید. شاید هم عنوان شغلی شما واقعاً نابود شده باشد! در این صورت بهتر است به دنبال مهارت جدید باشید تا بتوانید حداکثر استفاده را ببرید.

حتی ممکن است در آن حوزه کاری فردی متخصص، خبره و حرفه ای بوده باشید اما دیگر به آن حوزه کاری نیاز نباشد. ممکن است ربات ها جای شما را گرفته باشند یا این که دیگر به آن صنعت نیاز نباشد. جای نگرانی نیست! فقط باید خودتان را بروز کنید یا مهارت جدیدی که مرتبط با آن حوزه کاری است، کسب کنید. در این صورت است که می توانید بهترین نتیجه را بگیرید و همیشه بتوانید شغلی عالی و مناسبی پیدا کنید.

  • دیدگاه یا رفتار شما نامناسب است

یکی از مهم ترین مسائلی که در پذیرش شما اهمیت بسیار زیادی دارد، دیدگاه و رفتار شما است. اگر رفتار مناسبی نداشته باشید، قطعاً کارفرما شما را پذیرش نمی کند. برای مثال فرض کنید فردی به مصاحبه شغلی دعوت شده است اما به جای آن که رفتار خوبی از خود نشان دهد، کاملاً خودمحور و مغرورانه جلسه را پیش می برد. در چنین شرایطی کارفرما متوجه می شود که در ادامه روند همکاری هم قرار است فرد چنین رفتاری از خودش نشان دهد. در نهایت این موضوع باعث می شود که نتوانید شغل مناسب خود را پیدا کنید.

به خصوص که این روزها همکاری با شرکت ها کاملاً وابسته به ارتباط گروهی است. در واقع اگر بخواهید همه کارها را خودتان پیش ببرید، قطعاً کارها به خوبی پیش نخواهد رفت. پس سعی کنید رفتاری که از خودتان نشان می دهید، درست باشد و رفتار اشتباهی نداشته باشید. البته دیدگاه شما هم مهم است! این موضوع که دیدگاه شما چگونه است برای کارفرما اهمیت زیادی دارد. چرا که دیدگاه شما می تواند روی عملکرد شرکت و دیگران تاثیر زیادی داشته باشد. پس سعی کنید دیدگاه خوبی نسبت به آن شغل و افراد دیگر داشته باشید تا موفق شوید.

  • افسردگی و غم شما را احاطه کرده است

یکی از مهم ترین مسائلی که در پیدا کردن شغل وجود دارد، این است که ممکن است در این مسیر افسرده و غمگین شوید. بسیاری از افراد با چنین مشکلی روبرو می شوند؛ حال ممکن است به دلیل پیدا نکردن شغل مناسب باشد یا مشکلاتی که در زندگی شخصی آن ها وجود دارد. در هر صورت شما نباید غمگین و بی انگیزه باشید؛ چرا که در این صورت نمی توانید شغل مناسب خود را پیدا کنید. باید بتوانید احساسات خود را کنترل کنید و اگر غمگین هستید، مشکل را حل کنید. هر چقدر غم و اندوه شما کمتر باشد، با آرامش بیشتری می توانید به ادامه جستجوی شغل مناسب خود بگردید. حتی ممکن است بخواهید از یک روان شناس کمک بگیرید که ایراد ندارد و خیلی هم عالی است.

  • عصبانی و زود جوش هستید

حتماً می دانید که هر چقدر عصبانی تر باشید، زندگی شخصی و کاری شما بیشتر در خطر است. در واقع افراد عصبانی نمی توانند زندگی موفقی داشته باشند؛ چرا که بابت هر چالشی که در زندگی شخصی و کاری آن ها به وجود می آید، عصبی می شوند و این مسئله مورد قبول نیست. افراد زیادی وجود دارند که به دلیل عصبی بودن از کار خود اخراج می شوند! چرا که هر چقدر بیشتر عصبی باشند، افراد سخت تر با آن ها ارتباط برقرار می کنند. حتی افراد ممکن است نتوانند خواسته خود را با افراد عصبانی مطرح کنند. این موضوع در نهایت کسب و کار را به خطر می اندازد، چرا که کارها به درستی پیش نمی رود.

البته این موضوع به این معنی نیست که اگر از کار خود اخراج شده اید، فردی عصبانی هستید. بلکه ممکن است یک کسب و کار بنا به شرایط یا دلایل خاص تعدیل نیرو انجام دهد. اما اگر خودتان فکر می کنید شخصی عصبانی هستید، باید این موضوع را کنترل کنید. چرا که این موضوع می تواند برای کسب و کارها مورد نظر مشکلاتی ایجاد کند. اگر موضوعی وجود دارد که شما را عصبانی می کند، بهتر است آن را حل کنید و با آرامش بیشتری به دنبال شغل جدید خود بگردید.

  • عدم توجه به مسائل خواسته شده در آگهی شغلی

گاهی اوقات در آگهی ها مواردی از شما خواسته می شود که اصلاً به آن دقت نمی کنید! نه تنها شما، بلکه بسیاری از افراد این طور هستند. گاهی اوقات افراد اصلاً حواسشان به محتوای آگهی نیست و حتی آن را به صورت کامل نمی خوانند. این روزها استخدام تنها وابسته به رزومه کاری شما نیست! بلکه ده ها مسئله دیگر در آن اهمیت دارند و باید حتماً به آن توجه داشته باشید. مثلاً گاهی اوقات انگیزه نامه برای حضور در آن شرکت خواسته می شود اما افراد کمی به آن توجه می کنند. شاید ارزش انگیزه نامه برای برخی شرکت ها از رزومه ای که ارسال می کنید بیشتر باشد! پس به همه چیز توجه کنید.

از نظر کارفرما هنگامی که یک فرد خواسته کارفرما را پیش از مصاحبه اجرا نمی کند، حتی اگر در مصاحبه قبول شود باز هم از انجام کارها به بهترین شکل ممکن خودداری می کند. پس چنین فردی نمی تواند به درد آن شرکت بخورد. آیا کسی هست که دوست داشته باشد چنین اتفاقی برایش بیفتد و کارفرما راجع به او چنین فکری کند؟ قطعاً خیر. پس اگر می خواهید بهترین نتیجه را بگیرید، حتماً به تمام مسائلی که در آگهی استخدام از شما خواسته شده است دقت کنید. 

  • از دست دادن بخش مهمی از مصاحبه شغلی

گاهی اوقات مصاحبه ها چند بخشی هستند! برخی از بخش ها اهمیت بیشتری دارند و باید حتماً در آن ها حضور داشته باشید. در جلسه اول معمولاً اطلاعات شخصی و کلی شما بررسی می شود که اهمیت زیادی دارد. رزومه شما باید آماده باشد و چیزی را از قلم ننداخته باشید. گاهی اوقات مصاحبه در یک جلسه به پایان می رسد اما در شرکت های بزرگ معمولاً این طور نیست. چرا که روند استخدام و جذب افراد بسیار مهم است و حساسیت بیشتری روی آن وجود دارد. گاهی اوقات افراد جلسات مهم مصاحبه را از دست می دهند و همین مسئله باعث می شود تا نتوانند شغل مناسبی پیدا کنند.

پس اگر می خواهید شغل مناسب خود را پیدا کنید، باید در تمام مراحل مصاحبه حضور داشته باشید. همچنین تمام مراحل را هم به بهترین شکل ممکن جلو ببرید تا شانس شما برای جذب شدن در آن شرکت زیاد شود. سعی کنید همه چیز را به بهترین شکل ممکن آماده کنید. اگر قرار است نمونه کار ارائه کنید، آن را همراه خود داشته باشید تا آن فرد معطل نشود. این کارها باعث می شود تا شما فردی موفق و قوی به نظر برسید و در نهایت بهترین نتیجه را بگیرید.

  • طفره رفتن از پاسخ

اگر در مصاحبه شغلی از شما سوالی پرسیده شود، باید به خوبی به آن پاسخ دهید. در واقع هدف مصاحبه کننده این نیست که تنها یک سوال پرسیده باشد، بلکه هدفش این است که پاسخ شما به آن سوال را ببیند. پس فراموش نکنید که طفره رفتن کار درستی نیست و باید حتماً به سوالات واضح پاسخ دهید. البته تنها پاسخ دادن هم مهم نیست، بلکه باید پاسخ درست و مرتبط بدهید. اگر واقعاً پاسخ سوالی را نمی دانید، جواب بی ربط ندهید! بلکه واقعیت را بگویید؛ بگویید که پاسخ این سوال را نمی دانید تا به سوالات دیگر پرداخته شود.

اگر می خواهید در مصاحبه موفق باشید، باید بتوانید نظر مصاحبه کننده را جلب کنید. ممکن است پاسخ شما به سوالات در حد چند کلمه باشد اما همان چند کلمه کار خودش را انجام دهد. در واقع اگر مصاحبه کننده حس کند که در مورد آن سوال پاسخ خوبی داده اید، مهم نیست که آن پاسخ کوتاه یا بلند باشد. بلکه این مسئله اهمیت دارد که نظر او را جلب کنید. اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، از پاسخ دادن غیر مرتبط و گاهی هم احمقانه خودداری کنید! این کار باعث می شود تا نظر کارفرما در مورد شما کاملاً منفی شود.

  • توانایی پایین در برقراری ارتباط مناسب

ارتباط برقرار کردن مسئله بسیار مهمی است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. در محیط کاری تنها شما نیستید که کارها را انجام می دهید، بلکه ممکن است با چند نفر دیگر در یک تیم قرار داشته باشید. اگر نتوانید با آن ها به خوبی ارتباط برقرار کنید، احتمال آن که کارها به درستی پیش نرود زیاد است. دلیل آن چیست؟ دلیلش این است که شما نمی توانید به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنید و به همین دلیل کارها به درستی پیش نمی رود یا پیش روی آن بسیار کند است. هیچ کارفرمایی چنین فردی را برای شرکتش استخدام نمی کند؛ چرا که کارها باید به درستی و دقت و سرعت پیش برود.

هنگام استخدام هم این مسئله در زمان مصاحبه در نظر گرفته می شود! در واقع اگر شما در زمان مصاحبه ارتباط خوبی برقرار کنید، در بقیه زمان ها هم به خوبی عمل می کنید. در حالی که اگر شما در هنگام مصاحبه نتوانید به خوبی کارها را پیش ببرید، در بقیه زمان ها هم نمی توانید ارتباط خوبی برقرار کنید. بنابراین یکی از دلایلی که باعث می شود تا افراد زیادی بیکار باشند و نتوانند شغل مناسب خودشان را پیدا کنند، عدم توانایی در برقراری ارتباط مناسب است. حتی اگر آن شغل را به دست بیاورند، دوام زیادی ندارد و خیلی زود آن را از دست خواهند داد.

  • آماده نبودن برای ارتباط، مصاحبه یا شغل مورد نظر

هنگامی که یک شرکت یا کارفرما از شما دعوت به مصاحبه می کند، از بقیه هم دعوت می کند. پس تنها شما نیستید که برای مصاحبه دعوت می شوید! در این جا بحث رقابت مطرح می شود و نباید به سادگی از کنار آن عبور کنید. هر چقدر رقابت سنگین تر باشد، احتمال آن که قبول شوید کمتر می شود. رمز موفقیت شما در چنین شرایطی این است که آماده باشید! آماده بودن برای ارتباط، مصاحبه و حضور در شغل مورد نظر اهمیت بسیار زیادی دارد. هر چقدر ارتباط شما موثرتر باشد، راحت تر می توانید شغل را پیدا کنید. هر چقدر هم اطلاعات شما بیشتر باشد و آمادگی بیشتری داشته باشید، مصاحبه شما راحت تر قبول می شود.

پس سعی کنید آماده باشید! می توانید کمی اطلاعات کسب کنید تا ببینید که در آن شرکت و آن موقعیت شغلی قرار است چه چیزهایی از شما پرسیده شود. مهارت های نرم شما مانند نحوه گفتگو، اخلاق خوب، ارتباط درست با گروه و… اهمیت زیادی دارد. پس روی آن دقت کنید و سعی کنید بدون آن که ذره ای استرس داشته باشید، مصاحبه خود را جلو ببرید. همه این مسائل روی روند استخدام شما تاثیر دارد و باید سعی کنید به شکل مناسبی آن را جلو ببرید.

نتیجه گیری

شاید باورش کمی عجیب باشد اما افراد زیادی وجود دارند که بیکار هستند اما حتی دلیل آن را هم نمی دانند! عجیب نیست؟ حتی شاید خود شما هم مشغول به کاری باشید که از مزایا و شرایط آن راضی نباشید. باز هم عجیب است. البته عجیب بودن آن بخاطر این است که شما دلیل چنین موضوعی را نمی دانید اما معمولاً حس می کنید که شرایط برای شما مناسب است یا نه. تا زمانی که نتوانید دلیل آن را پیدا کنید، قطعاً سختی های زیادی پیش روی شما خواهد بود. چرا که هیچوقت نمی توانید شغل مناسب خود را پیدا کنید و در نهایت مشکلات روحی زیادی برای شما پیش می آید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *