از آنجایی که اغلب شما از سرویس ایمیل استفاده کرده‌اید می‌دانید که برای دسترسی و پردازش آن نیاز به اینترنت فعال دارید. اما آیا می‌خواهید جیمیل را به صورت آفلاین تنظیم کنید و به همه ایمیل‌هایتان بدون نیاز به اینترنت دسترسی داشته باشید؟ این مزیت زمانی خودش را بیشتر نشان می‌دهد که در سفر و یا هواپیما هستید. اگر از کاربران Gmail هستید پس این مقاله می‌تواند به شما کمک شایانی کند. بیایید در ادامه نگاهی به چگونگی استفاده‌ی آفلاین از Gmail داشته باشیم.

چگونه می توانیم حساب گوگل یا جیمیل خود را به خوبی پاک کنیم؟

قبل از شروع این بخش را بخوانید:

احتمالا همان‌طور که حدس می‌زنید از Gmail Offline تنها می‌توانید در مرورگر کروم استفاده کنید. هرگز نباید آن را در کروم رایانه‌های عمومی و یا اشتراک‌گذاری شده تنظیم کنید زیرا ایمیل‌ها در حافظه مرورگر انبار می‌شوند. به هر دلیلی اگر مجبور به این کار شدید حتما به یاد داشته باشید که بعد از انجام کار جزئیات را از برنامه حذف کنید. پر واضح است که قبل از شروع به استفاده‌ی آفلاین، باید از طریق اتصال اینترنت تنظیمات آن را انجام دهید. بعد از انجام تنظیمات می‌توانید با استفاده از مرورگر ایمیل‌تان را جستجو، بایگانی و یا حذف کنید. همچنین می‌توانید ترتیبی از ایمیل‌ها را ایجاد کنید تا به محض برقراری اتصال اینترنت، در دسترس قرار بگیرند. حالا که با طرز کار آن آشنا شدید آموزش را شروع می‌کنیم.

نحوه شروع استفاده از Gmail Offline

برنامه Gmail Offline را در فروشگاه Chrome Web باز کنید. روی Add to Chrome > Add app کلیک کنید. سپس chrome://apps را در نوار آدرس تایپ کرده و اینتر را بزنید. Gmail Offline را پیدا و باز کنید.

فعال کردن Gmail Offline

بار اولی که برنامه را باز می‌کنید برای اجازه دسترسی ایمیل در حالت آفلاین از شما سوال می‌شود.

Allow Offline mail را انتخاب کرده و روی Continue کلیک کنید. اکنون همگام‌سازی ایمیل‌ها در حالت آفلاین فعال خواهد شد.

پیکربندی Gmail Offline

به صورت پیش‌فرض ایمیل‌ها از تاریخ یک هفته گذشته در حالت آفلاین همگام‌سازی می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید به ایمیل‌های قدیمی‌تر هم دسترسی داشته باشید روی آیکون تنظیمات که شکل یک چرخ‌دنده است در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. شما می‌توانید ایمیل‌ها را بین یک هفته، دو هفته و یا یک ماه گذشته برای همگام‌سازی انتخاب کنید. سپس برای ذخیره تغییرات روی Apply کلیک کنید.

در همان بخش تنظیمات، Vacation Responder را برای پاسخگویی به ایمیل‌ها انتخاب کنید. همان‌طور که از نام آن پیداست این ویژگی یک پیام خودکار برای پاسخ است که می‌توانید برای هر ایمیل دریافت شده بفرستید. به این ترتیب به افرادی که منتظر شما هستند اطلاع می‌دهید که قادر به پاسخگویی نبوده و در اسرع وقت بازخواهید گشت.

از آنجایی که از Gmail Offline استفاده می‌کنید، شانس خوبی در عدم دسترسی به اینترنت دارید. حالا به نحوه استفاده از Vacation Responder خواهیم پرداخت:

  • دکمه Vacation Responder را روی ON سوییچ کنید.
  •  یک تاریخ آغاز و یک تاریخ تاریخ پایان مشخص کنید. پاسخ خودکار در دوره زمانی معین شده به ایمیل‌های دریافتی به صورت خودکار پاسخ خواهد داد.
  •  یک موضوع و یک پیام وارد کنید.
  •  گزینه Only send a response to people in my Contacts را فعال کنید.
  •  برای ذخیره تغییرات روی Apply کلیک کنید.

نحوه دسترسی و استفاده از Gmail Offline

برای باز کردن برنامه Gmail Offline، عبارت chrome://apps را در نوار آدرس تایپ کنید. Gmail Offline را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. همچنین می‌توانید آیکون را برای دسترسی سریع‌تر در بوک‌مارک بکشید و پین کنید. رابط کاربری برنامه Gmail Offline دارای تنظیم دو بخشی است. پنجره چپ ایمیل‌های دریافتی را فهرست می‌کند. برای دسترسی به سایر پوشه‌ها، روی دکمه منو (سه خط افقی) در بالا سمت چپ کلیک کنید. در این قسمت می‌توانید ایمیل‌های فرستاده شده، پیش‌نویس‌ها، سطل زباله، هرزنامه را بررسی کرده یا ایمیل‌های خود را با استفاده از برچسب‌ها فیلتر کنید.

برای جستجوی ایمیل‌هایتان، خیلی ساده در نوار جستجو تایپ کنید و اینتر را بزنید. برنامه Gmail Offline خیلی از عملکردهای Gmail را محدود می‌کند اما خوشبختانه هنوز هم می‌توانید اپراتورهای جستجوی پیشرفته Gmail برای محدود کردن جستجو استفاده کنید.

برای نوشتن یک ایمیل جدید روی آیکون قرمز مداد کلیک کنید. پس از نوشتن پیام و وارد کردن آدرس ایمیل دریافت‌کننده Send را فشار دهید. این پیام در حال حاضر در پوشه Outbox شما قرار دارد و به محض برقراری اینترنت ارسال خواهد شد.

پنجره سمت راست، محتوای پیامی که در قسمت چپ انتخاب کرده‌اید را نمایش می‌دهد. برای پاسخ دادن یا ارسال پیام، به سمت دکمه‌ی پایین پیام پیمایش کنید. در اینجا، روی Reply کلیک کنید تا برای فرستنده جواب ایمیل را بفرستید، یا برای ارسال ایمیل به دیگری، روی Forward کلیک کنید.

همچنین می‌توانید برای بایگانی یا حذف یک ایمیل روی دکمه نوار بالا کلیک کنید. برای مشاهده گزینه‌های اضافی، روی نماد کوچک فلش پایین در کنار دکمه Delete کلیک کنید. در این بخش گزینه‌هایی نظیر انتقال به پوشه، برچسب زدن، بی صدا کردن، گزارش اسپم و غیره خواهید داشت.

اگر می‌خواهید روی چندین ایمیل یکباره عملی انجام دهید، با استفاده از کادر کوچک کنار ایمیل‌ها، آن‌ها را تیک دار کنید. روی Archive و یا Delete کلیک کنید. هر کاری که انجام می‌دهید به محض اتصال به اینترنت روی Gmail همگام‌سازی می‌شود.

نحوه حذف Gmail Offline

حذف برنامه Gmail Offline یک فرایند دو مرحله‌ای است. اولین گام این است که همه داده‌های محلی ذخیره شده را حذف کنید. برای انجام این کار، ابتدا بر روی دکمه منو (سه نقطه عمودی) در Chrome کلیک کرده و بعد روی Settings کلیک کنید. به سمت پایین پیمایش کرده و روی گزینه Advanced کلیک کنید. مسیر Content Settings > Cookies > See all cookies and site data > Remove all را دنبال کنید. پیام تایید حذف ظاهر خواهد شد، برای تایید حذف روی Clear all کلیک کنید.

حالا که اطلاعات ذخیره شده را پاک کردید می‌توانید Gmail Offline را هم حذف کنید. برای این کار  chrome://apps را در نوار آدرس تایپ کنید. روی Gmail Offline کلیک راست کرده و سپس روی گزینه Remove from Chrome کلیک کنید.

Join the Conversation

10 Comments

  1. خدا پدر گوگل روبیامرزه که اینقدر کارآیی داره بعد ما قدرش رو نمی دونیم. باالخره تونستم با کمک مطلب شما یاد بگیرم که چطور میشه از جیمیل به صورت آفلاین هم استفاده کرد. ممنونم بابت این مطلب خودتون.

  2. خدا پدر گوگل روبیامرزه که اینقدر کارآیی داره بعد ما قدرش رو نمی دونیم. باالخره تونستم با کمک مطلب شما یاد بگیرم که چطور میشه از جیمیل به صورت آفلاین هم استفاده کرد. ممنونم بابت این مطلب خودتون.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *