نرم افزارهای برنامه ریزی منابع سازمانی با نام ERP مخفف عبارت Enterprise Resource Planning سیستم‌هایی هستند که داده‌های موجود در یک سازمان را جمع‌آوری و یکپارچه می‌‌کنند و در زمان مناسب‌ در‌ اختیار کاربران مورد نیاز قرار می‌دهند. این نرم‌افزار با ایجاد بانک اطلاعاتی منظم، پیوسته و دقیق تمام اطلاعات را یک واحد کرده و به بهبود عملکرد سازمان منجر می‌شود. همچنین با ارائه یک راهکار جامع به سازمان‌ها این اجازه را می‌دهد که منابع خود از جمله مواد اولیه و منابع مالی و انسانی‌ را مدیریت کند.

معرفی نرم‌افزار مایکروسافت داینامیک

مایکروسافت داینامیک یک نرم افزار و سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی است که توسط شرکت مایکروسافت ایجاد شده است. در سال ۲۰۰۳ مایکروسافت محصول CRM خود را با نام Microsoft CRM روانه بازار کرد. سپس در سال ۲۰۰۵ ورژن دوم آن با نام Microsoft Dynamic یا مایکروسافت داینامیک ارائه و به مرور زمان آن را تکمیل و نسخه‌های جدیدتر و به روزتری را در دسترس کاربران قرار داد.

اگر بخواهیم تاریخچه آن را به طور دقیق‌تر بگوییم قبل از سال ۲۰۰۲، نام آن Axapta بود که در مالکیت شرکتی دانمارکی به نام Navision A/S قرار داشت. البته اولین نسخه‌ منتشر شده از این نرم‌افزار در سال ۱۹۹۸، حاصل یک پروژه‌ مشترک توسعه‌ نرم‌افزار بین شرکت IBM و شرکت دانمارکی Damgaard Data بود. هر چند که IBM تمام حقوق نرم‌افزار را بعد از انتشار نسخه ۱.۵ آن را واگذار کرد. سپس دو شرکت دانمارکی Damgaard Data و Navision Software A/S با یکدیگر ادغام شده و شرکت جدید نیز در سال ۲۰۰۲ توسط شرکت مایکروسافت خریداری گردید. توسعه‌ Axapta  در شرکت مایکروسافت ادامه یافت و آخرین نسخه‌ اصلی آن در سال ۲۰۱۱ تحت عنوان AX 2012 و آخرین نسخه‌ فرعی نیز تحت عنوان AX 2012 R3 در اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی به بازار عرضه شد.

کاربرد و معماری نرم‌افزار مایکروسافت داینامیک

مایکروسافت داینامیک مناسب شرکت‌های متوسط و بزرگ طراحی شده و  بیش از ۲۵ سال سابقه دارد. جالب است بدانید هسته‌ نسخه AX نرم‌افزار مایکروسافت در ابتدا شامل ماژول‌های مدیریت مالی، مدیریت انبار، تولید، تدارکات، و بازرگانی بود. در طول زمان، ماژول‌های دیگری مانند تأمین، فروش و بازاریابی، کنترل تولید، حسابداری و مدیریت پروژه، خرده‌فروشی، حمل و نقل، منابع انسانی، و حقوق و دستمزد نیز به آن اضافه شدند. البته برخی دیگر از ماژول‌ها وجود دارد که جزو هسته‌ اصلی محسوب نشده و با خرید لایسنس اضافی در اختیار مشتری قرار می‌گیرند. عمده‌ مشتریان آن تا انتهای سال ۲۰۱۴، در زمره‌ شرکت‌هایی با ۱۰۰۰ کاربر و با درآمدی سالانه بین ۱ تا ۵ میلیارد دلار، در صنایع خرده‌فروشی، تولید، خدمات و بخش دولتی بودند.

از بعد معماری، این نرم‌افزار توانسته است تا با بهره‌گیری از یک معماری سه لایه‌ بهینه، پردازش‌های سنگین را طوری توزیع کند که سلوشن به راحتی نیاز پردازشی کاربران هم‌زمان را در مقیاس‌های بزرگ برآورده نماید.

مجموعه نرم افزاری مایکروسافت و نرم افزار کاربردی برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) کاربران را قادر می‌سازد تا تغییرات را پیش‌بینی و درک کنند. به این ترتیب کسب و کار خود را رشد می‌دهند. همچنین ارزش اطلاعات را افزایش می‌دهد و امکان دسترسی همه افراد سازمان را به فرآیندها و اطلاعات کسب و کار را ممکن می‌سازد.

آموزش نرم‌افزار مایکروسافت داینامیک

این نرم‌افزار امکان یادگیری و استفاده از فرصت‌های تجاری توسعه یافته را به سادگی فراهم می‌کند. فرآیندها و کسب و کار شما را متمایز و اصلاح می‌کند. با قابلیت همکاری همه جانبه، به شما این امکان را می‌دهد که از سرمایه‌گذاری‌های موجود استفاده کنید و هزینه کل را کاهش دهید. در مدل مبتنی بر نوع کاربری، سازمان‌ها می‌توانند مجوز مایکروسافت دینامیک AX را از طریق یک مدل ساده براساس نوع کاربری و نیازهای آنها تهیه و تامین نمایند.

مایکروسافت دینامیک در یک راه حل یکپارچه به شرکت‌ها کمک می‌کند. الزامات کسب و کار به راحتی با قابلیت های هدفمند برای پنج صنایع تولید، توزیع، خرده فروشی، بخش عمومی و خدمات ساخته شده است. علاوه بر این، قابلیت‌های اصلی ERP تمام کاربران را با حمایت مالی مدیریت، مدیریت منابع انسانی، مدیریت زنجیره تامین، فروش و بازاریابی پشتیبانی می‌کند.

Join the Conversation

2 Comments

  1. سلام
    یه سوال داشتم
    ممنون میشم راهنمائیم بکنید
    آیا با نرم افزار microsoft dynamic میشه یه چیزی شبیه به نرم افزار SAP یا راهکاران (همکاران سیتم)رو ایجاد کرد
    با تشکر

    1. سلام شما راهکاران رو هرگز مقایسه نکنید با sapیا اوراکل یا مایکروسافت ولی اگر اطلاعات صحیح و درک ارتباط بین واحدها رو داشته باشید قطعا تمام نیازهای شما رو براورده میکنه .

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *