یکی از رویدادهای پرطرفداری که هر سال توسط تیم اپل برگزار می شود، رویداد WWDC است. یکی از مواردی که در رویداد اخیر رونمایی شد، آی او اس 16 است. قطعاً با بروزرسانی آی او اس تغییراتی در آن شکل گرفته است و امکانات جدیدی به آن اضافه شده است. اگر از کاربران اپل هستید و یکی از دستگاه های اپل نظیر آیفون، آیپد و… را دارید حتماً برای شما هم جذاب است که بدانید چه تغییراتی نسبت به ورژن قبلی آن صورت گرفته است. ما هم تصمیم گرفتیم تا جدیدترین امکانات و تغییراتی که در این نسخه ایجاد شده است را به همراه جزئیات کامل بررسی کنیم.

آی او اس 16 چیست؟

پیش از آن که بخواهیم به بررسی تغییراتی آی او اس 16 بپردازیم اول بهتر است کمی به بررسی اولیه این سیستم عامل بپردازیم. آی او اس در واقع سیستم عاملی است که توسط شرکت اپل ایجاد شده است و منحصر به دستگاه های این کمپانی است. در واقع این کمپانی از یک سیستم عامل خاص برای دستگاه های خاص خود استفاده می کند. مثلاً برای موبایل های خود از سیستم عامل ios استفاده می کند و برای لپتاپ های خود از Mac os. حال اگر شما موبایل اپل داشته باشید، سیستم عامل شما ios است و اگر گوشی اپل شما قدیمی نباشد می توانید آن را به نسخه جدید ios یعنی نسخه 16 آن بروزرسانی کنید.

سیستم عامل ios16 تغییرات زیادی داشته است و از نظر بسیاری از کاربران جذاب تر و البته روان تر شده است. با بروز کردن گوشی خود به آی او اس 16 متوجه تغییرات ظاهری آن خواهید شد اما همه چیز به ظاهر آن برنمی گردد. هدف اپل از بروزرسانی های هر ساله اش این است که امکاناتی به گوشی شما اضافه کند و البته عملکرد گوشی را هم بهبود ببخشد. در ادامه به بررسی جزئی تر این تغییرات می پردازیم تا ببینید که لازم است گوشی خود را بروزرسانی کنید یا نه.

چه گوشی هایی از IOS16 پشتیبانی می کنند؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که برای کاربران پیش می آید، این است که می خواهند بدانند برای کدام سری های آیفون امکان بروزرسانی به آی او اس 16 وجود دارد. واقعیت این است که تنها برخی سری های خاص می توانند این بروزرسانی را دریافت کنند و اگر گوشی آیفون شما خیلی قدیمی باشد امکان بروزرسانی آن وجود ندارد. به همین دلیل ما لیست آیفون هایی که امکان دریافت بروزرسانی نسخه 16 آی او اس را دارند جمع آوری کرده ایم تا به راحتی بتوانید ببیند موبایل شما قابلیت بروزرسانی دارد یا نه. سری های آیفون که امکان دریافت ios16 را دارند عبارتند از:

  • iPhone 14
  • iPhone 14 Plus
  • iPhone 14 Pro
  • iPhone 14 Pro Max
  • iPhone 13
  • iPhone 13 mini
  • iPhone 13 Pro
  • iPhone 13 Pro Max
  • iPhone 12
  • iPhone 12 mini
  • iPhone 12 Pro
  • iPhone 12 Pro Max
  • iPhone 11
  • iPhone 11 Pro
  • iPhone 11 Pro Max
  • iPhone XS
  • iPhone XS Max
  • iPhone XR
  • iPhone X
  • iPhone 8
  • iPhone 8 Plus
  • iPhone SE (2nd generation or later)

بنابراین اگر آیفون شما قل از سری 8 است امکان بروزرسانی آن وجود ندارد و آخرین ios که به صورت رسمی دریافت کرده اید همان نسخه 15 است.

در آی او اس 16 چه تغییراتی ایجاد شده است؟

اکنون که می دانید امسال آی او اس 16 توسط اپل ارائه شده است، حتماً می خواهید بدانید که در آن چه تغییراتی صورت گرفته است. تغییرات زیادی در این نسخه از سیستم عامل ios به چشم می خورد که در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی چند مورد از مهم ترین آن ها بپردازیم:

تغییرات صفحه قفل (Lock Screen)

پس از آن که گوشی خود را به ios16 بروزرسانی می کنید، اولین تغییری که احساس می کنید مربوط به صفحه قفل است. خود اپل هم اعلام کرده است که تغییرات عمده در بخش لاک اسکرین صورت گرفته است که امکان شخصی سازی بسیار خوبی در اختیار شما قرار می دهد. ویجت های مختلفی در این بخش وجود دارد که به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید و لذت ببرید. در واقع شما می توانید ویجت ها را روی لاک اسکرین آورده و به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. این ویجت ها کاملاً زنده و فعال است و در بخش های مختلف می توانند اطلاعات بسیار کاملی در اختیار شما قرار دهند. یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های بخش لاک اسکرین این است که شما می توانید چند لاک اسکرین مختلف تعریف کنید و تنها با یک فشار روی صفحه گوشی آن را تغییر دهید.

جالب است بدانید که نایب رئیس ارشد بخش مهندسی نرم افزار اپل اعلام کرده است که این تغییراتی که در بخش لاک اسکرین شاهد آن هستید، بیشترین تغییراتی بوده که اپل تا کنون روی سیستم عامل خود ایجاد کرده است. از دیگر تغییرات مهم آن می توان به عمق میدان بک گراند اشاره کرد و امکان استفاده پس زمینه زنده هم در آن وجود دارد. یکی از جذاب ترین تغییراتی که در آی او اس 16 شاهد آن بودیم، نحوه نمایش اعلان ها بود. در این نسخه نوتیفیکیشن ها به صورت زنده هستند که توسعه دهندگان با کمک API جدید نحوه نمایش آن را تغییر دادند.

سرویس های Messages و Mail

یکی دیگر از مهم ترین تغییراتی که در ios16 با آن روبرو بودیم، تغییرات در بخش پیام رسان و ایمیل است. در نسخه جدید آی او اس، اپل به رفع مهم ترین مشکلات کاربران پرداخته است تا دیگر با مشکلات بزرگی روبرو نباشند. در گذشته کاربران نمی توانستند پیام های خود را ویرایش کنند و این موضوع مشکل بزرگی بود. به همین دلیل اپل در بخش imessage این قابلیت را اضافه کرد تا اگر کاربران نیاز داشتند بتوانند پیام های خود را ویرایش کند. همچنین در گذشته کاربران نمی توانستند پیام های خود لغو کنند و پیام در هر شرایطی ارسال می شد. اما در حال حاضر امکان لغو پیام هم توسط تیم اپل در اختیار کاربران قرار گرفته تا دیگر مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد. همچنین امکان نشانه گذاری پیام به صورت خوانده نشده هم در حال حاضر وجود دارد و شما می توانید برای آن که پیامی را فراموش نکنید، آن را به حالت خوانده نشده برگردانید.

یکی دیگر از قابلیت های بسیار جذابی که در حال حاضر در آی او اس 16 وجود دارد، قابلیت Share with you است. با کمک این قابلیت اگر شما در imessge در حال اشتراک گذاری محتوای صوتی و ویدئویی باشید، باز هم می توانید با مخاطبان گفتگو کنید. این در حالی بود که در گذشته مجبور بودید تنها یک کار را انجام دهید و تا زمانی که آن کار انجام نمی شد، نمی توانستید از طریق دیگری با کاربر به گفتگو بپردازید. تیم اپل این موضوع را در نسخه جدید سیستم عامل خود پیاده سازی کرد تا تجربه کاربری بسیار خوبی را برای کاربران فراهم کند.

با قابلیت Dictation آشنا هستید؟ این قابلیت به شما کمک می کند تا بتوانید گفتار به متن تبدیل کنید. در واقع برای زمان هایی که دستتان بند است و نمی توانید تایپ کنید اما نمی خواهید پیام خود را به صورت صوت برای دیگران ارسال کنید، این قابلیت بسیار عالی و منحصر به فرد است. این مورد در گذشته هم در سیستم عامل آی او اس وجود داشت اما در حال حاضر با نسخه جدیدی جایگزین شده است تا عملکرد بهتری داشته باشد. همچنین امکان تشخیص متن روی ویدئوها در قالب لایو تکست هم وجود دارد تا نوشته ها از روی ویدئوها تشخیص داده و کپی شوند.

سرویس کیف پول Wallet

یکی از سرویس های بسیار ارزشمند و کاربردی اپل که البته در ایران کاربردی ندارد، سرویس کیف پول آن است. این اپلیکیشن بسیار کاربردی است و در زمینه های مختلفی به کاربران کمک می کند. در نسخه 16 آی او اس تغییرات بسیار زیادی در آن صورت گرفته است. در حال حاضر شما می توانید کارت شناسایی دیجیتال خود را در اپ والت وارد کنید و در زمان هایی که به آن نیاز داشتید، از آن به عنوان کارت اعتباری و کارت شناسایی استفاده کنید. این موضوع در کشورهای آمریکایی و اروپایی به قدری معتبر است که دیگر نیازی به کارت شناسایی نخواهید داشت.

یکی دیگر از قابلیت های جالبی که به این سرویس اضافه شده است، ویژگی Pay Later است که در نسخه 16 آی او اس به چشم می خورد. گاهی اوقات شما می خواهید خریدی انجام دهید اما هزینه آن را چند هفته بعد پرداخت کنید. این قابلیت دقیقاً چنین کمکی به شما می کند و شما به راحتی می توانید مبلغ خرید خود را در 6 قسط هفتگی پرداخت کنید. این در حالی است که نیازی به پرداخت هیچ گونه بهره نیست و شما کافی است همان پول اصلی را پرداخت کنید. البته باز هم لازم است بگوییم که این سرویس برای کاربران ایرانی هیچ کاربردی ندارد و قابل استفاده نیست!

اپلیکیشن Maps

یکی دیگر از تغییراتی که در نسخه 16 آی او اس صورت گرفته است که البته باز هم در دسترس ایرانی ها نیست، تغییر در اپلیکیشن نقشه اپل است. در این اپلیکیشن شهرهایی نظیر آتلانتا، شیکاگو، لاس وگاس، لندن، لس انجلس، مبلورن، میامی، مونترال و نیویورک به قابلیت Flyover اضافه شده اند. همچنین امکان مسیریابی چند مقصده هم در این اپلیکیشن اضافه شده است. مثلاً شما می توانید 15 ایستگاه مختلف را قبل از رسیدن به مقصد مشخص کنید و حتی هنگام رانندگی با کمک سیری ایستگاه دیگری را به مسیر اضافه کنید.

سرویس Apple News

یکی دیگر از بخش هایی که به سرویس اپل نیوز اضافه شده است، قابلیت های ورزشی است. کاربران در کشورهایی نظیر انگلیس، آمریکا، کانادا و استرالیا به راحتی می توانند اطلاعات ورزشی مورد نظر خود را استخراج کنند و آن را به صورت ویجت روی موبایل خود نمایش دهند. حتی می توانند نوتیفیکیشن های آن را دریافت کنند. سرویس اپل نیوز هم با همکاری مراجع ورزشی سعی می کند تا خبرهای دسته اول و اطلاعات ویژه در اختیار کاربران قرار دهد.

اضافه شدن ویژگی های امنیت (Personal Safety)

اپل برای کاربران خود ارزش بسیار زیادی قائل است و به همین دلیل است که امنیت در صدر خواسته های او قرار گرفته است. یکی از قابلیت های بسیار خوبی که در آی او اس 16 در دسترس است، قابلیت Personal Safety است. با کمک این قابلیت شما می توانید دسترسی به اپلیکیشن ها را در هر لحظه به حالت اولیه برگردانده و جلوی سرقت یا هر گونه سو استفاده از اطلاعات را بگیرید. همچنین می توانید سیستم اشتراک گذاری موارد مختلف با دیگران را مدیریت کنید. از مهم ترین این موارد می توان به لوکیشن، اطلاعات اکانت، پیام ها و سایر موارد اشاره کرد.

بهبود حالت Focus در آیفون

یکی دیگر از قابلیت هایی که از نسل های قبلی آی او اس در گوشی های آیفون وجود داشت و در حال حاضر تنها بهبود پیدا کرده است، بخش فوکوس است. با کمک این بخش می توانید همه چیز را شخصی سازی کنید تا هر چیزی که حواستان را پرت می کند، در حین کار مزاحمتی برای شما ایجاد نکند. مثلاً نوتیفیکیشن پیام رسان های خاص برای شما نمایش داده نشود و شما بتوانید با حداکثر تمرکز کار خود را به پایان برسانید. حالت های مختلفی نظیر Work، Personal و حتی Sleep وجود دارد که شما می توانید از آن ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

حال در آی او اس 16 این حالت ها به لاک اسکرین هم راه پیدا کرده اند و می توانید از آن هم به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. همه چیز در این قابلیت شخصی سازی می شود و بدون هیچ نگرانی به تمام بخش های آن می توانید دسترسی داشته باشید.

این موارد تنها بخشی از قابلیت های آی او اس 16 بودند که بررسی کردیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *