بازی‌های موبایلی این روزها کیفیت بالایی پیدا کرده‌اند و تنوع خیلی زیادی هم دارند. با این حال خیلی از ما دوست داریم عناوین خاصی همچون ماریو 64، پوکیمون‌های قدیمی یا حتی رزیدنت اویل یا بازی‌های کلاسیک خوبی که برای کنسول‌های گیم بوی، نینتندو 64، پلی استیشن 1 را در موبایل تجربه کنیم.

اگر گوشی اندرویدی داشته باشید، خیلی راحت می‌توانید یک شبیه ساز نصب کرده و این بازی‌ها را تجربه کنید اما اپ استور اجازه‌ی ورود چنین برنامه‌هایی را نمی‌دهد، پس باید روش دیگری برای نصب شبیه سازها پیدا کنید. ما در این نوشته به هیچ وجه به دنبال جیلبریک نیستیم و روش‌هایی جایگزین را برای این کار داریم.

شبیه سازها و رام‌ها چطور کار می‌کنند

شبیه ساز در واقع نرم‌افزاری است که سیستم عامل و شرایط فیزیکی کنسول‌های بازی را شبیه سازی می‌کنید تا شما بتوانید بازی‌های آن کنسول‌ها را روی موبایل خود انجام دهید.

برای اجرای این عناوین، شما به خود بازی‌ها نیز احتیاج دارید که عموما فایل‌های آن‌ها با فرمت ROM روی اینترنت قابل دانلود هستند. این فایل‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که با انواع شبیه ساز‌ها به خوبی کار کنند. منابع زیادی برای دانلود فایل‌های ROM وجود دارد که به راحتی روی اینترنت می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

بهترین شبیه سازها برای iOS کدام‌ها هستند؟

قبل از این که به شما آموزش دهیم، چطور شبیه سازها را روی آیفون یا آیپد خود نصب کنید، بهتر است بهترین شبیه سازها روی این پلت‌فرم رابه شما معرفی کنیم. لیست زیر در حال حاضر در صدر برترین‌ها قرار می‌گیرند:

  • Delta: شبیه ساز چند کنسول نینتندو
  • GBA4iOS: شبیه ساز کنسول گیم بوی
  • iNDS: شبیه ساز کنسول نینتندو DS
  • PPSSPP: شبیه ساز کنسول PSP
  • Provenance: شبیه ساز کنسول‌های مختلف از جمله آتاری، سگا و پلی استیشن 1
  • Happy Chick: شبیه ساز کنسول‌های مختلف همراه با مجموعه‌ای از ROM‌های مختلف که البته تبلیغات زیادی در آن به نمایش در می‌آید

بهتر است ابتدا با Delta کار خود را آغاز کنید چون هم روی iOS خیلی خوب کار می‌کند و هم این که خیلی از کنسول‌های نینتندو از جمله نینتندو 64 و نینتندو DS را روی گوشی شما اجرا می‌کند.

آموزش نصب شبیه ساز بر روی آیفون و آیپد

همانطور که گفتیم، اپل اجازه‌ی ورود شبیه ساز‌ها بر روی اپ استور را نمی‌دهد، به همین خاطر باید به راه‌های جایگزین فکر کرد. در زیر 2 راه را به شما آموزش می‌دهیم که یکی رایگان و دیگری پولی است.

  1. نصب شبیه ساز از اپ استورهای متفرقه

سایت‌های زیادی هستند که دانلود شبیه ساز را برای شما ساده کرده‌اند. کافی است نرم‌افزار مورد نظر خود را از این اپ استورها دانلود کرده و سپس دسترسی لازم برای نصب را به آن‌ها بدهید. مشکل این روش این است که عموما با هر بار به روزرسانی iOS این برنامه‌ها از کار می‌افتند و دوباره باید آن‌ها را نصب کنید.

همچنین یکی دیگر از مشکلات این روش این است که بعضی از برنامه‌هایی که می‌خواهید، ممکن است به این شکل گیر نیایند. همچنین ممکن است هر آن اپل اجازه‌ی نصب این گونه سایت‌ها را بگیرد و دیگر به آن دسترسی نداشته باشید. با این حال باز هم رفتن از این روش بسیار ساده خواهد بود و برای خیلی‌ها که تنها چند صباحی بعضی بازی‌ها را می‌خواهند تجربه کنند، استفاده از اپ استورهای متفرقه و سایت‌های دانلودی، روش بهتری به شمار می‌رود.

بعضی از این سایت‌ها:

بعد از این که شبیه ساز خود را دانلود کردید، iOS اخطاری برای دسترسی جهت دانلود به شما می‌دهد. روی Install بزنید و صبر کنید تا آیکون برنامه روی صفحه خانگی به نمایش در بیاید.

حالا به مسیر Settings > General > VPN & Device Management بروید و روی اسم توسعه دهنده‌ی شبیه ساز بزنید.

حالا کافی است روی Trust یا Install  بزنید تا بتوانید از شبیه ساز مورد نظر خود استفاده کنید.

  1. خرید اشتراک BuildStore

BuildStore به همان روش بالا عمل می‌کند با این تفاوت که کم‌تر پیش می‌آید که نرم‌افزاری به این روش بر روی دستگاه شما از دسترس خارج شود و البته هزینه‌ی سنگین ماهانه را نیز روی دست شما می‌گذارد. شما باید ماهانه 19.99 دلار پرداخت کنید تا دستگاه خود را در BuildStore رجیستر کنید و سپس می‌توانید هر شبیه سازی که خواستید را دانلود و نصب کنید.

وقتی هر 3 هفته یک بار شبیه ساز‌هایی که از جای دیگر گرفته‌اید از دسترس خارج می‌شوند، این مشکل در BuildStore هر سه ماه یک بار یا شاید سالی یک بار اتفاق بیفتد. اگر حاضر به هزینه‌ی این مبلغ هستید، سافاری را باز کرده و به سایت builds.io بروید.  وارد لینک Get Access Now شده و یک اکانت درست کنید.

سپس باید مبلغ درخواستی را پیداخت کنید و سپس Install Profile را زده و با زدن روی Allow دسترسی دانلود و اعلان را به این سایت بدهید.

حالا در Settings به مسیر General > VPN & Device Management رفته و پروفایل دانلود کرده را باز نموده و روی Install بزنید.

حالا به سایت برگشته و هر شبیه سازی که مد نظر دارید را دانلود و نصب نمایید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *