اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید، حتماً می‌دانید که یکی از اهداف مهم در کسب‌وکار افزایش فروش و درآمد است. جالب است بدانید کپشن‌های نوشته شده در شبکه‌های اجتماعی تاثیر مستقیم و البته زیادی بر روی فروش شما دارند. در مجموعه مقالات نحوه نوشتن کپشن برای افزایش درآمد به بررسی آن پرداختیم. پس اگر مقالات قبلی را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا آن‌ها را بخوانید و سپس به سراغ این مقاله بیایید.

البته درست است که می‌گوییم کپشن طولانی در حوصله کاربر نمی‌گنجد اما این به معنای خلاصه کردن بیش از حد متن نیست. در نتیجه منظور اصلی را در همان ابتدا بگویید و منشن و نتیجه گیری و هشتگ را به انتهای متن‌بسپارید. هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید کپشن باید کوتاه یا بلند باشد، منتها تاثیری را که می‌توانید با یک جمله بگذارید، در یک متن، نگنجانید.

کاربر را تشویق به اقدام کنید

احتمالا دیده باشید کپشن‌هایی که شما را به تگ کردن دوستان‌تان یا شرکت در مسابقه اینستاگرامی دعوت می‌کند. متن کال تو اکشن شما هم باید به صورتی باشد که منجر به فعالیتی در کاربران شود نه اینکه فقط بخوانند و رد شوند.  برای این کار می‌توانید از مخاطبان‌تان سوال بپرسید، آن‌ها را دعوت به گذاشتن کامنت کنید. به این ترتیب که مثلا از آن‌ها سوال بپرسید:

“شما تجربه‌ای از این دست داشتید؟”و یا آن‌ها را تشویق کنید که دوستان‌شان را تگ کنند. همچنین دعوت کنید که از طریق لینکی که در بیو قرار دادید به پروفایل شما رفته و روی لینک کلیک کند.

بهترین راه افزایش احتمال اشتراک‌گذاری پست اینستاگرام و جذب فالوور، دعوت به خرید یا اقدام در کپشن است؛ مثلا از فعل‌های مهیج استفاده کنید تا افراد به یک اقدام خاص تشویق شوند، نه اینکه منفعلانه پست‌تان را رد کنند و سراغ پست بعدی بروند. ما می‌دانیم که در توییتر فعل‌های جذاب بیش از اسم‌ها و صفت‌ها باعث اشتراک‌گذاری پست می‌شوند. همین موضوع در اینستاگرام هم صادق است؛ مثلا، شاید در کپشن بنویسید «اگر این پست برایتان جالب بود، دو بار روی قلب قرمز بزنید» یا «تجربه خودتان را در کامنت‌‌ها بنویسید».

چند ایده دیگر برای دعوت به اقدام عبارتند از:

سوال بپرسید. افراد را تشویق کنید که تجربه مرتبط خودشان را در کامنت‌های آن پست بنویسند. شاید با خواندن این تجارب بتوانید استراتژی اینستاگرام‌تان را تغییر دهید یا نکاتی برای خلق محتوای جدید به ذهن‌تان برسد. برای به هیجان آوردن فالوورها و افزایش مشارکت آن‌ها به کامنت‌های آن‌ها پاسخ دهید تا یک گفتگوی جالب زیر پست‌تان شکل بگیرد.

افراد را به لینکی که در قسمت Bio صفحه گذاشته‌اید هدایت کنید. فقط در قسمت «وب‌سایت» بیو می‌توانید url قابل باز شدن بگذارید. به همین دلیل است که پیج‌های بهینه اینستاگرام مدام این url را به‌روز می‌کنند تا به محتوای جدیدی که در وبلاگ خود گذاشته‌‌اند، به ویدیوهایی که در صفحه یوتیوب خود دارند یا به محصولات و پیشنهادات‌شان دسترسی بدهند و سپس آن لینک را در کپشن پست معرفی می‌کنند.

مثلا، آیا مسابقه‌ای ترتیب داده‌اید یا می‌خواهید تعداد اعضای وبلاگ‌تان را افزایش دهید؟ فقط کافی است این لینک را عوض کنید و یک پست جدید بگذارید و لینک جدید را در کپشن آن معرفی کنید. از لینک‌های کوتاه‌شده استفاده کنید که کد رهگیری utm دارند تا متوجه شوید که چه مقدار از ترافیک وبلاگ‌تان از اینستاگرام آمده است. برای تغییر لینکی که در bio گذاشته‌اید به صفحه پروفایل خود بروید و روی گزینه «تصحیح پروفایل» کلیک کنید. سپس url مورد نظر را در قسمت url وارد کنید.

از افراد بخواهید دوستان‌شان را زیر پست تگ کنند. با جملات جالب و هوشمندانه فالوورها را تشویق کنید که پست شما را با دوستان‌شان به‌اشتراک بگذارند و آن‌ها را تگ کنند.

از افراد دعوت کنید در مسابقه شما شرکت کنند. برگزاری مسابقه برای افزایش مشارکت افراد و در معرض دید قرار دادن برندتان عالی است. فقط از افراد بخواهید عکسی که برای مسابقه گرفته‌اند را در صفحه خودشان پست کنند و در کپشن عکس، هشتگ مربوط به مسابقه را بیاورند. شرایط و قوانین مسابقه را در کپشن خودتان بنویسید و حتی لینک آن را هم در قسمت بیو بگذارید.

هوشمندانه از هشتگ استفاده کنید

شاید اگر چند سال قبل بود به کار بردن هشتگ‌های زیاد در انتهای پست تاثیر مثبتی برای بالا بردن اینگیجمنت پیچ شما داشت. اما با تغییر الگوریتم‌های اینستاگرام اگر بیش از حد هشتگ پرطرفدار در انتهای متن‌تان بگنجانید، اینستاگرام آن‌ها را به عنوان اسپم شناسایی کرده که برای پیج‌تان سودمند نیست. در نتیجه حداکثر چهار یا پنج هشتگ در پست‌هایتان به کارببرید. ضمن اینکه هشتگ‌ هر پست با پست قبلی نباید شبیه به هم باشد.

هشتگ‌ها را به پایین متن‌تان منتقل کنید و با اینتر و نیم فاصله آن‌ها را از متن اصلی جدا کنید. بهتر است هشتگ‌ها را در اولین کامنت قرار دهید. به این ترتیب در صورتی دیده خواهد شد که کسی گزینه see all کامنت را بزند.

ایموجی‌ها را فراموش نکنید

حتی جدی‌ترین برندها و کسب و کارها برای جذب مخاطب و جلوگیری از حوصله سر رفتن کاربر از خواندن متن، بین جملات ایموجی‌ها یا شکلک‌های مرتبط استفاده می‌کنند. در این صورت کپشن جذاب‌تر شده و به انتقال حسی و ارتباط با مخاطب کمک می‌کند. اغلب کاربران گوشی‌های هوشمند به ‌emoji ها یا همان شکلک‌های احساسی کارتونی دسترسی دارند و این شکلک‌ها می‌تواند به کپشن اینستاگرام شخصیت ببخشد. به همین دلیل خیلی از برندها، حتی برندهای جدی‌تر در کپشن‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند. راه‌‌های مختلفی برای استفاده از ایموجی در پست‌ها وجود دارد؛ مثلا می‌توانید آن‌ها را در ابتدای کپشن بیاورید تا توجه افراد را جلب کند. همچنین می‌توانید آن‌ها را به‌جای کلمات خاصی وسط جمله بگذارید یا در انتهای کپشن به‌عنوان خلاصه مطلب بیاورید. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *