سیستم‌های فروشگاه‌ساز برخی از سیستم‌های تحت وب هستند که به کاربران مختلف کمک می‌کنند تا بدون هزینه‌های سنگین به راحتی فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی و آن را مدیریت کنند.این سیستم‌های مدیریت فروشگاه از فرآیند درج محتوای مربوط به محصول تا مرحله تحویل کالا به مشتری قابلیت‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهند که تمامی این فرآیندها به سادگی صورت بگیرد و نیازی به دخالت نیروی انسانی نخواهد بود؛ اما ممکن است این سوال را بپرسید که کدام سیستم فروشگاه‌ساز برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بهتر است؟ در مقاله قبلی به بررسی برخی از این معیارهای سیستم فروشگاه‌ساز پرداختیم که در این مقاله این موارد را تکمیل خواهیم کرد.

وجود قالب‌های متنوع، حرفه‌ای و متناسب با کسب‌وکار شما

یکی از مهم‌ترین مواردی که در سیستم‌های مختلف باید به آن دقت شود، وجود قالب‌های متنوع برای سیستم‌های فروشگاه‌ساز است. قالب‌های مربوط به فروشگاه‌های سازهای آماده معمولا در دو نسخه رایگان و تجاری عرضه می‌شوند که نسخه رایگان آنها معمولا توسط توسعه‌دهندگان اصلی آن فروشگاه‌ساز ارائه می‌شوند و در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. قالب‌های تجاری نیز معمولا توسط توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان سیستم‌های فروشگاه‌ساز عرضه می‌شوند و از طریق فروشگاه‌ها و مارکت‌های مربوط به توسعه‌دهندگان و استفاده‌کنندگان آن سیستم فروشگاه‌ساز در دسترس هستند.

انتخاب قالب یکی از مهم‌ترین مواردی است که در انتخاب فروشگاه‌سازها باید به آن توجه زیادی شود و اولین قدم برای انتخاب قالب، انتخاب یک فروشگاه‌ساز متناسب با نیازها و سلیقه شما است. اگر در انتخاب فروشگاه‌ساز خود دقت کافی داشته باشید، یک فروشگاه‌ساز که قالب‌های مختلفی برای آن در دسترس است را انتخاب می‌کنید و در مرحله انتخاب قالب با مشکل مواجه نخواهید بود. همچنین معمولا سیستم‌هایی که قالب‌های رایگان متنوع و زیادی دارند طرفداران بیشتری نیز دارند؛ یک امر طبیعی است که هرچه طرفداران یک سیستم بیشتر باشند، توسعه‌دهندگان برای انتخاب فروشگاه‌ساز از فروشگاه‌سازهایی که طرفداران و استفاده‌کنندگان بیشتری دارند، استفاده‌ می‌کنند.

بنابراین در مرحله اول از فروشگاه‌سازی استفاده کنید که قالب‌های بیشتری برای آن وجود دارند. همچنین اگر به دنبال طراحی قالب اختصاصی هستید، این مورد را در نظر بگیرید که توابع و قابلیت‌های یک فروشگاه‌ساز در طراحی قالب بسیار مهم است و اگر یک سیستم فروشگاه‌ساز برخی از قابلیت‌هایی را نداشته باشید به سختی می‌توانید آن قابلیت را در قالب خود تعبیه کنید.

سرعت و عملکرد صحیح یک سیستم

سرعت هر سیستم مدیریت محتوا یا فروشگاه‌ساز یکی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب آنها به شمار می‌آیند که اگر نتوانید در این زمینه به خوبی تحقیق کنید ممکن است مشکلات زیادی گریبان‌گیر شما شوند. سرعت بالای یک فروشگاه‌ساز به معنای کدنویسی استاندارد و بهینه و سبک‌ بودن کدهای مورد استفاده در آن سیستم است که از طریق آنالیزکننده‌های آنلاین می‌توانید آنها را آنالیز کنید؛ به عنوان مدیریت یک سایت فرض کنید بخواهید در سایت کاری را انجام دهید و بخواهید وارد بخش مدیریت شوید! در اینصورت اگر بخواهید بیشتر از چند ثانیه برای بارگذاری یک صفحه منتظر بمانید، نظر شما کاملا درباره آن فروشگاه‌ساز عوض می‌شود و انتقال آن به فروشگاه‌سازهای دیگر نیز امری آسان نیست.

همچنین کاربران سایت شما نیز اگر بخواهند در سایت شما صفحه محصولی را مشاهده کنند، باید مدت زمان زیادی را صبر کنند که در اینصورت ممکن است از سایت شما خارج شوند و از فروشگاه دیگری بازدید کنند! در اینصورت مشتریان خود را از دست داده‌اید و ممکن است کسب‌وکار شما به مرور زمان با مشکل مواجه شوید. از نظر موتور جستجو نیز سبک بودن سایت و کم بودن زمان بارگذاری آن اهمیت زیادی دارد و وبسایت‌هایی که سرعت بارگذاری بهتری دارند دارای رتبه‌های بهتری هستند و سایت آن در صدر نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند.

رابط کاربری آسان و سادگی استفاده از آن

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای کاربران سایت اهمیت زیادی دارد، سادگی استفاده از بخش کاربری است! کاربران در فروشگاه‌ آنلاین انتظار دارند  که سایت شما قابلیت سفارش آسان محصولات را در اختیارشان قرار دهد و اگر بخواهند محصولی را از سایت سفارش دهند، این فرآیند به سادگی صورت بگیرد و توضیحات لازم برای انجام سفارش در اختیار آنها باشد. همچنین سادگی بخش مدیریت فروشگاه نیز یک مزیت به حساب می‌آید و بسیاری از اوقات مدیریت نیازمند دسترسی به بخش‌های مختلف سایت است؛ اگر بخش مدیریت فروشگاه شما رابط کاربری آسان نداشته باشد و بخواهید کاری را انجام دهید، با سختی‌ها و مشکلات زیادی مواجه می‌شوید که این مشکلات در گذر زمان شما را دچار دردسرهای زیادی می‌کند. بنابراین در انتخاب سیستم‌ مدیریت فروشگاه‌ خود سعی کنید از یک رابط کاربری آسان استفاده کنید که از طراحی ظاهری زیبا برخوردار باشد تا اگر مدت زمان زیادی را در این سیستم می‌گذرانید از کار کردن با آن خسته نشوید.

ارائه محصول به کاربران به معنای مشاهده محصول توسط کاربر، پرداخت هزینه، دریافت اطلاعات و آدرس مشتریان، ثبت اطلاعات سفارش در بخش مدیریت و تحویل کالا به مشتریان است. در این مقاله به بررسی برخی از مواردی که در انتخاب یک فروشگاه‌ساز برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی اهمیت دارد پرداختیم و در مقالات بعدی به تکمیل این موضوع خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *