امروز برای هر سوالی یک راه ساده وجود دارد و آن‌هم جست‌وجو در اینترنت است، بنابراین کسب و کار آنلاین شما هرچقدر فعال و پرکار همچنان وابسته به موتورهای جست‌وجو است. حالا که با بررسی بایدها و نبایدهای طراحی سایت تلاش کردید که بهترین ویترین را برای ارائه محصولات خود انتخاب کردید، بهتر است نگاهی به راه‌های رسیدن مشتری به فروشگاه‌تان را هم بشناسید.

جویشگر‌ها یا موتور‌های جستجو (Search Engine)، تنها با یک کلیک، پیدا کردن چیزی که به دنبالش هستیم را آسان می‌کنند. اما جویشگر‌های یاد‌شده چگونه کار می‌کنند و چگونه می‌توانیم دیده شدن خود توسط آنها را بهبود ببخشیم؟ در این فصل تفاوت میان نتایج ارگانیک و تبلیغاتی جستجو را با هم مرور خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد چرا تبلیغات روی موتور‌ جستجو تا این حد اثربخش است.

مفاهیم پایه‌‌ی مبحث موتور‌های جستجو

در این مطلب نگاهی خواهیم انداخت بر بخشی از تاریخچه‌ی موتور‌های جستجو. سپس به شرح تغییراتی خواهیم پرداخت که این جویشگر‌ها در دنیای کسب‌و‌کار‌ها به وجود آورده‌اند و نشان خواهیم داد چرا جای فوق‌العاده‌ای برای تبلیغات به شمار می‌روند.

سر و کله‌ی جویشگر‌ها از کجا پیدا شد؟

یکی از نخستین موتور‌های جستجو، نرم‌افزار  به نام Archie بود، که در سال ۱۹۹۰ برای اولین بار معرفی شد و به مردم اجازه داد در میان نام فایل‌ها (همان نام صفحات اینترنتی) به جستجو بپردازند و از این طریق به آنها دسترسی پیدا کنند. اما این نرم‌افزار نمی‌توانست در مورد محتویات این صفحات اطلاعاتی به کاربر بدهد.

تنها یکی دو دهه زمان برای رسیدن موتور‌های جستجویی نظیرGoogle، Bing، Yahoo!، Ask.com، AOL، Baidu، و Yandex به پیشرفت‌های قابل توجه امروزی کافی بود. این جویشگر‌ها برای گشت و گذار و پیدا کردن محتوای مورد نظر از میان میلیون‌ها میلیون صفحه‌ی اینترنتی، از نرم‌افزار‌های رایانه‌ای فوق‌العاده پیچیده‌ای بهره می‌گیرند.

موتور‌های جستجو چگونه کار می‌کنند؟

نحوه‌ی عملکرد اکثر موتور‌های جستجو اساساً یکسان است. وقتی به دنبال مورد خاصی هستید یک کلمه یا عبارت مرتبط با آن را وارد موتور جستجو می‌کنید که اصطلاحاً به آن پرسمان جستجو (Search Query) گفته می‌شود.

سپس جویشگر مورد نظر پرسمان ما را با کاتالوگی که از صفحات اینترنتی دارد مقایسه می‌کند و از میان آنها مشابه‌ترین نتایج را برای نشان دادن به کاربر انتخاب می‌کند. این موارد در صفحه‌ی نتایج جستجو به نمایش درمی‌آیند.

هدف از این کار آن است که فهرستی از نزدیک‌ترین نتایج ممکن به کاربر نمایش داده شود تا به جستجوگران در پیدا کردن آنچه که به دنبالش می‌گردند کمک کند. صفحه‌ی نتایج، لینک دسترسی به صفحات مورد اشاره را نیز در خود جای داده اما ممکن است چیزهای دیگری هم در آن پیش چشمان کاربر قرار گیرند از جمله فهرست کسب‌و‌کار‌ آنلاین، اقلامِ فروشی، تبلیغات، تصاویر، نقشه، ویدیو و غیره. اما

موتور‌های جستجو چگونه به شما و کسب‌و‌کارتان مربوط می‌شوند؟

تصور کنید صاحب یک کافی‌شاپ هستید. اگر کسی با نام به دنبال کافی‌شاپ شما بگردد، بهترین فرصت برای ظاهر شدن در صفحه‌ی نتایج جستجو برای شما فراهم شده است.

اگر موسسه‌ی تعمیرات و نگهداری تجهیزات سرمایشی یا یک رستوران بیرون‌بر باشید نیز همین ساز‌و‌کار در مورد شما صدق می‌کند و نقطه‌ی مطلوبتان آن است که وقتی کسی کلمات یا عبارات مرتبط با حیطه‌ی کاری‌تان را در یک موتور جستجو وارد کرد، شما را در صفحه‌ی نتایج ببیند.

چرای آن نیز مشخص است؛ چون وارد کردن این کلمات در موتور جستجو نشان می‌دهند کاربر همین حالا به محصولات و خدمات شما علاقه‌مند است. همین‌جاست که حضور داشتن در صفحه‌ی نتایج سرچ، اهمیت خود را نشان می‌دهد. با این کار می‌توان کسانی که همین حالا به دنبال کسب‌و‌کاری مثل کسب‌و‌کار آنلاین شما می‌گردند را پیدا کرد و هدف قرار داد.

چرا بازاریابی موتور‌های جستجو؟

بسیاری از بازاریابان بنا به اطلاعات بالا معتقدند بازاریابی موتور‌های جستجو بخش بسیار مهمی از استراتژی بازاریابی آنلاین آنها را تشکیل می‌دهد؛ آمار و ارقام نیز صحت این موضوع را تایید می‌کنند.

در یکی از گزارش‌های eMarketer که به آوریل سال ۲۰۱۵ مربوط می‌شود پیش‌بینی شده بود در همان سال ۱۷۰.۸۵ میلیارد دلار در جهان صرف بازاریابی دیجیتالی ‌شود که تقریباً نیمی از این مبلغ هزینه‌ی بازاریابی موتور‌های جستجو بوده است.

اما آیا این به معنای آن است که دیگر شیوه‌های بازاریابی آنلاین را کنار بگذارید؟ البته که اینطور نیست. برنامه‌ی بازاریابی آنلاین شما می‌تواند –و باید- برای تبلیغ  کسب‌و‌کارآنلاین شما شیوه‌های مختلف و متعددی را در خود جای دهد؛ از جمله شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی آنلاین و تبلیغات اینترنتی.

با این حال اگر کسب‌و‌کاری علاقه‌مند به تبلیغ و معرفی محصولات و خدمات خود به صورت آنلاین هستید، حضور در صفحه‌ی نتایج جستجو سرمایه‌گذاری کاملاً ایمنی محسوب می‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *