اگر استارت آپ یا کسب و کاری دارید و می خواهید در کمترین زمان ممکن رشد کنید، استفاده از تبلیغات اینترنتی راه کار مناسبی است. ما در مقالات قبلی به بررسی موضوع تبلیغات اینترنتی و انواع آن برای استارت آپ ها پرداختیم و در این مقاله به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

تفاوت تبلیغات متنی با بک لینک در چیست؟

خیلی ‌ها به اشتباه تصور می ‌کنند چون از متن و لینک پیوست ‌شده به آن در تبلیغات متنی استفاده می ‌کنیم، در واقع به دنبال گرفتن بک لینک و بالا بردن بازدید سایت هستیم. شاید به نوعی بتوان چنین تعبیری داشت و با ارفاق آن را پذیرفت، اما در واقع هدف تبلیغات متنی و ماهیت آن به معنای بک لینک نیست. از همین روی تبلیغات متنی و بک لینک تفاوت‌ هایی با هم دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • درست است که اگر از سایتی به سایت دیگر لینک بدهیم به معنای بک لینک است و وقتی کاربر روی لینک مورد نظر کلیک می‌کند به سایت مقصد می‌رسد، اما یک تفاوت عمده با تبلیغات متنی در این بخش وجود دارد. تبلیغات متنی هم ظاهرا همین کار را انجام می‌دهد، ولی به صورت تبلیغاتی! در واقع در بک لینک هدف اصلی شما افزایش بازدید و بهبود سئو سایت است. اما در تبلیغات متنی شما با استفاده از قدرت تبلیغات به دنبال جذب مخاطبان و در نهایت مشتریان بیشتر برای محصولات خودتان هستید.
  • شما نمی ‌توانید برای تبلیغات متنی از ویژگی Follow استفاده کنید، ضمن اینکه فقط در بخش‌های تبلیغاتی در نظر گرفته شده در سایت پربازدید می‌توانید تبلیغات متنی خود را قرار دهید. اما بک لینک‌ ها هر جایی از سایت می‌توانند باشند و ویژگی Follow را نیز می ‌توان برای آن ها در نظر گرفت.

نکته مهم: کدهای فالو که در لینک مورد نظر قرار می‌گیرند نشان از اعتبار بالای لینک دارند و به موتورهای جستجو می‌گویند که حتما این لینک را دنبال کنند. اما کدهای نوفالو عملکردی عکس کدهای فالو دارند و به موتورهای جستجو می ‌گویند لینک مورد نظر را دنبال نکند و آمار بازدید آن در نیز در آمار های مختلف نشان ندهد.

ویژگی‌ های یک تبلیغ متنی خوب

همان‌طور که گفتیم تبلیغات متنی روشی ارزان و موثر برای تبلیغات در سایت ‌های پر مخاطب است. اما از طرف دیگر چون فقط با متن سر و کار داریم و نمی ‌توانیم از جذابیت ‌های بصری استفاده کنیم، بنابراین باید ویژگی‌ هایی را چاشنی کار کنیم که خروجی آن یک تبلیغ متنی خوب باشد. اما ویژگی های یک تبلیغ متنی خوب چیست؟ چه کارهایی باید انجام دهیم تا تبلیغات متنی ما بتواند مخاطب بیشتری جذب کند؟

  • استفاده از کلمات کلیدی: تا جایی که می ‌توانید در تبلیغات متنی خود از کلمات کلیدی مربوط به کسب و کارتان استفاده کنید. این کار باعث می ‌شود تا مخاطب شما بهتر متوجه شود که قرار است به کجا برسد.
  • جنجالی و چالشی باشید اما زرد نه! برای اینکه بتوانید تبلیغات متنی جذاب داشته باشید، می‌ توانید متن جنجالی و چالشی بنویسید ولی این به معنای نوشتن متون زرد و بی ‌ارزش نیست. تلاش کنید مخاطبان را با همان متن کوتاه در ۳ ثانیه به چالش بکشید؛ چرا که مخاطبان خیلی زود نسبت به محتوای زرد واکنش منفی نشان می ‌دهند.
  • خلاق و متفاوت باشید: شاید متن و پیامی که می‌ خواهید بنویسید تکراری یا فرقی با پیام‌ های دیگران نداشته باشد، اما همان پیام را هم می ‌توانید با استفاده از کلمات دیگر خلاقانه و متفاوت بنویسید.
  • به نیاز مخاطبان پاسخ دهید: متن رو به گونه ‌ای بنویسید که کاربر مطمئن شود با کلیک روی آن به جایی می ‌رسد که می‌ تواند محصول یا خدمت مورد نظرش را دریافت کند و گره ‌ای از گره‌ هایش باز شود.
  • مخاطب هدف را بشناسید: برای این که بتوانید تبلیغاتی متنی هدفمند و موثری داشته باشید، باید مخاطب هدف ‌تان را به درستی شناسایی کنید. شما نمی ‌توانید متن تبلیغات را به‌گونه ‌ای بنویسید که مخاطب هدف دوست ندارد یا جذب آن نمی ‌شود. ضمن این که می‌ توانید خودتان را جای مخاطب قرار دهید.
  • خلاصه‌گویی و استفاده از کلمات جادویی: تنها چند کلمه فرصت دارید تا نظر مخاطبان را جلب کنید که روی تبلیغات متنی شما کلیک کنند. پس خیلی کوتاه با استفاده کلمات جادویی آنها را ترغیب کنید. استفاده از اعداد، اشاره به قیمت‌ها، شکستن باورهای غلط و… می ‌توانند گزینه‌ های خوبی باشند.
  • روش های قیمت گذاری تبلیغات گوگل کدام هستند؟ – روش اول

دو) ریپورتاژ آگهی

ریپورتاژ آگهی یکی از زیرمجموعه ‌های مهم در بحث تبلیغات اینترنتی است و اهمیت بسیار بالای آن باعث می ‌شود تا خیلی ‌ها تصور کنند همه کار روابط عمومی انتشار ریپورتاژ آگهی است. ولی در واقع این گونه نیست و ریپورتاژ آگهی یا ریپورتاژ خبری در خیلی از موارد دیگر مانند معرفی یک محصول یا خدمت در رسانه ‌های پرمخاطب کاربرد دارد. احتمالا برای شما هم پیش آمده که شنیده باشید برخی از کسب و کارها در رسانه ‌های پرمخاطب و پرطرفدار مانند سایت ‌های پربازدید حوزه‌ های مختلف، ریپورتاژ آگهی منتشر کرده ‌اند. البته به جز تحقق اهداف تبلیغاتی و بازاریابی، ریپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری در گرفتن بک لینک نیز نقش زیادی دارد. همان ‌طور که می‌توان حدس زد رپورتاژ آگهی در واقع نوعی از تبلیغاتی متنی در قالب یک گزارش و خبر است. سایتی در مورد ریپورتاژ می گوید: ریپورتاژ آگهی در واقع اطلاعیه ‌ای است که از سوی واحد روابط عمومی با هدف اطلاع‌ رسانی اتفاقات کسب و کار به مردم در رسانه‌های مختلف و انتشارات مرتبط و هدفمند منتشر می‌‌شود!

در واقع ریپورتاژ آگهی نوعی تبلیغات هم سان است که به صورت یک گزارش یا رپورتاژ خبری نوشته می ‌شود و البته باید از نظر تبلیغاتی یک فرد متخصص و خبره روی آن کار کند. شما در رپورتاژ آگهی مخاطبان ‌تان را در یک مسیر مشخص همراهی می‌کنید تا به سمتی که می‌ خواهید هدایت شوند و اتفاقی که می ‌خواهید رقم بخورد. در دنیای امروز که مخاطبان زیادی در فضای اینترنت حضور دارند، تبلیغات و بازاریابی نیز رنگ و بوی دیگری گرفته و شاهد استفاده از ابزار های تبلیغات آنلاین و دیجیتال هستیم. به همین دلیل ریپورتاژ آگهی نیز به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات روابط عمومی در جهت اطلاع‌رسانی، تبلیغات و برقراری ارتباط با مخاطبان تاثیر مهمی در تبلیغات اینترنتی خواهد داشت. در تبلیغات اینترنتی شما می‌توانید با استفاده از انتشار ریپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری در سایت ‌های پر بازدید که مخاطب هدف شما در آن جا حضور دارد، اطلاع رسانی و برنامه تبلیغاتی خود را پیاده کنید. ضمن این که در بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ موضوع سئو اهمیت بسیار زیادی دارد و ریپورتاژ یکی از مواردی است که تاثیر بسیار خوبی روی سئو خواهد داشت.

مزایای ریپورتاژ آگهی کدام است؟

طبیعتا کمپین ‌های روابط عمومی به هر شکلی که پیاده شوند اهمیت زیادی دارند. یکی از دلایلی که باعث اهمیت زیاد ریپورتاژ آگهی می ‌شود، فرا گیر بودن این روش است که می‌ توانید متن را در طیف وسیعی از رسانه ‌های آفلاین و آنلاین منتشر کنید. البته رپورتاژ آگهی مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از مهم ترین مزایای آن اشاره می‌ کنیم:

دیده شدن بیشتر: با توجه به فراگیر بودن و جامعیت ریپورتاژ آگهی که در بالا به آن اشاره کردیم، شما می ‌توانید کانال ‌های توزیع محتوای زیادی را چون سایت‌های پر بازدید و پر مخاطب، شبکه‌ های اجتماعی، رسانه‌ های مکتوب و… انتخاب کنید تا بتوانید طیف وسیعی از مخاطبان را هدف قرار دهید. بنابر این انتشار ریپورتاژ آگهی شانس دیده شدن برند و محصولات شما را چندین برابر می ‌کند و یکی از کارکرد های اصلی رپورتاژ برندسازی و آگاهی از برند است.

مناسب برای همه: یکی دیگر از مزایای مهم ریپورتاژ آگهی است که همه کسب و کارها، چه کوچک و چه بزرگ می ‌توانند با اهداف مختلف از این روش استفاده کنند. فرقی نمی‌کند کسب و کار شما یک نمونه B2B یا B2C باشد، مهم این است که با انتشار یک ریپورتاژ آگهی قدرتمند می ‌توانید حرف خود را به گوش مخاطبان زیادی برسانید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *