دادگاه ریپل یکی مهم‌ترین ماجراهای دنیای کریپتو است که نتیجه آن بدون شک روی قیمت ارز XRP تاثیر خواهد گذاشت. در این مقاله قصد داریم قیمت ریپل در سناریوهای شکست یا پیروزی در دادگاه را پیش‌بینی کنیم. ارز دیجیتال XRP پروژه Ripple زمانی با اختلاف از رقبای بعد از آن، پشت BTC و ETH در رتبه سوم برترین رمز ارزها بر اساس مارکت کپ قرار داشت. اگرچه این ارز همچنان جزو ده گزینه قدرتمند است، اما افت قیمت زیادی را از اوج خود تجربه کرده است. باید دید وضعیت قیمت ریپل در آینده چه خواهد شد.

پیروزی یا شکست ریپل در دادگاه چه تاثیری روی قیمت XRP خواهد گذاشت؟

در سال 2020، سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) شکایاتی علیه ریپل مطرح کرد که بر اساس آن، سازندگان XRP به فروش غیر قانونی 1.3 میلیارد دلار اوراق بهادار متهم شده بودند. SEC مدعی است که تمام توکن‌های XRP به فروش رفته در بازه زمانی 2013 تا پایان سال 2020 اوراق بهادار بوده‌اند. ریپل نیز در پاسخ به این اتهام اعلام کرده که XRP نباید جزو اوراق بهادار محسوب شود،‌ زیرا تمام شرایط تست هاوی (Howey Test – آزمایشی قانونی که برای قرار دادن یا ندادن تراکنش‌ها در گروه قرارداد سرمایه گذاری به کار می‌رود) را ندارد.

در حال حاضر هر دو طرف این پرونده آخرین اظهارات و دفاعیات خود را به دادگاه اعلام کرده و این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک شاهد اعلام شدن رای نهایی دادگاه باشیم. وکیل اصلی پرونده Ripple، اندرو پیکت (Andrew Pickett) در مورد تاثیر نتیجه دادگاه بر قیمت ارز XRP (ریپل) گفته است: اگر ریپل پیروز شود، حضور قانونی XRP در بازار ایالات متحده پایدارتر می‌شود که روی قیمت این رمز ارز هم تاثیر مثبت خواهد داشت.

آقای پیکت معتقد است نتیجه این دادگاه می‌تواند یک اتفاق اساسی باشد و به عنوان یک رویه قضایی نمونه، برای سایر پرونده‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار بگیرد. پیروزی برای ریپل می‌تواند به سرعت یافتن پذیرش کریپتو توسط سرمایه گذاران و کسب‌های کارهای عادی و سنتی منجر شود. در مقابل اگر SEC پیروز شود، احتمالا نتایج فاجعه باری برای XRP و سرمایه گذاران آن و کل بازار ارز دیجیتال رقم خواهد خورد. در این حالت جریمه‌ای برای شرکت ریپل لبز (Ripple Labs) تعیین شده و XRP  هم به عنوان یک اوراق بهادار ثبت خواهد شد.

در صورتی که ریپل به اوراق بهادار تبدیل شود، به احتمال زیاد شاهد کاهش یافتن میزان پذیرش و کاربرد این ارز دیجیتال خواهیم بود. اما در صورتی که Ripple پیروز دادگاه باشد، ارز XRP و شرکت سازنده آن بیش از پیش مورد اعتماد کاربران قرار خواهند گرفت.

علاقه سرمایه گذاران به XRP

دادگاه ریپل چند سالی است که ادامه دارد، ولی با این حال تیم توسعه دهنده ریپل به طور مداوم مشغول بهبود قابلیت‌های دفتر کل XRP بوده و پیدا کردن کاربردهای جدید در سیستم اقتصاد جهانی نیز جزو اهداف اصلی این تیم بوده است. امروه می‌توان گفت توکن XRP نقش مهمی در دنیای بانکی،‌ فناوری و ارز دیجیتال ایجاد می‌کند.

ریپل مدت زیادی است که در میان 10 ارز دیجیتال برتر بازار قرار گرفته است. در نیمه دوم سال 2017، قیمت XRP سقف تاریخی 3.86 دلار را ثبت کرد و اکنون (فروردین 1401) در حوالی 0.50 دلار دارد. در پایان سال 2022، تعداد والت‌های متعلق به نهگ‌هایی که بین 1 تا 10 میلیون واحد XRP نگهداری می‌کردند، به 1617 عدد افزایش یافت. این در حالیست که قیمت ریپل در سال 2022 روندهای نزولی قابل توجهی را تجربه کرده بود. بنابراین می‌توان گفت که سرمایه گذاران اصلی بازار هنوز هم ریپل علاقه دارند.

پیش بینی قیمت ریپل در 2025

طبق گزارش وبسایت فایندر (Finder.com) گروهی از متخصصان حوزه کریپتو پیش بینی کرده‌اند که در صورت پیروزی ریپل در دادگاه، ارز XRP ممکن است تا پایان سال 2025 با قیمتی نزدیک به 3.81 دلار معامله شود. البته در همین گزارش اعلام شده که در صورت پیروزی SEC، قیمت ریپل در این زمان احتمالا به حوالی 0.98 دلار خواهد رسید. بنابراین نتیجه دادگاه ریپل در سال 2023 یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که باید مورد توجه سرمایه گذاران باشد.

مارترین فرولر (Martin Froehler)، مدیر عامل پلتفرم معاملاتی مورفر (Morpher) در مورد پیروزی احتمالی ریپل گفته است: پیروزی ریپل در دادگاه یک برد بزرگ برای کل حوزه کریپتو خواهد بود.

آقای فرولر بر این باور است که با پیروزی Ripple، قیمت XRP تا پایان 2025 می‌تواند به 5 دلار برسد. البته باید افزود که نظر ایشان یکی از خوشبینانه‌ترین پیش بینی‌هایی است که در مورد آینده ریپل انجام می‌شود.

پیش بینی قیمت ریپل در 2030

پیش بینی قیمت XRP در سال 2030 دشوارتر است، زیرا باید تغییرات فاکتورهای فنی، اقتصادی، قانونی و… را در یک بازه زمانی طولانی در نظر گرفت. در عین حال، فناوری قوی ریپل و شانس خوبی که برای پیروزی در مقابل SEC دارد، باعث شده تا برخی افراد و سایت‌ها پتانسیل رشد قیمت مناسبی برای XRP در نظر بگیرند.

برای مثال وب سایت تریدینگ اجوکیشن (Trading Education) ریپل را با ویزا مقایسه کرده و مدعی شده تا انتهای دهه میلادی جاری شاهد رقابت نزدیک این دو سیستم مالی خواهیم بود. بر اساس پیش بینی این وب سایت، XRP تا پایان سال 2030 می‌تواند سقف تاریخی 31.81 دلار را ثبت کند!

از طرف دیگر وب سایت کوین پرایس فورکست (Coin Price Forecast) را داریم که با استفاده از علم داده و فناوری یادگیری ماشینی پیش بینی کرده قیمت XRP تا پایان 2025 به 0.76 دلار خواهد رسید و تا پایان 2030 نیز شاهد ثبت شدن قیمت 0.96 دلار برای این ارز دیجیتال خواهیم بود.

سخن پایانی

در حالی که بسیاری از ناظران بازار به رشد قیمت ریپل در سال‌های آینده باور دارند، برخی دیگر می‌گویند تا پایان دهه میلادی جاری شاهد افت شدید قیمت آن خواهیم بود. در هر صورت باید اعتراف کرد که آینده ریپل تا حد زیادی به نتیجه دادگاه آن بستگی خواهد داشت؛ نتیجه ای که ممکن است روی رشد کل حوزه کریپتو تاثیر مثبت یا منفی بگذارد. البته همکاری ریپل با موسسه‌های مالی معتبر، گسترش دنیای ارز دیجیتال و عرضه CBDCها توسط بانک‌های مرکزی نیز از جمله عوامل تاثیرگذار دیگر بر آینده XRP هستند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *