در بخش قبلی دلایل ایندکس نشدن مطالب سایت در گوگل به بررسی اهمیت آن پرداختیم. در این مقاله قصد داریم دلایل مهمی که مانع ایندکس شدن سایت شما در گوگل می شوند را بررسی کنیم.

دلایل ایندکس نشدن سایت در گوگل چیست؟

اگر سایتی داشته باشید و مطالب شما در گوگل قرار نگیرند، تولید محتوا غیر از آن که برای شما هزینه داشته باشد و زمان شما را بگیرد، نتیجه ای نخواهد داشت. برخی از دلایل مهمی که باعث ایندکس نشدن سایت در گوگل می شود، عبارتند از:

یک) سرعت سایت شما پایین است؟ آن را بهبود ببخشید

حدس بزنید که بیشتر سایت ‌ها چه قدر طول می‌ کشد تا توسط تلفن همراه بالا بیایند؟ بر اساس بررسی ‌های صورت گرفته به طور میانگین 5 تا 6 ثانیه طول می ‌کشد تا اکثر سایت‌ها توسط مرورگر های مورد استفاده در تلفن همراه باز شوند. حال فکر می‌کنید که کاربران به طور متوسط به چه مدت برای بالا آمدن یک سایت صبر می ‌کنند؟ طبق آمار و داده‌های به دست آمده اکثریت کاربران آستانه صبرشان برای باز شدن یک وب ‌سایت تنها 3 ثانیه است. اینجا است که اهمیت سرعت بالا در وب‌ سایت شما خودش را نشان می‌ دهد. نتایج به دست آمده در این بررسی ‌ها و تفاوت میان سرعت باز شدن سایت ‌ها و آستانه صبر کاربران برای باز شدن آن‌ها نشان‌ دهنده آن است که کاربران نمی ‌توانند به همان سرعتی که مد نظرشان است وارد سایت شوند. نکته بسیار مهم که باید به آن توجه کنید، این است که گوگل به میزان وقتی که مردم در سایت شما می ‌گذرانند توجه می‌کند و این بدان معنی است که شما باید مطالبی که با سلیقه‌ی کاربران مطابقت دارد در وب‌سایتتان منتشر کرده باشید تا بتوانید آن ‌ها را هر چه بیشتر در سایت خود نگه دارید. در واقع از همین طریق است که ارزش سایت شما توسط گوگل ارزیابی می ‌شود. اگر وب‌ سایت شما بتواند مطالب ارزشمندی ارائه کند تا از این طریق از نظر گوگل ارزشمند شناخته شوید رتبه‌بندی شما در گوگل بالا خواهد رفت و به صورت معکوس اگر چیزی برای ارائه نداشته باشید از رتبه‌ بندی سایت شما کم می ‌شود.

اگر حتی محتوای سایت شما هم مفید و با ارزش باشد ولی سرعت بارگذاری آن کم باشد، تعداد خیلی زیادی از کاربران قبل از اینکه سایت شما به طور کامل باز شود آن را می ‌بندند و شانس دیده شدن مطالب شما به منظور گرفتن رتبه بهتر به حداقل ممکن خواهد رسید. برای این که ببینید چه مدت‌زمان می ‌برد تا سایت شما بارگذاری شود باید از ابزار های آنلاینی که توسط گوگل ارائه شده‌اند استفاده کنید که یکی از معروف‌ترین آن‌ها Page Speed Insights است. در بسیاری از مواقع حل کردن مشکل سرعت سایت ممکن است با استفاده از کم کردن سایز عکس ‌ها، کم کردن تعداد ویدیوها در هر کدام از صفحات و به طور کلی کم کردن تعداد درخواست‌های HTTP برای سایت شما انجام ‌پذیر باشد.

دو) محتوای شما اعتماد کاربران را جلب نمی کند!

همان‌ طور که توسط تمامی کسب‌ و کار های موفق تأکید می‌ شود، برای موفقیت و پیشرفت در هر تجارتی چه در مواقعی که با مشتری ‌های خرده ‌ریز سرو کار دارید و چه در مواقعی که با مشتریان عمده سر و کار دارید باید اعتماد آن ‌ها را به حد کافی جلب کنید تا حاصل این اعتماد منجر به خرید شود. این مسئله ممکن است کمی پیش پا افتاده به نظرتان برسد و فکر کنید که اهمیت چندانی ندارد، اما باید از خودتان بپرسید که آیا تا کنون کاری برای جلب اعتماد مشتریان انجام داده‌ اید خیر؟

ابتدا باید چیزی که سبب ساختن اعتماد نمی‌ شود را بیان کنیم چون تقریباً همه از آن آگاه هستیم. شاید برای همه ما اتفاق افتاده باشد که برای کسب اطلاعات درباره‌ی یک کالا وارد فروشگاه‌های اینترنتی می ‌شویم ولی در هنگام ورود با سیل عظیمی از تبلیغات که به سمت ما بمباران می ‌شوند مواجه می‌ شویم و همه‌ آن‌ها تنها بر خرید کالا تأکید می‌ کنند. غالباً چنین نوع تبلیغاتی فرصت کافی برای ارائه اطلاعات صادقانه در مورد کالای مورد نظر را سلب می‌ کنند. اگر خودتان را به جای خریداران بگذارید خواهید دید که اگر به شما اطلاعات کافی داده شود خودتان می‌ توانید برای خودتان تصمیم بگیرید که کالایی را بخرید یا خیر! بنابراین این نوع از تبلیغات به هیچ وجه انتظاری که از کسب‌وکارتان دارید را بر آورده نخواهد نمود.

برای ایجاد کردن اطمینانی که از مشتریان خود انتظار دارید و همچنین برای اینکه مطمئن شوید چشم ‌انداز کسب و کار شما دیده و شنیده می‌ شود نیاز دارید تا بزرگ ‌ترین سؤال‌ ها، نگرانی‌ها و مسائل مهمی که کاربران در مورد آن‌ها سؤال دارند را در وب‌سایت خود پاسخ دهید. با انجام این کار سبب می ‌شوید که یک دید صادقانه در ذهن مخاطبان خود ایجاد کنید. اگر به طور روزانه محتوایی در سایت خود منتشر می ‌کنید اما هنوز به خوبی رتبه ‌بندی نشده‌اید باید ببینید که مطلبی که می‌گذارید در چه مورد است و آیا به خوبی چارچوب‌بندی شده است یا نه! آسان نوشتن مطالب شما اولین بخش از خلق محتوای ارزشمند است. وقتی افراد محتوای شما را پیدا کنند، اگر خواندن آن آسان نباشد، آن را به راحتی کنار می‌گذارند. با استفاده از این عنصر، توسعه محتوا از بهینه سازی موتور جستجو به خوانایی می‌رود.

سه) کلمه کلیدی درستی برای محتوا استفاده نکرده اید!

اگر برای موتور های جستجو روشن نکنید که دقیقاً چه محتوایی را عرضه می‌کنید هرگز به رتبه‌بندی که انتظار داشتید دست نخواهید یافت. محتوایی که در سایت خود قرار می‌دهید باید به حدی شفاف باشد که مردم بتوانند به سرعت متوجه شوند که منظور شما چیست و این که از طریق آن محتوا قرار است چه اطلاعاتی را ارائه دهید. برای این که کلمات کلیدی را مشخص کنید، قبل از اینکه محتوایی بنویسید در موتور جستجوگر گوگل در مورد آن جستجو کنید. این موضوع تنها در مورد مقاله‌هایی که در وب‌سایتتان می‌گذارید صدق نمی‌کند، بلکه باید در مورد تمامی صفحات وب‌سایتتان به این مسئله دقت کنید. برای این که مطمئن شوید که شما کلمات کلیدی درستی را هدف قرار داده ‌اید ابتدا با برخی کلمات کلیدی که به ذهن خودتان می ‌رسد در گوگل جستجو هایی انجام دهید. احتمالاً خیلی برایتان جالب باشد که بتوانید متوجه شوید سایت شما در مورد چه کلمات کلیدی رتبه‌بندی شده است. ابزار های مختلفی برای این کار وجود دارند که از مهم ترین آن ها می توان به SEMRush اشاره کرد.

چهار) برنامه انتشار محتوا در سایت شما منظم نیست!

باید به این نکته توجه کنید که گذاشتن هفته‌ای یک پست در سایتتان احتمالاً نمی‌تواند برایتان کافی باشد. بسیاری از مشتریان وقتی با برند شما آشنایی پیدا می‌کنند و برای بار اول از شما خرید می ‌کنند در صورت راضی بودن از خدمات شما مجدداً به سایت شما مراجعه خواهند کرد. توجه داشته باشید که اگر در سایتتان مطلب جدید برای ارائه وجود نداشته باشد ممکن است کاربرانی که پس از چندین بار سر زدن به وب ‌سایت شما محتوای جدیدی از سمتتان نبینند، از برندتان دلسرد شوند و سایت اینترنتی شما را به فراموشی بسپارند؛ بنابراین باید سعی کنید که حداقل هفته ‌ای چندین بار محتوای جدید (مثلاً روزانه یک محتوا) در سایت خود قرار دهید. این کار نه تنها شما را در جلوی دید کاربران قرار می‌دهد، بلکه سبب می‌ شود که همیشه در ذهن آن‌ها باقی بمانید.

گذاشتن مطالب تازه در سایت به شما این امکان را می ‌دهد که همیشه در صحنه رقابت حضور داشته باشید. علاوه بر این، گذاشتن محتوا های جدید در سایت باعث می ‌شود که رتبه ‌بندی بهتری در گوگل به دست بیاورید؛ زیرا این کار سبب افزایش تعداد کلیک‌ های ورودی به وب‌ سایتتان و همچنین گذراندن وقت بیشتری توسط کاربران در سایت شما می ‌شود؛ همان‌طور که قبلاً گفته شد این عمل سبب می ‌شود که گوگل ارزش وب‌سایت شما را متوجه شود و در رتبه ‌بندی خود شما را در مکان بالاتری قرار دهد. نکته اساسی این است که هرچه محتوای بیشتری داشته باشید گوگل کاربران را توسط کلمات کلیدی بیشتر و مختلف‌تری به وب‌سایت شما هدایت می ‌کند.

برای حل این مشکل سعی کنید متخصصانی جهت تولید محتوا برای شرکتتان استخدام کنید و یا اگر خودتان در این کار سر رشته‌ای دارید به تولید محتوا بپردازید و آن‌ها را به صورت یک برنامه منظم در وب‌سایتتان قرار دهید. گذاشتن هفته‌ای 2 یا 3 پست می ‌تواند وب‌سایت شما را به موفقیت نزدیک و نزدیک‌تر کند؛ اما باید بدانید که این کمیت محتوا نیست که سبب افزایش رتبه‌بندی شما می‌شود، بلکه اولویت اصلی کیفیت آن است که باعث می ‌شود شما به نتیجه ‌ای مطلوب که انتظارش را داشتید دست پیدا کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *