در سال های اخیر که تعداد سایت ها زیادی شده است افراد زیادی به دنبال هک کردن سایت شما و دسترسی به اطلاعات سایت هستند. هر چقدر یک سایت امنیت بالا تری داشته باشد امکان نفوذ به آن کمتر است و هر چقدر یک سایت امنیت پایین تری داشته باشد امکان سرقت اطلاعات کاربران وجود دارد. کسب و کار های آنلاین در مقابل اطلاعاتی که از کاربران دریافت می کنند مسئولیت سنگینی دارند که باید کاملا به آن توجه شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی راه کار هایی که به افزایش امنیت سایت شما کمک می کند بپردازیم

امنیت سایت چیست؟

هر چقدر دسترسی و نفوذ به یک سایت کمتر باشد امنیت آن بیشتر است! در واقع امنیت سایت به مجموعه اقداماتی گفته می شود که سایت را در مقابل نفوذ هکران به سایت ایمن می کند. در کسب و کار های آنلاین امنیت سایت حرف اول را می زند و تا زمانی که نتوانید امنیت سایت خود را تامین کنید نمی توانید کار خود را با اطمینان خاطر جلو ببرید. در سایت های آنلاین اطلاعات زیادی وجود دارد که اگر به دست هکران بیفتد به راحتی می توانند اعتبار شما را که ممکن است چندین سال برای آن زحمت کشیده باشید از بین ببرند.

به همین دلیل است که برای داشتن یک سایت ابتدا باید به مسئله امنیت فکر کنید و سپس اقدام به توسعه سایت خود کنید. معمولا سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی از امنیت بالاتری برخودار هستند و دلیل آن هم این است که تمام راه های نفوذ به سایت در آن ها گرفته شده است. این در حالی است که سیستم های مدیریت محتوای رایگان به دلیل توسعه نا منظم مشکلات امنیتی زیادی دارند و می تواند امنیت سایت شما را به خطر بیندازد. البته در حال حاضر پلاگین های امنیتی تا حد زیادی امنیت سایت شما تامین می کنند و جای نگرانی نیست.

15 راه کار برای افزایش امنیت سایت

اگر به دنبال افزایش امنیت سایت خود هستید راه کارهای مختلفی وجود دارد که برخی از آن ها اهمیت بیشتری نسبت به سایر موارد دارند. ما در این بخش به بررسی راه کار هایی برای افزایش امنیت سایت می پردازیم که با استفاده از آن می توانید جلوی نفوذ هکران به سایت خود را بگیرید و از اطلاعات سایت خود محافظت کنید. 15 راه کار برای افزایش امنیت سایت عبارتند از:

استفاده از سیستم مدیریت محتوای مطمئن

اولین مسئله ای که برای تامین امنیت سایت خود به آن نیاز دارید، انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای امن است. بسیاری از سیستم های مدیریت محتوای رایگان پلاگین های امنیتی برای بستن راه های نفوذ هکران و افزایش امنیت سایت را دارند و به راحتی می توانید امنیت آن را تامین کنید. به عنوان مثال، وردپرس یکی از سیستم های مدیریت محتوای رایگان است که پلاگین های امنیتی مختلفی برای افزایش امنیت وردپرس دارند و با کانفیگ درست آن، می توانید تا حد زیادی امنیت سایت خود را تامین کنید. همچنین ما در فروشگاه ساز شاپفا امنیت خوبی را برای جلوگیری از سرقت اطلاعات کاربران فراهم کرده ایم و به راحتی می توانید فروشگاه خود را راه اندازی کنید.

به روز رسانی سیستم مدیریت محتوا

یکی دیگر از مواردی که به افزایش امنیت سایت شما کمک می کند، به روز رسانی سیستم مدیریت محتوا است. سیستم های مدیریت محتوا هنگام توسعه، باگ های امنیتی دارند که در نسخه های بعدی رفع می شوند. بسیاری از این باگ ها توسط تیم های توسعه دهنده و امنیتی گزارش می شوند و تیم توسعه دهنده اصلی، در نسخه های بعدی امنیت را تامین می کند. یکی از مشکلاتی که سیستم های مدیریت محتوای رایگان با آن روبرو هستند، باگ های امنیتی است که گاهی اوقات سایت ها به صورت دسته جمعی هک می شوند و این اصلاً برای کسب و کارهای اینترنتی خوشایند نیست! بنابراین ضروری است که بروزرسانی های هسته CMS خود را به صورت مرتب انجام دهید تا با مشکلات امنیتی روبرو نشوید.

سیستم مدیریت محتوا یا CMS) Content Management System) که از اسمش پیداست؛ همان سیستمی است که با کمک آن محتوای وبسایت‌تان را مدیریت می‌کنید. یعنی چه؟ فرض کنیم که یک سایت یا فروشگاه اینترنتی دارید. محتوای وب‌سایت شما شامل چه چیزهایی است؟ دوست دارید چه چیزهایی در سایتتان قرار دهید؟ عکس، متن، ویدیو، موسیقی؟ خب محتوای وب‌سایت شما هر چه که باشد سیستم مدیریت محتوا به شما کمک می‌کند، که به سادگی آب خوردن و بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی و نوشتن صدها خط کد مختلف، بتوانید آن را مدیریت کنید. اگر سیستم مدیریت محتوای سایت نبود، شما مجبور بودید برای قرار دادن یک ویدیوی ساده در وبسایت‌تان با زبان‌های مختلفی کد بنویسید، صفحۀ جدید طراحی کنید، این کدها را بارگذاری کنید، خطاگیری کنید و کلی دردسر دیگر که هر آن ممکن است گریبانتان را بگیرد! به عبارت دیگر، سیستم مدیریت محتوا نرم‌افزاری است که روی سرور نصب می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که سایتی پویا داشته باشید و بخش‌های مختلف سایتتان را به دلخواه تغییر داده و مدیریت کنید.

منظور از سایت پویا، سایت‌هایی هستند که از طریق سیستم مدیریت محتوا مدیریت می‌شوند و مدیریت آن‌ها نیازی به دانش برنامه نویسی ندارد. در مقابل سایت پویا، سایت‌های ایستا قرار دارند که باید برای به‌روزرسانی آن‌ها دانش برنامه‌نویسی داشته باشید.

استفاده از پلاگین های امنیتی برای سایت

برای هر سیستم مدیریت محتوایی، پلاگین های مختلفی وجود دارند که به تامین امنیت سایت شما کمک می کنند. با استفاده از پلاگین های امنیتی می توانید جلوی نفوذ به سایت را بگیرید و به راحتی امنیت سایت خود را تامین کنید. البته در سایت های اختصاصی، لازم است تا با استفاده از کد نویسی این کار را انجام دهید که در نهایت، به یک متخصص امنیت نیاز دارید.

به روز رسانی پلاگین های سایت

یکی دیگر از مهم ترین راه های هک سایت، نفوذ از طریق باگ های امنیتی پلاگین های سایت است که اگر جلوی آن ها گرفته نشود، سایت شما با مشکلات زیادی روبرو می شود. تیم توسعه دهنده پلاگین با بروزرسانی پلاگین، باگ های امنیتی را رفع می کند و می توانید با خیالی آسوده از آن استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که پلاگین های خود را از مارکت ها و مراجع معتبر دانلود کنید تا خیالتان از بابت نداشتن باگ های امنیتی راحت باشد.

استفاده از نام کاربری و پسورد غیر ساده

یکی از راحت ترین راه های نفوذ به سایت، استفاده از سیستم هایی است که نام کاربری و پسوردهای ساده را حدس می زنند. اگر می خواهید به راحتی هک نشوید، هرگز از نام کاربری و رمز های ساده استفاده نکنید! به عنوان مثال نام کاربری admin یکی از ساده ترین نام کاربری هایی است که در ابتدا توسط سیستم های چک کننده نام کاربری کنترل می شوند. در رمز عبور خود سعی کنید از حروف بزرگ و کوچک، کاراکترها و اعداد استفاده کنید تا احتمال هک شدن خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

استفاده از هاستینگ های معتبر و امن

امنیت سرور یکی از مهم ترین مسائلی است که هر هاستینگی باید به آن توجه کند. اگر هاستینگ شما کانفیگ امنیتی مناسبی نداشته باشد، احتمالا آن که سایت شما از طریق وب سرور هک شود زیاد است! البته توجه داشته باشید که این نوع هک شدن احتمال آن که به همه سایت های مورد میزبانی در آن سرور آسیب بزند، بسیار زیاد است. بنابراین توجه کنید که هاستینگ شما کانفیگ امنیتی مناسبی داشته باشد تا بتوانید با خیالی راحت سایت خود را مدیریت کنید.

  • پرشین تولز ارائه دهنده میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران به همراه کنترل پنل های قدرتمند plesk و cPanel  که امکانات فراوانی برای مدیریت فایلها و دیتابیس فراهم می کنند.

استفاده از پروتکل https

یکی دیگر از مواردی که روی امنیت اطلاعاتی که از سایت شما به مرورگر کاربر منتقل می شود تاثیر زیادی دارد، استفاده از پروتکل https است. با فعال کردن این نوع پروتکل روی سایت خود به راحتی می توانید سایت خود را به یک سایت امن تبدیل کنید. این نوع پروتکل معمولاً توسط هاستینگ ها فعال است و کافی است آن را روی سایت خود تنظیم کنید. پروتکل انتقال اَبَر متن (Hyper Text Transfer Protocol) یا همان http، راهِ انتقال این داده‌ها است. داده‌ها و محتوای عادی که به صورت عمومی در دسترس هستند می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند و حساسیت خاصی از لحاظ امنیتی روی آنها وجود ندارد.

با این حال، تکلیف اطلاعات شخصی ما چه می‌شود و از کجا می‌توانیم اطمینان داشته باشیم اطلاعات محرمانه حساب‌های بانکی ما در این مسیر به سرقت نمی‌رود؟ پروتکل امن انتقال اَبَر متن (Hyper Text Transfer Protocol Secure) که به اصطلاح https خوانده می‌شود، نسخه امن‌ پروتکل http است که برای رفع این مشکل ایجاد شده است. حرف “S” آخرِ این عبارت به این معنی است که تمام ارتباطات بین مرورگر شما و وب‌سایت، کدگذاری شده‌اند. پروتکل https معمولاً برای محافظت از انتقال داده‌های حساس مثل رمزهای حساب‌های آنلاین یا تراکنش‌های بانکی به کار می‌رود. مرورگرهایی مثل کروم، فایرفاکس، سافاری و غیره معمولاً برای نمایشِ ارتباط امن https از یک آیکون شبیه به قفل استفاده می‌کنند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *