سئوی سایت یکی از مهم ترین بخش های آن است که بدون آن نمی‌توانید مشتریان زیادی داشته باشید! داشتن یک چک لیست سئو به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید رتبه سایت خود را در گوگل افزایش دهید. در این مقاله به بررسی کامل یک چک لیست سئو که به آن نیاز دارید، می پردازیم.در چک لیست سئو از نکته‌های ابتدایی سئوی درون سایت و برون سایت تا سئوی تکنیکال را برای شما گرد‌آورده‌ایم.

چک لیست نکات پایه

همیشه برای شروع کاری از نکات ابتدایی و اساسی شروع می‌کنیم پس در این چک لیست سئو هم ازاین نکات آغاز می‌کنیم.

یک) راه اندازی گوگل سرچ کنسول

تسلط بر سرچ کنسول یکی از مواردی است که هر وبمستری به آن نیاز دارد! با استفاده از این ابزار کاربری می توانید مواردی نظیر بازدیدهای سایت، کلیدواژه‌های جستجو شده، لینک‌ها و بک‌لینک‌ها، صفحات ایندکس شده در گوگل، وضعیت دسترسی ربات خزنده گوگل به وب‌سایت شما، خطاهای احتمالی، خطاهای امنیتی و… را ببینید.

دو) راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یکی دیگر از ابزارهای حرفه ای است که برای مشاهده و آنالیز رفتار کاربران شما سایت در اختیار وبمستران قرار دارد. به کمک این ابزار می توانید اطلاعات زیر را کسب کنید:

  • چه تعداد افرادی از سایت شما بازدید کرده‌اند
  • اهل چه کشور یا استانی هستند
  • از چه راهی از سایت شما بازدید کردند
  • و اطلاعات بسیار مفید دیگر

همچنین به کمک این ابزار می توانید نحوه رفتار کاربران با محتوای سایت خود را در اختیار داشته باشید؛ مثلاً می توانید بفهمید که چه زمانی سایت شما را ترک کرده و چند دقیقه داخل سایت شما قرار داشته است. این اطلاعات،فاکتورهای بسیار مهمی است که گوگل اهمیت زیادی به آن‌ها می‌دهد و از آن برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند.

سه) نصب افزونه در سایت‌سازها

افزونه های مختلفی وجود دارند که در زمینه بهینه سازی سایت کمک زیادی به شما می کنند! افزونه های سئو حتماً باید داخل سایت شما نصب باشند تا به کمک آن بتوانید بهینه بودن محتوا را ببینید. البته باید به‌یاد داشته باشید که توصیه‌های این افزونه‌ها الزاما به‌معنای سئو فرندلی شدن محتوای شما نیست! توصیه ما این است در کنار افزونه های سئو از مشاور سئو هم کمک بگیرید تا بتوانید نتیجه بسیار خوبی کسب کنید.

چهار) ایجاد سایت مپ

هدف از ایجاد سایت مپ‌ کمک به گوگل برای ایندکس بهتر و خزیدن بهتر در سایت است. در واقع شما با این کار ساختاری از محتوای سایت خود را به گوگل داده و گوگل لینک های داخل آن را بررسی و ایندکس می کند.

پنج) اطمینان از ایندکس شدن سایت

با فرض این که همه اقدامات قبلی را به درستی انجام داده باشید،اگر سایت شما ایندکس نشده باشد به معنی این است گوگل اصلاً با محتوای شما برخورد نکرده است و تمام زحمات شما بر باد خواهد رفت. این مورد را فراموش نکنید و برای مطالب جدید خود بررسی کنید!

شش) چک کردن سرچ کنسول به صورت دائم

راه اندازی سرچ کنسول یک بخش و مدیریت آن یک بخش دیگر استفاده از این سرویس است. پس از اتصال سرچ کنسول به سایت خود، باید روی وب سایت خود به طور مرتب با استفاده از این سرویس نظارت کنید.

چک لیست کلمات کلیدی

بدون تحقیق راجع به کلمات کلیدی در مورد صنعتی که در آن فعالیت دارید یا تحقیق درباره کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا هیچ پیشرفتی هم نخواهید داشت. برای تحقیق کلمات کلیدی موارد زیر که در ادامه گفته می‌شود را دنبال کنید.

یک) شناسایی رقبا

تحقیق کلمات کلیدی یکی از راه های ساده برای شناسایی رقبا است. برای این کار می‌توانید از ابزارهای مختلفی وجود دارند که شما می توانید از Domain Overview tool استفاده کنید. بسیاری از ابزارها رایگان نیستند اما تا حدی می توانید رایگان استفاده کنید.

دو) کلمات کلیدی طولانی

هزینه کردن و وقت گذاشتن برای کلمات کلیدی عمومی نظیر اخبار با وجود سخت بودن رقابت فایده ندارد! رقابت در کلمات کلیدی به گروه کلمه‌ها کشیده شده است. شما باید با گروه کلمه‌ای مانند ”اخبار ورزشی جدید” به هدف مورد نظر خود برسید. باید کلمات و گروه کلمات جدیدی کشف شود و از آن‌ها استفاده کنید. برای این کار کافی است در بخش جستجوی گوگل کلمه کلیدی موردنظر خود را وارد کنید و پیشنهادات گوگل را ببینید. این پیشنهادات بهترین کلمات کلیدی هستند که می توانید استفاده کنید.

سه) سختی کلمات

شناسایی سختی کلمات از فاکتورهای بسیار مهم در بحث تولید محتوای سایت است. سختی کلمات کلیدی یعنی، در هر کلمه برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل چقدر شانس دارید. هر چقدر سختی بیشتر باشد، شانس رسیدن به آن کمتر و برای رسیدن به جایگاه مناسب باید تلاش بیشتری کنید. مثلاً رسیدن به رتبه‌های برتر نتایج گوگل با استفاده از کلمه‌ای با سختی 80 دشوارتر از کلمه‌ای با سختی 30 است. البته این سختی باید بر اساس نوع سایت شما بررسی شوند که ابزار KWFINDER این امکان را دارد. البته این مسئله به این معنی نیست که حتماً این مسئله واقعی است! بلکه همه چیز به الگوریتم های گوگل بستگی دارد و با استفاده از این ابزارها صرفاً یک دید کلی پیدا می کنید.

چهار) ایجاد یک نقشه برای کلمات کلیدی

نقشه کلمات کلیدی (keyword map) یک نقشه بصری از سایت، تعداد کلمه‌ها و کلمات کلیدی مورد نظر شما است که می خواهید با آن ها رتبه خوبی کسب کنید یا محتوای خود را صفحات اول گوگل برسانید! فرایند ایجاد یک نقشه به منظور رسیدن به اهداف شما در بحث بازاریابی محتوا قرار می گیرد. با این نقشه دیگر نیازی به مشاهده کلمه‌های کلیدی خود نیستید و با یک نگاه می‌توانید این موارد و سایر نکات دیگر را هم مشاهده کنید.

پنج) درک هدف کاربر از جستجو

بدون دانستن نیاز و هدف کاربر شما نمی توانید کار خاصی انجام دهید. برای درک دقیق نیاز کاربران، باید به سوالات بسیار مهمی پاسخ دهید.

  • چرا کاربر باید این کلمه کلیدی را سرچ کند؟
  • آیا به دنبال یادگیری هستند؟

با دانستن پاسخ این سوالا می توانید تولید محتوا را شروع کنید.

شش) کشف پرسش‌های احتمالی کاربران

این که بتوانید پرسش‌های کاربران را در مورد موضوعی کشف کنید و به اصطلاح از آن‌ها یک قدم جلوتر باشید نکته مهمی است. این پرسش‌ها را می‌‌توان از باکسی که در هنگام جستجو به کار می‌بریم فهمید.

هفت) کلمات کلیدی درآمدزا

برخی از کلمات کلیدی می توانند به افزایش فروش شما کمک زیادی کنند! بنابراین باید کلمه‌های کلیدی که برای شما منبع درآمد هستند را هم پیدا و با آن‌ها محتوای موردنظر خود را خلق کنید! در این چک لیست جایگاه ویژه ای برای کلمات کلیدی درآمدزا در نظر گرفته شده است. برای درک این موضوع به بخش Goal Value دقت کنید. در واقع این موارد کلماتی هستند که رقیبان شما به دنبال فتح رتبه یک در آن ها هستند.

چک لیست On-Page یا سئوی داخلی سایت

کار کردن بر روی بازاریابی محتوا بدون سئوی داخلی، تنها هدر دادن بوجه و زمان است. با بهبود این بخش از سئو به نوعی مخاطبان شما تجربه کاربری بهتری خواهند داشت. حالا که می‌خواهید برای مخاطبان خود ارزش قائل شوید، به اجرای دستور العمل های زیر بپردازید:

یک) رفع مشکلات تگ عنوان

تایتل تگ به موتور جستجو اطلاع می‌دهد که این مطلب درباره چه عنوانی نوشته شده است! در تگ عنوان باید مشکلاتی اعم از یکسان بودن یا طولانی بودن آن‌ها وجود دارد که نیاز است آن‌ها را بهینه کنید.

دو) تگ H1

تگ H1 در واقع همان تیتر مطلب شما است. در این تگ شما باید از کلمه کلیدی استفاده کنید و همچنین محتواهای خود را چک کنید که حتما از این تگ استفاده کنید.

سه) اصلاح توضیحات اضافه

متا دیسکریپشن همان توضیحی است که سایت‌ها در ابتدای مطلب خود وقتی کلید واژه‌ای جستجو می‌کنید به شما نشان می‌دهند. اصلاح توضیحات اضافه با به کار بردن کلید واژه‌های موردنظر خود می‌تواند رتبه شما را در نتایج موتورهای جستجو بالا ببرد.

چهار) تگ Alt تصاویر

نکته دیگر در مورد بهینه‌سازی عکس‌ها است. این بهینه‌سازی به گونه‌ای است که با نوشتن توضیح کوتاهی در مورد عکس مورد نظر می‌توانید سئوی سایت خود را بهبود بخشید. احتمالا با خود بگویید که ارتباط این مورد با سئو چگونه است. باید بگوییم که عکس‌ها توسط google images تشخیص داده شده و از این طریق به سئوی سایت شما کمک خواهد کرد.

پنج) اصلاح محتوا، عنوان و تگ

اصلاح این المان‌ها هم مثل موارد بالا باعث دیده شدن مطلب شما از منظر گوگل و کاربران خواهد شد. اگر تمام این موارد را به درستی رعایت کنید توجه گوگل و مخاطب را به خود جلب می‌کنید.

شش) بررسی محتوای تولید شده

تعداد زیادی از محتواها نوشته می‌شوند اما بعد از مدتی مشاهده می‌کنیم که آن محتوا نه تنها به افزایش رتبه شما کمک نکرده ، بلکه آن را کاهش هم داده است! یکی از کارهایی که برای جلوگیری از کاهش رتبه می‌توان انجام داد بررسی این محتواها به منظور حذف یا اصلاح است.

هفت) آپدیت محتوا

برخی از موضوعات مانند شرایط ثبت نام خودرو نیازمند بروزرسانی دائمی هستند. اگر شما این کار را نکنید گوگل محتوای شما را قدیمی تشخیص می‌دهد و امتیاز سئوی شما پایین می‌آید و در نهایت به رتبه‌های پایین‌تر نتایج جستجوی گوگل نزول می‌کنید.

هشت) اجتناب از به کار بردن کلید‌واژه‌های تکراری

یکی از عواملی که رتبه سئوی شما را به شدت پایین می‌آورد استفاده از کلمه‌های کلیدی تکراری یا keyword cannibalization است. پس باید دقت کنید برای هر کلمه کلیدی فقط یک محتوا داشته باشید.

نه) اصلاح صفحات یتیم یا orphaned pages

اگر سایت شما محتواهای ارزشمندی تولید می‌کند و به محتواهای دیگر لینک نمی‌دهید کار اشتباهی انجام داده و به سرعت باید آن صفحه را با دادن لینک‌های داخلی به دیگر صفحات اصلاح کنید.

چک لیست سئوی برون سایت (Off-page)

سئوی خارجی برخلاف سئوی داخلی که باید اقداماتی در داخل سایت داشته باشیم به فرایندهایی گفته می‌شود که خارج از وب‌سایت برای بهبود رتبه در نتایج گوگل انجام می‌گیرد. در ادامه همراه ما باشید.

یک) آنالیز لینک‌های رقبا

اگر می خواهید رقیبان خود را بررسی کنید، لینک ها یکی از گزینه های مناسب هستند. ابزار SEM Rush Tool به شما در زمینه تعداد بک‌لینک‌های ارجاع شده به سایت، تفکیک لینک‌ها به صورت موضوعی، محتوای لینک و موارد دیگر کمک می کند. همچنین باید اشاره کرد که ahref به‌گفته اکثر متخصصین سئو بهترین عملکرد را برای آنالیز بک لینک دارد که البته برخی امکانات آن پولی است.

دو) رفع خطاهای 404

خطاهای 404 یا همان لینک‌های شکسته از مهم ترین موارد در رتبه بندی گوگل است. دلیل لینک های شکسته در سایت عبارتند از:

  • صفحات حذف شده
  • URLهای ناقص

با استفاده از ابزارهای مختلف داخلی سایت می توانید این لینک ها را شناسایی کنید و تغییر دهید.

چک لیست سئوی تکنیکال

سئوی فنی در پشت صحنه سایت اتفاق می افتد و اهمیت بسیار زیادی دارد! در این بخش از سئو باید اقداماتی انجام دهید تا سایت شما ایندکس و کراول شود. چک لیست های آن عبارتند از:

یک) استفاده از پروتکل HTTPS

HTTPS یک پروتکل امنیتی است که امنیت کاربر راه فراهم می کند و برای گوگل بسیار ارزشمند است.! هرچه نباشد گوگل به‌دنبال بهترین نتیجه برای کاربر است؛ حتی در مواردی در صورت نداشتن این پروتکل گوگل کاربران سایت شما را با یک صفحه اخطار مبنی بر ناامن بودن سایت روبه‌رو می‌کند، مخصوصا زمانی که سایت شما این پروتکل را دارد اما منقضی می‌شود. بنابراین همیشه باید به تاریخ انقضای آن توجه کنید تا با خطا یا مشکل مواجه نشوید! اگر این خطا طولانی باشید، روی رتبه سایت تاثیرگذار است.

دو) چک کردن ورژن‌های دیگر سایت

دامین هر سایتی می‌تواند به چند صورت نشان داده شود اما فقط یک دامین برای نمایش سایت باید مشخص شود. برای درک این موضوع به نمونه‌های زیر توجه کنید.

  • https://www.domain.com
  • https://domain.com
  • http://www.domain.com
  • https://domain.com

هر دامینی به یکی از این 4 حالت نمایش داده می‌شود و شما برای ایندکس شدن فقط یکی از این 4 حالت را باید استفاده کرده و حالت‌های دیگر را با ری دایرکت 301 به ورژن اصلی منتقی کنید.

سه) اصلاح لینک‌های داخلی

لینک های شکسته تاثیر بسیار زیادی در رتبه ساتی دارند! هیچ کس دوست ندارد که بر روی لینکی کلیک کند و محتوایی که انتظار دارد را مشاهده نکند. برای پیدا کردن این لینک‌ها می‌توانید از سایت brokenlinkcheck استفاده کنید و این لینک ها را پیدا کنید.

چهار) تشخیص خطاهای کراول

با استفاده از گوگل سرچ کنسول می‌توانید خطاهای کراول و صفحه‌های حذف شده را هم مشاهده کنید. با کمی وقت گذاشتن می توانید جزییات و علت وقوع این خطا‌ها را تشخیص دهید. این خطاها می‌تواند از 404 تا صفحه‌های کانونیکال را شامل شود.

پنج) اضافه کردن کد اسکیما

اسکیما به موتور جستجو برای درک و فهمیدن محتوای شما کمک می‌کند. این کد همچنین بر نمایش محتوای شما در SERP کمک می‌کند. استفاده از این کد نرخ کلیک بیشتری را هم به ارمغان می‌آورد. اما حواس‌تان باشد هر سایتی بستگی به‌کارایی‌اش باید از اسکیما استفاده کند!

شش) افزایش سرعت سایت

چند سالی است که سرعت سایت برای گوگل اهمیت دارد؛ دلیل آن هم این است که اگر سرعت سایت پایین باشد، کاربران هم ناراضی می شوند. به همین دلیل گوگل اعلام کرد در سال 2021 این مورد جزو عوامل اساسی در تعیین رتبه وب‌ سایت‌ها است. این موضوع به قدری مهم است که برای مشاهده وضعیت سرعت سایت خود می‌توانید از GooglePagespeed insight tool یا ابزار GT Metrix استفاده کنید. بنابراین باید سعی کنید سرعت سایت خود را تا جای ممکن بهینه سازی سازی کنید.

هفت) موبایل فرندلی بودن سایت

در حال حاضر بیش از 50 درصد کاربران از موبایل و تبلت برای بازدید از سایت های مختلف استفاده می کنند! بنابراین این مسئله اهمیت زیادی دارد. ابزارهای مختلفی برای تست این موضوع وجود دارد که ما Google’s mobile-friendly testing tool را پیشنهاد می کنیم.

هشت) تبدیل صفحات http به https

برخی از صفحات یک وب سایت ممکن است هنوز از htttp استفاده نکرده باشند. از آنجا که یکی از عوامل مهم در بهبود رتبه سئو استفاده از استاندارد https است پس بهتر است هر چه زودتر این مورد را بررسی کرده و در صورت لزوم به اصلاح آن‌ها بپردازید.

نه) بررسی page depth

page depth یکی از بخش های گوگل آنالیتیکس را تشکیل می دهد که به شما تعداد صفحاتی که توسط کاربران در یک session را نشان می‌دهد. این مسئله می تواند در بهینه سازی تجربه کاربری تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

ده) اصلاح ریدایرکت‌های زنجیره‌ای

ریدایرکت‌ها می‌توانند مثل یک زنجیره عمل کنند! حال اگر یکی از این زنچیره‌ها به درستی عمل نکند به طرز شدیدی رتبه سئوی شما را پایین ‌می‌آورند. پس با بررسی ری دایرکت‌ها می‌توان این مورد را در صورت لزوم اصلاح کرد. از نمونه‌های بررسی ریدایرکت‌های زنجیره‌ای، استفاده از استاندارد https به جای http است. تصویر زیر به درک این مفهوم کمک می‌کند.

یازده) استفاده از URL کوتاه

استفاده از URL کوتاه باعث می‌شود که موتورهای جستجو راحت‌تر صفحات سایت شما را کراول کنند. تمام URLهای شما باید کوتاه، ساده و مختصر باشند. در ادامه به مثال‌های زیر توجه کنید.

  • https://www.domain.com/red-shoes
  • https://www.domain.com/14694-sjgke

واضح است که مورد اول بسیار واضح است و موتورهای جستجو هم منظور شما را می‌فهمند. همچنین تصویر زیر هم برای درک بیتشر این موضوع به شما کمک می‌‌کند.

دوازده) استفاده بی‌مورد از ری ‌دایرکت‌ها

استفاده از ریدایرکت نباید بدون استراتژی باشد! زیرا گوگل و کاربران را سردرگم می کند. برای جلوگیری از به اشتباه انداختن کاربران و موتورهای جستجو می‌توان کارهایی نظیر حذف ری دایرکت یا آپدیت ری دایرکت‌ها به منظور قرار گرفتن در یک مسیر مشخص و به دور از پیچیدگی انجام داد. ریدایرکت ها می تواند تاثیر زیادی در بهبود سئو سایت داشته باشد! بنابراین داشتن استراتژی برای این بخش را فراموش نکنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی کامل یک چک لیست سئو که هر سایتی به آن نیاز دارد، پرداختیم. شما هم برای داشتن یک سایت با سئوی مناسب نیاز دارید تا همه این چک لیست سئو را رعایت کنید. البته برخی از آن ها اهمیت بیشتری دارند و برخی دیگر اهمیت کمتری دارند اما در هر حال حال، لازم است که همه آن‌ها را رعایت کنید تا یک سایت بهینه و با سئوی بالا داشته باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *