این روزها همه کاربران به دنبال راه اندازی سایت و کسب و کار اینترنتی خود هستند؛ از طرف دیگر، اکثر کاربران می خواهند سایت خود را با کم ترین هزینه ممکن راه اندازی کنند تا بتوانند بودجه خود را به توسعه و رشد کسب و کار خود اختصاص دهند. یکی از راه های راه اندازی سایت، طراحی سایت با قالب آماده است که هزینه شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. در واقع استفاده از قالب آماده شاید چیزی حدود یک‌‌دهم یا حتی کمتر از طراحی سایت با قالب اختصاصی هزینه داشته باشد و همین مسئله موجب محبوبیت طراحی سایت با قالب آماده می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی آموزش طراحی سایت با قالب آماده بپردازیم.

قالب آماده سایت چیست؟

قالب آماده سایت به قالبی گفته می شود که توسط یک تیم طراح و توسعه دهنده طراحی شده است و در فروشگاه های قالب به تعداد زیادی از کاربران به فروش می رسد. با استفاده از قالب آماده سایت می توانید با هزینه بسیار کم سایت خود را راه اندازی کنید. اگر قصد استفاده از قالب آماده سایت برای راه اندازی کسب و کار آنلاین خود را دارید کافی است سری به مارکت پلیس های مختلف بزنید و در دسته بندی های مختلف، سیستم مدیریت محتوای خود را پیدا کنید.

در هر یک از این صفحات صدها قالب وجود دارد که می توانید با انتخاب دسته بندی مورد نظر، قالب خود را انتخاب کنید. البته باید توجه داشته باشید که استفاده از قالب آماده سایت همیشه هم کار درستی نیست! به عنوان مثال گاهی اوقات کاربران از قالب های غیر امن استفاده می کنند که پس مدتی سایت دچار اختلال و مشکل می شود. بنابراین اگر قصد استفاده از قالب آماده را دارید بهتر است آن را از مارکت پلیس های معتبر خریداری کنید تا با مشکلات امنیت سایت مواجه نشوید. قالب های آماده انواع مختلفی دارد و برای سایت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه می خواهیم به بررسی کامل قالب آماده سایت و نکاتی که هنگام انتخاب قالب باید رعایت کنید، بپردازیم.

انواع قالب سایت عبارتند از:

  • قالب آماده رایگان

قالب آماده سایت با هزینه کم به شما اجازه راه اندازی سایت خود را می دهد. این قالب ها معمولاً در سایت های مختلفی وجود دارند اما بهتر است آن را از مراجع رسمی سیستم مدیریت محتوای خود دانلود کنید. این قالب ها معمولاً امکانات زیادی در اختیار شما قرار نمی دهند و تنها امکانات پایه ای که به آن نیاز دارید در اختیارتان است. بنابراین تنها برای سایت هایی مناسب است که امکانات زیادی نیاز ندارند. همچنین قالب های رایگان معمولاً به صورت منظم آپدیت دریافت نمی کنند و هنگام بروز رسانی سیستم مدیریت محتوای خود ممکن است با مشکل مواجه شوید.

  • قالب آماده تجاری (پولی)

قالب آماده تجاری به قالبی گفته می شود که توسط یک تیم توسعه دهنده طراحی شده است و اکنون در اختیار کاربران آن سیستم مدیریت محتوا قرار گرفته است. این قالب ها معمولاً از کیفیت بالایی برخودار هستند! به خصوص اگر قالب توسط یک تیم توسعه دهنده حرفه ای طراحی شده باشد. یکی از مهم ترین مزایای قالب تجاری اپدیت همیشگی آن است. همچنین اگر در هنگام استفاده از قالب با مشکل مواجه شوید می توانید با تیم پشتیبانی ارتباط برقرار کنید و مشکل خود را به کمک تیم آن قالب حل کنید.

استفاده از قالب آماده چه مزایایی دارد؟

تا این جای مقاله متوجه شده اید که قالب آماده چیست و چگونه می تواند شما را در راه اندازی سایت کمک کند! اما استفاده از قالب آماده مزایای زیادی نسبت به قالب اختصاصی دارد. در این بخش قصد داریم به بررسی مزایای استفاده از قالب آماده بپردازیم تا بتوانید راحت تر در مورد طراحی قالب اختصاصی یا استفاده از قالب آماده تصمیم بگیرید. مزایای استفاده از قالب آماده عبارتند از:

  • صرفه جویی در هزینه طراحی سایت

اولین و مهم ترین مزیت استفاده از قالب آماده صرفه جویی در هزینه های طراحی سایت است. اگر بخواهید سایت خود را با استفاده از قالب اختصاصی طراحی کنید، باید بیش از 10 میلیون تومان هزینه کنید و ممکن است در نهایت رضایت شما جلب نشود. این در حالی است که شما می توانید قبل از خرید قالب آماده پیش نمایش آن را ببینید و اگر واقعاً مطابق سلیقه و نیاز شما بود، آن را خریداری کنید. به همین سادگی می توانید چندین میلیون تومان بودجه را ذخیره و در بخش دیگری از کسب و کارتان صرف کنید.

  • صرفه جویی در زمان طراحی سایت

طراحی قالب اختصاصی نه تنها هزینه زیادی دارد، بلکه ممکن است تا چندین ماه طراحی آن طول بکشد! در واقع شما چندین ماه از راه اندازی سایت خود عقب می مانید و این مسئله برای هیچ کسب و کاری خوشایند نیست. مسئله زمان در هر کسب و کاری اهمیت بسیار زیادی دارد و استفاده از قالب آماده به شما کمک می کند تا زمان زیادی را ذخیره کنید. شما می توانید سایت خود را با کیفیت بسیار بالایی تنها در عرض چند ساعت راه اندازی کنید و برای تکمیل محتوای آن، کمتر از یک هفته زمان صرف کنید؛ این زمان نسبت به چند ماهی که طراحی یک قالب اختصاصی طول می کشد، بسیار منطقی است.

  • استاندارد بودن قالب های آماده

قالب های آماده معمولاً توسط افرادی طراحی می شود که تخصص بالایی در زمینه کد نویسی وب دارند. به همین دلیل کد نویسی قالب کاملاً استاندارد و بهینه است و با خیالی آسوده می توانید کسب و کارتان را راه اندازی کنید. این در حالی است که اگر بخواهید قالب اختصاصی طراحی کنید و تیم توسعه دهنده تخصص کافی نداشته باشد، ممکن است یک قالب غیر بهینه به شما تحویل دهد و شما هم با همان قالب سایت خود را راه اندازی کنید. در صورتی که قالب شما بهینه نباشد، نه تنها گوگل بلکه کاربران هم نسبت به سایت شما رضایت زیادی ندارند و این مسئله باعث می شود تا کسب و کار شما در مدت زمان کوتاه به شکست نزدیک شود.

  • تنوع بسیار زیاد قالب آماده

یکی دیگر از مزایای استفاده از قالب آماده، تنوع بسیار زیاد قالب ها در مارکت پلیس های مختلف است. اگر سری به مارکت پلیس های قالب آماده بزنید، متوجه می شوید که هزاران قالب وجود دارند که می توانید از میان آن ها یکی را انتخاب کنید. این مسئله باعث می شود تا شما قالب دلخواه خود را پیش از خرید انتخاب کنید و این انتخاب کاملاً مطابق با سلیقه و نیاز شما باشد. حال اگر بخواهید قالب اختصاصی طراحی کنید، ممکن است در نهایت از نتیجه رضایت کافی نداشته باشید.

استفاده از قالب آماده چه معایبی دارد؟

استفاده از قالب آماده مزایای بسیار زیادی دارد اما این موضوع به این معنی نیست که قالب آماده بدون عیب است! در واقع قالب آماده گزینه مناسبی برای راه اندازی سایت است اما معایبی هم دارد. در این بخش به بررسی مهم ترین معایب استفاده از قالب آماده برای راه اندازی سایت می پردازیم:

  • تکراری بودن قالب سایت

یکی از مهم ترین معایب استفاده از قالب های آماده این است که قالب به صورت عمومی به فروش می رود و در کنار شما، ممکن است هزاران نفر دیگر هم از آن استفاده کنند. به همین دلیل تکراری بودن قالب آماده ممکن است به اعتبار سایت شما لطمه وارد شود! البته معمولاً کسب و کار های نوپا با این مشکل مواجه نمی شوند و می توانند با خیالی آسوده از قالب آماده استفاده کنند. اما اگر کسب و کاری دارید که متوسط یا بزرگ است، بهتر است از قالب اختصاصی به جای قالب آماده استفاده کنید تا برندینگ شما با مشکل مواجه نشود.

معمولاً قالب های آماده امکانات مختلفی در اختیار کاربران قرار می دهند اما گاهی اوقات سایت ها به امکاناتی نیاز دارند که در قالب وجود ندارد. در این مواقع شما نیاز به توسعه قالب سایت خود خواهید و برای توسعه قالب، باید تمام مستندات قالب که نشان دهنده نوع کد نویسی قالب است را در اختیار داشته باشید. برخی از قالب های آماده مستندات کامل در اختیار شما قرار نمی دهند و همین مسئله باعث می شود تا امکان توسعه آن قالب بسیار مشکل باشد. البته این عیب برای برخی از قالب های آماده وجود دارد و همه قالب های آماده با این مشکل مواجه نیستند.

  • وجود برخی امکانات اضافه و کم بودن برخی امکانات مورد نیاز

یکی دیگر از مشکلاتی که در استفاده از قالب آماده وجود دارد، نبود برخی امکانات مورد نیاز کاربران در آن است. البته این امکانات برای همه کاربران نیاز نیست و ممکن است تنها تعداد کمی از کاربران به این امکانات در قالب شما نیاز داشته باشند. البته بسیاری از قالب ها از پلاگین های مختلف پشتیبانی می کنند و اگر از سیستم های مدیریت محتوای حرفه ای نظیر وردپرس استفاده می کنید، به کمک این پلاگین ها می توانید امکانات مورد نیاز خود را به قالب اضافه کنید.

  • مشکل بودن ارتباط با پشتیبانی اصلی قالب های خارجی

هنگامی که از قالب های آماده استفاده می کنید، لازم است تا با پشتیبانی قالب ارتباط مستقیم داشته باشید. یکی از مشکلاتی که در مارکت پلیس های ایرانی وجود دارد، این است که قالب ها به صورت ترجمه شده ارائه می شوند و بخش کمی از قالب ها توسط کد نویس های ایرانی طراحی شده اند. بنابراین در این مواقع شما نمی توانید با پشتیبانی اصلی قالب ارتباط داشته باشید و مجبور هستید که از پشتیبان ایرانی یا همان فردی که قالب را فارسی سازی کرده است، ارتباط برقرار کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *