یکی از مهم‌ترین مسائلی که در هنگام راه‌اندازی و مدیریت وب‌سایت برای کاربران و وبمستران مختلف پیش می‌آید، استفاده از قالب‌های متنوع است که در هنگام انتخاب آن ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید. انتخاب یک قالب مناسب برای کسب‌وکارآنلاین شما می‌توانید اولین و مهم‌ترین گام اساسی در راه‌اندازی یک سایت باشد! زیرا انتخاب قالب به گونه‌ای است که ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها بر روی سایت قرار بگیرد و تصمیمی برای تغییر آن وجود نداشته باشد.

خوشبختانه وردپرس یکی از سیستم‌های مدیریت محتوایی است که هزاران قالب را به صورت رایگان و تجاری در اختیار شما قرار می‌دهد و نیازی به طراحی قالب اختصاصی نخواهید داشت؛ اما باید در انتخاب قالب خود برخی از فاکتورهای مهم را در نظر بگیرید تا انتخابی صحیح و مناسب داشته باشید.

قالب یک سایت یعنی ظاهر آن که در ارتباط برقرار کردن کاربران با سایت شما تاثیر بسیار مهمی دارد! به طور مثال فرض کنید به عناون یک کاربران وارد سایتی شده باشید که ظاهر خوبی نداشته باشد، در اینصورت قطعا پس از رفع نیاز خود آن سایت را بسته و ممکن است دیگر سراغ آن نروید! اما همین فرض را برای زمانی که وارد یک سایت با ظاهر زیبا و حرفه‌ای شده‌اید در نظر بگیرید که ممکن است پس از رفع نیاز خود برخی از مطالب دیگر را نیز بررسی کنید.

طراحی شیک و حرفه‌ای در عین سادگی

اولین موردی که در انتخاب قالب سایت وردپرس خود باید در نظر بگیرید، سادگی قالب است. سادگی قالب به معنای زیبا نبودن یک قالب نیست و در اینجا بحث UI قالب مطرح می‌شود! UI یا User interface به طراحی ظاهری قالب گفته می‌شود که امروزه بیشتر قالب‌هایی موردپسند کاربران هستند که دسترسی به بخش‌های مختلف سایت راحت باشد. بحث راحتی دسترسی کاربران به بخش‌های مختلف سایت در شاخه‌ی UX قرار می‌گیرد که به معنای تجربه کاربری است. در نهایت شما برای انتخاب قالب خود باید سادگی، راحتی دسترسی کاربران به بخش‌های مختلف سایت و کاربرپسند بودن را در نظر بگیرید.

پیچیدگی یک قالب نه تنها باعث جلب رضایت کاربران نمی‌شود بلکه ممکن است کاربر را از هدف خود که رفع نیازش است منصرف کند و در سایت دیگری به دنبال نیاز خود بگردد.

واکنش گرایی و ریسپانسیو بودن قالب

واکنش‌گرا بودن یک قالب به این معنی است که کاربران هنگام بازدید از سایت با استفاده از دستگاه‌های موبایل یا تبلت‌ نیز بتوانند سایت شما را به صورت صحیح و راحت مشاهده کنند؛ اگر بخواهیم این موضوع را تخصصی‌تر بیان کنیم، ریسپانسیو بودن قالب به معنای واکنش دادن قالب به تغییر رزلوشن‌های مختلف در هنگام بازدید از سایت با استفاده از دستگاه‌های جانبی مختلف است.

در گذشته این مورد اهمیت زیادی نداشت اما با توسعه و پیشرفت دستگاه‌ها و گوشی هوشمند این امر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد. این مورد به اندازه‌ای اهمیت دارد که اگر در موتورهای جستجو نظیر گوگل یک جستجوی ساده انجام دهید، متوجه خواهید شد که سایت‌های واکنش‌گرا صفحات اول را فتح کرده‌اند! پس اگر به سئو و نتایج خود در موتور جستجو اهمیت می‌دهید، به دنبال قالب‌های واکنش‌گرا باشید.

برای تست ریسپانسیو بودن یک قالب کافی است با استفاده از موبایل آن سایت را بازدید کنید. راه ساده‌تر کوچک کردن سایز مرورگر شما است و اگر با کوچک کردن آن تغییر سایزی را در قالب مشاهده کردید، بدانید قالب شما رسیپانسیو بوده است. یکی دیگر از ابزارهای مفید که بتوانید ریسپانسیو بودن قالب خود را بررسی کنید، استفاده از سرویس Mobile Friendly گوگل است؛ در این سایت با وارد کردن آدرس سایت یا دموی قالب به راحتی می‌توانید واکنش‌گرایی قالب را بررسی و ایرادات قالب از لحاظ تست واکنش‌گرایی را بررسی کنید.

بررسی سازگاری قالب با مرورگرهای مختلف

یکی دیگر از مشکلاتی که وبمستران و مدیران سایت‌های مختلف با آن روبرو هستند، عدم سازگاری قالب آنها با برخی از مرورگرهای موجود در سیستم‌عامل‌های مختلف است. اگر می‌خواهید با این مشکل روبرو نشوید قبل از انتخاب قالب حتما آن را با انواع مرورگر‌های وب بررسی کنید؛ زیرا ممکن است یک قالب با مرورگر مورد استفاده‌ی شما کاملا سازگار باشد اما عناصر آن در مرورگر دیگر کاملا بهم ریخته باشد. مرورگرهای پیشنهاد ما برای بررسی Mozilla Firefox، Google Chrome، IE و Opera است.

در چندین مقاله گذشته به دلایل اصلی محبوبیت وردپرس و قدرتمند بودن آن پرداختیم و برای شما تعدادی افزونه‌ وردپرس را معرفی کردیم. یکی از دلایل بسیار مهم محبوبیت وردپرس توسعه و برنامه‌نویسی تعداد زیادی افزونه برای رفع نیاز کاربران بود و با استفاده از افزونه‌ها شما نیازی به سیستم دیگری برای مدیریت سایت خود نخواهید داشت.

یکی از مواردی که قالب شما باید دارا باشد، پشتیبانی از افزونه‌های مختلف و سازگاری کامل با آنها است تا بتوانید از حداکثر امکانات وردپرس و افزونه‌های آن بهره‌مند شوید. عدم سازگاری قالب با برخی از افزونه‌ها ممکن است اوایل کار برای شما مهم نباشد؛ با گذشت زمان شما به چنین مواردی نیاز خواهید داشت و در صورتی عدم پشتیبانی قالب شما ممکن است نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی باشید و یا مجددا نیاز به تغییر قالب خود داشته باشید.

برای اینکار بهتر است ابتدا نیازهای خود را حال حاضر و آینده سایت خود پیدا کنید و باتوجه به نیازهای خود به دنبال افزونه‌های آن باشید! پس از یافتن نام افزونه‌های خود اقدام به پیدا کردن قالبی متناسب با آن باشید تا در آینده برای شما مشکلی بوجود نیاید.

در مقاله بعدی تعدادی از فاکتورهای مهم دیگری برای انتخاب قالب در سایت وردپرس را ارائه می‌کنیم تا بتوانید با اطلاعات کامل بهترین قالب برای سایت خود را انتخاب کنید

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *